Rasvalsabstinens

Varför kan livet aldrig vara lätt? Med en av de senaste rasvalstrådarna på Hund började jag själv fundera ett extra varv på intressanta raser. Raser jag redan funderat på ett tag innan. Jag har ju egentligen bestämt mig för KH Collie, tycker det är en klockren ras för mig och nästan perfekt.

Det som får mig att ”hela tiden” få rasvalsabstinens och fundera vidare är att det är en numerärt liten ras och det föds inte direkt intressanta kullar på löpande band. Det känns rätt svårt att få tag på en BRA collie. Jag kan vänta såklart, för det är ju inte så att jag redan börjat handla hundprylar :angel:

I väntans tider har jag dock även haft tid att fundera på fler raser. Måste man ha EN ras man är intresserad av? Kan man inte ha flera? Får jag höra av mig till flera uppfödare samtidigt, och dessutom av olika raser? Jag vet ju att flera uppfödare tycker det är konstigt om man hör av sig till flera, och ännu konstigare om man inte bestämt sig för en särskild ras. Bäst är om man bara hör av sig till EN uppfödare.

Det finns egentligen fler raser som är helt ok lämpade för det jag vill göra, även om Colliens mentalitet känns rätt klockren av vad jag sett hittills. Men Schäfer, Kelpie, Jaktlabrador och även mer sällskapshundar som showlabrador, Corgi, Lancashire heeler, Lapsk vallhund…

Ingen är helt perfekt och det finns något att kompromissa med i varje ras. Jag antar att det är därför jag har så svårt att välja.

Schäfer och Kelpie hamnar i kategorin: ”Eventuellt FÖR tuff/krävande”, med allt vad det innebär.

Labrador hamnar i kategorin: ”Retrievers är inte riktigt min grej och vet inte om jag vill apportera.” Showlabrador hamnar dessutom i: ”Jag vill inte sponsra avel på labradorer som lider av fetma.”

Corgi och Lancashire heeler: ”För små”.

Lapsk vallhund: ”För självständiga, envisa? För skällig?”



Att livet ska vara så svårt :laugh: :p
 

Jag var inne på en rad olika raser samtidigt (KH collie, ACD, corgi, lapsk vallhund) och tycker inte att det är särskilt märkligt. Jag riktade in mig på arbetande raser med liknande bakgrund eftersom jag har tränings- och tävlingsintresse och vill ha en arbetsglad hund med lite jävlar anamma. Valet föll på corgi just på grund av den mer behändiga storleken, men ACD t ex finns fortfarande med på intresselistan framöver. Är jättenöjd över mitt val men tycker det är helt naturligt att ha fler raser man skulle vilja ha.

Räknar btw inte den lapska vallhunden som sällskapshund. Den används ju i stor utsträckning i praktiskt arbete. :)
 
Känner igen mig. Velar mellan några olika raser, alla har sina egna för- och nackdelar. Måste bara bestämma vilken som tippar över till mest fördelar.
 
Känner verkligen igen mig! Är glad att jag är ute i god tid med att välja nästa ras för det har varit så många turer med vilken ras jag tror kommer passa. Har kontaktat flera uppfödare av olika raser just för att se om dom tror att rasen kan passa oss. Har lärt mig massor av det och på så vis valt bort några raser.
Från början tänkte vi skaffa en ras som passar för mig att träna/tävla agility och rallylydnad med samtidigt som vi skulle kunna jaga med den. Då var vi helt inne på munsterländer men kände efter ett tag(ett helt år faktiskt)att det inte passar för mig. Så nu är vi inne på att köpa en ras som passar helt och hållet det jag vill göra och att vi sen i framtiden köper även en jakthund. Vi kände att det inte funkade att få allt i ett.

Det har varit många raser som jag funderat på men nu har jag nog ändå landat lite i att jag vill försöka hitta en riktigt bra MAS. Jag faller tillbaka på den rasen hela tiden och en bra MAS är verkligen min drömhund på alla vis. Har redan nu börjat kolla olika uppfödare och hundar och har även mailat till några även fast det är minst 1år kvar. Så hoppas verkligen att det kan bli bra, vet att det är en ny och spretig ras...

Har engelsk cockerspaniel i nuläget.

Så jag vet hur det kan vara 😅 det är ju såå viktigt att det blir rätt.
 
Jag vet ju att flera uppfödare tycker det är konstigt om man hör av sig till flera, och ännu konstigare om man inte bestämt sig för en särskild ras. Bäst är om man bara hör av sig till EN uppfödare.
Jag har mest läst tvärtom, att alla verkar räkna med att man hör av sig till många och därför vill de inte lägga så mycket tid på en eventuell valpköpare förrän det verkligen är dax.
Det finns egentligen fler raser som är helt ok lämpade för det jag vill göra, även om Colliens mentalitet känns rätt klockren av vad jag sett hittills. Men Schäfer, Kelpie, Jaktlabrador och även mer sällskapshundar som showlabrador, Corgi, Lancashire heeler, Lapsk vallhund…
Vi har verkligen liknande smak! 😅 Kelpie, kh collie, jaktlabbe, lapsk vallhund.
 
Jag känner igen mig så väl.
Jag vill ha en till aussie. Meen, eftersom jag har den jag har så är jag rädd att få en likadan 😅
Jag vill ha en bra, social och arbetsvillig aussie utan rädslor. Ska försöka hitta en sådan. Annars är jag faktiskt väldigt inne på retriever. Förmodligen jaktgolden. Kan absolut noll om jakt dock, men är definitivt taggad på att lära mig mer om det om det skulle bli en sådan.
 
Jag känner igen mig så väl.
Jag vill ha en till aussie. Meen, eftersom jag har den jag har så är jag rädd att få en likadan 😅
Jag vill ha en bra, social och arbetsvillig aussie utan rädslor. Ska försöka hitta en sådan. Annars är jag faktiskt väldigt inne på retriever. Förmodligen jaktgolden. Kan absolut noll om jakt dock, men är definitivt taggad på att lära mig mer om det om det skulle bli en sådan.

Haha ja jag vågar ju inte köpa Aussie igen pga risken att få en likadan som jag har. Har förhoppningar om att inte få en likadan BC, men funderar på andra raser med om det inte blir någon kull ifrån uppfödaren jag vill ha valp ifrån i höst.
 
Jag är också intresserad av flera olika typer av hundar. T.ex. jaktgolden och norsk buhund. 🤔

Lutar dock åt att det får vänta tills nuvarande hund gått ur tiden (vilket förhoppningsvis är åtskilliga år), av ekonomiska och logistiska skäl och med tanke på hur individen jag har nu är.
 
Vad skönt att det inte bara är jag :D

Jag var inne på en rad olika raser samtidigt (KH collie, ACD, corgi, lapsk vallhund) och tycker inte att det är särskilt märkligt. Jag riktade in mig på arbetande raser med liknande bakgrund eftersom jag har tränings- och tävlingsintresse och vill ha en arbetsglad hund med lite jävlar anamma. Valet föll på corgi just på grund av den mer behändiga storleken, men ACD t ex finns fortfarande med på intresselistan framöver. Är jättenöjd över mitt val men tycker det är helt naturligt att ha fler raser man skulle vilja ha.

Räknar btw inte den lapska vallhunden som sällskapshund. Den används ju i stor utsträckning i praktiskt arbete. :)
Det är lite av samma anledning jag vill ha en större hund, "behändig storlek", i träningssammanhang då ;) Det och att jag vill hålla på med sporter jag är tveksam till om det mindre raserna lämpar sig för i samma utsträckning (drag).

Jag räknar iofs inte heller lapsk vallhund som en sällskapsras, den råkade bara hamna där i farten.
Jag har mest läst tvärtom, att alla verkar räkna med att man hör av sig till många och därför vill de inte lägga så mycket tid på en eventuell valpköpare förrän det verkligen är dax.

Vi har verkligen liknande smak! 😅 Kelpie, kh collie, jaktlabbe, lapsk vallhund.
Det tankesättet känns ändå mer rimligt, även om jag föredrar att etablera en kontakt och sedan kan man återkomma igen vid parning eller kull.

Det var din tråd som fick igång mina tankar igen ;) Blev det att du bestämde dig för någon tillslut?

Jag känner igen mig så väl.
Jag vill ha en till aussie. Meen, eftersom jag har den jag har så är jag rädd att få en likadan 😅
Jag vill ha en bra, social och arbetsvillig aussie utan rädslor. Ska försöka hitta en sådan. Annars är jag faktiskt väldigt inne på retriever. Förmodligen jaktgolden. Kan absolut noll om jakt dock, men är definitivt taggad på att lära mig mer om det om det skulle bli en sådan.
Aussie har jag också haft i tankarna smått, men det är just att det kan vara svårt att hitta en arbetsvillig, social hund utan rädslor som gjort att jag inte funderat så mycket i de banorna. Förvisso är KH Collie kanske inte så mycket bättre egentligen, men de har även andra aspekter som tilltalar mig mer än aussie. Men ptja, en jaktlabrador/jaktgolden kan ju vara ett trevligt alternativ.
 
Vad skönt att det inte bara är jag :D


Det är lite av samma anledning jag vill ha en större hund, "behändig storlek", i träningssammanhang då ;) Det och att jag vill hålla på med sporter jag är tveksam till om det mindre raserna lämpar sig för i samma utsträckning (drag).

Hehe, en får vara lite påhittig i träningen ibland för att få till det med kortbeningarna och ibland offra ryggen. Kan bli lätt avundsjuk på de med hundar som når upp till handen! Ja, vill du satsa på drag mer än för nöjeskörning så lämpar sig nog andra raser. :) Jag cyklar med mina regelbundet, men bara för motionens skull.
 
Det tankesättet känns ändå mer rimligt, även om jag föredrar att etablera en kontakt och sedan kan man återkomma igen vid parning eller kull.
Jag föredrar också att etablera kontakt, men köpa hund nu verkar inte riktigt vara som jag var med om förr.
Det var din tråd som fick igång mina tankar igen ;) Blev det att du bestämde dig för någon tillslut?
:D ju mer jag läser desto mer känns kelpie som drömrasen. Alla andra raser känns för tröga 🙈 (förutom bc då). Jag försöker få tag på kelpie och räknar med att det kan ta tid (vill ju inte ha vad som helst heller). Känner jag till slut att det känns hopplöst, satsar jag på nån av de andra raserna. Jag tror det också skulle bli bra. I så fall står det nog främst mellan jaktlabbe och kh collie och de känns ju ganska olika, så parallellt läser jag på och kollar uppfödare där också. Även tollare och lapsk vallhund finns i tanken, jag är väldigt förtjust i lapsk vallhund men är rädd att jag kommer tycka de är tråkiga i träning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 778
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 553
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 720
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp