Bukefalos 28 år!

Ratar betfor

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Trodde faktiskt inte det va möjligt att en häst gjorde det. Inte när man hört hur smakligt det är. Men två av tre av våra hästar ratade det. antar att det bara är att fortsätta ge dem? finns det hästar som aldrig lär sig äta betfor? Började nog med lite för mkt också, ska dra ner till hälften. (började med 2 dl torrvara, blev lite mer än jag trodde när det svällde :o )
 
Sv: Ratar betfor

Var det första gången de fick betfor? De flesta hästar jag känner är mycket misstänksamma mot allt möjligt gott om de inte smakat det förut, men när de vant sig går det mesta ner! Du får testa igen, men gör bara smakportioner... :)
 
Sv: Ratar betfor

Ja du, mitt fullblod har slutat äta betfor totalt nu. Jag blir så less, hon måste ju ha salt i fodret och det går ju inte nu :(
 
Sv: Ratar betfor

Mina hästar har inte fått betfor på många år!
Varför? Jo varför äta socker, jo möjligen för att blanda medicin med.

det finns redan melass i luzzern och müsli foder!!!

Salt får ridhästen på sommaren det blandat jag med müslin (torr) och där är inget kvar på morgonen.
 
Sv: Ratar betfor

jemeni skrev:
Mina hästar har inte fått betfor på många år!
Varför? Jo varför äta socker, jo möjligen för att blanda medicin med.

det finns redan melass i luzzern och müsli foder!!!

Salt får ridhästen på sommaren det blandat jag med müslin (torr) och där är inget kvar på morgonen.


ö, tycker du ska läsa på lite mer vad betfor innehåller och vad den gör. Den innehåller inte heller socker. inte i den form du menar i a f
 
Sv: Ratar betfor

Min häst får för sig att vissa perioder passar det inte med blöt foder. Det gäller både betfor och vetekli.
 
Sv: Ratar betfor

Det finns olika sorters socker, det inehåller inte TILSATT socker utan har mängder av sockerarter i sig, och ska ABSOLUT inte ges till hästar som har eller har haft fång, då det kan utlösa fång.
 
Sv: Ratar betfor

när vi får in nya hästar till stallet som aldrig har åte betfor brukar heller alrdig äta de till att börja med.. men det är bara att fortsätta att ge så äter dom att till slut ;)
 
Sv: Ratar betfor

Min kallblodstravare åt inte betfor och jag tvingade honom inte heller. Vi har en importerad bponny i stallet som inte äter heller.

De måste inte äta betfor.
 
Sv: Ratar betfor

Jag köpte 2 shettisston för ca 1 månad sedan o dessa äter inte heller betfor. Nu efter en månad har jag beslutat mig för att sluta prova mer det känns så meningslöst att slänga en massa foder. Dom får lite lusern o havrekross istället.
 
Sv: Ratar betfor

nehe, är du säker :angel: klart jag vet att dem INTE måste äta det. Men jag vill det, spec valacken som förlorar en massa vätska i samband med tävling och totalvägrar dricka.
 
Sv: Ratar betfor

Jag slutade med betfor för många år sedan och det är jag glad för jag har hört många nu som sagt att det finns ingen anledning att ge betfor. Dom får ändå i sig kolhydrater (socker) så det räcker och blir över i hö, gräs, och annat. Men jag ger inte foder torrt för det, det finns ju vatten och majsolja.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 375
Senast: Kalkon87
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 641
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp