Rasvalstråd

Bri

Trådstartare
Hej!
Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två katter och en hund sedan tidigare, en nioårig sheltiehane (kastrerad). Med sheltien har jag gjort lite av varje, lydnad, spår, agility, lite drag. Han är och har varit väldigt rolig att träna och lätt att motivera. Vi har inte tävlat särskilt mycket dock, då jag haft svårt att få bukt med hans stressnivå i tävlingssammanhang. (Numera är han enbart sällskapsdjur, vi fick lägga ner agilityn för några år sedan pga att han skadade ryggen.)

Jag gillar egentligen sheltie och skulle kunna tänka mig en till - men det är två minus hos rasen som jag gärna hade sluppit hos nästa hund: 1) pälsen och 2) skälligheten. Sedan har han "dålig av-knapp" men det tror jag mest är vi som brustit i passivitetsträning.

Jag skulle vilja ha en hund:
* i ungefär samma storlek eller något mindre än nuvarande (han är 46 cm i mankhöjd och väger väl ca 13 kg, så stor för att vara sheltie).
* Den behöver inte ha förigheten som en vallhund men gärna ändå inte alltför självständig. Vill att den ska gå att träna att ha lös i skogen t ex.
* Helst inte för mycket fällande och pälsvård som sagt.
* En ras som generellt går bra ihop med andra hundar (ännu en fördel hos sheltien som jag verkligen uppskattar!)
* En hund som kan hänga med på det mesta
* Lättsam i vardagen (t ex inte äta upp inredningen om man är sjuk några dagar eller liknande)
* Kunna träna någon hundsport, t ex lydnad, agility
* Gärna en lite kvickare sort, är inte så förtjust i "lufsiga" och naturligt långsamma hundar då de inte är så kul att träna...

Sååå... hit me! :)
 
Vad tycker du om schanuzer och dvärgschnauzer? Roliga att träna med utan att vara "brukshundskrävande" och med annan typ av päls (även om den inte är helt underhållsfri).
 
Mellanpudel kanske? Jag är uppvuxen med mellanpudlar och våra var enkla i allt och gick ihop med de flesta andra hundar, älskade att träna (på den låga nivå man tränade med hund som barn), gick lösa jämt och var allmänt lättsamma. Jag uppfattar dvärgpudlar som ettrigare och skälligare.
 
Vad tycker du om schanuzer och dvärgschnauzer? Roliga att träna med utan att vara "brukshundskrävande" och med annan typ av päls (även om den inte är helt underhållsfri).
Har inte träffat så många, men de var en av de raser som var uppe när vi skulle välja ras förra gången faktiskt. Värt att kolla närmare på :)
 
Mellanpudel kanske? Jag är uppvuxen med mellanpudlar och våra var enkla i allt och gick ihop med de flesta andra hundar, älskade att träna (på den låga nivå man tränade med hund som barn), gick lösa jämt och var allmänt lättsamma. Jag uppfattar dvärgpudlar som ettrigare och lite

Mellanpudel kanske? Jag är uppvuxen med mellanpudlar och våra var enkla i allt och gick ihop med de flesta andra hundar, älskade att träna (på den låga nivå man tränade med hund som barn), gick lösa jämt och var allmänt lättsamma. Jag uppfattar dvärgpudlar som ettrigare och skälligare.
Lite mycket pälspyssel spontant… men håller med om att de är väldigt ”lagom” annars.
 
Hej!
Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två katter och en hund sedan tidigare, en nioårig sheltiehane (kastrerad). Med sheltien har jag gjort lite av varje, lydnad, spår, agility, lite drag. Han är och har varit väldigt rolig att träna och lätt att motivera. Vi har inte tävlat särskilt mycket dock, då jag haft svårt att få bukt med hans stressnivå i tävlingssammanhang. (Numera är han enbart sällskapsdjur, vi fick lägga ner agilityn för några år sedan pga att han skadade ryggen.)

Jag gillar egentligen sheltie och skulle kunna tänka mig en till - men det är två minus hos rasen som jag gärna hade sluppit hos nästa hund: 1) pälsen och 2) skälligheten. Sedan har han "dålig av-knapp" men det tror jag mest är vi som brustit i passivitetsträning.

Jag skulle vilja ha en hund:
* i ungefär samma storlek eller något mindre än nuvarande (han är 46 cm i mankhöjd och väger väl ca 13 kg, så stor för att vara sheltie).
* Den behöver inte ha förigheten som en vallhund men gärna ändå inte alltför självständig. Vill att den ska gå att träna att ha lös i skogen t ex.
* Helst inte för mycket fällande och pälsvård som sagt.
* En ras som generellt går bra ihop med andra hundar (ännu en fördel hos sheltien som jag verkligen uppskattar!)
* En hund som kan hänga med på det mesta
* Lättsam i vardagen (t ex inte äta upp inredningen om man är sjuk några dagar eller liknande)
* Kunna träna någon hundsport, t ex lydnad, agility
* Gärna en lite kvickare sort, är inte så förtjust i "lufsiga" och naturligt långsamma hundar då de inte är så kul att träna...

Sååå... hit me! :)
Phalène och papillon. I princip samma ras men med olika öron.

Långhåriga men kräver minimal pälsvård eftersom pälsen inte tovar sig.

Kvicka, lättlärda och tåliga. Kan vara med på det mesta. Plus att det är behändig "bära-under-armen-storlek". Det finns en papillon som tränar dofter/nosework på avancerad nivå. Många framgångsrika i agility.

Det är en minispaniel. Robust trots sin storlek.
 
Phalène och papillon. I princip samma ras men med olika öron.

Långhåriga men kräver minimal pälsvård eftersom pälsen inte tovar sig.

Kvicka, lättlärda och tåliga. Kan vara med på det mesta. Plus att det är behändig "bära-under-armen-storlek". Det finns en papillon som tränar dofter/nosework på avancerad nivå. Många framgångsrika i agility.

Det är en minispaniel. Robust trots sin storlek.
Jag gillar dem, men mannen tycker de är för små… verkar himla käcka annars!
 
Jag gillar dem, men mannen tycker de är för små… verkar himla käcka annars!
Synd om han är 100% nejig! Min sambo hade tidigare levt med BC och Sheltie. Han tyckte pappisar var för små och lite larviga. Sen träffade han mina. Nu har han en egen pappi. 😅
De är så himla kul och enkla att om man inte är helt total-nej kan det vara värt att iaf åka och hälsa på en bra kennel. De verkar ju passa väl enligt övriga kriterier. Lättlärda, hänger med på det mesta och är liksom genomgående lätta att ha och ha att göra med.
 
Vad tror ni om whippet?
Nej. Hade det inte varit för "vara lös i skogen" så hade det kunnat fungera, men vinthundarna är självständiga hundar och även om whippet generellt är den "hundigaste" av vinthundarna så är de fortfarande utan will to please. Vill man ha en fysiskt aktiv, lättsam hund att träna lite med för skojs skull så kan vinthundarna vara perfekta. Men tänker man att man vill ha en hund som är kvick i träningen så är vinthundarna fel.
 
Nej. Hade det inte varit för "vara lös i skogen" så hade det kunnat fungera, men vinthundarna är självständiga hundar och även om whippet generellt är den "hundigaste" av vinthundarna så är de fortfarande utan will to please. Vill man ha en fysiskt aktiv, lättsam hund att träna lite med för skojs skull så kan vinthundarna vara perfekta. Men tänker man att man vill ha en hund som är kvick i träningen så är vinthundarna fel.
Ah! Har inte träffat några på närmare håll men ser så perfekta ut i formatet. Och så en helt underhållsfri päls också :D
 
för små och lite larviga.
Haha, exakt så! Han tycker nog de är lite "tjejiga" (töntigt, jag vet). Men kanske kan övertala honom att åka och träffa några så att det inte bara är byggt på fördomar. Han älskar mentaliteten hos spaniels så är det lite samma kanske kan blir kär :love: Tar gärna emot tips på kennlar att titta på (utgår från Stockholmsområdet).

Hur brukar de vara med andra hundar? Skälliga?
 
En av corgisarna kanske? :)
Ännu en ras (eller raser då) som kommit upp. Har inte träffat så många såna heller, men en av mina hundtränar-favoriter har två väldigt fina... också något att titta närmare på!
 
Ännu en ras (eller raser då) som kommit upp. Har inte träffat så många såna heller, men en av mina hundtränar-favoriter har två väldigt fina... också något att titta närmare på!
Vi har ju ett par användare här på forumet som har både en och ett par stycken som de tränar och tävlar med, bland annat. De hittar säkert hit! :)
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Ännu en ras (eller raser då) som kommit upp. Har inte träffat så många såna heller, men en av mina hundtränar-favoriter har två väldigt fina... också något att titta närmare på!

Generellt föriga hundar som är med på det mesta. Har tendens till larmande men jag har upplevt att det är lätt att träna bort och att när de har fokus i arbete så brukar de jag känner inte ljuda. Ligger i vallhundsgruppen så inte helt olika sheltien men i regel mer motor och mer miljöstarka även om exemplar med sämre mentalitet förekommer (kolla gärna på kullar där föräldrarna gjort bra bph/mh).
Fäller! Dock så har mina tikar fällt i samband med löp massor och sen är det inte så farligt. + För lättskött och funktionell päls som jag typ gör absolut inget med vilket gör att jag tycker fällandet ändå är ett minus jag kan ta.

Sett många trevliga cardigans på rallybanorna, min egen tävlades i lydnad, rally, vallning, agility, heelwork, freestyle och med titlar i många grenar. Jag fick dock valpen med mest motor i kullen och hon var nåt utöver det vanliga 🤩.

Just nu har jag en pembroke hemma som tränas i agility av maken, vi hoppas på att hon ska tävla i x small när hon blir tävlingsmyndig. Hon är väldigt snabblärd och kopplar väldigt fort.

De två olika raserna är mer lika än olika men man säger att generellt har cardigan mer will to please, mer förighet och mer arbetsvilja. Pembroke upplevs som att de kan ha mer egna idéer. Det är dock stora individuella skillnader i raserna så kolla på föräldradjur och på individ.

Fysiskt så är de inte helt optimala till agility med sin tunga benstomme så de kommer ju inte upp i samma tider som en supersnabb mer högbent sheltie. Det finns dock corgis som tävlats upp till klass 3 och på SM i bägge raserna.

Min "once in a lifetime" hund Nessie
(welsh corgi cardigan:)
IMG_20220327_131049_072.jpg
 
Haha, exakt så! Han tycker nog de är lite "tjejiga" (töntigt, jag vet). Men kanske kan övertala honom att åka och träffa några så att det inte bara är byggt på fördomar. Han älskar mentaliteten hos spaniels så är det lite samma kanske kan blir kär :love: Tar gärna emot tips på kennlar att titta på (utgår från Stockholmsområdet).

Hur brukar de vara med andra hundar? Skälliga?
Fattar och har haft flera pojkvänner/sambos genom åren som känt så. Det har i samtliga fall gått över efter att de kärat ner sig i de larviga, små hundarna. 😅

Mina, hittills 7 pappisar, har alla varit enkla med andra hundar. De har varit sociala och åt det mjukare hållet de flesta. Mina har släpats med i diverse stall och då råkat på många andra hundar. Inga problem!
Ingen av mina har varit skälliga. Någon var det då jag fick den. Den hade bara bott i villa och i min lägenhet var det mer ljud. Men hon lärde sig av med det på ett par veckor.
De vill göra rätt och är väldigt formbara IOM det.

Just att de är så lättränade och tycker typ allt är skoj och livet en fest gör dem himla kul.
Jag uppskattar känslighet för signaler ihop med ”okänslighet” i form av avsaknad av rädslor. Och att de kan vara så energiska men ändå kunna slappa en del om det krävs.
 
Fortsättning corgi:

Fysiska skillnader på raserna är att pembroke generellt är mindre och näpnare, lite mer spets-lika i ansiktet och kan ha stubbsvans. Cardigans är då i regel något större, lite mer grovhuggna drag och oftast större öron och har fullång svans. De kan till skillnad från pembroke ha färgen blue merle.

Lilla M (welsh corgi pembroke:)
20231129_092307.jpg

Vår bc Spock i bakgrunden.

Mina varit fullt ös medvetslös och glatt sprungit med våra bc's ute och håller ändå ett bra tempo även om de såklart inte kommer upp i deras fart. Notera att det också förekommer lite mer försoffade individer men generellt tycker jag att corgi-raserna är underskattade i träningssammanhang men ta i akt att hitta rätt individ ur mer aktiva linjer om rasen är intressant.
 
Ah! Har inte träffat några på närmare håll men ser så perfekta ut i formatet. Och så en helt underhållsfri päls också :D
Det håller jag med om :D Önskar att mina salukis var släthår just för att få den där underhållsfria pälsen, men så har det inte blivit än :p
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Mindre än en Sheltie och rolig att träna. Jag tänker på Dvärgschnauzer.
Det går utmärkt att klippa dem med maskin och man behöver ej göra det/låta någon göra det ofta.
Med det utgångsläget kommer man till de kanske allra lättaste pälsarna att leva med.
 
  • Gilla
Reactions: Bri

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 141
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 260
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 931
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 355
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp