Rasval: Letar efter en glad och följsam kompis

Cirkushäst

Trådstartare
Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag har gått igenom SKK:s listor hur många gånger som helst. Mest tror jag att det beror på att jag är en aning orolig över hur bra jag skulle kunna uppfylla en hunds krav på mig.
Det är som ni kanske förstår min första egna hund men drömmen om en egen hund har alltid funnits där. Så jag vill gärna ha era tankar och inputs på vilken slags ras som skulle passa mig.

Så vem är jag? Jag är 27 år. Bor tillsammans med en katt i en lägenhet i en av Sveriges större städer.

Vad jag söker:

- Jag vill att hunden i framtiden ska kunna följa med till stallet och ut på ridturer i skogen, alltså ingen hund som drar okontrollerat bara för att den känner vittringen av en hare. Utan att det är något jag ska kunna avbryta (jag förstår självklart att alla hundar har mer eller mindre jaktinstinkt, jag föredrar bara att den inte är så stark att hunden inte varken ser eller hör mig längre).

- Ska kunna funka med andra djur! Absolut viktigast! Jag vill inte att min katt ska bli jagad över hela lägenheten.

- De dagar hunden inte följer med ut i skogen på ridturer så är tanken att den ändå få en långpromenad på minst en till två timmar utöver de normala kissrundorna och den mentala träningen.

-Jag vill gå hundkurser för att få en lydig hund som funkar i olika situationer. Kantarellsök verkar trevligt, lika så andra typer av sök och spår. Men eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av hundgrenar så skulle jag även vilja testa lydnad, agility och rallylydnad och kanske rikta in mig på något av dessa istället. Oavsett vad jag och hunden tycker är roligast så vill jag ha en aktiv och följsam hund som är med på det mesta. Även om det är ut på havet i en segelbåt, promenader i stan eller leka i snön. Men jag vill inte heller att den skulle riva min lägenhet om det är så att jag skulle bli sjuk och inte skulle kunna träna som vanligt på någon dag.

- En hund som är relativt lättmotiverad och hyfsat lättlärd.

- Ingen hund som bara lunkar utan en hund med lite motor.

- En positiv och glad hund men som absolut inte behöver vara översvallande (varken mot mig eller mot alla den träffar).

- Gärna medel- till storstorlek.

- En hund som inte skäller för mycket. Ett skall här och var är okej, men jag har svårt för hundar som stormskäller bara för att ett löv blåser förbi eller att det knäpper till i ett element.

Önskemål jag absolut kan strunta i om jag hittar en hund som uppfyller de andra kraven men som jag ändå känner att jag skulle vilja nämna:

- En hund som helst inte luktar för mycket hund (jag vet att det är ett konstigt önskemål då det ändå är en hund men jag tycker att det är skillnad på hund och hund, men vissa raser luktar ju bra mycket mer än andra).

- Hårlängd bryr jag mig inte så mycket om, inte heller om den fäller mycket eller inte. Men skulle föredra om hunden inte släpade in halva stallet i lägenheten och bilen varje gång den varit där och helst inte någon som tycker hästbajs är det trevligaste som finns att rulla sig i och äta…

- Föredrar också om den inte dräglar alltför mycket.

- Ingen ras med alltför mycket sjukdomar och dålig hälsa.

Så har ni några tankar om vilken slags hund som skulle passa mig?
 
Jag tänkte först på papillon, mest för att jag (efter att ha träffat en mycket trevlig uppfödare med fantastiska hundar) ser dem som glada, okomplicerade allroundhundar. Men eftersom du vill ha något lite större... Vad tänker du om pudel eller kanske någon spaniel?
 
Om du är beredd att motionera och vill träna hunden i ganska hög omfattning samt ha bra följsamhet så skulle jag tipsa om att du kikar extra på raser i grupp 1, kanske en korthårs collie? Du får också tänka på att (nästan) ingen hund automatiskt låter bli att jaga utan det handlar om att inte ge dem tillfälle till det, särskilt när de är yngre.
 
Jag tänkte först på papillon, mest för att jag (efter att ha träffat en mycket trevlig uppfödare med fantastiska hundar) ser dem som glada, okomplicerade allroundhundar. Men eftersom du vill ha något lite större... Vad tänker du om pudel eller kanske någon spaniel?

Papillion är nog lite väl litet ja, jag föredrar hundar som är runt 40cm och högre.
Ang. Spaniels så är det väldigt trevliga hundar. Har själv varit inne på Welsh Springer Spaniel, men hört så mycket blandat om dem att jag blivit lite tveksam. Samma sak med den Finska Lapphunden.

Jag har också funderat på Retrivers, både Labbe och Golden, men i så fall skulle jag nog föredra jakt varianten och en jakthund borde väl få jaga? Sen är jag ju väldigt svag för Tollare då jag har träffat helt fantastiska sådana, men den ska ju också vara en svår "nybörjarras".


Jag tänkte nästan omedelbums pudel! Dvärg eller mellan. Eventuellt mittelspitz eller finsk lapphund - där kommer ju lite skall men det känns ändå träningsbart. :)

Jag vet inte om jag bara har haft otur med de Pudlar jag träffat men bara en av dem har jag uppfattat som trevlig. Ofta har jag fått intrycket att det är en ganska arrogant hund som inte lyssnar på sina ägare utan snarare gör som de själva vill. Men det kanske är att jag har råkat träffa några ouppfostrade typer...?

Om du är beredd att motionera och vill träna hunden i ganska hög omfattning samt ha bra följsamhet så skulle jag tipsa om att du kikar extra på raser i grupp 1, kanske en korthårs collie? Du får också tänka på att (nästan) ingen hund automatiskt låter bli att jaga utan det handlar om att inte ge dem tillfälle till det, särskilt när de är yngre.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att motionera och träna hunden, jag är dessutom väldigt svag för hundarna i grupp 1, speciellt Kelpie, Vit Herdehund och Schäfer, men eftersom det är så pass arbetande raser så har jag alltid varit skeptisk till att äga en sån hund då jag inte har haft hund tidigare. Jag har nog aldrig träffat en korthårig collie, men jag ska absolut se närmare på dem.

Tack för rådet med jakten också, jag har nog lyssnat för mycket på skräckhistorier.
 
Papillion är nog lite väl litet ja, jag föredrar hundar som är runt 40cm och högre.
Ang. Spaniels så är det väldigt trevliga hundar. Har själv varit inne på Welsh Springer Spaniel, men hört så mycket blandat om dem att jag blivit lite tveksam. Samma sak med den Finska Lapphunden.

Jag har också funderat på Retrivers, både Labbe och Golden, men i så fall skulle jag nog föredra jakt varianten och en jakthund borde väl få jaga? Sen är jag ju väldigt svag för Tollare då jag har träffat helt fantastiska sådana, men den ska ju också vara en svår "nybörjarras".
@AraSlei har bra koll på jaktretrievers och @machafuko har bra koll på tollare :)
 
Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag har gått igenom SKK:s listor hur många gånger som helst. Mest tror jag att det beror på att jag är en aning orolig över hur bra jag skulle kunna uppfylla en hunds krav på mig.
Det är som ni kanske förstår min första egna hund men drömmen om en egen hund har alltid funnits där. Så jag vill gärna ha era tankar och inputs på vilken slags ras som skulle passa mig.

Så vem är jag? Jag är 27 år. Bor tillsammans med en katt i en lägenhet i en av Sveriges större städer.

Vad jag söker:

- Jag vill att hunden i framtiden ska kunna följa med till stallet och ut på ridturer i skogen, alltså ingen hund som drar okontrollerat bara för att den känner vittringen av en hare. Utan att det är något jag ska kunna avbryta (jag förstår självklart att alla hundar har mer eller mindre jaktinstinkt, jag föredrar bara att den inte är så stark att hunden inte varken ser eller hör mig längre).

- Ska kunna funka med andra djur! Absolut viktigast! Jag vill inte att min katt ska bli jagad över hela lägenheten.

- De dagar hunden inte följer med ut i skogen på ridturer så är tanken att den ändå få en långpromenad på minst en till två timmar utöver de normala kissrundorna och den mentala träningen.

-Jag vill gå hundkurser för att få en lydig hund som funkar i olika situationer. Kantarellsök verkar trevligt, lika så andra typer av sök och spår. Men eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av hundgrenar så skulle jag även vilja testa lydnad, agility och rallylydnad och kanske rikta in mig på något av dessa istället. Oavsett vad jag och hunden tycker är roligast så vill jag ha en aktiv och följsam hund som är med på det mesta. Även om det är ut på havet i en segelbåt, promenader i stan eller leka i snön. Men jag vill inte heller att den skulle riva min lägenhet om det är så att jag skulle bli sjuk och inte skulle kunna träna som vanligt på någon dag.

- En hund som är relativt lättmotiverad och hyfsat lättlärd.

- Ingen hund som bara lunkar utan en hund med lite motor.

- En positiv och glad hund men som absolut inte behöver vara översvallande (varken mot mig eller mot alla den träffar).

- Gärna medel- till storstorlek.

- En hund som inte skäller för mycket. Ett skall här och var är okej, men jag har svårt för hundar som stormskäller bara för att ett löv blåser förbi eller att det knäpper till i ett element.

Önskemål jag absolut kan strunta i om jag hittar en hund som uppfyller de andra kraven men som jag ändå känner att jag skulle vilja nämna:

- En hund som helst inte luktar för mycket hund (jag vet att det är ett konstigt önskemål då det ändå är en hund men jag tycker att det är skillnad på hund och hund, men vissa raser luktar ju bra mycket mer än andra).

- Hårlängd bryr jag mig inte så mycket om, inte heller om den fäller mycket eller inte. Men skulle föredra om hunden inte släpade in halva stallet i lägenheten och bilen varje gång den varit där och helst inte någon som tycker hästbajs är det trevligaste som finns att rulla sig i och äta…

- Föredrar också om den inte dräglar alltför mycket.

- Ingen ras med alltför mycket sjukdomar och dålig hälsa.

Så har ni några tankar om vilken slags hund som skulle passa mig?
Jag slår ett slag för min ras, Löwchen. Min hund är drygt 1 år, min första egna hund (växt upp med labrador och föräldrarna har därefter haft terriers).

Jag valde ras utifrån att jag har barn på 10 och 7 år. Hunden skulle vara lagom stor, inte så stor att den kan dra omkull barnen och inte så liten att de riskerar göra illa den vid lek eller i hemmet. Jag ville ha en sällskapshund som är alert, snäll, social och inte käkar upp hela hemmet för att man ibland inte hinner gå mer än korta kisspromenader. Inte för mycket jakt eller skällande, fördel om den inte hårar kopiöst. Och en FRISK ras

Löwchen uppfyller kraven bra tycker jag. Min lilla Gusten är pigg, glad, modig, SNÄLL och inte alls lättstressad. Han hänger med på allt, men ligger still o kopplar av när jag gör det. Lättlärd, väldigt sällskaplig, gillar folk, men när han nu är 1 år börjar jag märka att han inte alls är så intresserad av främlingar längre - han kan hälsa om de pratar med honom, men de är ganska ointressanta (vilket jag tycker är en bra egenskap).

Han är väl drygt 30 cm i mankhöjd. Pälsen är både en för- och en nackdel - fördel: de fäller inte. Nackdel: ska man ha rasklippningen (lejonklippning) så blir pälsen full med smuts som släpas in. Jag klipper helt enkelt ner honom till 1-2 cm päls på kroppen. Jag märker att han är lite känslig för kyla, speciellt regn plus lite kyla när han är kortklippt men tycker det kan funka med täcke.

En mycket sprallig hund och oerhört lättsam. Jag tror absolut att du skulle kunna lära en Löwchen hänga med ut på ridturer, men såklart måste inkallningen sättas perfekt för en sån sak. Men orkesmässigt tror jag inte det skulle vara några problem.
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    236,9 KB · Visningar: 137
Det du skriver passar in på majoriteten av sällskapsraserna, förutom storleken, och du har ju fått (och kommer säkert få) flera olika rastips. :D

Viktigast är att du verkligen känner in vilken aktiveringsnivå du kan erbjuda och vilken nivå hunden måste ligga på för att du ska bli nöjd.
Det är ju en jättehemsk känsla att skaffa en hund som man älskar på alla sätt men som inte alls är intresserad av att träna det man själv vill träna, så att man hela tiden känner sig begränsad av sin hund. Samtidigt ska man ju inte skaffa en hund som bara blir nöjd om den får göra en massa saker som man själv inser att man inte är så intresserad av.

Jag vet inte om jag bara har haft otur med de Pudlar jag träffat men bara en av dem har jag uppfattat som trevlig. Ofta har jag fått intrycket att det är en ganska arrogant hund som inte lyssnar på sina ägare utan snarare gör som de själva vill. Men det kanske är att jag har råkat träffa några ouppfostrade typer...?
Pudelaveln är väldigt spretig, men generellt så skulle jag säga att de du träffat verkar vara rätt kassa representanter för rasen. :( När jag skulle köpa min första hund var jag inne på pudel ett bra tag men klaffade inte riktigt med någon uppfödare jag kom i kontakt med. Blev en annan ras då men hade målet att skaffa en pudel i framtiden ändå. Sen fick jag upp ögonen för Bedlingtonterrier istället och insåg att det var min ras, men är fortfarande väldigt kär i pudeln.
 
Kommer in och ger min uppfattning om tollaren. Det är ju absolut en ganska krävande ras som kanske inte alltid är en helt lätt första hund. Allt beror väl på attityd, tid och vilka linjer man väljer i slutändan. Trots att rasen inte riktigt är uppdelad i show/jakt så som labbarna och golden är så skiljer det sig fortfarande en hel del mellan tollare och tollare sas.

Du skulle kanske kunna ha en tollare från någon av de som föder upp den lite lugnare typen, men under förutsättning att de fortfarande får spåra/lydnadsträning eller liknande några gånger i veckan. Det är ju ingen ras man bara ”testar” med, utan de kräver kontinuerlig träning och gärna att man har mål med träningen så att det blir någon form av utmaning i det hela.

Det var lite svårt att förstå hur ofta du faktiskt ville träna så därmed lite svårt att säga exakt vad jag tror, men annars tänkte jag som flera andra på pudel.
 
Jag har också funderat på Retrivers, både Labbe och Golden, men i så fall skulle jag nog föredra jakt varianten och en jakthund borde väl få jaga? Sen är jag ju väldigt svag för Tollare då jag har träffat helt fantastiska sådana, men den ska ju också vara en svår "nybörjarras" .

Det är stor skillnad på de tre olika du nämner !
Jag hade aldrig rekommenderat tollare som förstahund till någon rent generellt, och gör det inte heller utifrån vad du beskriver du letar efter .
(Vi har haft tollare i familjen i många år) och är vana och rutinerade hundägare). De är fantastiska hundar men kräver massor.
 
Labbe. Behöver inte vara jaktlinje för att de ska vara fina i hullet, de blir inte fetare än man gör dom.
Det är att de ev kan falla på att vara översvallande glad.
Sjukdomar som hd/ed och ögonproblem finns, men risken minskar om man är noga med val av uppfödare.

Har inga nyare sidobilder på honom såg jag, men här är vår (kastrerade) hane i vintras. Hänger med på allt, men kräver inte utan nöjer sig även med vanliga promenaddagar.
 

Bifogade filer

  • 20180310_140507.jpg
    20180310_140507.jpg
    131,1 KB · Visningar: 124
Jag vet inte om jag bara har haft otur med de Pudlar jag träffat men bara en av dem har jag uppfattat som trevlig. Ofta har jag fått intrycket att det är en ganska arrogant hund som inte lyssnar på sina ägare utan snarare gör som de själva vill. Men det kanske är att jag har råkat träffa några ouppfostrade typer...?
.
Jag tror verkligen att du har haft otur! Jag har inte pudel själv, men har och har haft många bekanta med pudlar i olika storlekar - ex-svägerskan föder upp dessutom, och de ska vara (och är i de allra flesta fall) roliga, otroligt människokära och lättlärda hundar.
Vill alltid vara med, vill alltid lära sig och ligger alltid nära liksom.
Å andra sidan är shiban och terriern min vardag så jag kanske ser större följsamhet än du upplever. :angel: Men jag tycker absolut att du ska ta dig en djupare titt på pudeln om pälsvården inte skrämmer dig. :)
 
@RedChili

Jag är skittrist och låter vresig nu inser jag, men faktiskt tycker jag det blir lite rejält snett att rekommendera någon som aldrig haft rasen själv, som rådgivare .

Det är INTE personligt mot någon alls betonar jag! Men ja - jag tycker det blir märkligt att någon som aldrig haft rasen själv rekommenderas att ge råd. Det spelar ingen roll att vederbörande känner många, har umgåtts med många, har ett brinnande genuint intresse osv - det blir ändå snett tycker jag.

Ursäkta ”surigt inlägg” som det säkert tolkas som , som sagt .
 
@RedChili

Jag är skittrist och låter vresig nu inser jag, men faktiskt tycker jag det blir lite rejält snett att rekommendera någon som aldrig haft rasen själv, som rådgivare .

Det är INTE personligt mot någon alls betonar jag! Men ja - jag tycker det blir märkligt att någon som aldrig haft rasen själv rekommenderas att ge råd. Det spelar ingen roll att vederbörande känner många, har umgåtts med många, har ett brinnande genuint intresse osv - det blir ändå snett tycker jag.

Ursäkta ”surigt inlägg” som det säkert tolkas som , som sagt .
Sjukt "surigt" (elakt) och helt onödigt ja. Om du syftar på @Red_Chili så har hon taggat in en ägare av en jaktlabbe och en ägare av en tollare. Men visst, om du inte tycker valp räknas... :cautious:
För jag antar att det är @machafuko som åsyftas då du själv tycker dig ha koll på tollare. Så jo det blir personligt så som du skriver det i och med att du svarar på ett specifikt inlägg.

Resten är ju bara befängt, tycker jag. Klart man har insikt om man läst på som bara fasen, känner mängder med ägare till en ras, träffat flera olika typer av hundar inom rasen, varit med och tittat på aktiviteter anpassade för hundrasen i fråga och gjort ordentligt mycket efterforskningar. Inte det minsta "snett" att denne då rekommenderas som "rådgivare".
Man behöver inte ens ha gjort så mycket för att kunna säga sin åsikt. Det är ju ingen som hävdas/hävdar sig vara expert här.

Finns mängder med folk som aldrig själv ägt rasen de är insatta i som jag hellre skulle fråga om råd än en bunt random ägare jag inte har minsta koll på. :meh:
 
@Elementary ja vi har olika bild av det helt enkelt. Synd att du behövde börja tagga folk när jag undvek det eftersom jag responderat generellt och inte har något intresse alls att detta skulle handla om specifika personer osv.

Men ja - jag tycker det blir konstigt att nån anses som expert /kunnig osv på ett forum när man inte själv haft egen hund /rasen osv. Det står jag för.

Och precis som du säger - det är Buke/ett internetforum - så någons expertis här såvida folk inte känner varandra privat har ju lika lite vikt isåfall om det ska problematiseras .

Jag tycker dessutom jag formulerat mig civilt i frågan så även om inlägget väcker känslor är det ju uppskattat att få civila svar också .
 
@Elementary ja vi har olika bild av det helt enkelt. Synd att du behövde börja tagga folk när jag undvek det eftersom jag responderat generellt och inte har något intresse alls att detta skulle handla om specifika personer osv.

Men ja - jag tycker det blir konstigt att nån anses som expert /kunnig osv på ett forum när man inte själv haft egen hund /rasen osv. Det står jag för.

Och precis som du säger - det är Buke/ett internetforum - så någons expertis här såvida folk inte känner varandra privat har ju lika lite vikt isåfall om det ska problematiseras .

Jag tycker dessutom jag formulerat mig civilt i frågan så även om inlägget väcker känslor är det ju uppskattat att få civila svar också .

Men även om det är ens första valp från en viss ras betyder ju inte det att man inte har gedigen erfarenhet av rasen sen innan. Jag är uppväxt med pointer t ex, men har aldrig ÄGT en själv. Nu råkade ju @machafuko komma upp som exempel och med tanke på de minst sagt grundliga efterforskningar hon gjorde innan hon fick valp hade jag utan att tveka uppskattat hennes råd också, trots att det är första valpen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 155
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 453
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp