Rasval, tips önskas

wildrose

Trådstartare
Detta är inte aktuellt ännu men av någon anledning kan jag inte sluta fundera på "nästa hund". Har nu en spets, blandras finsk spets/isländsk fårhund, som kom till mig när han var 1 år gammal. Jag älskar min hund, han är en underbar personlighet och jag skulle inte byta bort honom men samtidigt har han många sidor som jag inte önskar mig hos nästa hund.

Jag vill ha
*en liten eller medelstor hund
*en lång eller korthårig hund, dock inte långårig a`la Collie
*en oöm hund som tål stall-livet, att följa med på ridturer etc
*inte alltför nära till skall
*kontaktsökande, håller koll på mig så att jag hela tiden slipper hålla koll på hunden
*ingen utpräglad jaktvilja (då menar jag utpräglad, inser att alla hundar har en viss jaktvilja)
*mycket fart och fläkt men också förmåga att varva ner och koppla av.

Är inte särskilt intresserad av utställning/tävling men jobbar gärna med hunden för att få en väl fungerande tillvaro med bra grundlydnad och skulle gärna lära mig mer tillsammans med min hund.
Har aldrig tränat med speciell inriktning och vet därmed inte så mycket om hur man går tillväga men kan absolut tänka mig att skaffa t ex en vallhund och träna vallning.

Vill inte ha
*en jättehund
*en krullig eller strävhårig hund
*en stressig hund
*en hund som kräver daglig pälsvård eller mkt trimning o dyl

Raser som spontant tilltalar mig är Australian shepherd, Tollare, Mellanpinscher, Rhodesian Ridgeback

Tips och råd från er som kan och vet mer om olika inriktningar och raser tas tacksamt emot..

mvh Wildrose
 
Senast ändrad:
Sv: Rasval, tips önskas

FLAT:D
sheltie (lite små kanske)
schnauzer
 
Sv: Rasval, tips önskas

Finsk lapphund? Har en själv och hon är otroligt lättlärd, positiv och
följsam. Har verkligen en "on/off" knapp, vilket rasen är känd för. Så är helnöjd med mitt val :)

Tycker Australian shepherd verkar vara en mycket trevlig hundras, men har tyvärr ingen erfarenhet.
 
Sv: Rasval, tips önskas

Ja de är väldigt vackra iaf, men hur är det med skällandet? fått för mig att de kan vara lite stora i orden och efter att ha levt med den hunden jag har nu så skulle det vara skönt med en hund som inte har så lätt till skall.. Men det kanske bara är nått jag fått för mig?
 
Sv: Rasval, tips önskas

Ja de är fina! Hur är dom i psyket? Har hört nånstans att de har lite skärpa, stämmer det?
Hur är det med följsamheten, är det en "lätt" hund?
 
Sv: Rasval, tips önskas

Ingen som har en Aussie? Är det möjligt att göra en sån nöjd som "gårds/stallhund" och träna lite lydnad eller måste de valla för att vara lyckliga? Finns det olika linjer med mer eller mindre vallinstinkt?
 
Sv: Rasval, tips önskas

Dansk/Svensk Gårdshund såklart!

3420722.jpg


35 cm hög i mankhöjd, livlig, positv, arbetsvillig, hänger gärna på en ridtur men kan också ligga o slöa en söndag om man så vill.
Sen så är det ju en gårdshund så min springer aldrig iväg långt, håller sig hela tiden vid mig. Eftersom det inte är terrier utan oinscher så är den inte lika envis som en terrier.

//Mimmi
 
Sv: Rasval, tips önskas

Ja, jag kan ju eg bara svara på hurdan min hund är, och hon skäller nästan aldrig. Så jag vet inte om jag har haft tur eller hur det har blivit så ;) Upplevde iof inte hundarna på den kennel där jag köpte min hund som skälliga heller, men annars har jag också hört att de kan ha nära till detta.

Har däremot en kompis som har en Sheltie och hon skäller väldigt mycket.

Ang Aussien så kan jag tänka mig att om de bara blir aktiverade så är det nog inget problem. Har fått känslan av att de inte är riktigt så inriktade på vallning som BC.
 
Sv: Rasval, tips önskas

Det låter som du är ute efter en finsk lapphund! Helt otroligt fin och underbar ras... Lite mer info finns på www.slk.nu

Lycka till med ditt ras val!

:)
 
Sv: Rasval, tips önskas

Hehe vad roligt att två stycken tipsat om samma ras! Tycker de är väldigt vackra, dessutom utseendemässigt ganska lika den hund jag har nu. Uppskattar intelligensen och integriteten hos spetsarna, däremot är det iallafall med min hane lite sisådär med kontaktbarheten och jag vill absolut inte ha en hund till med så mycket skall i sig. Ska kolla lite mer på rasen, har inte varit så intresserad tidigare eftersom jag fått för mig att de är skälliga men det verkar ju vara en missuppfattning.

Tack för svar :)
 
Sv: Rasval, tips önskas

Med rätt träning skulle jag vilja påstå att dalmatinern är jättemysig. Man får jobba lite för att få dem lydiga, men när det väl sitter och man har fått ett starkt band till sin hund är de supermysiga! Generellt sätt är de väldigt bundna till sin husse/matte, de har en favorit, och det är ledaren. De jg har mött har älskat barn och främlingar. Dalmatinern ska vara en öppen och nyfiken hund. Dalmatinerns ursprungliga syfte var att vara vakthundar bredvid hästekipage förr i tiden, vilket gjorde att de var riktiga hästhundar.
Tyvärr har ju egenskapen i princip avlats bort, men tävlingsgrenen "road trial" är på väg till Sverige. Jag fick min tik som omplacering för ett halvår sedan, då hade hon aldrig sett en häst i princip, men nu hänger hon glatt med på ridturerna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: Dino
·
Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 811
Senast: Lejonelle
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp