Rasvalstråd igen

YorkWann

Trådstartare
Tar gärna tips på raser vi kanske har förbisett!

Storlek spelar mindre roll, ingen jätte, och ingen pyttehund. Hunden ska funka till lydnadsträning och ev tävling, apportering, men på hobbynivå, spår, men även där hobbynivå (enbart för att hunden tycker det är roligt, jag tycker apportering är mycket roligare). Social, gilla människor. Bra hårlag, inget intresse för större hårvård.

Vi har två jaktlabbar nu (som börjar bli till åren) och vår äldsta är/var rätt perfekt, en tydlig av och påknapp, fullt ös vid jobb, men älskar att gosa och ta det lugnt, gillar människor, men oss mest ( gillar alltså inte främmande människor överdrivet alls), har en viss skärpa jag gillar.
Andra labben vi har är egentligen lite för mycket turbo, reaktiv,väldigt trevlig, älskar folk, men inte lika tydlig avknapp som föregående, fått träna mycket passivitet, och stressänkande aktiviteter.

Vi har varit på en del rottiskennlar och hört oss för, samt en del labbekennlar och hör oss för. Tycker både de raserna passar rätt bra, men tar gärna emot tips och funderingar!
 
Tar gärna tips på raser vi kanske har förbisett!

Storlek spelar mindre roll, ingen jätte, och ingen pyttehund. Hunden ska funka till lydnadsträning och ev tävling, apportering, men på hobbynivå, spår, men även där hobbynivå (enbart för att hunden tycker det är roligt, jag tycker apportering är mycket roligare). Social, gilla människor. Bra hårlag, inget intresse för större hårvård.

Vi har två jaktlabbar nu (som börjar bli till åren) och vår äldsta är/var rätt perfekt, en tydlig av och påknapp, fullt ös vid jobb, men älskar att gosa och ta det lugnt, gillar människor, men oss mest ( gillar alltså inte främmande människor överdrivet alls), har en viss skärpa jag gillar.
Andra labben vi har är egentligen lite för mycket turbo, reaktiv,väldigt trevlig, älskar folk, men inte lika tydlig avknapp som föregående, fått träna mycket passivitet, och stressänkande aktiviteter.

Vi har varit på en del rottiskennlar och hört oss för, samt en del labbekennlar och hör oss för. Tycker både de raserna passar rätt bra, men tar gärna emot tips och funderingar!

Jaktspringer om ni inte hittar någon passande labbe? Men golden från lite mer aktiva linjer/jaktgolden eller en flat kan ju också passa.

Rottis tänker jag kräver betydligt mer än så, samt stor skillnad mot en labrador i mentalitet men det har ni nog koll på. Apportering vet jag inte riktigt hur kul en rottis egentligen tycker att det är, har svårt att se en rottis sticka flera hundra meter från sin förare ut i vatten i rak linje och över stock och sten för att hämta in en apport men kanske bara jag som är okunnig.
 
Jaktspringer om ni inte hittar någon passande labbe? Men golden från lite mer aktiva linjer/jaktgolden eller en flat kan ju också passa.

Rottis tänker jag kräver betydligt mer än så, samt stor skillnad mot en labrador i mentalitet men det har ni nog koll på. Apportering vet jag inte riktigt hur kul en rottis egentligen tycker att det är, har svårt att se en rottis sticka flera hundra meter från sin förare ut i vatten i rak linje och över stock och sten för att hämta in en apport men kanske bara jag som är okunnig.
rottis har vi varit inne på för att vänner ska köpa rottis nu, och som erbjuder betydligt mindre än oss. Och nu har vi varit hos tre rottisuppfödare, som inte alls tycker att det är för lite och att de gärna apporterar (ingen erfarenhet av att träna apportering med rottis själv!) på hobbynivå! Rottis upplevs mer följsamma än labben? Att jag tar mig lättare än lydnadträning med rottis?

Varför den ens kommit med, är ju att vi besökt kennlar med trevliga hundar och ställt just de här frågorna, men som sagt, jag har aldrig haft brukshund själv. Uppfödarna har menat att de måste få jobba, men att lydnad, spår och apportering mer än nog?
 
Jaktspringer om ni inte hittar någon passande labbe? Men golden från lite mer aktiva linjer/jaktgolden eller en flat kan ju också passa.

Rottis tänker jag kräver betydligt mer än så, samt stor skillnad mot en labrador i mentalitet men det har ni nog koll på. Apportering vet jag inte riktigt hur kul en rottis egentligen tycker att det är, har svårt att se en rottis sticka flera hundra meter från sin förare ut i vatten i rak linje och över stock och sten för att hämta in en apport men kanske bara jag som är okunnig.
Springer har tyvärr inte riktigt tilltalat oss, men ska gräva ner mig lite mer på golden! Fördel med labbarna är väl också att de uppfödarna har varit mer "jämna". rottiskennlarna vi varit på har varit trevliga, men trevliga MH, men jag har också figgat på MH för rottis där det var helt katastrofalt, och inte bara en hund fick bryta, och det är lite skrämmande.
 
När jag läste första stycket så tänkte jag direkt jaktlabbe. Vill du nödvändigtvis hålla på med apportering skulle jag säga att en grupp 8-hund nog är mer eller mindre ett krav. En grupp 7-hund kanske kan funka men det faller nog på lydnadsbiten för de flesta där. Annars en sportig pudel? De är ju trots allt apportörer i grund och botten. Men tror labben är ett säkrare kort ändå, alla dagar i veckan.
 
Jag är med i en apporteringsgrupp och en tjej där har två superduktiga amerikanska cockerspanielar. Engelska kan ju också apportera utan att man behöver köpa jaktvarianten.
Är inte speciellt insatt i dessa raser, men tänkte nämna dem, då du ville ha tips på raser ni kanske inte tänkt på.
 
När jag läste första stycket så tänkte jag direkt jaktlabbe. Vill du nödvändigtvis hålla på med apportering skulle jag säga att en grupp 8-hund nog är mer eller mindre ett krav. En grupp 7-hund kanske kan funka men det faller nog på lydnadsbiten för de flesta där. Annars en sportig pudel? De är ju trots allt apportörer i grund och botten. Men tror labben är ett säkrare kort ändå, alla dagar i veckan.
Men hur tänker du kring lydnadsbiten, haft setter i flera år innan, och man fick ju ändå traggla rätt mycket med just lydnaden. Vill nog också ha en hund som jobbar närmre mig än fågelhundarna i grupp 7, tänker jag. Eller har du tips på någon specifik ras i grupp 7?
 
Med tanke på vad ni vill göra med hunden så ser jag inga direkt fördelar med rottis istället för labbe/golden/tollare tex. Dvs en retriever som inte är "sällskapsavlad". Tycker inte rottisar är mer följsamma på nått vis än labbar, tvärtom. Och nog kan de apportera, men de är inte lika gjorda för det som retrievers. Alla labbar jag nånsin träffat har verkat lättränade i lydnad, lite för att de är så extremt matfixerade och "gör allt för en korvbit".
 
Generellt svar nu, men alltså, vi har med rottis för att jag upplever att de kräver MINDRE än en jaktlabbe. Jakt labben är gjord för att jobba mycket, vilket också är lite känslan vi fått från kennlarna vi varit och besökt. Uppfödarna för rottis har alltså tyckt att de är trevliga familjehundar främst, som kräver aktivering, och att det vi erbjuder mer än nog räckt....
Men kom gärna med fler erfarenheter, har som sagt inte haft brukshund själv innan.

Fokus är alltså lydnad, det är det jag kommer träna mest, helt klart. Vi har alltså ev tänkt att gå ifrån labben just för att jag , med nästa hund, vet med mig att jag inte kommer orka lägga så mycket tid på träning som behövs för att hålla en jaktlabbe nöjd, samt för att vi bor i lägenhet utan egna marker.
DP golden/labbe ska vi kolla mer på!
 
Jag är med i en apporteringsgrupp och en tjej där har två superduktiga amerikanska cockerspanielar. Engelska kan ju också apportera utan att man behöver köpa jaktvarianten.
Är inte speciellt insatt i dessa raser, men tänkte nämna dem, då du ville ha tips på raser ni kanske inte tänkt på.
Absolut ett bra tips, får kolla runt lite :)
 
Kika på curly coated retriever, verkar vara något som kan passa. Större än övriga retrievers iofs, men det gör kanske inte så mycket?
 
Generellt svar nu, men alltså, vi har med rottis för att jag upplever att de kräver MINDRE än en jaktlabbe. Jakt labben är gjord för att jobba mycket, vilket också är lite känslan vi fått från kennlarna vi varit och besökt. Uppfödarna för rottis har alltså tyckt att de är trevliga familjehundar främst, som kräver aktivering, och att det vi erbjuder mer än nog räckt....
Men kom gärna med fler erfarenheter, har som sagt inte haft brukshund själv innan.

Fokus är alltså lydnad, det är det jag kommer träna mest, helt klart. Vi har alltså ev tänkt att gå ifrån labben just för att jag , med nästa hund, vet med mig att jag inte kommer orka lägga så mycket tid på träning som behövs för att hålla en jaktlabbe nöjd, samt för att vi bor i lägenhet utan egna marker.
DP golden/labbe ska vi kolla mer på!

Alltså jag tror inte det är nått problem för er att aktivera en rottis. Men det är nog en annan typ av hund i flera aspekter än de ni är vana vid också. Iaf kan det vara det. Och jag tror att ni tom kan få lite för lite arbetsvilja mot vad ni vill ha för att kunna träna om ni inte väljer rätt typ av rottis då.

Men DP-golden låter ju toppen att kika på också. Tror inte en pudel är så dumt heller. Andra alternativ är ju andra typer av bruksraser, man kan ju titta på andra än de mer vanliga/extrema också.

Om jag förstår det rätt vill ni träna lydnad och apportering, men inte nödvändigtvis tävla på höga nivåer eller vara riktigt SÅ seriösa med era ambitioner? Plus att spåra och sånt på hobbynivå. En ras som min tex (briard) kan funka fint för det, men faller väl på att ni inte vill pälsvårda så särskilt. Bara för att ge exempel på andra raser som ni kanske inte tänker på, dvs. Har oftast bra avknapp och är inte så sjukt krävande direkt, men går att träna med.

Annars kanske kika på andra retrievers somsagt, tollare, flatte, annat?
 
Generellt svar nu, men alltså, vi har med rottis för att jag upplever att de kräver MINDRE än en jaktlabbe. Jakt labben är gjord för att jobba mycket, vilket också är lite känslan vi fått från kennlarna vi varit och besökt. Uppfödarna för rottis har alltså tyckt att de är trevliga familjehundar främst, som kräver aktivering, och att det vi erbjuder mer än nog räckt....
Men kom gärna med fler erfarenheter, har som sagt inte haft brukshund själv innan.

Fokus är alltså lydnad, det är det jag kommer träna mest, helt klart. Vi har alltså ev tänkt att gå ifrån labben just för att jag , med nästa hund, vet med mig att jag inte kommer orka lägga så mycket tid på träning som behövs för att hålla en jaktlabbe nöjd, samt för att vi bor i lägenhet utan egna marker.
DP golden/labbe ska vi kolla mer på!

Men vad är det med rottisens mentalitet som lockar? Det är ju skaplig skillnad mellan en labbe och en rottis. Nästan som natt och dag, mentalt.

Utifrån vad du beskriver här hade jag aldrig föreslagit en rottis. Det är för mig en hård brukshund av det mindre enkla slaget som är fantastiska hundar i rätt händer. Mindre fantastiska i fel händer. Sen hade jag också hållit mig långt borta från kennlar som marknadsför rottisen som "familjehund". Inte för att den inte skulle kunna vara i en familj, givetvis kan de det - men en rottis är och ska vara en brukshund och således också marknadsföras i sådana termer.
 
Precis som andra nämnt så låter det absolut inte som att rottis är något bra val, men förstår såklart att ni funderat på det om ni träffat några som verkar trevliga. Frågan är då om de kommer från arbetande linjer eller utställningslinjer? De från sistnämnda brukar ju generellt sett ha mer hälsoproblem och mentala problem än de arbetande, vilket kanske inte är så kul att stödja även om hunden i vardagen fungerar helt ok med det man kan erbjuda den.

I ditt läge tycker jag det solklara valet borde vara att titta på jaktgolden och jaktlabbe, men då vara tydlig även mot uppfödare med att ni söker någon som har lite mindre turbo än den ni har som är lite för mycket.
 
Jag har också haft jaktlabbe, av en sansad sort med fin avknapp. Men jag känner också att jag idag kanske inte kan/vill ge en ung jaktlabbe det arbete den förtjänar. Jag tror absolut jag kan aktivera den nöjd, men en arbetsmaskin borde få mer än så. Med det sagt, lite liknande förutsättningar som er, vill pyssla ffa med nosarbete på hobbynivå kanske tävla lite i bruks. Jag tittar ffa på mellanpudel, känns ganska lagom i arbetsvilja och hyfsat följsamma.
 
Men hur tänker du kring lydnadsbiten, haft setter i flera år innan, och man fick ju ändå traggla rätt mycket med just lydnaden. Vill nog också ha en hund som jobbar närmre mig än fågelhundarna i grupp 7, tänker jag. Eller har du tips på någon specifik ras i grupp 7?
Jag skrev ju att lydnadsbiten faller hos grupp 7-hundarna :) Alltså menar jag att de nog funkar utmärkt till apportering och spår men med tanke på lydnaden så går de nog bort.
 
Jag har två Rottisuppfödare i min "krets" och jag tycker tyvärr att hundarna rent generellt har liten will to please och har dålig uthållighet i arbete, speciellt i lydnad. De tappar lusten rätt fort. Då anser ändå båda dessa kennlarna sig vara "brukskennlar" och den säger sig ha inrikting på IGP men det är mycket ljumna resultat.

De kräver nog inte så mycket men om du tycker träning är kul så var beredd på att du kan få jobba i uppförsbacke.

Jättetrist att en bruksras utvecklats så.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 822
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Så var det äntligen dags att skaffa hund igen. Som vissa av er vet så har jag tidigare haft Dvärgpinscher, en ras som fortfarande ligger...
2
Svar
29
· Visningar
2 733
Senast: Hawaii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp