RasvalsfrĂ„ga igen 😅

Haha, jag har ju en elvamÄnaders som för ett par veckor sedan genomgick förvandlingen frÄn fÄr av obestÀmd ras till cocker spaniel. Det Àr alltid lika kul nÀr valppÀlsen börjar lossna och man verkligen ser hur hunden ser ut.
Passar pĂ„ att frĂ„ga- vad tror du/ni? Är det korkat att tro att det ska funka att ta med honom pĂ„ semester i en campingstuga nĂ€r vi har haft honom tvĂ„ veckor? HundtillĂ„ten stuga bokades redan i vintras - OM vi skulle rĂ„ka bli med hund 😅, och nu dök ju godingen upp precis nu nĂ€r sommaren började. Det hade ju sĂ€kert varit bĂ€st att vara hemma med honom nĂ„gon mĂ„nad men samtidigt vore det trĂ„kigt att avboka och Ă€ven om barnen Ă€r jĂ€tteglada över hunden sĂ„ skulle de bli lika ledsna över utebliven semestertripp. Vi Ă€r ju tvĂ„ vuxna sĂ„ en kan ju hĂ€nga med hunden nĂ€r den andra gör icke hundvĂ€nliga aktiviteter.
 
Inte borderterrier , de Àr ganska tuffa hundar som inte alltid kommer överens med andra hundar. Ska man lÄta barn/tonÄringar gÄ promenader sjÀlva kÀnns det viktigt med en hund som inte vill anfalla allt smÄtt som rör sig eller rÄkar i brÄk med andra hundar. Vi har en nÀra oss och kallar honom kanonkulan.
Mellanpudel ifrÄn uppfödare som mentaltestar Àr ett jÀttebra val, roliga allroundhundar! Min dvÀrgpudel ( fick henne som övertag vid ett Ärs Älder ) har tyvÀrr en del rÀdslor men Àr annars vÀldigt lÀtt att ha. GÄr alltid lös, lÀtt att trÀna och kan följa med var som helst. Duktig pÄ att simma :-)
Sheltie har jag haft innan, sÄ lÀnge man vÀljer uppfödare noga kan man fÄ en hund som Àr fartfylld, lÀttrÀnad, nÀstan ingen jaktinstinkt ( lÀtt att ha lös ) och som i regel verkligen aldrig brÄkar med andra hundar.
Tack snĂ€lla för svar! Vi har precis köpt en cocker som kommer om 2 v 😀
 
Passar pĂ„ att frĂ„ga- vad tror du/ni? Är det korkat att tro att det ska funka att ta med honom pĂ„ semester i en campingstuga nĂ€r vi har haft honom tvĂ„ veckor? HundtillĂ„ten stuga bokades redan i vintras - OM vi skulle rĂ„ka bli med hund 😅, och nu dök ju godingen upp precis nu nĂ€r sommaren började. Det hade ju sĂ€kert varit bĂ€st att vara hemma med honom nĂ„gon mĂ„nad men samtidigt vore det trĂ„kigt att avboka och Ă€ven om barnen Ă€r jĂ€tteglada över hunden sĂ„ skulle de bli lika ledsna över utebliven semestertripp. Vi Ă€r ju tvĂ„ vuxna sĂ„ en kan ju hĂ€nga med hunden nĂ€r den andra gör icke hundvĂ€nliga aktiviteter.
Jag hade tagit med den om det Àr en "normal" hund. Ser inga problem med att resa med den sÄ snabbt liksom.
 
Jag hade tagit med den om det Àr en "normal" hund. Ser inga problem med att resa med den sÄ snabbt liksom.
Den Ă€r helt ”normal”, trygg och trevlig vad det verkar, men dock bara 7 mĂ„nader, men har nog inte varit ute pĂ„ sĂ„ mkt Ă€ventyr eftersom den bott pĂ„ kennel.
 
Den Ă€r helt ”normal”, trygg och trevlig vad det verkar, men dock bara 7 mĂ„nader, men har nog inte varit ute pĂ„ sĂ„ mkt Ă€ventyr eftersom den bott pĂ„ kennel.

Jag tog med min senaste pÄ övernattning i stuga och dagsvandringar dÀr han fick Äka ryggsÀck nÀr han var 10 veckor. En 7 mÄnaders hade jag tagit med utan att tveka, klarar den inte det Àr det inte en hund som passar mig.
 
Jag tog med min senaste pÄ övernattning i stuga och dagsvandringar dÀr han fick Äka ryggsÀck nÀr han var 10 veckor. En 7 mÄnaders hade jag tagit med utan att tveka, klarar den inte det Àr det inte en hund som passar mig.
LĂ„ter bra 😊. Är nog mest jag som Ă€r lite nojig!
Hunden verkar helcool men har ju bott pĂ„ kennel (visserligen en mindre sĂ„dan men Ă€ndĂ„) och jag tĂ€nker mig att man nog kanske inte hinner med att ta med en och en hund pĂ„ lika mycket Ă€ventyr som man gör med en familjehund, det var mest sĂ„ jag tĂ€nkte. Men han fĂ„r vĂ€nja sig helt enkelt 😊.
 
Passar pĂ„ att frĂ„ga- vad tror du/ni? Är det korkat att tro att det ska funka att ta med honom pĂ„ semester i en campingstuga nĂ€r vi har haft honom tvĂ„ veckor? HundtillĂ„ten stuga bokades redan i vintras - OM vi skulle rĂ„ka bli med hund 😅, och nu dök ju godingen upp precis nu nĂ€r sommaren började. Det hade ju sĂ€kert varit bĂ€st att vara hemma med honom nĂ„gon mĂ„nad men samtidigt vore det trĂ„kigt att avboka och Ă€ven om barnen Ă€r jĂ€tteglada över hunden sĂ„ skulle de bli lika ledsna över utebliven semestertripp. Vi Ă€r ju tvĂ„ vuxna sĂ„ en kan ju hĂ€nga med hunden nĂ€r den andra gör icke hundvĂ€nliga aktiviteter.
Jag skulle inte tveka utan ta med hunden under de förutsÀttningarna. Om han verkar lite osÀker Àr det bara att ta det extra lugnt. Och ni kommer ju ÀndÄ ha haft honom i tvÄ veckor. Han har sÀkert knutit an till er dÄ.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag skulle inte tveka utan ta med hunden under de förutsÀttningarna. Om han verkar lite osÀker Àr det bara att ta det extra lugnt. Och ni kommer ju ÀndÄ ha haft honom i tvÄ veckor. Han har sÀkert knutit an till er dÄ.
Tack för svar 😃!
 
Grattis till hund! Och klart ni ska ta med honom pÄ semestern! Det jag skulle tÀnka pÄ Àr ju inte om han kommer klara det utan om han kommer förstöra grejer om ni lÀmnar honom sjÀlv - han Àr ju ganska ung ÀndÄ. SÄ jag skulle packat med lite kompostgaller.
 
Grattis till hund! Och klart ni ska ta med honom pÄ semestern! Det jag skulle tÀnka pÄ Àr ju inte om han kommer klara det utan om han kommer förstöra grejer om ni lÀmnar honom sjÀlv - han Àr ju ganska ung ÀndÄ. SÄ jag skulle packat med lite kompostgaller.
Ja det Àr ju en bra idé! GÄr det sÄ vore det ju praktiskt att kunna lÀmna honom kortare stunder i stugan i alla fall.
 
Nu Ă€r han hĂ€r 😍. En riktig liten mysprick! Verkar ta det hela med ro och gillar att gosa. Kaninerna var lite vĂ€l intressanta sĂ„ de fick en extra hage som barriĂ€r runt uteburen samt filtar som skydd, katterna Ă€r skeptiska men hunden Ă€r cool med dem.
KĂ€nns som att vĂ€ldigt rĂ€tt vovve har flyttat in 😊.
 

Bifogade filer

  • B5418177-90D4-4C52-8DD0-52C93766597E.jpeg
    B5418177-90D4-4C52-8DD0-52C93766597E.jpeg
    473,3 KB · Visningar: 94
Nu Ă€r vi pĂ„ semester! Lille Lurvas har visat sig vara en nöjd, glad och godmodig individ och hĂ€nger glatt med pĂ„ allt 😍. Oron över att Ă„ka i vĂ€g med honom sĂ„ pass fort var alltsĂ„ obefogad 😊.
Ha en fortsatt hĂ€rlig sommar đŸ’Šâ˜€ïž!
 

Bifogade filer

  • 102C82A2-68D7-4CE5-A96F-78B454E52E0D.jpeg
    102C82A2-68D7-4CE5-A96F-78B454E52E0D.jpeg
    321,7 KB · Visningar: 68

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Har suttit och kollat runt pÄ lite olika raser, nu nÀr jag kÀnner att det snart Àr dax att skaffa hund igen! Har haft ett sÄnt problem...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 102
Senast: falukorw
·
Hundavel & Ras Med inspiration frÄn trÄden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" sÄ vore det kul med en lista pÄ raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 912
E
HĂ€stmĂ€nniskan Detta kommer bli ett lĂ„Ă„Ă„ngt inlĂ€gg... jag mĂ„ste fĂ„ skriva av mig.. kanske finns det nĂ„gon som kan kĂ€nna igen sig lite. Även om jag Ă€nnu...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: ellan84
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp