RasvalsfrĂ„ga igen 😅

Klurar lite vidare; Àven om pudel och cocker ligger bra till pÄ listan sÄ verkar det ju vara extremt svÄrt att hitta seriöst uppfödda valpar alls just nu (eller i vÄrt fall dÄ ev till sommaren)[...]

Jag vill bara flika in att det inte nödvÀndigtvis Àr jÀttesvÄrt för de som har tidigare erfarenhet. Visst, det Àr högt tryck men mÄnga uppfödare har ju inte regelrÀtta kösystem utan den som kan erbjuda ett passande hem fÄr valp. Sen beror det naturligtvis pÄ ras.
 
Mjukare variant! Har upplevt corgis sÄ men har kanske fel?

Om du inte redan gjort det, sÄ trÀffa ett gÀng frÄn olika uppfödare sÄ kan ni ju avgöra om rasen Àr det ni söker temperamentsmÀssigt.

Men generellt sett skulle jag inte sÀga att det Àr mentalt mjuka hundar. (mjuka hundar för mig Àr typ sheltie, dvÀrgpudel, bichon frise etc)
 
Mjukare variant! Har upplevt corgis sÄ men har kanske fel?

Om du inte redan gjort det, sÄ trÀffa ett gÀng frÄn olika uppfödare sÄ kan ni ju avgöra om rasen Àr det ni söker temperamentsmÀssigt.

Men generellt sett skulle jag inte sÀga att det Àr mentalt mjuka hundar. (mjuka hundar för mig Àr typ sheltie, dvÀrgpudel, bichon frise etc)

Äger corgi och Ă€r involverad i rasklubben, jag hĂ„ller med @Tiger tok att jag nog inte skulle beskriva corgis överlag som "mjuka". Sen har ju jag cardigan, min erfarenhet av pembroke Ă€r ganska begrĂ€nsad men de tvĂ„ olika corgiraserna skiljer sig Ă„t en del mentalt.

Jag tror ocksÄ att folk tolkar "mjuk" pÄ lite olika sÀtt. De Àr förarveka och lÀraktiga, men ska ju ha en del pannben eftersom de ska hantera nötkreatur. En feg corgi Àr verkligen inte önskvÀrt.
 
Tittat pĂ„ den Australienska terriern? Visst Ă€r det @Gnist som har sĂ„ fina sĂ„dana? 😍 Tycker de verkar supersköna!

Det Àr de ;)

Glada, sociala och vÀldigt allsidiga hundar som gillar sysselsÀttning men som inte nödvÀndigtvis behöver tokmycket aktivering varje dag. FÄr de bara vara med, sÄ Àr de nöjda.
 
Äger corgi och Ă€r involverad i rasklubben, jag hĂ„ller med @Tiger tok att jag nog inte skulle beskriva corgis överlag som "mjuka". Sen har ju jag cardigan, min erfarenhet av pembroke Ă€r ganska begrĂ€nsad men de tvĂ„ olika corgiraserna skiljer sig Ă„t en del mentalt.

Jag tror ocksÄ att folk tolkar "mjuk" pÄ lite olika sÀtt. De Àr förarveka och lÀraktiga, men ska ju ha en del pannben eftersom de ska hantera nötkreatur. En feg corgi Àr verkligen inte önskvÀrt.
Tack för svar! Corgi Àr nog inte förstavalet, och i sÄ fall hade vi nog tÀnkt pembroke, men just nu tror jag inte det blir corgi.
Skulle tro att det nÀr dagen kommer blir cocker (sambon vill helst ha cocker igen men i annan fÀrg Àn Àlsklingen som inte finns mer) , pudel eller kanske sheltie. Fast Australisk terrier lÀt ju kul ocksÄ! Men det Àr ju det dÀr med terriers och smÄdjur förstÄs, samt att rasen Àr ganska ovanlig.
 
Hej!
Familj med 3 barn, 6-12 Är, haft cocker och springer innan (tant cocker Äkte till himlen vid 13 Ärs Älder för ett drygt Är sedan). Inte aktuellt med ny hund riktigt nu men inom ett Är eller ett par.
Vill ha glad och vÀnlig kompis, aktiv sÀllskapshund, som kan tÀnka sig lite agility och lydnadstrÀning men som Àr nöjd med promenader och umgÀnge oxÄ. Bör som vuxen kunna vara ensam kanske 4 h. Ca 7-13 kg- liten men inte minimal. Vill att det ska funka för en tioÄring att promenera med den emellanÄt sÄ inte för stor. HÀr bor oxÄ 2 katter och 2 kaniner.
Raser vi funderat pÄ lite:
Cocker (igen...), dvÀrgschnauzer, dvÀrg- eller mellanpudel, lagotto, borderterrier, DSG, Welsh corgi Pembroke och Bostonterrier (men min man gillar inte utseendet pÄ de tvÄ sista sÄ de gÄr nog bort till sist).
Tackar pĂ„ förhand för tips, erfarenheter och input 😊!
Tibetansk terrier? Det Àr ingen terrier utan har felaktigt fÄtt det namnet. Den finns i rasgrupp 9, sÀllskapshundar. Den har ett ursprung som vallhund. LÄng pÀls, men man kan klippa ned den. Fördelen Àr att den inte Àr skÀllig som mÄnga andra smÄhundar. Rasen Àr inte sÄ vanlig dÀr jag bor. Jag har bara trÀffat en och den var underbar. VÀnlig, tyst och med svagt viftande svans mötte jag den ofta pÄ promenader för nÄgot Är sedan. NÀr jag mötte blicken tyckte jag att jag sÄg in i en stor, varm hundsjÀl. Det var nÄgot alldeles speciellt med den och jag tÀnkte att nÄn gÄng vill jag ha en sÄn. Den var snÀll mot andra hundar, mot alla mÀnniskor och utan att vara pÄflugen. Det Àr en frisk ras som kan leva lÀnge. Storlek 36 - 41 cm i mankhöjd.

"Egenskaper / Mentalitet
MÀnniskorna i Tibet kallade dem för "smÄfolket" och det sÀger en hel del. Den Àr intelligent, tillgiven och mycket kÀnslig för sin Àgares sinnesstÀmning. Den försöker vara till lags, hÄrdhÀnt bestraffning Àr mycket olÀmpligt Àven om det Àr viktigt att uppfostran Àr fast och konsekvent. Det Àr viktigt för en tibetansk terrier att fÄ vara en fullvÀrdig familjemedlem. Till sin natur Àr rasen gladlynt och barnslig och mÄnga av dem tror att de Àr valpar hela livet."

Tibetansk terrier | Svenska Kennelklubben (skk.se)

Standard tibetansk terrier (glesys.net)
 
  • Gilla
Reactions: ako
Tibetansk terrier? Det Àr ingen terrier utan har felaktigt fÄtt det namnet. Den finns i rasgrupp 9, sÀllskapshundar. Den har ett ursprung som vallhund. LÄng pÀls, men man kan klippa ned den. Fördelen Àr att den inte Àr skÀllig som mÄnga andra smÄhundar. Rasen Àr inte sÄ vanlig dÀr jag bor. Jag har bara trÀffat en och den var underbar. VÀnlig, tyst och med svagt viftande svans mötte jag den ofta pÄ promenader för nÄgot Är sedan. NÀr jag mötte blicken tyckte jag att jag sÄg in i en stor, varm hundsjÀl. Det var nÄgot alldeles speciellt med den och jag tÀnkte att nÄn gÄng vill jag ha en sÄn. Den var snÀll mot andra hundar, mot alla mÀnniskor och utan att vara pÄflugen. Det Àr en frisk ras som kan leva lÀnge. Storlek 36 - 41 cm i mankhöjd.

"Egenskaper / Mentalitet
MÀnniskorna i Tibet kallade dem för "smÄfolket" och det sÀger en hel del. Den Àr intelligent, tillgiven och mycket kÀnslig för sin Àgares sinnesstÀmning. Den försöker vara till lags, hÄrdhÀnt bestraffning Àr mycket olÀmpligt Àven om det Àr viktigt att uppfostran Àr fast och konsekvent. Det Àr viktigt för en tibetansk terrier att fÄ vara en fullvÀrdig familjemedlem. Till sin natur Àr rasen gladlynt och barnslig och mÄnga av dem tror att de Àr valpar hela livet."

Tibetansk terrier | Svenska Kennelklubben (skk.se)

Standard tibetansk terrier (glesys.net)
Fast det dÀr med skÀlliga smÄhundar Àr inte sÄ mycket en rasfrÄga som det Àr en uppfostringsfrÄga.
 
AnvĂ€nder julledigheten till att fundera vidare pĂ„ den dĂ€r hunden vi kanske ska ha om ett halvĂ„r... eller tvĂ„ Ă„r ... eller nĂ„t đŸ€Ł.
Hittade ett par nya kompisar till listan av potentiella raser - lapphund; finsk och svensk. Hane Àr lite stor men tik Àr tillrÀckligt liten enligt vad jag lÀser.
Input 😊?
 
AnvĂ€nder julledigheten till att fundera vidare pĂ„ den dĂ€r hunden vi kanske ska ha om ett halvĂ„r... eller tvĂ„ Ă„r ... eller nĂ„t đŸ€Ł.
Hittade ett par nya kompisar till listan av potentiella raser - lapphund; finsk och svensk. Hane Àr lite stor men tik Àr tillrÀckligt liten enligt vad jag lÀser.
Input 😊?
Svenska lapphundar Ă€r ena jĂ€kla skĂ€llmaskiner 😬 Tycker alla jag mött varit rĂ€tt tveksamma i temperamentet, egna och reagerar med skĂ€rpa. VĂ€ldigt lĂ„ngt frĂ„n cocker/pudel i humör.
 
IdĂ© avslagen đŸ€Ł! Tack för svar! LĂ€ste bara beskrivningen pĂ„ SKKs sida och det lĂ€t som en hel del stĂ€mde.
Cocker, pudel, ev dvÀrgschnauzer...
Ska kanske sluta googla nu đŸ€Ł.
Papillon lĂ„ter trevlig men sambon tycker de Ă€r för smĂ„ och ”inte riktiga hundar”.
 
IdĂ© avslagen đŸ€Ł! Tack för svar! LĂ€ste bara beskrivningen pĂ„ SKKs sida och det lĂ€t som en hel del stĂ€mde.
Cocker, pudel, ev dvÀrgschnauzer...
Ska kanske sluta googla nu đŸ€Ł.
Papillon lĂ„ter trevlig men sambon tycker de Ă€r för smĂ„ och ”inte riktiga hundar”.

DÄ kan du hÀlsa sambon att Sveriges första lydnadschampion var en papillon och att det vanligtvis Àr trevliga och robusta smÄhundar. :)

SÄ tröttsamt med sÄdana uttalanden.
 
DÄ kan du hÀlsa sambon att Sveriges första lydnadschampion var en papillon och att det vanligtvis Àr trevliga och robusta smÄhundar. :)

SÄ tröttsamt med sÄdana uttalanden.
Nej det Àr inte sÄ han menar. Han tycker de verkar för sköra och spröda framförallt, vilket ju verkar bekrÀftas till viss del av det jag lÀst.
Sedan Àr det ju sÄ att man vill ha en hund som tilltalar en. Det finns vissa typer av hundar som inte tilltalar mig alls och som jag dÀrför inte skulle vÀlja Àven om de har egenskaper som egentligen passar.
 
IdĂ© avslagen đŸ€Ł! Tack för svar! LĂ€ste bara beskrivningen pĂ„ SKKs sida och det lĂ€t som en hel del stĂ€mde.
Cocker, pudel, ev dvÀrgschnauzer...
Ska kanske sluta googla nu đŸ€Ł.
Papillon lĂ„ter trevlig men sambon tycker de Ă€r för smĂ„ och ”inte riktiga hundar”.
DvÀrgschnauzer har jag sjÀlv. Det Àr som jag tidigare skrivit trevliga och förhÄllandevis friska hundar men som vanligt gÀller det att vara noggrann med linjer och uppfödare. DÀremot Àr dvÀrgen en vaktande gÄrdshund som ocksÄ har nÀra till skall. Jag har fÄtt jobba vÀldigt hÄrt med att fÄ ned skallet hos mina (bor i lgh). Störs man dock av hundskall generellt sÄ Àr dvÀrgschnauzer inte att rekommendera. De flesta dvÀrgar Àr ganska ljudliga. Inte som spetsar förvisso men helt tysta gÄr de aldrig att fÄ.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Nej det Àr inte sÄ han menar. Han tycker de verkar för sköra och spröda framförallt, vilket ju verkar bekrÀftas till viss del av det jag lÀst.
Sedan Àr det ju sÄ att man vill ha en hund som tilltalar en. Det finns vissa typer av hundar som inte tilltalar mig alls och som jag dÀrför inte skulle vÀlja Àven om de har egenskaper som egentligen passar.

Jag kan Àrligt sÀga att corgi som jag har, inte tilltalade mig sÀrskilt mycket i början. :) Jag gick efter funktion och egenskaper. Nu Àr jag förstÄs sÄld.

Min upplevelse av papillon Àr inte att de skulle vara "sköra och spröda". Men visst, det Àr en liten spanielhund. Vet flera som har sina i stall. Tycker de verkar bÄde robusta och lÄnglivade.
 
Nej det Àr inte sÄ han menar. Han tycker de verkar för sköra och spröda framförallt, vilket ju verkar bekrÀftas till viss del av det jag lÀst.
Sedan Àr det ju sÄ att man vill ha en hund som tilltalar en. Det finns vissa typer av hundar som inte tilltalar mig alls och som jag dÀrför inte skulle vÀlja Àven om de har egenskaper som egentligen passar.

Vi Àr precis pÄ vÀg att skaffa en ny hund och kommer vÀlja en ras som inte tilltalat oss alls men vÀljer efter egenskaper och inte utseende. Har dock nu trÀffat individer som varit himla trevliga och dÄ har man ocksÄ blivit mer positiv. Försöker vÀlja ras efter vilka egenskaper man vill ha och inte utseende, det Àr ju viktigast att den fungerar för vÄrt liv och vad vi vill göra Àn att den tilltalar oss utseende mÀssigt.
 
DvÀrgschnauzer har jag sjÀlv. Det Àr som jag tidigare skrivit trevliga och förhÄllandevis friska hundar men som vanligt gÀller det att vara noggrann med linjer och uppfödare. DÀremot Àr dvÀrgen en vaktande gÄrdshund som ocksÄ har nÀra till skall. Jag har fÄtt jobba vÀldigt hÄrt med att fÄ ned skallet hos mina (bor i lgh). Störs man dock av hundskall generellt sÄ Àr dvÀrgschnauzer inte att rekommendera. De flesta dvÀrgar Àr ganska ljudliga. Inte som spetsar förvisso men helt tysta gÄr de aldrig att fÄ.
VĂ„r cocker pratade jĂ€mt sĂ„ visserligen vore ju en lite tystare hund att föredra (nĂ€r vi hade bĂ„de cockern och springern sĂ„ sa vi att hon skĂ€llde lika mkt pĂ„ en dag som han gjorde pĂ„ ett Ă„r 😅). Har inte helt slĂ€ppt dvĂ€rgschnauzer, Ă€ven om cocker och pudel nog kanske Ă€r hetare kandidater just nu, tycker de dvĂ€rgar jag trĂ€ffat pĂ„ har varit trevliga, robusta och lagom aktivitetskrĂ€vande.
 
VĂ„r cocker pratade jĂ€mt sĂ„ visserligen vore ju en lite tystare hund att föredra (nĂ€r vi hade bĂ„de cockern och springern sĂ„ sa vi att hon skĂ€llde lika mkt pĂ„ en dag som han gjorde pĂ„ ett Ă„r 😅). Har inte helt slĂ€ppt dvĂ€rgschnauzer, Ă€ven om cocker och pudel nog kanske Ă€r hetare kandidater just nu, tycker de dvĂ€rgar jag trĂ€ffat pĂ„ har varit trevliga, robusta och lagom aktivitetskrĂ€vande.
För den som stÄr ut med hundskall (el Àr bered att trÀna ordentligt för att minska det) samt rejÀlt med pÀlsvÄrd sÄ kan jag varmhjÀrtat rekommendera dvÀrgschnauzern. Det Àr en supertrevlig och robust allroundhund :love:
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vi Àr precis pÄ vÀg att skaffa en ny hund och kommer vÀlja en ras som inte tilltalat oss alls men vÀljer efter egenskaper och inte utseende. Har dock nu trÀffat individer som varit himla trevliga och dÄ har man ocksÄ blivit mer positiv. Försöker vÀlja ras efter vilka egenskaper man vill ha och inte utseende, det Àr ju viktigast att den fungerar för vÄrt liv och vad vi vill göra Àn att den tilltalar oss utseende mÀssigt.
SĂ„ Ă€r absolut klokt att tĂ€nka! Jag tĂ€nker dock att vi ska ha en ras som alla i familjen tilltalas nĂ„gorlunda av (barnen- inga problem; de tilltalas av allt đŸ€Ł) och som sjĂ€lvfallet dessutom passar oss vad gĂ€ller egenskaper ocksĂ„.
Jag Ă€r ju den googlande och snokande i 🧐 familjen men nĂ€r hunden vĂ€l Ă€r hĂ€r kommer det att vara min sambo som kommer att lĂ€gga mest tid pĂ„ den och dĂ€rför Ă€r det viktigt att han kĂ€nner sig nöjd med rasvalet.
 

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Har suttit och kollat runt pÄ lite olika raser, nu nÀr jag kÀnner att det snart Àr dax att skaffa hund igen! Har haft ett sÄnt problem...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 102
Senast: falukorw
·
Hundavel & Ras Med inspiration frÄn trÄden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" sÄ vore det kul med en lista pÄ raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 912
E
HĂ€stmĂ€nniskan Detta kommer bli ett lĂ„Ă„Ă„ngt inlĂ€gg... jag mĂ„ste fĂ„ skriva av mig.. kanske finns det nĂ„gon som kan kĂ€nna igen sig lite. Även om jag Ă€nnu...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: ellan84
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp