Bukefalos 28 år!

FadeAway

Trådstartare
Ska ev köpa en hund nu. Har för tillfället en Golden Retriever som dock bor hos mina föräldrar. Vill pyssla lite med lydnad och så kanske lägga lite spår. Vill ha en hund med lite( :angel: ) storlek och funderar på en Grand Danois. Den ska kunna vara med överallt. Givetvis beror det på uppfostran och sådant. Men finns det nått annat alternativ?
(mest nyfiken att kunna lägga för- och nackdelar)
Den ska inte vara för krävande (som tex schäfer)
och helst korthårig.

Har alltid haft hund och päronen har varit uppfödare på golden. ;)
 
Sv: Rasval?

Jag har en Grand Danois ( valp ) och för mig var det ett nästan självklart val.

Jag vill hålla på med lydnad, utställning, spår m.m men inte dagligen och inte på någon hög nivå.

En Grand Danois passar mig ypperligt i sitt sätt att vara .

Nackdelarna är väl att dom blir STORA och att dom är hyffsat dyr i drift.
Första året är en väldigt lugn period motionsmässigt.

En GD vill verkligen vara med på ALLT, och blir ledsen om den stängs ut från sin flock ( vilken hund blir inte det egentligen ;) )

Det du ska vara noga med är valet av uppfödare, är du intresserad av någon speciell färg?

Finns ett gäng uppfödare man ren ut sagt ska passa sig för riktigt noga.
 
Sv: Rasval?

Jag är sugen på svart annars kommmer det bli en gul.
"känner till" uppfödarna till din hund de har köpt en vovve av mina päron för många herrans år sen :) En golden då.

Hade tänkt att mina päron är hundvakt när jag inte är hemma :angel: dvs i skolan :crazy:
 
Sv: Rasval?

Vad pluggar du och hur mycket tid spenderar du i skolan?

Första månaderna bör du själv vara hemma med valpen.

Både svarta och blåa GD har ökat otroligt i populationen så det har dykt upp mindre seriösa kennlar på dessa färger.
 
Sv: Rasval?

Alldeles för mycket pendlar dessutom :(
Kommer troligtvis skaffa valp i sommar iofs kommer jag väl jobba men ändå.. Päronen har två 1åringar(kan man säga så om hundar :p ) min golden och deras storpudel sen är det alltid någon hemma där.
 
Sv: Rasval?

har du tittat på någon av de stora mastifferna? som ett alternativ alltså? personligen tycker jag att du ska vänta med att skaffa hund tills du har bättre med tid, men å andra sidan låter det som en bra lösning att den får umgås med andra hundar och människor istället för att vara ensam.
 
Sv: Rasval?

Jag läser på högskola och i sådana fall så kommer jag inte få mer tid förrän om sisådär 3,5-4år :crazy:

Jag har kikat lite på dem men jag vill ha en lite mer ädel mer högbent hund. De känns så väldigt grova mastiffarna. Jag vill ha en någorlunda smidig hund. (även om jag fått för mig att GD är något klumpiga) :o
 
Sv: Rasval?

Tackar :) Alltid bra att veta.
Det kommer som sagt inte vara aktuellt förrän sommaren.
Höftledsröntagar man GD?
 
Sv: Rasval?

Lagotto Romagnolo ska vara bra att köra spår med.....
Japp, man HD-röntgar GD, vid 18 månaders ålder. I alla fall bör man det.
 
Sv: Rasval?

Ja man höftledsröntgar en GD vid 18 månader, dock är Grand Danois inte en ras som har mycket HD problem
 
Sv: Rasval?

Aaah jag är vad vid golden som har en del höftproblem.
Så jag tänkte att eftersom det är stor ras. ;)
 
Sv: Rasval?

Lagotto Romagnolo är en ras med alldes för mycket päls.
Klipper päronens storpudel så jag vill defenitivt ha en korthårig ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 638
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp