RasvalsfrĂ„ga igen 😅

För den som stÄr ut med hundskall (el Àr bered att trÀna ordentligt för att minska det) samt rejÀlt med pÀlsvÄrd sÄ kan jag varmhjÀrtat rekommendera dvÀrgschnauzern. Det Àr en supertrevlig och robust allroundhund :love:
KrÀver den mkt pÀlsvÄrd förutom trimningen? Borst osv men mer?
 
Jag kan Àrligt sÀga att corgi som jag har, inte tilltalade mig sÀrskilt mycket i början. :) Jag gick efter funktion och egenskaper. Nu Àr jag förstÄs sÄld.

Min upplevelse av papillon Àr inte att de skulle vara "sköra och spröda". Men visst, det Àr en liten spanielhund. Vet flera som har sina i stall. Tycker de verkar bÄde robusta och lÄnglivade.
Ja de verkar kÀcka! Men har ocksÄ lÀst pÄ ett par stÀllen att de ofta Àr inblandade i olycksfall dÄ de Àr spröda...
 
KrÀver den mkt pÀlsvÄrd förutom trimningen? Borst osv men mer?
Ja det skulle jag ÀndÄ sÀga. Utöver trimning var 10-12:e vecka (göra sjÀlv eller lÀmna bort) sÄ behöver man kamma ur ull. Hur ofta beror pÄ kvaliteten pÄ hundens pÀls. Vi ullkammar bÄda vÄra 2 ggr per vecka. DÀremellan behöver skÀgg, benhÄr och mage (kjolen) kammas dÄ det annars tovar ganska lÀtt. Tovor Àr smÀrtsamma för hunden. PÀlsen Àr Àven av typen som drar med sig halva skogen in ;) BenhÄr och skÀgg behöver badas med jÀmna mellanrum ocksÄ. Framförallt om man lever ett hyfsat aktivt liv (vilket man bör göra om man vill ha en dvÀrgschnauzer). SkÀgget bör hÄllas rent. Vi tvÀttar skÀggen med hundschampo minst 1 ggr per mÄnad. Den strÀva pÀlsen badas max 2-3 ggr per Är el dÄ hunden rullat sig i nÄt Àckligt.

Skulle sÀga att vi lÀgger ca 1-1,5 h per vecka per hund pÄ pÀlsvÄrd ungefÀr. Det lÄter kanske inte som sÄ mycket men nÀr vardagen kommer ikapp sÄ brukar det ÀndÄ mÀrkas. BÄda trimmare som trimmar mina dvÀrgar sÀger att de flesta lÀgger för lite tid pÄ pÀlsvÄrden.

Vi lÀmnar som sagt bort vÄra för trimning var 10:e vecka, dÀremellan smÄtimmar/putsar sambon sjÀlv. Trimningen ligger pÄ ca 1000:- per tillfÀlle.

Nu tycker ju bÄde jag och sambon att pÀlsvÄrden Àr mysig och att hundarna Àr sÄ fina nÀr de hÄlls i utstÀllningsskick sÄ vi lÀgger sÀkert mer tid Àn vad som krÀvs. Men pÀlsvÄrden tar tid - det gÄr inte att komma ifrÄn.
 
Senast Àndrad:
  • Gilla
Reactions: ako
KrÀver den mkt pÀlsvÄrd förutom trimningen? Borst osv men mer?
Jag lĂ€gger inte ned sĂ„ mycket tid förutom pĂ„ trimningen. Ullkammar inte en gĂ„ng per vecka och Ă€r dĂ„lig pĂ„ att borsta ur skĂ€gg och benhĂ„r. Det funkar det med, men dĂ„ fĂ„r man rĂ€kna med att det tovar sig emellanĂ„t och att man fĂ„r ta en stund ibland till att reda ut tovor istĂ€llet. Nu trimmar jag sjĂ€lv, och fĂ„r alltid börja trimningen med rejĂ€l ullkamning, sĂ„ det Ă€r bara jag som ”lider” utav det. Hade jag lĂ€mnat bort hundarna för trim sĂ„ hade jag absolut inte lĂ€mnat en icke-ullkammad hund, dĂ„ blir trimmaren inte glad.
Kammar du 5 min en gĂ„ng i veckan sĂ„ Ă€r det tillrĂ€ckligt för de allra flesta. Valpar kan behöva kammas oftare Ă€n sĂ„ för att fĂ„ bort valpluddet. Sen handlar det ocksĂ„ om pĂ€lskvalitet. Har du en dvĂ€rgschnauzer med riktigt strĂ€vt hĂ„r sĂ„ kommer du inte behöva lĂ€gga samma tid pĂ„ pĂ€lsvĂ„rd som om du har en med sĂ€mre pĂ€ls. De riktigt strĂ€va har inte ens sĂ€rskilt mycket ben- eller skĂ€gghĂ„r och de tovar sig inte alls lika mycket heller 😊
 
Jag lĂ€gger inte ned sĂ„ mycket tid förutom pĂ„ trimningen. Ullkammar inte en gĂ„ng per vecka och Ă€r dĂ„lig pĂ„ att borsta ur skĂ€gg och benhĂ„r. Det funkar det med, men dĂ„ fĂ„r man rĂ€kna med att det tovar sig emellanĂ„t och att man fĂ„r ta en stund ibland till att reda ut tovor istĂ€llet. Nu trimmar jag sjĂ€lv, och fĂ„r alltid börja trimningen med rejĂ€l ullkamning, sĂ„ det Ă€r bara jag som ”lider” utav det. Hade jag lĂ€mnat bort hundarna för trim sĂ„ hade jag absolut inte lĂ€mnat en icke-ullkammad hund, dĂ„ blir trimmaren inte glad.
Kammar du 5 min en gĂ„ng i veckan sĂ„ Ă€r det tillrĂ€ckligt för de allra flesta. Valpar kan behöva kammas oftare Ă€n sĂ„ för att fĂ„ bort valpluddet. Sen handlar det ocksĂ„ om pĂ€lskvalitet. Har du en dvĂ€rgschnauzer med riktigt strĂ€vt hĂ„r sĂ„ kommer du inte behöva lĂ€gga samma tid pĂ„ pĂ€lsvĂ„rd som om du har en med sĂ€mre pĂ€ls. De riktigt strĂ€va har inte ens sĂ€rskilt mycket ben- eller skĂ€gghĂ„r och de tovar sig inte alls lika mycket heller 😊
Inser att det Àr jag och sambon som lÀgger för mycket tid pÄ pÀlsvÄrden :D Sen ser jag att jag skrivit 1-1,5 h per hund vilket Àr fel. Det Àr totalt 1-1,5 h för tvÄ hundar.

Men det Àr sÄ mysigt att borsta och kamma och de blir sÄ fina :love:
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag lĂ€gger inte ned sĂ„ mycket tid förutom pĂ„ trimningen. Ullkammar inte en gĂ„ng per vecka och Ă€r dĂ„lig pĂ„ att borsta ur skĂ€gg och benhĂ„r. Det funkar det med, men dĂ„ fĂ„r man rĂ€kna med att det tovar sig emellanĂ„t och att man fĂ„r ta en stund ibland till att reda ut tovor istĂ€llet. Nu trimmar jag sjĂ€lv, och fĂ„r alltid börja trimningen med rejĂ€l ullkamning, sĂ„ det Ă€r bara jag som ”lider” utav det. Hade jag lĂ€mnat bort hundarna för trim sĂ„ hade jag absolut inte lĂ€mnat en icke-ullkammad hund, dĂ„ blir trimmaren inte glad.
Kammar du 5 min en gĂ„ng i veckan sĂ„ Ă€r det tillrĂ€ckligt för de allra flesta. Valpar kan behöva kammas oftare Ă€n sĂ„ för att fĂ„ bort valpluddet. Sen handlar det ocksĂ„ om pĂ€lskvalitet. Har du en dvĂ€rgschnauzer med riktigt strĂ€vt hĂ„r sĂ„ kommer du inte behöva lĂ€gga samma tid pĂ„ pĂ€lsvĂ„rd som om du har en med sĂ€mre pĂ€ls. De riktigt strĂ€va har inte ens sĂ€rskilt mycket ben- eller skĂ€gghĂ„r och de tovar sig inte alls lika mycket heller 😊
LĂ„ter ju som rĂ€tt moderat pĂ€lsvĂ„rd! Behöver defintivt inte belasta minuskontot 😊.
 
Är nog mest jag som Ă€r slarvig 😁 Men det funkar det med nu nĂ€r vi inte stĂ€ller ut lĂ€ngre ;)
Vet ju att det sjĂ€lvklart Ă€r en trimras, men kan man inte klippa skĂ€gg och benhĂ„r heller? Annars Ă€r ju det ett sĂ€tt att hĂ„lla tovorna borta. Kommer inte att stĂ€lla ut utan vill ha en glad och nöjd kompis i en Ă€ndamĂ„lsenlig frisyr 😊
 
Vet ju att det sjĂ€lvklart Ă€r en trimras, men kan man inte klippa skĂ€gg och benhĂ„r heller? Annars Ă€r ju det ett sĂ€tt att hĂ„lla tovorna borta. Kommer inte att stĂ€lla ut utan vill ha en glad och nöjd kompis i en Ă€ndamĂ„lsenlig frisyr 😊
SÀrskilt pÄ dvÀrgschnauzer (jÀmfört med de andra storleksvarianterna) blir pÀlsen mindre funktionell om man klipper. En bra strÀvhÄrspÀls som trimmas blir nÀstan vattentÀt. MÄnga dvÀrgschnauzrar har ganska mjuk och ullig pÀls med mycket benhÄr frÄn start, dÄ kan man klippa/raka direkt. Men mest funktionell och ÀndamÄlsenlig Àr en plockad, strÀv och hÄrd pÀls. Och visst Àr det ok att klippa skÀgg, lugg och benhÄr Àven pÄ en hund med bra pÀls. Notera att en riktigt fin strÀvhÄrshund oftast har vÀldigt lite benhÄr.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vet ju att det sjĂ€lvklart Ă€r en trimras, men kan man inte klippa skĂ€gg och benhĂ„r heller? Annars Ă€r ju det ett sĂ€tt att hĂ„lla tovorna borta. Kommer inte att stĂ€lla ut utan vill ha en glad och nöjd kompis i en Ă€ndamĂ„lsenlig frisyr 😊
Även utstĂ€llningshundar klipps skĂ€gget pĂ„, men inte kort-kort och absolut inte rakt av.
Klipper/rakar du ned kroppen kommer du fÄ en förstörd pÀls som inte lÀngre Àr funktionell. Den blir mjuk och ullig och skyddar inte mot vÀta eller kyla lÀngre. Har sjÀlv haft en rakad dvÀrgschnauzer och han frös vÀldigt pÄ vintrarna trots tröja och back on track-tÀcke.
Jag rekommenderar inte att man rakar ned sin dvÀrg, dÀremot kan man be trimmaren hÄlla benhÄren och skÀgg ganska korta :)
 
Även utstĂ€llningshundar klipps skĂ€gget pĂ„, men inte kort-kort och absolut inte rakt av.
Klipper/rakar du ned kroppen kommer du fÄ en förstörd pÀls som inte lÀngre Àr funktionell. Den blir mjuk och ullig och skyddar inte mot vÀta eller kyla lÀngre. Har sjÀlv haft en rakad dvÀrgschnauzer och han frös vÀldigt pÄ vintrarna trots tröja och back on track-tÀcke.
Jag rekommenderar inte att man rakar ned sin dvÀrg, dÀremot kan man be trimmaren hÄlla benhÄren och skÀgg ganska korta :)
Nej absolut inte raka ner đŸ˜±! TĂ€nkte just bara pĂ„ skĂ€gg/ ögonbryn och ev ben och t o m i fall man i sĂ„ fall skulle klippa med vanlig sax.
 
Nej absolut inte raka ner đŸ˜±! TĂ€nkte just bara pĂ„ skĂ€gg/ ögonbryn och ev ben och t o m i fall man i sĂ„ fall skulle klippa med vanlig sax.
Ja det kan man 😊 Ögonbryn och skĂ€gg klipps alltid med sax, men det kan vara bra att lĂ€ra sig hur eftersom de inte ska klippas rakt av bara. BenhĂ„ren ska egentligen trimmas men mĂ„nga klipper dom. Inte lika snyggt men mer praktiskt sĂ€rskilt pĂ„ vinterhalvĂ„ret.
 
Jag hÄller skÀgg och ögonbryn kort pÄ min DvÀrgschnauzer. Numera klipps han (kastrerad) sÄ han har en opraktisk mjuk pÀls. Innan ullkammade jag en gÄng i veckan i ca 15 min. Trimmade sjÀlv var 10 v.
NÀsta kommer att trimmas men dÄ lÀmnar jag in den. Kommer inte klippa el kastrera nÀsta. Men skÀgg och ögonbryn kommer jag nog hÄlla kortare.
PÄ vintern klipper jag benhÄren kortare.

Screenshot_20201203-160417_Instagram.jpg
 
Uppdaterar đŸ¶.
Vi har nog kommit fram till att det blir en cocker igen, det Ă€r den ras alla Ă€r överens om och vi trivdes ju vĂ€ldigt bra med den gamla vi hade. Just nu har vi ögonen öppna i första hand efter en yngre vuxen och ”ej problemhund” omplacering (t ex p g a Ă€ndrade familjeförhĂ„llanden e d) dĂ„ det kĂ€nns som att det vore det bĂ€sta just nu, sĂ„ vi fĂ„r vĂ€l se hur lĂ€nge det dröjer innan nĂ„gon sĂ„dan cocker dyker upp. Ett par intressanta har funnits pĂ„ Blocket men dĂ€r har jag varit för sen pĂ„ bollen. Och visst, valp Ă€r vĂ€l inte helt uteslutet heller- men det Ă€r ju inte sĂ„ gott om dem heller just nu.
 
Uppdaterar igen đŸ˜€đŸ¶.
Nu har vi hittat vĂ„r cocker! En fin kille pĂ„ drygt ett halvĂ„r som var tĂ€nkt att bli avelshane pĂ„ en kennel men visade sig vara krypt flyttar hem till oss om nĂ„gra veckor 😍. Ska bli sĂ„ spĂ€nnande och roligt och lite nervöst, Ă€r ju lĂ€nge sen vi hade unghund nu. Hoppas katterna tar det hela med ro och att han vĂ€njer sig vid dem.
 
Klickade visst i vĂ€g bilden utan meddelande - men hĂ€r Ă€r han 😍! VĂ€ldigt luddig dĂ„ han har valppĂ€ls kvar, men sĂ€ljaren skulle trimma honom en gĂ„ng innan han kommer hem.
 
Klickade visst i vĂ€g bilden utan meddelande - men hĂ€r Ă€r han 😍! VĂ€ldigt luddig dĂ„ han har valppĂ€ls kvar, men sĂ€ljaren skulle trimma honom en gĂ„ng innan han kommer hem.
Haha, jag har ju en elvamÄnaders som för ett par veckor sedan genomgick förvandlingen frÄn fÄr av obestÀmd ras till cocker spaniel. Det Àr alltid lika kul nÀr valppÀlsen börjar lossna och man verkligen ser hur hunden ser ut.
 

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Har suttit och kollat runt pÄ lite olika raser, nu nÀr jag kÀnner att det snart Àr dax att skaffa hund igen! Har haft ett sÄnt problem...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 101
Senast: falukorw
·
Hundavel & Ras Med inspiration frÄn trÄden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" sÄ vore det kul med en lista pÄ raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 912
E
HĂ€stmĂ€nniskan Detta kommer bli ett lĂ„Ă„Ă„ngt inlĂ€gg... jag mĂ„ste fĂ„ skriva av mig.. kanske finns det nĂ„gon som kan kĂ€nna igen sig lite. Även om jag Ă€nnu...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: ellan84
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att Ă„ngra en valp
  • UppdateringstrĂ„d 29
  • Senast tagna bilden XV

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp