RasvalsfrĂ„ga igen 😅

ako

TrÄdstartare
Hej!
Familj med 3 barn, 6-12 Är, haft cocker och springer innan (tant cocker Äkte till himlen vid 13 Ärs Älder för ett drygt Är sedan). Inte aktuellt med ny hund riktigt nu men inom ett Är eller ett par.
Vill ha glad och vÀnlig kompis, aktiv sÀllskapshund, som kan tÀnka sig lite agility och lydnadstrÀning men som Àr nöjd med promenader och umgÀnge oxÄ. Bör som vuxen kunna vara ensam kanske 4 h. Ca 7-13 kg- liten men inte minimal. Vill att det ska funka för en tioÄring att promenera med den emellanÄt sÄ inte för stor. HÀr bor oxÄ 2 katter och 2 kaniner.
Raser vi funderat pÄ lite:
Cocker (igen...), dvÀrgschnauzer, dvÀrg- eller mellanpudel, lagotto, borderterrier, DSG, Welsh corgi Pembroke och Bostonterrier (men min man gillar inte utseendet pÄ de tvÄ sista sÄ de gÄr nog bort till sist).
Tackar pĂ„ förhand för tips, erfarenheter och input 😊!
 
Ni har ju redan haft bÀsta rasen (cocker) som kryssar i alla era rutor, sÄ varför byta?

Jag Àr heelt objektiv!:D

TÀnker att man kan vidga sina vyer lite och klura pÄ annat oxÄ. Men det kan absolut bli Cocker igen! Tror Cocker, pudel o dvÀrgschnauzer Àr högst pÄ listan.
 
TÀnker att man kan vidga sina vyer lite och klura pÄ annat oxÄ. Men det kan absolut bli Cocker igen! Tror Cocker, pudel o dvÀrgschnauzer Àr högst pÄ listan.
Jag tycker att mellanpudel verkar vara supertrevliga hundar. Pigga, lÀttlÀrda, glada och behÀndig storlek. Jag har varit ringsekreterare flera gÄnger pÄ mindre pudlar och alltid tyckt att de verkar vÀldigt kÀcka och verkligen Àr stor hund i liten förpackning. En bekant till mig har en mellanpudel sedan ett par Är (nybliven pensionÀr) och det Àr verkligen en riktigt trevlig hund.
 
Samtliga raser funkar för det som ni vill ha hunden till. Jag hade av personliga skÀl valt bort:

- Lagotton. Har aldrig trÀffat en trevlig individ och rasen sÀgs ha problem med mentaliteten.
- Bostonterrier. För att den inte kan andas fritt oavsett om det finns folk hÀr pÄ Buke som har enstaka individer som kan det.

Personligen har jag dvÀrgschnauzer. Det Àr en trevlig och förhÄllandevis frisk ras. Bra att veta Àr att mÄnga kan vara ganska envisa och tuffa. Det Àr stor skillnad mellan en spaniel och en schnauzer.
 
Tittat pĂ„ perro, spansk vattenhund? Annars Ă€r nog pudel trevliga! Vi har pumi, rĂ€tt storlek, superroliga, men mycket hund đŸ€©
03D34445-C940-42BF-B489-2D88EB455E50.jpeg
 
  • Gilla
Reactions: ako
Perro ska jag spana in! Och Australiensk terrier 😊! SpĂ€nnande med input!
 
Jag tycker att mellanpudel verkar vara supertrevliga hundar. Pigga, lÀttlÀrda, glada och behÀndig storlek. Jag har varit ringsekreterare flera gÄnger pÄ mindre pudlar och alltid tyckt att de verkar vÀldigt kÀcka och verkligen Àr stor hund i liten förpackning. En bekant till mig har en mellanpudel sedan ett par Är (nybliven pensionÀr) och det Àr verkligen en riktigt trevlig hund.
Jag fĂ„r inte klĂ€m pĂ„ hur stora de Ă€r om de heter ”mellan”. DvĂ€rg kan man lĂ€sa ibland att de inte Ă€r sĂ„ stabila i temperamentet, men jag kanske har fel? Mellans mankhöjd skulle vĂ€l vara upp till 45 cm men lyckas inte hitta vikt. Upplever dem ju som nĂ€ttare i modellen Ă€n t ex Cocker.
 
Jag röstar för pudel. Stod sjÀlv och velade ett tag mellan pudel och en ras till. Nu blir det den andra rasen pga att jag tycker pudel Àr för dyra. Men det det Àr helt underbara. StörtfrÀna. Hade priset varit lÀgre sÄ hade det blivit pudel.
 
Hej!
Familj med 3 barn, 6-12 Är, haft cocker och springer innan (tant cocker Äkte till himlen vid 13 Ärs Älder för ett drygt Är sedan). Inte aktuellt med ny hund riktigt nu men inom ett Är eller ett par.
Vill ha glad och vÀnlig kompis, aktiv sÀllskapshund, som kan tÀnka sig lite agility och lydnadstrÀning men som Àr nöjd med promenader och umgÀnge oxÄ. Bör som vuxen kunna vara ensam kanske 4 h. Ca 7-13 kg- liten men inte minimal. Vill att det ska funka för en tioÄring att promenera med den emellanÄt sÄ inte för stor. HÀr bor oxÄ 2 katter och 2 kaniner.
Raser vi funderat pÄ lite:
Cocker (igen...), dvÀrgschnauzer, dvÀrg- eller mellanpudel, lagotto, borderterrier, DSG, Welsh corgi Pembroke och Bostonterrier (men min man gillar inte utseendet pÄ de tvÄ sista sÄ de gÄr nog bort till sist).
Tackar pĂ„ förhand för tips, erfarenheter och input 😊!
Är ni okej med att lĂ€gga den tiden/pengar pĂ„ pĂ€lsvĂ„rd som en pudel resp. dvĂ€rgschnauzer krĂ€ver?
Undvik Boston Terrier för övrigt, om ni vill ha en hund som kan andas normalt.
 
Jag fĂ„r inte klĂ€m pĂ„ hur stora de Ă€r om de heter ”mellan”. DvĂ€rg kan man lĂ€sa ibland att de inte Ă€r sĂ„ stabila i temperamentet, men jag kanske har fel? Mellans mankhöjd skulle vĂ€l vara upp till 45 cm men lyckas inte hitta vikt. Upplever dem ju som nĂ€ttare i modellen Ă€n t ex Cocker.
38-45 cm i mankhöjd. Första utstÀllningstillfÀllet efter 15 mÄnadersdagen avgör. SÄ din inköpta mellanpudel kan sluta som storpudel eller dvÀrgpudel. Vikten kan nog variera en del, men jag tror som du att en mellanpudel pÄ 40 cm vÀger lite mindre Àn en cocker med motsvarande mankhöjd.
 
  • Gilla
Reactions: ako
38-45 cm i mankhöjd. Första utstÀllningstillfÀllet efter 15 mÄnadersdagen avgör. SÄ din inköpta mellanpudel kan sluta som storpudel eller dvÀrgpudel. Vikten kan nog variera en del, men jag tror som du att en mellanpudel pÄ 40 cm vÀger lite mindre Àn en cocker med motsvarande mankhöjd.

Kan verkligen en mellan bli en storpudel? Jag trodde inte det, oavsett hur stor den blir.
 
Kan verkligen en mellan bli en storpudel? Jag trodde inte det, oavsett hur stor den blir.
Hm, nu blir jag osÀker. Jag minns vÀl ett fall nÀr vi hade en storpudel som verkligen lÄg pÄ grÀnsen nerÄt i ringen och det blev snack om mÀtning (och inte dÄ för att den var för liten utan att den borde vara mellanpudel). Men jag kan absolut minnas fel alternativt att nÄgon (som pratade om mÀtning) hade fel.
 
Jag har haft engelsk cocker och strÀvhÄrig foxterrier, och jag trivdes vÀldigt bra med de raserna. Men sedan kom jag av en ren slump i kontakt med DSG - tog hand om en omplaceringshund, en 4-Ärig tik - och föll pladask för rasen :). Trevlig, lÀttlÀrd, familjekÀr, hÀnger med pÄ allt.
SÄ jag slÄr ett slag för DSG! Nu har jag min fjÀrde och femte tik (sÄ nÀ, jag Àr inte alls partisk:D) och stortrivs med rasen.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jo men det Àr vi. TÀnker att om man inte ska ha i utstÀllningsskick sÄ bör man kunna klippa pudel sjÀlv till och med.
Pudel Àr nog absolut lÀttare eftersom det bara Àr att maskinklippa och forma med sax om man ej önskar utstÀllningspÀls. Hos dvÀrgschnauzer blir ju dock pÀlsen helt förstörd av maskinklippning och trimningen Àr rÀtt jobbig om man Àr nybörjare sÄ de flesta lÀmnar bort för trimning, en kostnad pÄ ca 800-1000 kr var 8:e-10:e vecka eller oftare om man inte önskar att hunden blir lÄnghÄrig. DÀremellan underhÄlls det med ullkamning och urborstning av benhÄr och skÀgg vid behov.
 

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Har suttit och kollat runt pÄ lite olika raser, nu nÀr jag kÀnner att det snart Àr dax att skaffa hund igen! Har haft ett sÄnt problem...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 101
Senast: falukorw
·
Hundavel & Ras Med inspiration frÄn trÄden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" sÄ vore det kul med en lista pÄ raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 912
E
HĂ€stmĂ€nniskan Detta kommer bli ett lĂ„Ă„Ă„ngt inlĂ€gg... jag mĂ„ste fĂ„ skriva av mig.. kanske finns det nĂ„gon som kan kĂ€nna igen sig lite. Även om jag Ă€nnu...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: ellan84
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

  • Artroskopi Ă€ldre hĂ€st
  • Födda 2022
  • MĂ€ngd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp