Bukefalos 28 år!

Rasval till mamsen...

Och_Aye

Trådstartare
Ännu än rasvalstråd! ;)

Min mamma har tagit bort sin hund och vill börja kika efter en ny. Hon är alert och älskar att promenera en massor, helst off road i urskogen - gärna flera timmar. Hon är inte superintresserad av att träna en massor annat, men spårar gärna (vilt eller personspår) och vill gå lite kurser med nästa hund. Förra hunden var av en stor ras som drogs med fysiska problem och efter det vill hon ha något "nättare" som fixar att vara utomhus mycket. Just nu jobbar hon dagtid men funderar på att börja jobba natt igen. Hunden kommer att vara hos min mamma & pappa och hos mig en del, då jag jobbar natt. Hundpassningen är alltså löst och den kommer inte vara ensam hemma på dagarna.

Det hon tänker sig är:
- En sportig hund som gillar att röra på sig, men som inte nödvändigtvis behöver en massa mental stimulans utöver några spår i veckan
- "Sund" - utan överdriven exteriör, extrem tyngd, svårigheter att andas etc
- Gärna medelstor, typ BC eller tollare
- OK med andra hundar (träning javisst, men ingen ras som det står könsbunden aggressivitet i pannan på)
- Inte en sjuhelvetes jaktlust
- Inte frusen / väldigt korthårig
- Glad och hyfsat orädd, mer framåt än bakåt liksom.
- Behöver inte tokälska främlingar men ingen rädsla
- Hyfsat samarbetsvillig

Har säkert glömt något. Tilläggas kanske bör att hon fullständigt ÄLSKAR mina border collies & alla andra hon någonsin träffat, men där inser hon ju sina begränsningar.

(Schnauzers går bort. ;))
Själv tänker jag lite pudel.
 
Spontant säger jag Långhårig normaltax. Din beskrivning låter precis som våra senaste taxar.
Det finns lite olika linjer, där jaktlusten är lägre med de fungerar utmärkt till viltspår. Och just långhåren har generellt lägre jaktlust. Våra har utan problem gått lösa i skogen.
Frisk ras, visst förekommer diskbråck, men en hund som får röra på sig mycket, håller normal vikt, får det ytterst sällan.
 
Ännu än rasvalstråd! ;)

Min mamma har tagit bort sin hund och vill börja kika efter en ny. Hon är alert och älskar att promenera en massor, helst off road i urskogen - gärna flera timmar. Hon är inte superintresserad av att träna en massor annat, men spårar gärna (vilt eller personspår) och vill gå lite kurser med nästa hund. Förra hunden var av en stor ras som drogs med fysiska problem och efter det vill hon ha något "nättare" som fixar att vara utomhus mycket. Just nu jobbar hon dagtid men funderar på att börja jobba natt igen. Hunden kommer att vara hos min mamma & pappa och hos mig en del, då jag jobbar natt. Hundpassningen är alltså löst och den kommer inte vara ensam hemma på dagarna.

Det hon tänker sig är:
- En sportig hund som gillar att röra på sig, men som inte nödvändigtvis behöver en massa mental stimulans utöver några spår i veckan
- "Sund" - utan överdriven exteriör, extrem tyngd, svårigheter att andas etc
- Gärna medelstor, typ BC eller tollare
- OK med andra hundar (träning javisst, men ingen ras som det står könsbunden aggressivitet i pannan på)
- Inte en sjuhelvetes jaktlust
- Inte frusen / väldigt korthårig
- Glad och hyfsat orädd, mer framåt än bakåt liksom.
- Behöver inte tokälska främlingar men ingen rädsla
- Hyfsat samarbetsvillig

Har säkert glömt något. Tilläggas kanske bör att hon fullständigt ÄLSKAR mina border collies & alla andra hon någonsin träffat, men där inser hon ju sina begränsningar.

(Schnauzers går bort. ;))
Själv tänker jag lite pudel.

Pudel låter väl som ett bra förslag :) Storpudel då kanske om hon gillar lite mellanstora hundar. Men den måste ju klippas regelbundet, antingen av henne själv eller hos trim/frisör.
 
Jag tänker att om hon älskar vallhundsmentaliteten så är det kanske ditåt ni ska kika? Alltså typ Corgi, PON, Bearded eller Collie som inte används som vallare utan lite mer "lagom" hundar?

Annars är väl Pudel ett trevligt alternativ så länge en är noga med val av uppfödare och kollar på den mentala biten vid valpköp :)
 
Varför inte en Tollare? Eller kanske Welsh springer spaniel.
Kan hon tänka sig att få det mesta runtburet och faktiskt vill satsa på att spåra aktivt kan Flatcoated retriever vara ett alternativ. Men man får passa sig med linjer om man inte vill ha ett stressmongo! Och det är väldigt vanligt att rasen drabbas av cancer.
 
Tycker pudel låter som ett väldigt bra val, mellanpudel har jag hört väldigt gott om och det verkar inte som att det är supersvårt at hitta bra individer mentalt.

Om hon gillar den typen av päls kanske även någon av bichonerna skulle kunna passa?
Annars finns ju ganska många att välja på tycker jag det låter som. Allt mellan labbe, golden, västgöta, corgi, bearded collie, lapphund osv. Det beror ju på lite vad för egenskaper som önskas i övrigt :)
 
Ännu än rasvalstråd! ;)

Min mamma har tagit bort sin hund och vill börja kika efter en ny. Hon är alert och älskar att promenera en massor, helst off road i urskogen - gärna flera timmar. Hon är inte superintresserad av att träna en massor annat, men spårar gärna (vilt eller personspår) och vill gå lite kurser med nästa hund. Förra hunden var av en stor ras som drogs med fysiska problem och efter det vill hon ha något "nättare" som fixar att vara utomhus mycket. Just nu jobbar hon dagtid men funderar på att börja jobba natt igen. Hunden kommer att vara hos min mamma & pappa och hos mig en del, då jag jobbar natt. Hundpassningen är alltså löst och den kommer inte vara ensam hemma på dagarna.

Det hon tänker sig är:
- En sportig hund som gillar att röra på sig, men som inte nödvändigtvis behöver en massa mental stimulans utöver några spår i veckan
- "Sund" - utan överdriven exteriör, extrem tyngd, svårigheter att andas etc
- Gärna medelstor, typ BC eller tollare
- OK med andra hundar (träning javisst, men ingen ras som det står könsbunden aggressivitet i pannan på)
- Inte en sjuhelvetes jaktlust
- Inte frusen / väldigt korthårig
- Glad och hyfsat orädd, mer framåt än bakåt liksom.
- Behöver inte tokälska främlingar men ingen rädsla
- Hyfsat samarbetsvillig

Har säkert glömt något. Tilläggas kanske bör att hon fullständigt ÄLSKAR mina border collies & alla andra hon någonsin träffat, men där inser hon ju sina begränsningar.

(Schnauzers går bort. ;))
Själv tänker jag lite pudel.
Dvärgschnauzer? (Hoppas jag stavade rätt där...)
 
Tänkte på en sak som jag hört om pudlar, av en pudelägare; tydligen premieras nervösa hundar i utställningsringen eftersom hundar som är lite ängsliga rör sig med ett vaknare uttryck, högre hållet huvud och mer flyt i steget. Ligger det någon sanning i detta? Det rör storpudel om det gör någon skillnad.
 
Tänkte på en sak som jag hört om pudlar, av en pudelägare; tydligen premieras nervösa hundar i utställningsringen eftersom hundar som är lite ängsliga rör sig med ett vaknare uttryck, högre hållet huvud och mer flyt i steget. Ligger det någon sanning i detta? Det rör storpudel om det gör någon skillnad.

Jag vet inte om det ligger någon sanning i det, men jag vet (från de pudlar jag känner) att deras mentalitet är åt det nervösare hållet. Och de är verkligen inte någon enstaka nervös pudel, utan det verkar finnas rätt många så något är det ju med avelsarbetet som ger nervösa hundar :(
 
Storpudlar vet jag inte, (de få jag träffat har i och för sig inte varit det minsta nervösa. @Emor hade underbara Chili som fått bli mitt exempel.) men hos mellan och dvärgpudlar premieras definitivt inte nervösa hundar.
 
Tack för alla svar!

Tollare nämnde någon, det har jag också tänkt på - men hur är det med hälsan & mentaliteten hos dom? Har noll koll där känner jag.

En retriever har jag funderat på en del, typ en golden-tik åt det lite sportigare hållet - hur mycket vill de ha och vad? En flat kanske man också skulle tänka på?

En nervös pudel är vi inte så sugna på, men vet inte heller riktigt hur de är överlag, jag har väldigt bra erfarenheter av de jag träffat. Kanske man kan hitta någon som inte är direkt inriktad på utställning.
Det gäller överlag förresten.

Sitter på mobilen så kan inte svara alla men vi funderar vidare.
 
En nervös pudel är vi inte så sugna på, men vet inte heller riktigt hur de är överlag, jag har väldigt bra erfarenheter av de jag träffat. Kanske man kan hitta någon som inte är direkt inriktad på utställning

Det är väl som alltid när en letar hund, bra att veta vad som kan finnas i rasen och ha med sig det när en letar efter en vettig uppfödare :)

Jag tänker att med just nervositet och otillgänglighet så ger ju föräldrarna och valparnas utveckling iaf en relativt bra bild av hur valparna kan tänkas bli när de blir större. :)

För en bra pudel låter ju verkligen som ett vettigt alternativ och det är roliga hundar!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 078
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 469
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 735
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 872
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp