Rasval: Letar efter en glad och följsam kompis

@Elementary ja vi har olika bild av det helt enkelt. Synd att du behövde börja tagga folk när jag undvek det eftersom jag responderat generellt och inte har något intresse alls att detta skulle handla om specifika personer osv.

Men ja - jag tycker det blir konstigt att nån anses som expert /kunnig osv på ett forum när man inte själv haft egen hund /rasen osv. Det står jag för.

Och precis som du säger - det är Buke/ett internetforum - så någons expertis här såvida folk inte känner varandra privat har ju lika lite vikt isåfall om det ska problematiseras .

Jag tycker dessutom jag formulerat mig civilt i frågan så även om inlägget väcker känslor är det ju uppskattat att få civila svar också .

Det gäller ju inte enbart tollaren då? Då kan ingen rekommendera en ras förutom sin egen? Och bara om man haft rasen i x antal år?
 
@Elementary ja vi har olika bild av det helt enkelt. Synd att du behövde börja tagga folk när jag undvek det eftersom jag responderat generellt och inte har något intresse alls att detta skulle handla om specifika personer osv.

Men ja - jag tycker det blir konstigt att nån anses som expert /kunnig osv på ett forum när man inte själv haft egen hund /rasen osv. Det står jag för.

Och precis som du säger - det är Buke/ett internetforum - så någons expertis här såvida folk inte känner varandra privat har ju lika lite vikt isåfall om det ska problematiseras .

Jag tycker dessutom jag formulerat mig civilt i frågan så även om inlägget väcker känslor är det ju uppskattat att få civila svar också .
Du taggade ju visst. Visserligen fel men du menade ju uppenbarligen att svara på ett specifikt inlägg av en specifik användare som handlade om två andra specifika användare, även om du försökte linda in det i nån form av allmänt gnäll. Hade du inte försökt tagga @Red_Chili hade du nog fått andra sorters svar. Nu var ditt inlägg klart riktat och faktiskt väldigt elakt. Självklart ur min högst personliga synvinkel.

Och du pratar ju om nånting som ingen här någonsin nämnt, jag förtydligade ju till och med det i mitt förra inlägg. Ingen här har hävdats vara ”expert” som du påstår. :banghead:

Huruvida man uppfattas som ”civil” eller inte är även det subjektivt, och jag uppfattade dig definitivt inte som ”civil”.
 
@RedChili

Jag är skittrist och låter vresig nu inser jag, men faktiskt tycker jag det blir lite rejält snett att rekommendera någon som aldrig haft rasen själv, som rådgivare .

Det är INTE personligt mot någon alls betonar jag! Men ja - jag tycker det blir märkligt att någon som aldrig haft rasen själv rekommenderas att ge råd. Det spelar ingen roll att vederbörande känner många, har umgåtts med många, har ett brinnande genuint intresse osv - det blir ändå snett tycker jag.

Ursäkta ”surigt inlägg” som det säkert tolkas som , som sagt .
Vem har jag rekommenderat som aldrig själv haft någon av nämnda raser?

Och precis som nämnts här i tråden, det går att ha stor kunskap om en ras utan att ha ägt den. Tex så har jag själv aldrig ägt något annat än saluki, men jag har stort kontaktnät inom hundvärlden och har extremt avelsnördiga vänner inom andra raser, vilket gjort att jag kan ha hyfsad koll på en del annat ändå. Sedan kan vi ta azawakh som ett exempel. Där har jag i 10 år haft kontakt med ett flertal uppfödare från olika europeiska länder, träffat ett stort(!) antal hundar (framförallt sett till hur många det finns i Sverige) i varierande miljöer, läst på om rasen på alla möjliga olika sätt och även umgåtts med privatpersoner som har rasen.

Skulle jag då vara värdelös som någon slags "rådgivare" inom rasen, enbart för att jag själv inte haft någon? Jag själv tänker nämligen att det jag kan bidra med är att ge folk ett hum om hur rasen är, ett hum om vad som är bra att kolla efter samt förmedla kontakt med ännu mer insatta folk som kan hjälpa till vid eventuellt val av uppfödare. Sådant tycker jag är det enda som behöver kunnas när det tipsas om raser i forum. Jag förväntar mig inte att de som tipsar om olika raser allihop ska vara extremnördiga uppfödare eller liknande inom de raser de rekommenderar. Att tipsa en ny person om var det är klokt att börja leta, det kan måånga göra.
 
Svarar alla :
Vad olika man resonerar.

Jag ser inte alls hur man på ett forum som buke anses som expert så att man ”åberopas” av andra att råda när någon postar en tråd där de aldrig haft hund men nämner några raser de funderar på. När det gäller ang en ras den som rekommenderas råda, aldrig haft osv.
Men inser att vi tycker helt olika . 👍

Och ja - jag insåg att det skulle se gnälligt ut i vissas ögon osv.
 
Det handlar väl ändå inte om att vara någon officiell expert, utan att ha intresse, kunskap och erfarenhet? Varifrån dessa kommer spelar väl ändå mindre roll.

Jag har svarat utifrån TS originalposter:

Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag har gått igenom SKK:s listor hur många gånger som helst. Mest tror jag att det beror på att jag är en aning orolig över hur bra jag skulle kunna uppfylla en hunds krav på mig.
Det är som ni kanske förstår min första egna hund men drömmen om en egen hund har alltid funnits där. Så jag vill gärna ha era tankar och inputs på vilken slags ras som skulle passa mig.

Så vem är jag? Jag är 27 år. Bor tillsammans med en katt i en lägenhet i en av Sveriges större städer.

Vad jag söker:

- Jag vill att hunden i framtiden ska kunna följa med till stallet och ut på ridturer i skogen, alltså ingen hund som drar okontrollerat bara för att den känner vittringen av en hare. Utan att det är något jag ska kunna avbryta (jag förstår självklart att alla hundar har mer eller mindre jaktinstinkt, jag föredrar bara att den inte är så stark att hunden inte varken ser eller hör mig längre).

- Ska kunna funka med andra djur! Absolut viktigast! Jag vill inte att min katt ska bli jagad över hela lägenheten.

- De dagar hunden inte följer med ut i skogen på ridturer så är tanken att den ändå få en långpromenad på minst en till två timmar utöver de normala kissrundorna och den mentala träningen.

-Jag vill gå hundkurser för att få en lydig hund som funkar i olika situationer. Kantarellsök verkar trevligt, lika så andra typer av sök och spår. Men eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av hundgrenar så skulle jag även vilja testa lydnad, agility och rallylydnad och kanske rikta in mig på något av dessa istället. Oavsett vad jag och hunden tycker är roligast så vill jag ha en aktiv och följsam hund som är med på det mesta. Även om det är ut på havet i en segelbåt, promenader i stan eller leka i snön. Men jag vill inte heller att den skulle riva min lägenhet om det är så att jag skulle bli sjuk och inte skulle kunna träna som vanligt på någon dag.

- En hund som är relativt lättmotiverad och hyfsat lättlärd.

- Ingen hund som bara lunkar utan en hund med lite motor.

- En positiv och glad hund men som absolut inte behöver vara översvallande (varken mot mig eller mot alla den träffar).

- Gärna medel- till storstorlek.

- En hund som inte skäller för mycket. Ett skall här och var är okej, men jag har svårt för hundar som stormskäller bara för att ett löv blåser förbi eller att det knäpper till i ett element.

Önskemål jag absolut kan strunta i om jag hittar en hund som uppfyller de andra kraven men som jag ändå känner att jag skulle vilja nämna:

- En hund som helst inte luktar för mycket hund (jag vet att det är ett konstigt önskemål då det ändå är en hund men jag tycker att det är skillnad på hund och hund, men vissa raser luktar ju bra mycket mer än andra).

- Hårlängd bryr jag mig inte så mycket om, inte heller om den fäller mycket eller inte. Men skulle föredra om hunden inte släpade in halva stallet i lägenheten och bilen varje gång den varit där och helst inte någon som tycker hästbajs är det trevligaste som finns att rulla sig i och äta…

- Föredrar också om den inte dräglar alltför mycket.

- Ingen ras med alltför mycket sjukdomar och dålig hälsa.

Så har ni några tankar om vilken slags hund som skulle passa mig?

Papillion är nog lite väl litet ja, jag föredrar hundar som är runt 40cm och högre.
Ang. Spaniels så är det väldigt trevliga hundar. Har själv varit inne på Welsh Springer Spaniel, men hört så mycket blandat om dem att jag blivit lite tveksam. Samma sak med den Finska Lapphunden.

Jag har också funderat på Retrivers, både Labbe och Golden, men i så fall skulle jag nog föredra jakt varianten och en jakthund borde väl få jaga? Sen är jag ju väldigt svag för Tollare då jag har träffat helt fantastiska sådana, men den ska ju också vara en svår "nybörjarras".
.
 
Senast ändrad:
Svarar alla :
Vad olika man resonerar.

Jag ser inte alls hur man på ett forum som buke anses som expert så att man ”åberopas” av andra att råda när någon postar en tråd där de aldrig haft hund men nämner några raser de funderar på. När det gäller ang en ras den som rekommenderas råda, aldrig haft osv.
Men inser att vi tycker helt olika . 👍

Och ja - jag insåg att det skulle se gnälligt ut i vissas ögon osv.

Förstår inte alls hur det är ett svar kring vilka sätt man kan skaffa sig kunskap och erfarenhet på.
 
Det gäller ju inte enbart tollaren då? Då kan ingen rekommendera en ras förutom sin egen? Och bara om man haft rasen i x antal år?

Generellt blir det för mig märkligt att ropas på utifrån expertis/rådgivande ang en ras om ingen egen erfarenhet finns personligen från rasen till vardags för egen del ja. Men som sagt - vi resonerar olika .
 
Svarar alla :
Vad olika man resonerar.

Jag ser inte alls hur man på ett forum som buke anses som expert så att man ”åberopas” av andra att råda när någon postar en tråd där de aldrig haft hund men nämner några raser de funderar på. När det gäller ang en ras den som rekommenderas råda, aldrig haft osv.
Men inser att vi tycker helt olika . 👍

Och ja - jag insåg att det skulle se gnälligt ut i vissas ögon osv.
Har du lust att besvara mitt inlägg som var riktat till dig? Du skrev ju ett inlägg till mig och jag skulle gärna se ett svar på mitt svar pga detta. Framförallt eftersom jag inte uppfattade tonen som direkt trevlig.
 
Det gäller ju inte enbart tollaren då? Då kan ingen rekommendera en ras förutom sin egen? Och bara om man haft rasen i x antal år?
Och om man bara haft EN ras själv så kan man ju inte göra särskilt mycket jämförelser hur de är annorlunda än andra raser heller.

Jag köpte en häst för många år sedan av en uppfödare till afghanhundar. Eftersom jag bara läst en del om rasen (för att jag alltid tyckt de är oerhört vackra) så frågade jag henne hur de är; är de så mycket enmanshundar som jag då läst om? Är de svårdresserade?
Hon svarade väldigt bra: Jag vet inte, jag har ju bara haft afghaner i 30 år så för mig är det liksom så hundar är.
 
Vad är frågan ?
Vem har jag rekommenderat som aldrig själv haft någon av nämnda raser?

Och precis som nämnts här i tråden, det går att ha stor kunskap om en ras utan att ha ägt den. Tex så har jag själv aldrig ägt något annat än saluki, men jag har stort kontaktnät inom hundvärlden och har extremt avelsnördiga vänner inom andra raser, vilket gjort att jag kan ha hyfsad koll på en del annat ändå. Sedan kan vi ta azawakh som ett exempel. Där har jag i 10 år haft kontakt med ett flertal uppfödare från olika europeiska länder, träffat ett stort(!) antal hundar (framförallt sett till hur många det finns i Sverige) i varierande miljöer, läst på om rasen på alla möjliga olika sätt och även umgåtts med privatpersoner som har rasen.

Skulle jag då vara värdelös som någon slags "rådgivare" inom rasen, enbart för att jag själv inte haft någon? Jag själv tänker nämligen att det jag kan bidra med är att ge folk ett hum om hur rasen är, ett hum om vad som är bra att kolla efter samt förmedla kontakt med ännu mer insatta folk som kan hjälpa till vid eventuellt val av uppfödare. Sådant tycker jag är det enda som behöver kunnas när det tipsas om raser i forum. Jag förväntar mig inte att de som tipsar om olika raser allihop ska vara extremnördiga uppfödare eller liknande inom de raser de rekommenderar. Att tipsa en ny person om var det är klokt att börja leta, det kan måånga göra.

Inlägget börjar med en fråga. Sedan börjar andra stycket med en fråga. Ett inlägg, två frågor.
 
Generellt blir det för mig märkligt att ropas på utifrån expertis/rådgivande ang en ras om ingen egen erfarenhet finns personligen från rasen till vardags för egen del ja. Men som sagt - vi resonerar olika .

Fast personen som ditt första inlägg var riktat mot har ju rasen hemma själv och är väl insatt i den dessutom? Är riktigt allergisk mot människor som tror sig vara bättre än alla och kunna allting enbart på grund av att de har "haft hund i si och så många år", så sjukt tråkig inställning som jag ser ofta hos äldre personer som vill sätta yngre (främst) på plats. Så ja, vi resonerar väldigt olika och jag tror att personen du menar i första inlägget har mycket god kompetens att beskriva den nämnda rasen, både utifrån sin egen erfarenhet samt ut sin kunskap om rasen i sig.
 
Kanske för stor, men jag slår ett slag för Broholmer! :D Hänger glatt med på allt (ska dock ta det lugnt första året), frisk för sin storlek, robust och tålig. Världens härligaste hund!
C45E69DE-392B-41B3-A456-689D16A79B87.jpeg

En fyra månaders valp på bilden.
 
Jag tänkte också på löwchen först. Men de är ju för små gissar jag? Annars är det otroligt lättsamma, roliga och pigga hundar som med lätthet följer med på ridturer.

Vad är det som gör att du vill ha en större hund?

Om man söker sällskapshund så är det ju rent praktiskt väldigt mycket enklare med mindre hund. Lättare att hitta hundvakt, lättare ta upp om den blir skadad, Tar mindre plats i bilen osv.
 
Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag har gått igenom SKK:s listor hur många gånger som helst. Mest tror jag att det beror på att jag är en aning orolig över hur bra jag skulle kunna uppfylla en hunds krav på mig.
Det är som ni kanske förstår min första egna hund men drömmen om en egen hund har alltid funnits där. Så jag vill gärna ha era tankar och inputs på vilken slags ras som skulle passa mig.

Så vem är jag? Jag är 27 år. Bor tillsammans med en katt i en lägenhet i en av Sveriges större städer.

Vad jag söker:

- Jag vill att hunden i framtiden ska kunna följa med till stallet och ut på ridturer i skogen, alltså ingen hund som drar okontrollerat bara för att den känner vittringen av en hare. Utan att det är något jag ska kunna avbryta (jag förstår självklart att alla hundar har mer eller mindre jaktinstinkt, jag föredrar bara att den inte är så stark att hunden inte varken ser eller hör mig längre).

- Ska kunna funka med andra djur! Absolut viktigast! Jag vill inte att min katt ska bli jagad över hela lägenheten.

- De dagar hunden inte följer med ut i skogen på ridturer så är tanken att den ändå få en långpromenad på minst en till två timmar utöver de normala kissrundorna och den mentala träningen.

-Jag vill gå hundkurser för att få en lydig hund som funkar i olika situationer. Kantarellsök verkar trevligt, lika så andra typer av sök och spår. Men eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av hundgrenar så skulle jag även vilja testa lydnad, agility och rallylydnad och kanske rikta in mig på något av dessa istället. Oavsett vad jag och hunden tycker är roligast så vill jag ha en aktiv och följsam hund som är med på det mesta. Även om det är ut på havet i en segelbåt, promenader i stan eller leka i snön. Men jag vill inte heller att den skulle riva min lägenhet om det är så att jag skulle bli sjuk och inte skulle kunna träna som vanligt på någon dag.

- En hund som är relativt lättmotiverad och hyfsat lättlärd.

- Ingen hund som bara lunkar utan en hund med lite motor.

- En positiv och glad hund men som absolut inte behöver vara översvallande (varken mot mig eller mot alla den träffar).

- Gärna medel- till storstorlek.

- En hund som inte skäller för mycket. Ett skall här och var är okej, men jag har svårt för hundar som stormskäller bara för att ett löv blåser förbi eller att det knäpper till i ett element.

Önskemål jag absolut kan strunta i om jag hittar en hund som uppfyller de andra kraven men som jag ändå känner att jag skulle vilja nämna:

- En hund som helst inte luktar för mycket hund (jag vet att det är ett konstigt önskemål då det ändå är en hund men jag tycker att det är skillnad på hund och hund, men vissa raser luktar ju bra mycket mer än andra).

- Hårlängd bryr jag mig inte så mycket om, inte heller om den fäller mycket eller inte. Men skulle föredra om hunden inte släpade in halva stallet i lägenheten och bilen varje gång den varit där och helst inte någon som tycker hästbajs är det trevligaste som finns att rulla sig i och äta…

- Föredrar också om den inte dräglar alltför mycket.

- Ingen ras med alltför mycket sjukdomar och dålig hälsa.

Så har ni några tankar om vilken slags hund som skulle passa mig?

Jag tänker labrador. Det enda nackdelen är väl att de ofta gillar att äta allt och rulla sig i skit och således luktar mycket om du har otur (tänker följa med till stall/på ridtur). Gäller att se upp för ledproblem
 

Arbetsnarkoman av stora mått, vet inte om jag rekommenderar kelpie som första hund. Visst kan rätt person funka med kelpie som första hund men man ska absolut veta vad man ger sig in i. Dessutom kräver kelpien mycket träning. Vill man träna hund mycket med en hund med stoooor motor och stora krav på att få jobba så är kelpien rätt hund. Den kommer säkerligen vara med på det allra mesta TS vill göra och lite till.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 394
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 457
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 351
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp