Rasvalstråd - ska jag byta ras eller är jag collie for life?

inverterad

Trådstartare
Jag har haft collie i ganska många år, och tycker att rasen är i princip den perfekta för mig. MEN. Nu när nuvarande hund är 4 år gammal och jag börjar se mig om efter nästa hund så ser det mörkt ut. Den typ av collie som jag vill ha (mentalt bra, med goda arbetsegenskaper och mycket lek, kamp, nyfikenhet och arbetsglädje) är otroligt svår att få tag i. Bra collies som är orädda hade jag inte haft några större problem att hitta, men det räcker liksom inte att de inte är rädda, de ska dessutom vara sociala, träningsvilliga och ha allt det där andra som jag söker. Därför umgås jag så smått med tanken att eventuellt byta ras. Men till vad? Och finns det verkligen nåt som passar mig bättre än collien?

Mina önskemål:

- goda arbetsegenskaper för bruks (spår), massor av lek, nyfikenhet osv
- träningsvillig och förig
- ingen total träningsnarkoman utan en hund som fixar några dagar utan aktivering utan att riva huset (får såklart bli lite på tårna men inte så det blir jobbigt)
- ska funka i barnfamilj med mycket umgänge, barn som springer osv
- socialt tillgänglig och trygg
- inte lätt till hundaggressivitet utan ska vara godmodiga med andra hundar, även av samma kön
- inte för stor men inte för liten, runt 50-60 cm
- gärna päls men inget krav, men ska tåla kyla (och värme)
- inte för mycket vakt, lite lagom sådär är ok
- gärna inte alltför svårt att hitta mentalt bra hundar, all typ av rädsla för underlag, ljud osv går bort förstås

Har ni några idéer? Eller är det kört och jag får helt enkelt dammsuga hela världen efter en till collie?
 
Korthårig collie från bruksavlande kennel? Förutsätter alltså att det är en långhårig du har nu.
 
Korthårig collie från bruksavlande kennel? Förutsätter alltså att det är en långhårig du har nu.

Jag har ett långhår men skulle säga att det nästan är svårare att hitta bra korthår eftersom de är så numerärt få, och det är en väldigt spretig ras.
 
Jag har ett långhår men skulle säga att det nästan är svårare att hitta bra korthår eftersom de är så numerärt få, och det är en väldigt spretig ras.

@Dentaku kan garanterat tipsa! Kikade på korthår själv ett tag och även om det är spretigt och få individer så uppfattade jag det ändå som lättare att hitta en bra brukshund där än bland långhåren.
 
@Dentaku kan garanterat tipsa! Kikade på korthår själv ett tag och även om det är spretigt och få individer så uppfattade jag det ändå som lättare att hitta en bra brukshund där än bland långhåren.

Jag rådfrågar @Dentaku på regelbunden basis. :o:D Men hennes tips är alltid välkomna! Gällande korthåren är det så spretigt som jag förstått det att det gäller att titta på enskilda kombinationer, inte kennlar, och detsamma börjar ske hos långhåren vilket är tragiskt.
 
Jag rådfrågar @Dentaku på regelbunden basis. :o:D Men hennes tips är alltid välkomna! Gällande korthåren är det så spretigt som jag förstått det att det gäller att titta på enskilda kombinationer, inte kennlar, och detsamma börjar ske hos långhåren vilket är tragiskt.

Ja, väldigt tragiskt! Rätt kombination är nog avgörande.
 
För övrigt tänker jag lite golden, labrador eller schäfer utefter dina önskemål?
 
Jag har haft collie i ganska många år, och tycker att rasen är i princip den perfekta för mig. MEN. Nu när nuvarande hund är 4 år gammal och jag börjar se mig om efter nästa hund så ser det mörkt ut. Den typ av collie som jag vill ha (mentalt bra, med goda arbetsegenskaper och mycket lek, kamp, nyfikenhet och arbetsglädje) är otroligt svår att få tag i. Bra collies som är orädda hade jag inte haft några större problem att hitta, men det räcker liksom inte att de inte är rädda, de ska dessutom vara sociala, träningsvilliga och ha allt det där andra som jag söker. Därför umgås jag så smått med tanken att eventuellt byta ras. Men till vad? Och finns det verkligen nåt som passar mig bättre än collien?

Mina önskemål:

- goda arbetsegenskaper för bruks (spår), massor av lek, nyfikenhet osv
- träningsvillig och förig
- ingen total träningsnarkoman utan en hund som fixar några dagar utan aktivering utan att riva huset (får såklart bli lite på tårna men inte så det blir jobbigt)
- ska funka i barnfamilj med mycket umgänge, barn som springer osv
- socialt tillgänglig och trygg
- inte lätt till hundaggressivitet utan ska vara godmodiga med andra hundar, även av samma kön
- inte för stor men inte för liten, runt 50-60 cm
- gärna päls men inget krav, men ska tåla kyla (och värme)
- inte för mycket vakt, lite lagom sådär är ok
- gärna inte alltför svårt att hitta mentalt bra hundar, all typ av rädsla för underlag, ljud osv går bort förstås

Har ni några idéer? Eller är det kört och jag får helt enkelt dammsuga hela världen efter en till collie?

Det låter i mina öron som att en bruksavlad aussie skulle vara intressant för dig att titta efter :)?
 
För övrigt tänker jag lite golden, labrador eller schäfer utefter dina önskemål?

Golden eller labbe, där vill jag inte ha en jaktlabbe då jag inte kan erbjuda jakt, men är dp-varianterna tillräckligt fartiga? Funderar också på om retrieverkynnet passar mig. :o

Schäfer är helt klart ett alternativ. Där är ju sjukdomarna det största problemet.
 
Det låter i mina öron som att en bruksavlad aussie skulle vara intressant för dig att titta efter :)?

Kul att du säger det! Kan helt klart tänka mig en sån även om jag inte träffat så många brukstyper utan mest fluffisar. :) Om du har tips på kennlar att kika på så får du gärna pm:a!

Tänker också på skärpan, har de nån sån?
 
Jag är nog inte rätt person att svara, för jag kan inte förstå hur man kan vilja ha något annat än collie... Jag är så oerhört nöjd med min kortistjej. Samtidigt kan jag se att hon kanske inte skulle räcka riktigt för någon med högre planer än mig, kampen kunde vara lite bättre. Det är tråkigt med situationen i rasen. Hoppas du hittar vad du letar efter.
 
Jag är nog inte rätt person att svara, för jag kan inte förstå hur man kan vilja ha något annat än collie... Jag är så oerhört nöjd med min kortistjej. Samtidigt kan jag se att hon kanske inte skulle räcka riktigt för någon med högre planer än mig, kampen kunde vara lite bättre. Det är tråkigt med situationen i rasen. Hoppas du hittar vad du letar efter.

Jag vet inte om jag har så höga planer mer än att träna och tävla så småningom. Det är därför min nuvarande collie passar mig så bra. Han begränsar mig inte alls utan det är min ork och mitt engagemang som sätter gränsen, samtidigt som han fixar lugnare perioder med "bara" promenader också så är han alltid på och vill alltid ha mer. Träningsintresset har vuxit med denna hund så jag vill absolut ha lika mycket i nästa hund, absolut inte mindre.
 
Golden eller labbe, där vill jag inte ha en jaktlabbe då jag inte kan erbjuda jakt, men är dp-varianterna tillräckligt fartiga? Funderar också på om retrieverkynnet passar mig. :o

DP-retrievers kan variera rätt mycket beroende på linjer och individer så du kan säkert hitta en som är fartig utan att vara för mycket. Min önskelista för blivande hund är lite lik din och jag tittar själv efter en labbe åt DP-hållet (utan större framgång, men det är en annan historia). Men ja, är man inte såld på deras brötigt glada sätt så finns det nog andra, mer passande rasval. :angel:
 
Jag har ungefär samma önskemål som dig! Har dock ratat labrador och golden, de raserna tilltalar mig inte. Har antagligen träffat för många ”sämre” exemplar.
Har kikat lite på Spaniel hundarna, Tollare och MAS (mini aussie) men finns rätt få mentalbeskrivningar på den rasen.
Har börjat vidga och kollar även på mindre raser men har ännu inge funnit den rätta!
 
Jag vet en bra DP-kennel! Jag hittade den när det var en tjej på buke som ville hitta en DP med liknande linjer som de som blir ledarhundar. Jag kan PM:a vid intresse :)
 
Golden eller labbe, där vill jag inte ha en jaktlabbe då jag inte kan erbjuda jakt, men är dp-varianterna tillräckligt fartiga? Funderar också på om retrieverkynnet passar mig. :o

Schäfer är helt klart ett alternativ. Där är ju sjukdomarna det största problemet.

Tror DP-varianterna varierar en hel del, som @Invicta skriver! Gissar att det kan ta tid innan man hittar den rätta kenneln eller den rätta kombon.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 612
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 914
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 865
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp