Rasval: Letar efter en glad och följsam kompis

Det är ju heller inte säkert att det är pga stor jaktlust som de är borta länge, jag tror att det snarare är att sällskapshundar i regel är dåliga (otränade) på att följa sina bakspår och hitta hem snabbt. Men absolut, ju mer jaktlust de har desto längre bort hinner de ju innan de bryter och ju längre tid tar det ju att komma hem.
Hur tränar man en hund att följa sina bakspår?
 
Hur tränar man en hund att följa sina bakspår?

Det gör man inte, det lär sig hunden själv och i princip alla jakthundar som jobbar självständigt på långa håll från föraren lär sig det redan första hösten. Undantagsfall finns, oftast för att ägaren inte ids vänta på att hunden återgår och istället åker och hämtar hunden.
 
Det gör man inte, det lär sig hunden själv och i princip alla jakthundar som jobbar självständigt på långa håll från föraren lär sig det redan första hösten. Undantagsfall finns, oftast för att ägaren inte ids vänta på att hunden återgår och istället åker och hämtar hunden.
Aha! Jag tyckte det lät lite knepigt. Men det är klart att det lär de sig oftast själv, har man pejl på hundarna så vet man ju "var de är".
 
Aha! Jag tyckte det lät lite knepigt. Men det är klart att det lär de sig oftast själv, har man pejl på hundarna så vet man ju "var de är".

Har jagat så länge att jag jagat pejllöst (i fråga om gps alltså) och hundens förmåga att bakspåra hänger inte på vad för klump som sitter i halsbandet ;) och de som inte har tålamod och vänta på att hunden pallrar sig tillbaka när den är ung får oftast en hund som aldrig lär sig bakspåra på ett bra sätt, för den behöver inte kunna det = de får nästan alltid hämta sin hund när den ger sig för dagen om den är en bit bort.

Hunden bakspårar till den plats där den lämnar föraren och sen tar den förarens spår och söker reda på var den är, för man står inte kvar på samma fläck om hunden jobbar med djur.
 
Aha! Jag tyckte det lät lite knepigt. Men det är klart att det lär de sig oftast själv, har man pejl på hundarna så vet man ju "var de är".

Precis som @Gnist säger lär de sig det själva, och olika hundar/raser har olika lätt för det. Ofta behöver de en säsong i skogen för att det ska sitta, och det är ju (förhoppningsvis) sällan en icke jakthund får sådan möjlighet att träna på det eftersom de helt enkelt inte är lösa i skogen på det sättet :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 126
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 455
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 255
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 346
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp