Rasvalstråd (Utbruten från Hunduppdateringstråden del 19)

Streckgubbe

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Jag har totalt kärat ner mig i Flatcoated Retriever, men jag tycker de blir på tok för stora för mig (ca. 1,50 lång och inte direkt stark heller :laugh:) och så upplever jag hälsoläget som aningens tveksamt... Finns det någon ras med flattens temperament men som inte blir större än typ max 50 cm i mankhöjd? :idea:
 
Jag har totalt kärat ner mig i Flatcoated Retriever, men jag tycker de blir på tok för stora för mig (ca. 1,50 lång och inte direkt stark heller :laugh:) och så upplever jag hälsoläget som aningens tveksamt... Finns det någon ras med flattens temperament men som inte blir större än typ max 50 cm i mankhöjd? :idea:
Jag är 156 lång och inte alls stark. Har en golden på 50 cm i mankhöjd och troligen liknande vikt och de gånger hon drar orkar jag utan problem hålla henne. Så det skulle jag inte se som en anledning att avstå flatte om du kan acceptera hälsoläget. Annars är ju welsh springer spaniel lite mindre.
 
Jag är 156 lång och inte alls stark. Har en golden på 50 cm i mankhöjd och troligen liknande vikt och de gånger hon drar orkar jag utan problem hålla henne. Så det skulle jag inte se som en anledning att avstå flatte om du kan acceptera hälsoläget. Annars är ju welsh springer spaniel lite mindre.

Golden har jag faktiskt funderat på, men tycker att de flesta (även tikarna) verkar vara åt det större hållet där också. Eller har jag helt enkelt råkat se fel hundar? Din t.ex. låter ju precis lagom stor :) Welshen har även den varit lite på tapeten, men där ställer jag mig lite fundersam för hur pass mycket "will to please" de har i förhållande till flatten.
 
Golden har jag faktiskt funderat på, men tycker att de flesta (även tikarna) verkar vara åt det större hållet där också. Eller har jag helt enkelt råkat se fel hundar? Din t.ex. låter ju precis lagom stor :) Welshen har även den varit lite på tapeten, men där ställer jag mig lite fundersam för hur pass mycket "will to please" de har i förhållande till flatten.
Jag har en goldentik som väger knappt 25 kg, dålig koll på mankhöjd dock. Men hon är ganska nätt i kroppen.
179BF2AF-0E4F-4907-9B7F-1C9EC9A4BF37.jpeg
 
Så fin :love:
Jag ska definitivt försöka träffa fler goldens och kolla lite närmare på hur jag upplever storleken, eventuellt så kan ju kanske en tik åt det lite nättare hållet kännas ok storleksmässigt (för jag gillar absolut hur de är till sättet) :)
Befinner du dig i närheten av Västmanland är du välkommen att hälsa på oss. :)
 
Så fin :love:
Jag ska definitivt försöka träffa fler goldens och kolla lite närmare på hur jag upplever storleken, eventuellt så kan ju kanske en tik åt det lite nättare hållet kännas ok storleksmässigt (för jag gillar absolut hur de är till sättet) :)
Golden är ju delvis uppdelad mellan show och jakt där vissa show avlade goldens är, enligt mig, alldeles för stora, både pälsmängden men även kroppsligt så det är ju möjligt att du har träffat på sådana exemplar.

Tror nog att det finns show avlade goldens i ”normal” storlek. Beroende på hur aktiv du planerar att vara så kan du även kolla på mer DP-goldens (tror det finns).
 
Golden har jag faktiskt funderat på, men tycker att de flesta (även tikarna) verkar vara åt det större hållet där också. Eller har jag helt enkelt råkat se fel hundar? Din t.ex. låter ju precis lagom stor :) Welshen har även den varit lite på tapeten, men där ställer jag mig lite fundersam för hur pass mycket "will to please" de har i förhållande till flatten.
Har inte jättestor erfarenhet men tycker de flesta tikar jag träffat ligger någonstans i min hund storlek eller aningen över, dvs ca 25-28 kg.
 
Golden är ju delvis uppdelad mellan show och jakt där vissa show avlade goldens är, enligt mig, alldeles för stora, både pälsmängden men även kroppsligt så det är ju möjligt att du har träffat på sådana exemplar.

Tror nog att det finns show avlade goldens i ”normal” storlek. Beroende på hur aktiv du planerar att vara så kan du även kolla på mer DP-goldens (tror det finns).
Min är utställningsavlad. Hennes mamma är i samma storlek.
 
Golden är ju delvis uppdelad mellan show och jakt där vissa show avlade goldens är, enligt mig, alldeles för stora, både pälsmängden men även kroppsligt så det är ju möjligt att du har träffat på sådana exemplar.

Tror nog att det finns show avlade goldens i ”normal” storlek. Beroende på hur aktiv du planerar att vara så kan du även kolla på mer DP-goldens (tror det finns).
Min är rent show avlad, men med otroligt högt viltintresse och driv i apporteringsträningen. Ingen av hennes föräldrar eller för all del närmaste släkt har dock gjort något mer än sprungit i ringen. Så jag hade tur nu när det visade sig att vi båda gillar att träna mer än förväntat. :)
 
Min är utställningsavlad. Hennes mamma är i samma storlek.
Min är rent show avlad, men med otroligt högt viltintresse och driv i apporteringsträningen. Ingen av hennes föräldrar eller för all del närmaste släkt har dock gjort något mer än sprungit i ringen. Så jag hade tur nu när det visade sig att vi båda gillar att träna mer än förväntat. :)

Som sagt, många show avlade är i normal storlek. Önskade mest nämna att det dock finns vissa show avlade som är större än vad dom ”ska” vara. Finns två sådana (dock hanar bägge två) nära mina föräldrar och dom är både för höga i manken men framförallt breda (delvis tjocka) men även bröstkorg etc är enligt mig större än vad rasstandarden säger. Men som sagt, det finns absolut show avlade i normal storlek (alltså betydligt nättare än dessa två hanhundar) :).
 
Som sagt, många show avlade är i normal storlek. Önskade mest nämna att det dock finns vissa show avlade som är större än vad dom ”ska” vara. Finns två sådana (dock hanar bägge två) nära mina föräldrar och dom är både för höga i manken men framförallt breda (delvis tjocka) men även bröstkorg etc är enligt mig större än vad rasstandarden säger. Men som sagt, det finns absolut show avlade i normal storlek (alltså betydligt nättare än dessa två hanhundar) :).
Hanarna tycker jag ofta är groteskt stora! Och många, både tikar och hanar, är väldigt överviktiga. Varje gång vi är hos veterinären så säger hon upprepade gånger att vår hund är så ”smal och snygg”. Tror att dom är rätt trötta på att se välgödda soffliggare. :grin:
 
En kompis till mig har en jättetrevlig Flattehane på 23 kg. Han är inte alls hög utan ganska kompakt. Hon kör jakt med honom, bla.
Nu har hon haft oturen att förlorat två hanar till Cancer så hon letade noga efter obesläktat och äldre linjer. Denna är gjort på 16 år gammal semi från Norge.
Så små Flattar finns. Men den där cancern hade fått mig att backa från rasen.
Jag hade nog tittat på labbe av mer jakttyp.
 
Vad är det som gör att du fastnat för flatten? Och vad är tanken att du ska göra med den? Det påverkar ju liksom vilka raser som kan vara liknande :)


(Och att välja hund efter hur stor en själv är känns för mig lite bakvänt, en måste ju inte vara stor och stark för att ha en stor hund liksom :) )
 
Vad är det som gör att du fastnat för flatten? Och vad är tanken att du ska göra med den? Det påverkar ju liksom vilka raser som kan vara liknande :)


(Och att välja hund efter hur stor en själv är känns för mig lite bakvänt, en måste ju inte vara stor och stark för att ha en stor hund liksom :) )

Det är främst det glada humöret och den arbetsglädje jag sett hos de flattar jag träffat som gör att jag fastnat för dem :) Jag är intresserad av rallylydnad, lydnad och att (om nästa hund blir en spaniel eller retriever) testa på apportering.


(Storleken på rasen är en faktor som påverkar mitt val, det enbart är inget som gör att jag utesluter en ras.)
 
Det är främst det glada humöret och den arbetsglädje jag sett hos de flattar jag träffat som gör att jag fastnat för dem :) Jag är intresserad av rallylydnad, lydnad och att (om nästa hund blir en spaniel eller retriever) testa på apportering.
Är det inställningen till jobb och det flamsiga glada så är säkert både Welsh, engelsk springer och kanske även cocker raser att kolla närmare på :) Förutom då Golden som redan nämnts.

Eller en flattetik, dom är ju inte nödvändigtvis så stora även om ju hälsoläget är som det är på många håll i rasen.
 
Eftersom att jag nu råkar ha en egen rasvalstråd (:D) kan jag väl lika bra utnyttja det och se om det finns någon mer ras som kanske kan passa :)

Det jag jag söker i nästa hund: Följsamhet och arbetsvilja i kombination med minimalt med skärpa. Ser även gärna att hunden generellt inte har så lätt att stressa upp sig (är väl kanske främst en träningsfråga dock?).
Tycker att det är ganska roligt att pyssla med pälsvård, men gör det inte gärna mer än 1-2 ggr/vecka.
Som jag nämnt tidigare så vill jag inte ha en allt för stor hund, gärna inte större än 20 kg (men kan såklart tumma lite på det om jag känner att rasen i övrigt passar mig).

Det jag vill göra med hunden (förutom "basic" saker, typ långpromenader m.m.): Viltspår (1-2 ggr/vecka) och rallylydnad/agility/tävlingslydnad (3-4 dagar/vecka). I min träning så tycker jag att det är roligt att ha ett mål (t.ex. att tävla), så går gärna kurser för att utvecklas och komma framåt.
Är också lite utställningsintresserad (med betoning på lite = det är inte något jag prioriterar).

Är nyfiken på apportering, men det är inte något som jag skaffar hunden för att göra utan mer någon som jag kan tänka mig att testa på (fast vem vet, jag kanske fastnar för det?) om valet skulle landa på en retriever eller spaniel - jag gissar att man förstår skillnaden.


Sååå.... Finns det någon mer ras än de som nämnts som skulle kunna vara något för mig?
 
För det du vill göra tycker jag att Pudel låter som en mer eller mindre klockren hund ;) Det är ju inte någon flatte utseendemässigt men jag tror att du får en rolig tillvaro ihop med en pudel och det är ju en klart mer passande ras om du vill satsa på agility :) (och pudlar kan apportera dom med ;) )

Annars tror jag även att en cocker och (fortfarande) engelsk/Welsh springer är passande raser att kila vidare på :)
 
För det du vill göra tycker jag att Pudel låter som en mer eller mindre klockren hund ;) Det är ju inte någon flatte utseendemässigt men jag tror att du får en rolig tillvaro ihop med en pudel och det är ju en klart mer passande ras om du vill satsa på agility :) (och pudlar kan apportera dom med ;) )

Annars tror jag även att en cocker och (fortfarande) engelsk/Welsh springer är passande raser att kila vidare på :)

Pudel låter absolut som något att kolla närmre på!
Jag tilltalas i.o.f. inte alls av utseendet, men kommer att bortse från hur hunden ser ut för jag vet att jag kommer att tycka att den är världens finaste ändå :) Så rent utseendemässigt spelar det ingen roll hur rasen ser ut (sålänge det inte är en trubbnos).

Cocker och Welshen är raser jag ska kolla vidare på. Ess har jag haft en tidigare och vill nog inte ha en till sådan då han var något alldeles speciellt för mig :heart
 

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 372
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 685
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
30
· Visningar
2 681
Senast: Migo
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 594
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp