Lindon

Trådstartare
Vi funderar på valp -19 om förhållandena är de rätta med jobb osv. Har dock aldrig tänkt att detta med ras skulle vara ett så stort gissel:nailbiting: Man vill ju göra rätt och inget förhastat.

Familjen består av jag och man, barn som blir 4 nästa år. Jag studerar, blir färdig sommaren -19. Kommer att söka kontorsjobb, jobb där hunden får komma med är såklart en dröm men vet inte om det är möjligt. Kommer jobba halvtid. Vi bor i hus på landet med några får och två katter.

Önskar:
- en mellanstor hund
- päls valfri men ingen som har så att det fastnar i på vintern:angel: ingen som kräver timtal frisering
- vill ha en social och glad hund, ingen enmanshund, snäll mot barn
- lättlärd och förlåtande eftersom det är min första egna hund. Mannen är uppväxt med hundar i familjen
- ingen vakthund, låg jaktinstinkt, kunna ha lös utan att den sticker (såklart efter träning)
- kunna vara ute i hundgård (uppvärmd koja)/lina några timmar om jag är på jobb och den inte kan följa med (därav mellanstor hund men kanske det finns ickefrusna småraser?)

Vi kan erbjuda ett kärleksfullt hem där hunden är en i familjen, vilket innebär att den kommer med dit vi far. Den får vara med lös på gården när vi är ute, går på åtm en längre promenad om dagen och mer aktivering några ggr i veckan. Vill gärna testa blodspår och nosework.

Min drömhund har alltid varit golden, men är tveksam till att vi har tillräckligt att erbjuda iform av stimulans. Plus hälsoproblemen. I grupp 9 finns tyvärr inga hundar alls som tilltalar mig:o
Vi har en bra kompis som har en dvärgschnauzerhane på snart ett som vi umgås med så hundarna kommer att spendera massor av tid ihop. Han är underbar men lite för frusen av sig och för mycket hår för min smak.

Förslag?
 
Du kan glömma att ha hunden på lina när ni är iväg på jobb. Det får man inte. Läs på vad som krävs i form av hundgård innan ni skaffar hunden så ni inte får en överraskning sen.

Jag tycker nog att en Golden skulle kunna passa er aktivitetsmässigt. Så länge den får vara med familjen, en längre runda om dagen (och några kortare alt vara med ute på gården) och så aktiveras några gånger i veckan låter väl bra. Men kanske inte en jaktgolden utan en utställningsvariant. Men tänk då på hälsan och kolla noga upp föräldrarna, halvsyskon osv. Sen är det ju inte säkert att just den hunden ni skaffar trivs i hundgård. Det måste ni ha med i beräkningen också. Men en goldenpäls tar upp mycket skräp, vatten, lera och annat. Dessutom är de ju rätt kända för att älska lera och sånt. Så räkna med att den drar in smuts mer än en ras med mindre päls. När de fäller så fäller de ordentligt, svarta byxor glöm det!

Men det finns säkert fler raser som skulle passa er.
 
Du kan glömma att ha hunden på lina när ni är iväg på jobb. Det får man inte. Läs på vad som krävs i form av hundgård innan ni skaffar hunden så ni inte får en överraskning sen.

Jag tycker nog att en Golden skulle kunna passa er aktivitetsmässigt. Så länge den får vara med familjen, en längre runda om dagen (och några kortare alt vara med ute på gården) och så aktiveras några gånger i veckan låter väl bra. Men kanske inte en jaktgolden utan en utställningsvariant. Men tänk då på hälsan och kolla noga upp föräldrarna, halvsyskon osv. Sen är det ju inte säkert att just den hunden ni skaffar trivs i hundgård. Det måste ni ha med i beräkningen också. Men en goldenpäls tar upp mycket skräp, vatten, lera och annat. Dessutom är de ju rätt kända för att älska lera och sånt. Så räkna med att den drar in smuts mer än en ras med mindre päls. När de fäller så fäller de ordentligt, svarta byxor glöm det!

Men det finns säkert fler raser som skulle passa er.
Ts bor i Finland där lagen ser annorlunda ut


@Lindon Jag hade nog ändå tittat på grupp nio eller en omplacering.
 
Ev eurasier eller finsk lapphund. Dock har ju båda raserna betydligt mer päls än en DS.
 
Tack för era svar! Finsk lapphund har jag sett att många rekommenderar. Har bara träffat en i verkligheten och den kom in på vår gård en lördagskväll och rev katten så vi har bara en att relatera till:crazy:

Tack för inputen om lina. "Alla" har sina i lina här på landet,men om det sen är lagligt är en annan femma.
 
Ja men en keeshound kan nog passa bra! Notera dock att det en alarmerande vakthund (likt många andra spetsar eller mindre raser), men fullt styrbart enligt min erfarenhet :)
Det är den där pälsen. Gillar ju mycket päls men ändå ha det städat hemma.. nu vet jag inte hur mycket en keeshond fäller. Måste fråga en bekant som har ett exemplar.

Övrigt, skulle ni rekommendera tik eller hane i mitt fall? Tänker mig hane då vi umgås mycket med en ung hane samt jag vill inte ha löpande hund.
 
Det är den där pälsen. Gillar ju mycket päls men ändå ha det städat hemma.. nu vet jag inte hur mycket en keeshond fäller. Måste fråga en bekant som har ett exemplar.

Övrigt, skulle ni rekommendera tik eller hane i mitt fall? Tänker mig hane då vi umgås mycket med en ung hane samt jag vill inte ha löpande hund.

Jag har haft med många spetsar att göra och kan säga att pälsen generellt är ganska lätthanterlig. Varit dagmatte till en kees vars päls fungerar likt lapphundarna, samojederna och eurasiers pälsar. Fäller allt några gånger om året och däremellan är den väldigt lätthanterlig.

Har en samojed och eurasier som är hemma hos mig på dagarna nu, även en kleinspetz emellanåt, och visst blir det en del nu när de fäller. Men allt är lätt att städa upp är min åsikt.
 
Jag har haft med många spetsar att göra och kan säga att pälsen generellt är ganska lätthanterlig. Varit dagmatte till en kees vars päls fungerar likt lapphundarna, samojederna och eurasiers pälsar. Fäller allt några gånger om året och däremellan är den väldigt lätthanterlig.

Har en samojed och eurasier som är hemma hos mig på dagarna nu, även en kleinspetz emellanåt, och visst blir det en del nu när de fäller. Men allt är lätt att städa upp är min åsikt.

Allt är relativt, jag tyckte det var ohemult mycket jobb att hålla samojeden tovfri det året jag bodde med en sån :p Men då har jag hundar som öht inte behöver pälsvård annat än klippa bort kardborrar, typ.
 
Eurasier tilltalar mig uteseendemässigt. Har även funderar på keeshond.

Keesen funkar suvuränt till det du önskar. Jaktlusten är verkligen noll.
De kräver inget men hänger gärna med. De är gårdshundar som ska larma så de skäller gärna på besökare men tystnar snabbt när husse/matte kommer och möter.
De är hyffsat kvicktänkta i skallen när det gäller trickträning och ställer upp på agility men de saknar föremålsintresse så några bruksgrenar blir de inga höjdare i.
Mycket tacksamma runt barn och djur.
 
Jag har haft med många spetsar att göra och kan säga att pälsen generellt är ganska lätthanterlig. Varit dagmatte till en kees vars päls fungerar likt lapphundarna, samojederna och eurasiers pälsar. Fäller allt några gånger om året och däremellan är den väldigt lätthanterlig.

Har en samojed och eurasier som är hemma hos mig på dagarna nu, även en kleinspetz emellanåt, och visst blir det en del nu när de fäller. Men allt är lätt att städa upp är min åsikt.
Håller verkligen inte med. Tycker dom hårar jämt de pälstyperna. Körde en finsk lapphund i min bil 30 min en gång och hela bilen var full med hår flera veckor efter och jag tror inte det var fällperiod mitt i sommaren.
 
Det är den där pälsen. Gillar ju mycket päls men ändå ha det städat hemma.. nu vet jag inte hur mycket en keeshond fäller. Måste fråga en bekant som har ett exemplar.

Övrigt, skulle ni rekommendera tik eller hane i mitt fall? Tänker mig hane då vi umgås mycket med en ung hane samt jag vill inte ha löpande hund.
Jag tycker bäst om hanar ,av de hundar jag haft har hanarna varit både trevligast roligast och enklast:)
 
Allt är relativt, jag tyckte det var ohemult mycket jobb att hålla samojeden tovfri det året jag bodde med en sån :p Men då har jag hundar som öht inte behöver pälsvård annat än klippa bort kardborrar, typ.

Visst är det så! Men har aldrig behövt mer än en genomborstning i veckan, knappt det, och det tar väl max 10 minuter :D
 
Håller verkligen inte med. Tycker dom hårar jämt de pälstyperna. Körde en finsk lapphund i min bil 30 min en gång och hela bilen var full med hår flera veckor efter och jag tror inte det var fällperiod mitt i sommaren.

Kan det mycket väl vara, framförallt om det är tik då de ofta fäller före/efter löp vilket inte alltid behöver ha med årstid att göra. Min tik var fullpälsad sommar och vinter...

Jag har aldrig träffat en spets av den typen som fäller konstant och jag har med många att göra.
 
Kan det mycket väl vara, framförallt om det är tik då de ofta fäller före/efter löp vilket inte alltid behöver ha med årstid att göra. Min tik var fullpälsad sommar och vinter...

Jag har aldrig träffat en spets av den typen som fäller konstant och jag har med många att göra.

Korr: aldrig träffat en med en korrekt päls/foder som fäller konstant.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min sambo vill skaffa en till hund, men vi är inte säkra på vilken ras vi vill ha. Vad vill vi då ha? Mellanstor, men storlek...
2
Svar
36
· Visningar
2 593
Senast: Rouise
·
Hundavel & Ras Ännu en rastråd, förlåt, men ni är ju så duktiga här :D Jag har börjat fundera på en tredje hund men det kommer inte längre än till...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 626
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 606
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 704
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp