Rasvalstråd

Yeah

Trådstartare
Så var det äntligen dags att skaffa hund igen. Som vissa av er vet så har jag tidigare haft Dvärgpinscher, en ras som fortfarande ligger mig otroligt varmt om hjärtat. Däremot upplever vi inte att vi idag har möjlighet att ge en Dvärgpinscher den aktivering som jag anser att dom behöver och vi ser oss därför om efter andra alternativ.

Så vad söker vi?

- En mindre hund. Helst under 10 kg men upp till 15 kg går bra.
- En korthårig hund. Ingen av oss är intresserade av pälsvård.
- En sällskapshund.
- Helst inte en hund som har lätt till skall.
- En ras med få rasbundna sjukdomar.
- En robust hund.
- En hund med tydlig av- och påknapp.

Vad erbjuder vi?

Långa promenader och aktivering i form av trick- och viss lydnadsträning. Vi har hundvana sedan tidigare och tenderar att gilla hundar med lite egen vilja. Vidare föredrar vi en hund med viss reservation snarare än en hund som älskar alla den möter.

Så nu kära bukare, vilken ras skulle kunna passa oss?
 
Sv: Rasvalstråd

En Norwichterrier har min mamma och även om jag tycker att det är en hemskt trevlig hund så tilltalar dom mig inte. Vore det inte för det så är det ett bra tips, dock! :)
 
Sv: Rasvalstråd

Petit Brabancon är faktiskt en av dom raser vi har kikat lite på. Har dock aldrig träffat någon och tycker att det är svårt att få något grepp om hur dom faktiskt är när man läser rasbeskrivningar. Har du koll på rasen så får du hemskt gärna berätta mer!
 
Sv: Rasvalstråd

Låter som en dsg skulle passa, dansk/svensk gårdshund.
Har lite samma egenskaper som en pincher, men kräver mindre aktivering o är liten men robust. :D
 
Sv: Rasvalstråd

Vad sägs om en whippet?
Passar kanske inte in på "robust". (Jag tänker på molosser och liknande när jag tänker "robust") men de blåser inte omkull utan är stadiga på sina tassar trots sina smala långa ben ;)

Med en whippet kan man göra "vad som helst", iaf på hobbynivå (de är lite väl självständiga osv för att vara någon hund att rekommendera om man vill tävla höga lydnadsklasser tex). Men, de kräver inte mycket mental aktivering utan är glada så länge de får hålla igång fysiskt med långpromenader och springa lösa ibland. Man får dock vara beredd på att det är en hund med stark jaktlust. Vissa/många vinthundar går inte att ha lösa annat än i inhägnader.

De skäller inte mycket. De är friska och långlivade. De gillar som sagt var att hålla igång utomhus, men inomhus är de glada bara de får ligga och sova på något mjukt och varmt :)
 
Sv: Rasvalstråd

Petit Brabancon är faktiskt en av dom raser vi har kikat lite på. Har dock aldrig träffat någon och tycker att det är svårt att få något grepp om hur dom faktiskt är när man läser rasbeskrivningar. Har du koll på rasen så får du hemskt gärna berätta mer!

Jag har en lancashire heeler som jag tycker passar in på din lista förutom att den har lätt till skall och gärna vaktar. Det är en envis hund med mycket egen vilja men samtidigt lättlärd och förig, jag tycket den är jätterolig och kan beskrivas som en robustare variant av DP med stabilare (vallhunds)mentalitet. (Skällandet tog det mig inte lång tid alls att få bukt med, lättlärd som sagt och kan man motivera hunden blir den mycket följsam.)

Med det sagt så har även min hunds uppfödare nu tagit in en petit brabancon och beskriver den som mild och trevlig men med ännu mera egen vilja än hos heelern och det har jag även hört andra brabanconägare säga. Dvs, ingen lydig liten robothund utan den har egna åsikter och vill gärna göra på sitt sätt. Dock är den inte svår på så sätt att den är dryg eller jobbig utan kanske bara tvärvägrar att göra det du ber den om. :D Mindre benägen till skall och vakt än heelern (därav uppfödarens val att testa ny ras).
 
Sv: Rasvalstråd

Ja, visst är det dig och din lilla tjej som jag faktiskt har träffat?
Ska absolut läsa in mig mer på dom och lägga fram förslaget till sambon! Tack!
 
Sv: Rasvalstråd

Petit Brabancon är faktiskt en av dom raser vi har kikat lite på. Har dock aldrig träffat någon och tycker att det är svårt att få något grepp om hur dom faktiskt är när man läser rasbeskrivningar. Har du koll på rasen så får du hemskt gärna berätta mer!

har två tikar av de två strävhåriga varianterna, och hoppas på en korthårsvalp nu framöver :)
griffon/brabancon är generellt mycket lätta att ha att göra med, easygoing, lättlärda, förlåtande för ens misstag, de flesta är väldigt "ligga nära", uppmärksamma och vill vara med på det mesta (utom min gammeltant, går vi längre än några kilometer börjar hon titta surt på mig och tycker jag ska bära henne :) ). kan vara envisa, typ "jag SKA få tag i den där rackarns leksaken", men sällan totalstrejk. eller jo, är det kallare än -15 strejkar mina, snabbpink och sedan in och lägga sig vid elementet igen...
*kräver inte överdrivet mycket motion, och inte heller massor med mental aktivering, skulle väl säga att de är "något under medel-krävande", så länge de får vara med är de lyckliga och de klarar utan problem några dagar nedbäddad bredvid en i sjuksängen :).
*skäller en del, speciellt om de triggar varandra, men är förhållandevis lätt att träna bort (ett plus är att skallet är väldigt mjukt och inte alls bjäbbigt). *pälsvården på en brabancon är samma som på alla andra korthårsraser, dvs närmast obefintligt :)
*inom rasen förekommer patellaluxation och olika typer av katarakt, båda dessa bekymmer ska kontrolleras innan parning, även om det tyvärr inte finns något som hindrar att man ändå använder en drabbad hund i aveln, så kolla noga på hund- och avelsdata. förekommer tydligen även syringomyeli, inget jag har träffat på i verkliga livet, men ligger tydligen ffa i amerikanska linjer. allergier och liknande är ovanligt, liksom magbekymmer
*fysiskt robust ras, självklart är de små när de är små, men när de blivit över året brukar de kroppa till sig ordenligt och blir kraftiga.
*av och på: o ja, "i knäet slappa, ut, springa som en galning, jaga ett löv, apportera en sten, in igen, sova i en solfläck, hoppa upp i ett knä och bli kelad, ut, leka med kompisen, in, somna i en hög, helst OVANPÅ katten, osv osv"
har du fler funderingar är det bara att fråga :)
 
Sv: Rasvalstråd

Ja, visst är det dig och din lilla tjej som jag faktiskt har träffat?
Ska absolut läsa in mig mer på dom och lägga fram förslaget till sambon! Tack!

ja vi har träffats.. bla på bussen ;)

DSG har lätt till skall när ngn kommer men är i övrigt en mycket tyst hund. En av de egenskaper jag gillar mest, förutom deras enorma vilja att vara till lags. En mycket förarvek men ändå egensinnig hund.. med stor humor. :d
 
Sv: Rasvalstråd

Staffordshire bullterrier!

- En mindre hund. Helst under 10 kg men upp till 15 kg går bra. -Är iofs lite större, men tikarna ligger runt 11-15 kg.

- En korthårig hund. Ingen av oss är intresserade av pälsvård. - Krävs knappt någon pälsvård alls!


- En sällskapshund. - Älskar människor, barn och att ligga o slappa i soffan.

- Helst inte en hund som har lätt till skall. - Skäller mycket sällan.

- En ras med få rasbundna sjukdomar. - Inga direkt rasbundna sjukdomar, men det finns höftledsproblem som hos många andra raser. Finns även en risk för Demodex som hos andra korthåriga hundar.

- En robust hund. - En robust hund i liten förpackning! Tål lek med stora hundar.

- En hund med tydlig av- och påknapp. - Det beror väl på uppfostringen, men ser jag till mina hundar tycker jag det funkar bra. De kan gå från att ha världens energi till soffhundar på några minuter ;)

http://www.ssbtk.se/empty_85.html
 
Sv: Rasvalstråd

Med robust menar jag främst en "tålig" hund, så du är inte alls fel ute gällande Whippet. Jag är dessutom hemskt förtjust i vinthundar överlag och drömmer om att en gång äga en Greyhound. Enda anledningen till att vi inte har fastnat helt och hållet för Whippet är väl egentligen deras mankhöjd. Vi skulle helst vilja ha en mindre hund som blir smidigare att flyga med. (Känns som att det alltid blir så himla mycket att släpa på ändå, så desto mindre flygbur att släpa med desto bättre. :angel:)

OT: Vi brukar ibland se ett par med två Salukis komma gåendes. Slutar alltid med att jag tänker på dina vackra damer och rycker sambon i armen för att förklara hur vackra dom är. :D
 
Sv: Rasvalstråd

Jag var helt övertygad om att Lancashire heeler krävde mer än vad vi har att erbjuda. Ska skriva upp det på listan och kika lite närmre på dom. Stackars sambon kommer att komma hem från jobbet bara för att tilldelas en massa listor och läsning. ;):D Att dom har lätt till skall kan förvisso vara en nackdel, å andra sidan är vi van vid DPs och älskar som sagt rasen så..

Tack även för din input gällande Brabanconen! :)
 
Sv: Rasvalstråd

Tack för ditt svar! Jag tycker att dom låter så himla härliga!
Läste dock någonstans att dom kunde vara krångliga gällande rumsrenheten, är det något du har upplevt?
 
Sv: Rasvalstråd

Den faller tyvärr varken mig eller sambon i smaken utseendemässigt. Givetvis är det inte vad som är viktigast, men det är väl alltid trevligt att ha en hund man även gillar förpackningen på. :)
 
Sv: Rasvalstråd

Staffen är en ras som jag personligen gillar, detsamma gäller tyvärr inte sambon.

Alla: Tack så hemskt mycket för era svar! Det är så himla svårt att hitta något som passar oss båda och jag är därför himla tacksam över att få förslag. Vi har väl dessutom varit inställda på att kommande hund skulle vara just en Dvärgpinscher, vilket i sin tur gör det ännu svårare.
 
Sv: Rasvalstråd

Kul att du vill överväga Lancashire heelern. Det är en härlig ras! Däremot är min uppfattning om dem att de behöver en del stimulans. Min lilla tjej kan lätt hitta på saker om hon inte blir tillräckligt stimulerad. Det är ju inte att jämföra med en bruksras men man ska nog ändå ha i åtanke att man ska vilja träna en del med dem och gör man det är det en helt fantastisk ras. Jag har absolut hittat min ras och registrerar tom kennelnamn för den rasen snart. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 711
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 110
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 479
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 327
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp