Ratar salt?

maria_b

Trådstartare
Har ny häst sedan i höstas, valack, sju år. Han vill varken ha mineralsten, saltsten eller himalayasaltsten. Jag har köpt fodersalt att hälla direkt i kraftfodret men det äter han inte heller. Vad gör jag? Ska jag utgå ifrån att han inte behöver extra salt eller finns det något annat knep?

Likaså har jag svårt att få i honom andra tillskott som jag egentligen vill ge. Hippo Selection Mag & Tarm tex, som jag började ge för att stabilisera upp magen. Hade mycket bra effekt men han började rata det efter ett tag och nu får jag inte i honom det alls. Har prövat både med betfor, lussern, torr Hippo Alfa och Blötlagd hippoalfa tillsammans med betfor.
Tänkte pröva med Mash men han var rätt skeptisk till att äta Mash även utan tillskott så det är rätt tveksamt att få i honom ändå. Han verkar inte vara överförtjust i blöt mat överhuvudtaget.

Tips mottages tacksamt :)
 
jag fodrar med salt. Ger krafftpellets, uppblött med 2msk salt i.
Hästen äter inga pulver "för sig" men är allt uppblött brukar det gå.
 
@maria_b jag har en liknande valack .
Inte så sugen på blött öht - betfor, lusern osv, och än mindre med tillskott i ...
Jag brukar dock göra så att jag fodrar det blöta ngn timma eller så innan de får övrig kraft . Häller i krubban och han plockar då ur litegrann. Sen när det fodras "vanlig kraft" ngn timma senare (havre/korn) så slinker allt ner eftersom han älskar havre/korn .

Nu har jag senaste månaderna dessutom bytt till mash som "blötblandning" . Den gillar han helt klart bättre så inte sällan slurkar han i sig den redan innan övriga kraften kommer, brukar skära ner lite morotsbitar i det också och de vill han ha och "kommer då på" att resten är gott också typ. De gånger han inte gör det slinker allt ner när övriga kraften hällts på senare . Alltid renslickad krubba på morgonen och mashen står han och gnäggar efter då han får den efter ridning.
Första 2 dagarna ratade han .

Jag ger jättesmå mängder mash med mycket vatten . Så det skulle säkert gå ännu bättre om jag gav större giva men det är i mitt fall vätskan jag vill ha .
Tror eftersom han inte gillar så mycket vatten att det ändå slinker ner pga smaklighet och att det torra favvokraften hälls på ovanpå sen - inte blandas. Men det är en helt ovetenskaplig teori jag är nöjd bara att den funkar.;)

Ang salt just specifikt så prova ta minilite tills hästen fattat tycke för kraftfodergivan i sig . Sen kan man smyga in större mängd .:)
Tror iof inte det är jättekatastrof ang salt Sålänge hästen dricker tillräckligt mycket . Ha hink istället för vattenkopp så du har koll .
 
Senast ändrad:
Du kan ge salt i vattnet om du blandar rätt mängd :)

Jo pröva kan jag såklart göra, antar att jag måste stänga av vattenkoppen då för annars lär han välja den. Sen är frågan hur mkt salt man vågar ha i utan att det smakar pest. Rekomendation är ca 100-150g/dag när hästen är igång och tränar, om jag minns rätt. Men det är klart att lite salt är ju bättre än inget, så får kanske börja om med någon matsked och öka successivt. Bäst hade såklart varit om man kunde få honom att vilja äta det i fodret :)
 
@maria_b jag har en liknande valack .
Inte så sugen på blött öht - betfor, lusern osv, och än mindre med tillskott i ...
Jag brukar dock göra så att jag fodrar det blöta ngn timma eller så innan de får övrig kraft . Häller i krubban och han plockar då ur litegrann. Sen när det fodras "vanlig kraft" ngn timma senare (havre/korn) så slinker allt ner eftersom han älskar havre/korn .

Nu har jag senaste månaderna dessutom bytt till mash som "blötblandning" . Den gillar han helt klart bättre så inte sällan slurkar han i sig den redan innan övriga kraften kommer, brukar skära ner lite morotsbitar i det också och de vill han ha och "kommer då på" att resten är gott också typ. De gånger han inte gör det slinker allt ner när övriga kraften hällts på senare . Alltid renslickad krubba på morgonen och mashen står han och gnäggar efter då han får den efter ridning.
Första 2 dagarna ratade han .

Jag ger jättesmå mängder mash med mycket vatten . Så det skulle säkert gå ännu bättre om jag gav större giva men det är i mitt fall vätskan jag vill ha .
Tror eftersom han inte gillar så mycket vatten att det ändå slinker ner pga smaklighet och att det torra favvokraften hälls på ovanpå sen - inte blandas. Men det är en helt ovetenskaplig teori jag är nöjd bara att den funkar.;)

Ang salt just specifikt så prova ta minilite tills hästen fattat tycke för kraftfodergivan i sig . Sen kan man smyga in större mängd .:)
Tror iof inte det är jättekatastrof ang salt Sålänge hästen dricker tillräckligt mycket . Ha hink istället för vattenkopp så du har koll .

Blir praktiskt svårt att ge en kraftgiva med en timmas mellanrum hos oss. Ett tag körde jag vanlig jäst nersmulat i krafft som jag gav när jag var i stallet (mot magen) och det tyckte han om, men blev förjäkla tiggig och höll på o slå sönder boxen såfort han såg mig :banghead:

Han äter Hippo Alfa Grow nu, vilket han fungerar bra på men tycker inte om det bättre än att han äter hö någon timme först o bara petar i krafften, men på morgonen är maten slut. Saltet jag börjat tillsätta nu ligger såklart kvar på botten ihop med lite krafft, kanske att jag ska minska och bara ge lite salt och se om det går bättre.

Han är kräsen över lag, portionerar ut grovfodret över hela dygnet vilket såklart är bra på ett sätt. Han tigger och vill ha mat vid varje fodring men slänger sig inte direkt över maten sen ändå:grin:

När jag försökte få i honom tillskottet för magen som sagt så blandade jag i stor giva betfor och hippoAlfa uppblött för att han inte skulle känna att det smakade så illa, men slutade med att jag fick slänga all mat dagen efter så gav upp.

Kanske skulle han gilla havre mer men har inte vågat exprementera med det ännu då jag tror det kan ge negativ inverkan på honom. Hippo Alfan har proteinet han behöver och han äter det sålänge det saknar tillskott...
 
Blir praktiskt svårt att ge en kraftgiva med en timmas mellanrum hos oss. Ett tag körde jag vanlig jäst nersmulat i krafft som jag gav när jag var i stallet (mot magen) och det tyckte han om, men blev förjäkla tiggig och höll på o slå sönder boxen såfort han såg mig :banghead:

Han äter Hippo Alfa Grow nu, vilket han fungerar bra på men tycker inte om det bättre än att han äter hö någon timme först o bara petar i krafften, men på morgonen är maten slut. Saltet jag börjat tillsätta nu ligger såklart kvar på botten ihop med lite krafft, kanske att jag ska minska och bara ge lite salt och se om det går bättre.

Han är kräsen över lag, portionerar ut grovfodret över hela dygnet vilket såklart är bra på ett sätt. Han tigger och vill ha mat vid varje fodring men slänger sig inte direkt över maten sen ändå:grin:

När jag försökte få i honom tillskottet för magen som sagt så blandade jag i stor giva betfor och hippoAlfa uppblött för att han inte skulle känna att det smakade så illa, men slutade med att jag fick slänga all mat dagen efter så gav upp.

Kanske skulle han gilla havre mer men har inte vågat exprementera med det ännu då jag tror det kan ge negativ inverkan på honom. Hippo Alfan har proteinet han behöver och han äter det sålänge det saknar tillskott...

Det behöver inte vara en timma efter osv jag slänger i gröten när det passar mig efter ridning och sen när den schemalagda kraften fodras av andra så slinker resten ner. Ang tillskotten dock så ska de ju öht inte ligga i vatten länge utan måste ner direkt vid fodring för att inte förlora i ämnen .

Men det låter helt klart som din är ytterligare snäppet över min ang kräsenhet . ;)
Har nog inga bättre tips tyvärr eftersom spruta i munnen med blandning inte känns som en hit att hålla på med på rutin och utan medicinsk nödvändighet ;)
 
Ha tålamod. Hittar du en accepterad nivå, har du alltid något du förhoppningsvis kan gå tillbaka till. Och det är ju bättre med en tesked än inget alls...

Om hästen är jättekänslig hade jag faktiskt åkt och tagit blodprov för att kolla värden.
 
Ha tålamod. Hittar du en accepterad nivå, har du alltid något du förhoppningsvis kan gå tillbaka till. Och det är ju bättre med en tesked än inget alls...

Om hästen är jättekänslig hade jag faktiskt åkt och tagit blodprov för att kolla värden.

Känslig och känslig, han äter ju höt och krafften, i sin egen takt fördelat på hela dygnet. Alltid "hungrig" vid fodring men slänger sig inte i maten utan äter lite i taget. Det är när man börjar blanda i annat som han ratar. B-vitamin äter han mer än gärna men var väl främst när jag började med Mag&Tarm pulvret, som till en början funkade kanon men som han nu totalratar hela krafftgivan om det är i tex.

Jag får ta lite salt och hoppas han kan vänjas in på nått sätt. Aldrig varit med innan om häst som inte vill ha saltsten etc. Lite småorolig inför sommaren när det är varmt ute.
 

Liknande trådar

E
Foder & Strö Jag har satt in en saltsten i min hästs box, men hon äter aldrig på den.. Hästar behöver väll salt? Och ja vet inte om hon får i sig de...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: ellen021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp