RasvalsfrĂ„ga igen 😅

Pudel Àr nog absolut lÀttare eftersom det bara Àr att maskinklippa och forma med sax om man ej önskar utstÀllningspÀls. Hos dvÀrgschnauzer blir ju dock pÀlsen helt förstörd av maskinklippning och trimningen Àr rÀtt jobbig om man Àr nybörjare sÄ de flesta lÀmnar bort för trimning, en kostnad pÄ ca 800-1000 kr var 8:e-10:e vecka eller oftare om man inte önskar att hunden blir lÄnghÄrig. DÀremellan underhÄlls det med ullkamning och urborstning av benhÄr och skÀgg vid behov.
Blir lĂ€mna bort om DS 😊
 
Jo men det Àr vi. TÀnker att om man inte ska ha i utstÀllningsskick sÄ bör man kunna klippa pudel sjÀlv till och med.
Det fungerar jÀttebra, nÀr vi hade pudel skalade jag av honom under sommaren och han fick ha lite mer pÄls under vintern. PÀlsen Àr mjuk sÄ det krÀvs inte nÄgon avanserad maskin för att klara jobbet heller.
 
Skit i perro. De individer jag kÀnner vill bli mer aktiverade och de har dessutom knepig mentalitet.

I vanliga fall brukar jag skÀmta om att man ska springa Ät andra hÄllet om perro kommer pÄ tal. Har eventuellt dÀmpat den Äsikten nÄgot, men vill fortfarande knappt ta i dom ens med tÄng.
 
Perro ska jag spana in! Och Australiensk terrier 😊! SpĂ€nnande med input!
Jag rekomenderar inte Perro! DÄlig mentalitet och dÄlig hÀsla bland de individer jag har trÀffat.
Min pappa fick ta bort sin som 5-Äring, efter mÄnga veterinÀrturer med hÀlsoproblem som var kopplade till immunförsvaret :(

Har du tittat pÄ Pumi eller Sheltie?
 
Hej!
Familj med 3 barn, 6-12 Är, haft cocker och springer innan (tant cocker Äkte till himlen vid 13 Ärs Älder för ett drygt Är sedan). Inte aktuellt med ny hund riktigt nu men inom ett Är eller ett par.
Vill ha glad och vÀnlig kompis, aktiv sÀllskapshund, som kan tÀnka sig lite agility och lydnadstrÀning men som Àr nöjd med promenader och umgÀnge oxÄ. Bör som vuxen kunna vara ensam kanske 4 h. Ca 7-13 kg- liten men inte minimal. Vill att det ska funka för en tioÄring att promenera med den emellanÄt sÄ inte för stor. HÀr bor oxÄ 2 katter och 2 kaniner.
Raser vi funderat pÄ lite:
Cocker (igen...), dvÀrgschnauzer, dvÀrg- eller mellanpudel, lagotto, borderterrier, DSG, Welsh corgi Pembroke och Bostonterrier (men min man gillar inte utseendet pÄ de tvÄ sista sÄ de gÄr nog bort till sist).
Tackar pĂ„ förhand för tips, erfarenheter och input 😊!
En snÀll, barnvÀnlig och mycket intelligent ras Àr bichon friseŽ. De Àr helt underbara och sÄ kloka sÄ man tror inte det Àr sant. De förstÄr sammanhang nÀr man pratar om vad man ska göra. Min syster har tvÄ. Den renrasiga Àr "född" lydig. Hon har inte trÀnat honom speciellt mycket, utan han vill sÄ gÀrna vara till lags att han kommer vid minsta antydan till inkallning. Den andra som Àr en blandning med bichon havanaise Àr sjÀlvstÀndigare. Rasen krÀver klippning nÄgra gÄnger om Äret, men fördelen Àr att den inte fÀller och mÄnga allergiker tÄl den.

Rasen – Bichon Frise Ringen

Andra förslag Àr den tyska spetsen mittelspitz och den liknande japansk spets. BÄda har lÀttskötta pÀlsar som spetsar i regel har. De fÀller mycket tvÄ gÄnger per Är, men dÀremellan inte sÄ mycket. En genomborstning av pÀlsen en/tvÄ gÄnger i veckan behövs. Kan behövas nÄgot mer pÄ en valp, nÀr valppÀlsen hÄller pÄ att vÀxa ut. PÀlsen Àr "sjÀlvrenade" och torkar snabbt om hunden varit blöt. Smuts ramlar av pÀlsen och huden Àr ren och fin igen medan sand/skrÀp ligger i en liten hög pÄ golvet.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Hade precis som @Tuggben valt bort lagotto pga knepig mentalitet. Eftersom ni har andra djur Àr det nog extra viktigt att kika pÄ jaktinstinkt hos de olika raserna, personligen hade jag nog inte tagit hem en terrier om jag hade smÄdjur.
Men kika absolut nÀrmare pÄ pudel! Jag Àr inte alls opartisk men det Àr verkligen en sÄdan ras som Àr vÀldigt flexibel i storlek, pÀls och aktivering. Av egen erfarenhet finns det nÄgra individer(iaf inom toy/dvÀrg) som Àr extremt mesiga och nÄgra hanhundar som Àr riktiga tjejtjusare utan spÀrr. Kika lite extra pÄ mentaliteten, avlar uppfödaren bara för utstÀllning och hur ser mentaliteten ut hos förÀldrarna? Jag har aldrig stött pÄ en riktig problempudel men det finns sÄ otroligt mÄnga individer i landet och det kan blir rÀtt spretigt.

EDIT: Lite liten för er kanske men Bichon havanaise Àr vÀldigt lagom familjehundar ocksÄ!
 
Skit i perro. De individer jag kÀnner vill bli mer aktiverade och de har dessutom knepig mentalitet.

I vanliga fall brukar jag skÀmta om att man ska springa Ät andra hÄllet om perro kommer pÄ tal. Har eventuellt dÀmpat den Äsikten nÄgot, men vill fortfarande knappt ta i dom ens med tÄng.
De jag kÀnner Àr förvisso aktiva, men trevliga individer.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Hade precis som @Tuggben valt bort lagotto pga knepig mentalitet. Eftersom ni har andra djur Àr det nog extra viktigt att kika pÄ jaktinstinkt hos de olika raserna, personligen hade jag nog inte tagit hem en terrier om jag hade smÄdjur.
Men kika absolut nÀrmare pÄ pudel! Jag Àr inte alls opartisk men det Àr verkligen en sÄdan ras som Àr vÀldigt flexibel i storlek, pÀls och aktivering. Av egen erfarenhet finns det nÄgra individer(iaf inom toy/dvÀrg) som Àr extremt mesiga och nÄgra hanhundar som Àr riktiga tjejtjusare utan spÀrr. Kika lite extra pÄ mentaliteten, avlar uppfödaren bara för utstÀllning och hur ser mentaliteten ut hos förÀldrarna? Jag har aldrig stött pÄ en riktig problempudel men det finns sÄ otroligt mÄnga individer i landet och det kan blir rÀtt spretigt.

EDIT: Lite liten för er kanske men Bichon havanaise Àr vÀldigt lagom familjehundar ocksÄ!
Just nu kĂ€nner vi oss nog ganska insnĂ€vade pĂ„ en som man tror blir stor dvĂ€rg eller mindre mellanpudel; om det inte trots allt blir en cocker igen förstĂ„s 😊. JĂ€ttebra att fĂ„ input och förslag! Tack alla đŸ€—! Hade btw Ă€ven gÀÀÀrna haft springer igen ocksĂ„, det hade vi innan och parallellt med cockern, men har konstaterat för lĂ€nge sen att den Ă€r bĂ„de för stor och för aktivitetskrĂ€vande för nuvarande livssituation.
Pudel lÄter som att det skulle passa oss bra, inget egentligen vi kompromissar med i det rasvalet i sÄ fall. Dock mÄste vi fundera igenom allt ordentligt och planera, det Àr ju mkt jobb med valp och unghund (och sambon vill absolut ha valp igen, jag hade Àven kunnat tÀnka mig en vuxen om lÀmplig dykt upp), sÄ tidigast till sommaren blir det i sÄ fall ny vovve.
 
Senast Àndrad:
Klurar lite vidare; Àven om pudel och cocker ligger bra till pÄ listan sÄ verkar det ju vara extremt svÄrt att hitta seriöst uppfödda valpar alls just nu (eller i vÄrt fall dÄ ev till sommaren), sÄ kanske ska man ha nÄgra olika raser pÄ lut som kÀnns bra vilket som. Ett par bubblare dÀr: Sheltie och borderterrier. Hiss eller diss? Eller tar borderterriern kaninerna till mellis och Àr sheltien för Àngslig för att bo i en barnfamilj?
 
Om corgins utseende inte tilltalar, kanske vÀstgötaspets?

Tycker dock att ni ska fundera pÄ vilken typ av temperament ni vill ha. VÀstgötaspets och corgi som i grunden Àr heelers Àr inte sÀrskilt lika pudeln i temperamentet.

MÄnga Corgis/vÀstgötaspetsar tenderar att ha en del skin pÄ nÀsan och lite egna Äsikter. Samtidigt Àr de ju vallhundar sÄ helt sjÀlvstÀndiga Àr de ju inte heller.

Vill ni ha en lite mjukare hund eller inte?
 
  • Gilla
Reactions: ako
Klurar lite vidare; Àven om pudel och cocker ligger bra till pÄ listan sÄ verkar det ju vara extremt svÄrt att hitta seriöst uppfödda valpar alls just nu (eller i vÄrt fall dÄ ev till sommaren), sÄ kanske ska man ha nÄgra olika raser pÄ lut som kÀnns bra vilket som. Ett par bubblare dÀr: Sheltie och borderterrier. Hiss eller diss? Eller tar borderterriern kaninerna till mellis och Àr sheltien för Àngslig för att bo i en barnfamilj?
Shelties tycker jag passar utmÀrkt i barnfamilj. De Àr vÀldigt milda hundar. Plus vÀldigt varierande i storlek - allt frÄn smÄ 4 kg varianter till knÀhöga pÄ 10kg plus.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Klurar lite vidare; Àven om pudel och cocker ligger bra till pÄ listan sÄ verkar det ju vara extremt svÄrt att hitta seriöst uppfödda valpar alls just nu (eller i vÄrt fall dÄ ev till sommaren), sÄ kanske ska man ha nÄgra olika raser pÄ lut som kÀnns bra vilket som. Ett par bubblare dÀr: Sheltie och borderterrier. Hiss eller diss? Eller tar borderterriern kaninerna till mellis och Àr sheltien för Àngslig för att bo i en barnfamilj?

Shelties Àr utmÀrkta familjehundar. Men som fler redan varit inne pÄ - noga med mentaliteten. DessvÀrre inte allt för mÄnga som utvÀrderar sina hundar mentalt, men dÀr finns nÄgra. Har varit hos uppfödare dÀr alla hundar varit supertrevliga, men likvÀl Àven hos uppfödare dÀr man knappt fÄtt se svansen av tiken pga rÀdslor.

I övrigt lÄter det som att sheltien skulle passa utmÀrkt. En glad och följsam allroundhund :)
 
Klurar lite vidare; Àven om pudel och cocker ligger bra till pÄ listan sÄ verkar det ju vara extremt svÄrt att hitta seriöst uppfödda valpar alls just nu (eller i vÄrt fall dÄ ev till sommaren), sÄ kanske ska man ha nÄgra olika raser pÄ lut som kÀnns bra vilket som. Ett par bubblare dÀr: Sheltie och borderterrier. Hiss eller diss? Eller tar borderterriern kaninerna till mellis och Àr sheltien för Àngslig för att bo i en barnfamilj?
Hade nog inte valt nÄgon terrierras om jag hade kaniner eller andra smÄdjur - de flesta terriers Àr ju ursprungligen avlade för skadedjursjakt och/eller grytjakt. Terriern jag hade (cairn, i övrigt supertrevlig hund) skulle jag definitivt inte tagit in i ett hem med kaniner, om inte annat sÄ hade hunden blivit vÀldigt stressad av det! Och jag! Och kaninerna! :D
 
Bedlin
Klurar lite vidare; Àven om pudel och cocker ligger bra till pÄ listan sÄ verkar det ju vara extremt svÄrt att hitta seriöst uppfödda valpar alls just nu (eller i vÄrt fall dÄ ev till sommaren), sÄ kanske ska man ha nÄgra olika raser pÄ lut som kÀnns bra vilket som. Ett par bubblare dÀr: Sheltie och borderterrier. Hiss eller diss? Eller tar borderterriern kaninerna till mellis och Àr sheltien för Àngslig för att bo i en barnfamilj?
bedlington terrier kanske Àr ett alternativ?
tycker det verkar vara milda ’lagoma’ hundar
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vet inte om ni upplever de som för smĂ„, men Löwchen? Har en trĂ€ningskompis med ett par-tre stycken (aldrig sett henne med fĂ€rre Ă€n tvĂ„, ofta fler 😊) och de Ă€r pigga, glada och lĂ€tthanterliga. Hon Ă€r i och för sig en van hundĂ€gare med erfarenhet av mĂ„nga raser, men hon sĂ€ger att de Ă€r lĂ€tta oavsett. PĂ€lsen hĂ„lls nedklippt dĂ„ hon inte stĂ€ller ut.
 
Om corgins utseende inte tilltalar, kanske vÀstgötaspets?

Tycker dock att ni ska fundera pÄ vilken typ av temperament ni vill ha. VÀstgötaspets och corgi som i grunden Àr heelers Àr inte sÀrskilt lika pudeln i temperamentet.

MÄnga Corgis/vÀstgötaspetsar tenderar att ha en del skin pÄ nÀsan och lite egna Äsikter. Samtidigt Àr de ju vallhundar sÄ helt sjÀlvstÀndiga Àr de ju inte heller.

Vill ni ha en lite mjukare hund eller inte?
Mjukare variant! Har upplevt corgis sÄ men har kanske fel?
 

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Har suttit och kollat runt pÄ lite olika raser, nu nÀr jag kÀnner att det snart Àr dax att skaffa hund igen! Har haft ett sÄnt problem...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 124
Senast: falukorw
·
Hundavel & Ras Med inspiration frÄn trÄden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" sÄ vore det kul med en lista pÄ raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
E
HĂ€stmĂ€nniskan Detta kommer bli ett lĂ„Ă„Ă„ngt inlĂ€gg... jag mĂ„ste fĂ„ skriva av mig.. kanske finns det nĂ„gon som kan kĂ€nna igen sig lite. Även om jag Ă€nnu...
2
Svar
24
· Visningar
3 425
Senast: ellan84
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp