Rätt tillfälle för galopphjälp?

psychogrrl

Trådstartare
När i skritten och traven ska man egentligen ge galopphjälpen för att underlätta så mycket som möjligt för sin häst att ta galoppen direkt?

Sv: Rätt tillfälle för galopphjälp?

Jag brukar försöka tajma när det tilltänkta galoppbenet (tex höger bak i vänster galopp) är i sitt bakersta läge, dvs precis innan det lyfter från marken :)

Sv: Rätt tillfälle för galopphjälp?

När hästen har sitt yttre bakben i sitt bakersta läge.
Därför väljer antagligen vissa att att även fatta galopp enbart med den yttre skänkeln(om man inte gör det för sätet, eller i kombination).
Mvh T

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 116
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 354
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: Pinus
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
744
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka