Bukefalos 28 år!

Rasvalstråd

Ciindy

Trådstartare
För ca ett år sedan skapade jag en rasvalstråd där jag pratade om en ny hund i framtiden, nu är framtiden här och inom detta år kommer förhoppningsvis en liten valp flytta in till oss.
Jag har tänkt och tänk och läst en hel del om massa olika raser. I den tidigare tråden fick jag förslag som Finsk lapphund, sheltie och pinscher men jag har inte fastnat för någon av dom raserna i vare sig verkligheten eller på papper.

Det jag söker är en social hund men som ändå inte är översocial. Jag vill ha en frisk hund utan några rädslor. Jag vill ha en hund med en tydlig av och på knapp. Jag söker en hund som kan ligga hemma i soffan när det är 20 grader kallt men som glatt följer med på 1 timmas träning ute i skidspåret.

* 40-50 cm (+/- 5 cm)
* Ordentlig päls ( ska kunna var ute i -10 UTAN täcke)
* Ska ej behöva trimmas eller timmar av borstning

Aktivering:
3 - 8km rastning per dag. Agility 2-4 dagar i veckan + ev. tävlingslydnad. Trick och lite lättare lydnad kommer att tränas näst intill varje dag.

Som ni kanske förstår är det i första hand en bra agilityhund jag söker. Och jag vill att ni skriver alla raser ni kan komma på så kan jag forska mer i det senare. Vill ha både positvit och negativt om alla raser.
Hade velat ha en Dvärgschnauser men den går bort pga pälsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Rasvalstråd

Oj, du har EXAKT samma "kriterier" som jag har =)
jag har mest fastnat för den svenska lapphunden!
 
Sv: Rasvalstråd

Jag har läst på mycket om Finsk, Lapsk och svensk lapphund för det var dom som jag fastnat mest för. Tyvärr fastnade jag inte lika mycket för dom när jag träffar dom i verkligheten, tycker dom känns lite ointresserade. Både åt mig som utomstående och sin ägare, inge vidare träninga engagemang, sen kanske jag stött på tråkiga exemplar ;)
 
Sv: Rasvalstråd

För ca ett år sedan skapade jag en rasvalstråd där jag pratade om en ny hund i framtiden, nu är framtiden här och inom detta år kommer förhoppningsvis en liten valp flytta in till oss.
Jag har tänkt och tänk och läst en hel del om massa olika raser. I den tidigare tråden fick jag förslag som Finsk lapphund, sheltie och pinscher men jag har inte fastnat för någon av dom raserna i vare sig verkligheten eller på papper.

Det jag söker är en social hund men som ändå inte är översocial. Jag vill ha en frisk hund utan några rädslor. Jag vill ha en hund med en tydlig av och på knapp. Jag söker en hund som kan ligga hemma i soffan när det är 20 grader kallt men som glatt följer med på 1 timmas träning ute i skidspåret.

* 40-50 cm (+/- 5 cm)
* Ordentlig päls ( ska kunna var ute i -10 UTAN täcke)
* Ska ej behöva trimmas eller timmar av borstning

Aktivering:
3 - 8km rastning per dag. Agility 2-4 dagar i veckan + ev. tävlingslydnad. Trick och lite lättare lydnad kommer att tränas näst intill varje dag.

Som ni kanske förstår är det i första hand en bra agilityhund jag söker. Och jag vill att ni skriver alla raser ni kan komma på så kan jag forska mer i det senare. Vill ha både positvit och negativt om alla raser.
Hade velat ha en Dvärgschnauser men den går bort pga pälsen.

Fast en dvärgschnauzer kan man ju välja att klippa om man ändå inte skall ställa ut? I så fall så är pälsvården inget bekymmer. (Om inte tio minuters rakning med maskin känns som ett oöverstigligt jobb en gång var 6.e vecka under den varma perioden på året, förstås - på vintern kan hunden bli lurvigare och slippa täcke)

Jag gillar pinscher (utseendet), men precis som du så har mitt intryck av dem IRL inte varit så roligt.

Men dansk/svensk gårdshund? Hm.. ok.. pälsen på vintern och inget täcke... sorry.. det var inget.

Kanske novia duck tolling retriver kunde vara något?

Eller norsk buhund?
 
Sv: Rasvalstråd

Varför inte en irish softcoated wheaten terrier!

Man kan hålla pälsen kortklippt men ändå med terrierstuket.

De har inga problem att vistas ute i kylan, och hänger mer än gärna på allt man kan tänkas hitta på.

Många använder dem i agility med framgång. De är pigga och alerta.

Visst kräver de sin ägare, man ska komma ihåg vad som finns under den ulliga, gulliga pälsen. Men alldeles underbara hundar om de uppfostras med konsekvens.
 
Sv: Rasvalstråd

Fast dvärgschnauzern är ju inte speciellt tålig vid kallt väder. Dessutom så fungerar det väl knappt utan täcke när det regnar/slaskar osv. om den är klippt. Pälsen förlorar ju hela sin funktion då och suger åt sig smuts och vatten.

Ciindy:
Synd att du inte vill trimma för jag tycker verkligen att schnauzern stämmer mycket bra in på övriga saker du söker. Varför ingen trimras förresten? Kamma ull varannan vecka och sen lämna bort för trimmning är inte så jobbigt? Kika på schnauzer iaf trots trimmning!
 
Sv: Rasvalstråd

Dansk svenska gårdshunden har jag funderat på en hel del men eftersom att vi bor i norraste norr och ofta är ute och pimplar heldag är det skönt om hunden kan vara ute iallafall en stund utan täcke.

Har funderat ganska mycket på tollare också men måste träffa fler på riktigt för att kunna göra mig en rättvis bild av den.

Mysgrisen: Vi har två stycken i samma klubb och jag har fått bilden av att dom är riktigt tuffa och nästan egensinniga:eek: Känns som att det är lite för mycket hund för mig...

Falukorw: Jag har bara fått för mig att det är väldigt mycket jobb med trimmning och borstning? Jag har bara träffat på två stycken och jag fastnade direkt för deras härliga temperament, sen har jag ju läst på en hel del om dom också. Men jag tror inte att det finns någon som kan trimma dom här uppe, har en granne som klippt ner båda sina för att det inte fanns någon som kunde klippa dom korrekt.. Men det känns absolut värt och fortsätta kolla på.

Ja och lägger till då att jag kommer vela ställa ut, inte överdrivet mycket men iaf 1-3 utst./år:p
 
Sv: Rasvalstråd

Fast dvärgschnauzern är ju inte speciellt tålig vid kallt väder. Dessutom så fungerar det väl knappt utan täcke när det regnar/slaskar osv. om den är klippt. Pälsen förlorar ju hela sin funktion då och suger åt sig smuts och vatten.

Ciindy:
Synd att du inte vill trimma för jag tycker verkligen att schnauzern stämmer mycket bra in på övriga saker du söker. Varför ingen trimras förresten? Kamma ull varannan vecka och sen lämna bort för trimmning är inte så jobbigt? Kika på schnauzer iaf trots trimmning!

Förvisso sant, men man kan ju spara ut pälsen när det är kallt. Ullkmmar man den då och då, så kommer vissa sträva hår finnas kvar. jag har både trimmat regelbundet och rakat min hund i omgångar, och jag har alltid fått en fin sträv päls bara jag ullkammat så snart den korta pälsen börjar växa ut.

Bäst är naturligtvis att trimma hunden, och som du skriver, så jobbigt är det inte. Det är dessutom lätt att lära sig själv, iaf om man skall ha vardagsfrisyr på hunden.

Till TS;

Jag hittade den här hemsidan på nätet. Det är en dv.schnauzerägare som bor långt norr ut.

http://www.novalls.com/

(det finns tom bild på pimpelfiske i galleriet) ;)

För övrigt kan jag inte komma på någon hundras som inte kräver någon mån av pälsvård, om inte den är korthårig förstås.

Pälsiga hundar som fixar norrlandsvintrar kräver ordentlig borstning för att inte få tovor. De som ev. inte behöver mycket borstning kräver nog trots allt ett vintertäcke om de sitter still vid pimpelfiske.

Den enda "ras" som jag kan komma på som klarar att sitta still i timmar vid pimpelfiske skulle vara ett gosedjur/mjukhund isf... :)
 
Sv: Rasvalstråd

Åjo nå finns det många hundar som klarar att vara ute på vintern utan täcke. Har ju en Norrbottenspets nu som är ute flera timmar i 15 gradig kyla dock står han ju knappast still :p Men jag har funderat lite på Isländsk fårhund just på grund av den tåliga pälsen som inte kräver överdrivet mycket pälsvård. Känns viktigt att vi ska kunna gå på en promenad utan att tjorva med täcken hela tiden, min framtida hund ska kunna gå ut på en 10 min promenad när det är 20 grader kallt utan täcke. Vet inte om jag är "fjantig" men jag vill ha en hund som klarar sig utomhus...
 
Sv: Rasvalstråd

Ingen dv schnauzer, men väl en riesenschnauzer. De klipps med maskin, inga problem med köldtåligheten. Om man ger sjutton i att klippa ner dem så hårt, så har de tillräckligt med päls kvar för att hålla värmen inne och vätan ute lika bra, spec om de har bra, sträv päls i grunden. Jag klipper med 2.6 eller 3.2 mm skär, medhårs. 2.6 sommartid (riktigt apvarmt och hund som lider av pälsen klipper jag med 10 mm skär, men det är bara äldre hanen som blir SÅ snaggad), och 3.2 vintertid. Även nyklippta så är det tillräckligt tjock, lång och sträv päls för att hålla värmen och skydda från väta.

Skickade nyss ut pappas tik i minus tio helt nyklippt. Keine problem.

Så, såvida inte dvärg helt skiljer sig så (haft mellan med, farmot, klippt utan problem, hon klipptes när hon blivit både Such och Nuch och pensionerades från utställningsringen, och ingen skillnad i köld/väta klippt eller ryckt)
 
Sv: Rasvalstråd

en hund med riktigt tjock päls kräver borstning då och då. själv har jag collie och han kan vara ute i vilket väder som helst med sin supertjocka vinterpäls och han ligger gärna i snön.
en vanlig längre päls räcker inte, hunden måste ha kraftig underull också.

så du får nog bestämma dig för täcke eller borste.
 
Sv: Rasvalstråd

Det där kan du bättre än mig. Jag refererade nog mest till halvpälsade hundar såsom retriver eller spaniel.

Spetsarna kanske inte kräver så mycket borstning som man kan tro?

Men då låter det ju som om du vet vad du vill ha. Det finns massor av spetsar att välja mellan väl? Lycka till med valet! :)
 
Sv: Rasvalstråd

Det du skriver om risen gäller för dvärgen också. Underullen är varm och om man behåller den kan välja hur långt/kort man vill klippa hunden.

Passar givetvis inte för utställning, men de äger oftast rum på sommaren ändå.

Jag känner till en hund som handklipps med vanlig sax. På vintern låter matte pälsen växa ut så han ser ut som ett litet troll. Sommartid ser han ut som en vanlig schnauzer.
 
Sv: Rasvalstråd

Mm, jag kammar ull med, men inte lika flitigt som om de vore ryckta.

Här är yngre herrn, som har kanonpäls, sträv och superbra, gjorde nästan ont att sätta klippmaskinen i den. Han är dock rejält sträv och fin även klippt och skulle nog rent pälsmässigt så falla även en domare i smaken. Hursom, här är han klippt för några veckor sen. Syns kanske inte jättebra, men rejält med täckpäls, och ligger gärna i snö utan problem

thumbnail.aspx


Den äldre förmågan, nedklippt HÅRT, 1 mm, för en månad sen. Klippte honom så 'kal' med flit så han skulle få lägga lite energi oc kalorier på att hålla värmen. Aldrig sett honom frysa ens 'snaggad', däremot så kort blir pälsen inget skydd mot väta. Hade ingen jättebra bild på honom, men syns där vid halsen etc hur pälsen är. Han har ganska 'dålig' päls, inte så sträv, mer mjuk och 'ullig' även 'obehandlad'. Skyddar dock utmärkt mot väta etc.

thumbnail.aspx


Nu glömde jag fotat pappas, hade tänkt det. Mest för att hon såg ut som ett TROLL innan klippning ;) Hade säkert 4 cm päls. Hon har ungefär samma päls som min äldre hane, dvs inte så sträv utan mer ullig och mjuk, tyvärr. Inte heller hon fryser - ever. Hon tror dessutom hon är en husky eller ngt och ligger frivilligt och sover ute i snön, även nyklippt.

Varken hennes eller äldre hanens päls skulle falla en domare i smaken, men det skulle de inte ryckta heller, de har helt enkelt inte riktigt bra päls utan är för mjuka och ulliga (och klappvänliga :wub:)
 
Sv: Rasvalstråd

Till TS ang pälsvård. Nu har jag riesen, som ju är MÅNGA gånger mer yta, skägg osv än en dvärg att 'ta hand om', men kan du stå ut med mina pälsvårdstider går en dvärg som en dans i jmf. Dock, en (mellan)schnauzer passar väl mer in på ditt mankhöjdsval? Hursom..

Jag kammar skägget varannan dag ungefär, tar MAX fem minuter per hund, och då har de varit och geggar nånstans de inte borde. Det gör de rätt ofta, de är ju ute i stall och hagar och skog och mark. Hade de bott i 'stan' etc hade det gått på mycket mindre tid.

Kammar benbehåringen ungefär lika ofta, dock tar jag inte 'båda sidorna' varje gång nödvändigtvis, brukar passa på när de ligger, de tycker det är myyys med kamning. Det tar MAX fem minuter att kamma igenom ben- och bukbehåring med fintandad kam.

Sen nån gång/vecka kammar jag ull på de mer trimmade partierna, tar 5 minuter det med/hund.

Så rent mellan trimningarna så MAXIMALT om jag kammar nästan varje dag så tar det sammanlagt en timme/vecka och hund, uppdelat på 10 min/hund per dag. Och då har jag riesen.

Trimmar är lite olika intervall, pälsarna växer olika fort. Äldre hanen har raketillväxt och trimmas dubbelt så ofta som pappas tik (lillknatten vet jag inte än). Tar mig 1½ h att bada, föna och klippa. Maskinklipper kroppen, handklipper skägg, lugg, ben och buk samt tassar. Det som tar längst tid är att maskinklippa öronen samt mina taffliga försök att någonsin få till en vettig lugg :crazy: Jag ska banne mig gå en luggklipparkurs. Seriöst övervägt att lämna iväg dem just för luggklippningen. Jag vet teoretiskt precis hur jag ska klippa och hur de ska se ut, men det funkar inget vidare i teorin. Det blir som äldre herrns lugg, tyvärr.. Begriper inte att jag inte lär mig/fattar..

Vardags/hemmaklippa dem själv är inte så svårt att lära sig, speciellt inte om någon annan klipper första gången så du kan följa linjerna sen. Mitt första försök var med enbart hästklippning i botten, och en fin pedagogisk teckning som pappas dåv tiks uppfödare skickat. Det gick hyfsat, och sen för var klippning blir man säkrare och hux flux sitter det där i ryggmärgen (ja utom den sabla luggen då :devil:) En klippmaskin går loss på ca 1500 kr om du ska ha en vettig, lätthanterlig. Skär kostar 400 - 500 kr/st, men du behöver eg bara ett, två skär om du handklipper ben osv. Man kan köpa skär för det, jag har sånt med men jag tycker det ser fult och onaturligt ut, svårt klippa jämnt och fint på benen och blir det FÖR jämnt och fint där ser DET knasigt ut. Med sax är det plättlätt.

Och om man råkar vanställda djuret så det ser ut som det blivit överkört av en gräsklippare (som när pappa yckte att det där kunde han nog själv *s*), så - det växer ut igen =)

Annars så nu tycker jag tillgången på ryckare är god igen. Pappas rycktes alltid förr, sen dog gubben och gick inte att hitta NÅGON som ryckte riesen på 20 mils avstånd. Nu finns det flera stycken men nu är både han och jag så nöjd med maskinklippning. (Dock är svart riesen väldigt 'snäll' och tacksam att maskinklippa, en P&S t ex är en annan femma)
 
Sv: Rasvalstråd

Finns en trimmare i kalix, kanske är för långt för er?
Tycker inte det är så värst mycket pälsvård på en schnauzer, de har oftast inte lika mycket ull som dvärgen och är ofta strävare = tåligare päls. Ullkammning ca varanna vecka tar max 30 minuter, då kammar du även genom skägg och benhår. Trimmning kan man lämna bort för, tar ca 3-4 timmar att utföra och behövs ca var 3:e månad.

Tycker inte du ska välja en dvärgschnauzer, känns som om schnauzer passar bättre till det du vill hålla på med och hur hunden ska vara. Dvärgen kräver täcke vid för kallt väder.
Väljer du en dvärg ska du definitivt inte klippa den, pälsen blir alltid förstörd av det :cool: Även schnauzern behöver trimmas för att behålla sin strävhet, även om den inte är riktigt lika känslig. De enda som det brukar fungera att klippa är risen.

Skicka gärna pm om du vill veta mer om de två mindre schnauzervarianterna :)

Falukorw (har 2 dvärgar, tidigare haft schnauzer)
 
Sv: Rasvalstråd

Vad jag har hört går det inte att klippa en p&s risen? Det känns verkligen inte som om de borde fungera eftersom man då inte får fram de 3 färgade hårstråna (svart/vitt/svart) Då kan de ju bli avklippta hur som helst? :confused:
 
Sv: Rasvalstråd

Så, såvida inte dvärg helt skiljer sig så (haft mellan med, farmot, klippt utan problem, hon klipptes när hon blivit både Such och Nuch och pensionerades från utställningsringen, och ingen skillnad i köld/väta klippt eller ryckt)

Jo, dvärgen skiljer sig från risen väldigt mycket. En dvärg blir alltid mjuk och ullig när du klippt den några gånger, så det rekomenderas inte.
 
Sv: Rasvalstråd

Isländsk fårhund (lite information från deras rasklubb)

"Pälsen är dubbel med medellånga eller längre täckhår samt tjock, mjuk underull. Pälsen är som helhet utomordentligt vädertålig" = Med andra ord funkar den säkerligen bra i kyla.

"Den isländska fårhunden är med sitt skall en ypperlig varnande vakthund som absolut inte får vara aggressiv. I flerbostadshus och i tätbebyggda områden kan en skällande vakthund uppfattas som påfrestande. Något att tänka på!" = En ganska skällig ras, går att träna men skallet finns där. Och det kommer man inte undan med denna ras.

"Islandshunden, som den ofta benämns i dagligt tal, är en härdig och vaken hund med ett livligt temperament. Den är vänlig, nyfiken och modig. " = Enligt mig känns detta temperament som om det vore en mycket trevlig ras.

"Den isländska fårhunden ska vara glad i människor. En hund som inte är i arbete bland djur på en gård kan få sitt mentala behov tillfredsställt genom lydnadsträning, bruksarbete eller annan problemlösning som kräver att den använder huvudet. " = Du ville ju ha en social hund att träna i agility med.

Har ingen personlig erfarenhet utan saxat ut all information från deras rasklubb som sagt. Men det verkar vara en trevlig ras, dock självständigt vilket kan vara både en fördel och nackdel beroende på vad man vill träna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 743
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 044
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 445
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 927
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp