Lindon

Trådstartare
Vi funderar på valp -19 om förhållandena är de rätta med jobb osv. Har dock aldrig tänkt att detta med ras skulle vara ett så stort gissel:nailbiting: Man vill ju göra rätt och inget förhastat.

Familjen består av jag och man, barn som blir 4 nästa år. Jag studerar, blir färdig sommaren -19. Kommer att söka kontorsjobb, jobb där hunden får komma med är såklart en dröm men vet inte om det är möjligt. Kommer jobba halvtid. Vi bor i hus på landet med några får och två katter.

Önskar:
- en mellanstor hund
- päls valfri men ingen som har så att det fastnar i på vintern:angel: ingen som kräver timtal frisering
- vill ha en social och glad hund, ingen enmanshund, snäll mot barn
- lättlärd och förlåtande eftersom det är min första egna hund. Mannen är uppväxt med hundar i familjen
- ingen vakthund, låg jaktinstinkt, kunna ha lös utan att den sticker (såklart efter träning)
- kunna vara ute i hundgård (uppvärmd koja)/lina några timmar om jag är på jobb och den inte kan följa med (därav mellanstor hund men kanske det finns ickefrusna småraser?)

Vi kan erbjuda ett kärleksfullt hem där hunden är en i familjen, vilket innebär att den kommer med dit vi far. Den får vara med lös på gården när vi är ute, går på åtm en längre promenad om dagen och mer aktivering några ggr i veckan. Vill gärna testa blodspår och nosework.

Min drömhund har alltid varit golden, men är tveksam till att vi har tillräckligt att erbjuda iform av stimulans. Plus hälsoproblemen. I grupp 9 finns tyvärr inga hundar alls som tilltalar mig:o
Vi har en bra kompis som har en dvärgschnauzerhane på snart ett som vi umgås med så hundarna kommer att spendera massor av tid ihop. Han är underbar men lite för frusen av sig och för mycket hår för min smak.

Förslag?
 
Du kan glömma att ha hunden på lina när ni är iväg på jobb. Det får man inte. Läs på vad som krävs i form av hundgård innan ni skaffar hunden så ni inte får en överraskning sen.