rätt och fel och ytterligare några dagars väntan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi, eller jag förresten, hunden fattar nog inte sånt, har gått och väntat på att det ska bli den 15-16 november sedan den 2/10. Eftersom då ska en kirurg från ett annat djursjukhus komma till stan och få titta på Frejs ben. Jag ringde djursjukhuset igår då jag tänkte att jag kanske mer specifikt måste boka tid även om ortopeden som opererat Frej gjorde en notering om att vi skulle få komma. I alla fall så visade det sig att "gästveterinären" skulle komma 19-20 november istället så vi får vänta ytterligare några dagar. Men jag får se hur det blir. "Vår" kirurg jobbar på stans andra djursjukhus den 19/10 och är ledig den 20/10 och egentligen skulle det väl vara bäst att träffa dem båda, tror det var så "vår" ortoped tänkte. Men de ska höra av sig ifrån djursjukhuset till veckan så får jag väl höra då.

Försöker nu göra vad jag kan för att ha lite roligt även här i väntan, men det är svårt att inte vara ledsen. Jag visste såklart innan jag köpte hund att hunden kan bli sjuk eller skadad, men jag hade aldrig tänkt tanken att vi skulle hamna i ett års eller mer lång konvalescens.

I mitt förra dsgboksinlägg skrev jag att vi hade fyra alternativ: amputation, avlivning, operation eller icke operation. Amputation är egentligen inget alternativ. Då är tre alternativ kvar. Men avlivning är inte heller ett alternativ egentligen. Jag har mycket svårt att tro att Frej har ont. Och så länge senan inte hoppar ur läge rör han sig fint, såvitt jag kan bedöma. Kanske borde vi boka in rehab igen men OM OM OM det blir en operation igen behöver jag egentligen spara de pengarna till efter den. Får se hur vi gör.

Jaja, det är alltså två alternativ kvar. Operera eller låta bli att operera. Jag vet inte vad veterinärerna kommer råda till, men jag vet att det är mitt ansvar att fatta beslutet. Och visar det sig vara fel beslut så är det bara mitt fel. Det är marigt.

Jag gjorde en lista med fördelar och nackdelar med operation jämfört med icke operation. Det blev väldigt många nackdelar med operation och en eller två fördelar. Men om operationen går bra och skadan inte går upp igen, då är fördelen väldigt stark. För då kan Frej leva helt normalt utan något handikapp.

Det blev betydligt fler plus med att inte operera. Men den starka nackdelen att han kanske alltid kommer ha problem med att senan hoppar om han rör sig i snabbare gångart än trav, eller ska skutta upp i soffan och så vidare. Trappan kan han nu skutta uppför utan problem, men när jag lät honom ta några galoppsprång på ganska plan gräsyta, då blev han trebent efter ett-två språng.

Om det fanns en garanti för att han aldrig fick problem igen med benet efter ännu en operation, då skulle valet vara lättare. Men en sådan garanti går givetvis aldrig att få.

Det kommer väl sluta med att jag får lotta.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så bråkiga tankar man kan ha ibland. När man bara borde bara här och nu. Frejen är ju opererad nu igen, i måndags. Gipsbyte är bokat...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Sedan några dagar tillbaka vet jag äntligen exakt när Frej ska få komma till djursjukhuset igen. På måndag klockan 9 har vi tid. Trots...
Svar
0
· Visningar
548
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det bara ungefär två veckor kvar tills jag ska till veterinären med Frej. För några dagar sedan hade jag nästan bestämt mig för...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: Kadi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp