Råttbebis eller mus? (BILD)

Alexandra_W

Trådstartare
Går det att säga om det här är en råttunge eller en mus?

Den är i storlek som en vuxen större mus (dvs betydligt mindre än en råtta) men jag tycker den har så himla stora fötter och grov svans

PXL_20240321_065120727~2.jpg
 
Ja EN råtta kan få typ 100 ungar på ett år. De kan dessutom börja föröka sig redan vid 2-3 månaders ålder.
Ni måste agera omgående!
Jag vet. Och det har varit råttor sen i somras...
Men jag kan inte göra mycket mer än tjata. Men hjälper ju inte när ansvariga inte förstår problemet. Vi har typ fyra slagfällor. Hälften utan bete. Inte för det spelar så stor roll för efter att 6-7 råttor gått i fällorna så gick resten inte på det
 
Finns det inga katter?
Två stycken (tidigare tre men en togs bort i höstas), men mest en som jagar. Det är dock ganska få katter som går på fullvuxna råttor. De tar rätt många mindre men det blir ju ändå som att pissa i Nilen med tanke på förökningstakten. Dessutom är råttor mer svårfångade för en katt än möss med iom att råttorna är skyggare och rör sig efter väggarna, och de har ju även gott om gömställen.

Så katterna är helt klart i underläge
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 100
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 149
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 528
Senast: Buongusto
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Jag gpr sönder

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp