Råttbo under altanen

Philosophia

Trådstartare
Jag har hittat tre ingångar från rabatten in under altanen som jag uppfattar som vägar in till ett råttbo. :arghh::rage: Vad göra?

Ett första steg kanske är att hålla grinden öppen att grannskapets katter tar sig in (iofs med risk för att rådjuren kommer in och käkar upp tulpanerna) men jag vill också ha en husdjursvänlig och effektiv råttfälla. Tips på sådana mottages tacksamt.
 
Läste lite på anticimex sida om råttor och de skriver:

Mot råttor utomhus
• Täta hål i grund.
• Sätt metallnät på håligheter i grunden och ventiler med en maskvidd på högst 10 mm och trådtjocklek på minst 0,7 mm (rostfritt, koppar eller mässing).
• Se till att gräset är kortklippt runt huset.
• Undvik att plantera buskar och träd nära fasaden.
• Undvik klätterväxter mot fasaden (gnagare klättrar bra)
• Stapla inte ved, trädgårdsmöbler eller annat som ska vinterförvaras intill fasaden.
• Mata inte fåglar och ta helst upp spillet som hamnat under fågelbordet.
• Se till att det är lock på sopbehållare, att eventuella komposter sköts samt är placerade en betydande bit från huset.
• Håll rent under altaner och låga balkonger. ”Bråte” utgör skydd för gnagarna.
 
Läste lite på anticimex sida om råttor och de skriver:

Mot råttor utomhus
• Täta hål i grund.
• Sätt metallnät på håligheter i grunden och ventiler med en maskvidd på högst 10 mm och trådtjocklek på minst 0,7 mm (rostfritt, koppar eller mässing).
• Se till att gräset är kortklippt runt huset.
• Undvik att plantera buskar och träd nära fasaden.
• Undvik klätterväxter mot fasaden (gnagare klättrar bra)
• Stapla inte ved, trädgårdsmöbler eller annat som ska vinterförvaras intill fasaden.
• Mata inte fåglar och ta helst upp spillet som hamnat under fågelbordet.
• Se till att det är lock på sopbehållare, att eventuella komposter sköts samt är placerade en betydande bit från huset.
• Håll rent under altaner och låga balkonger. ”Bråte” utgör skydd för gnagarna.

Tack, men jag har också läst på Anticimex hemsida och råttorna finns redan här. Jag vill främst ha tips på husdjursvänlig råttfälla som folk har prövat i trädgård med gott resultat.
 
Tack, men jag har också läst på Anticimex hemsida och råttorna finns redan här. Jag vill främst ha tips på husdjursvänlig råttfälla som folk har prövat i trädgård med gott resultat.
Vad jag kunde läsa mig till:

När vi sanerar råttor använder vi alltid vår åtgärdstrappa vilket betyder att vi ger råd och förebygger i första hand, sätter in mekaniska åtgärder i andra hand och använder bekämpningsmedel i sista hand.

Låter det som att man kan kontakta dom och fråga om råd, de kanske har någon lösning som är husdjursvänlig, vad vet jag. :)
 
Vad jag kunde läsa mig till:

När vi sanerar råttor använder vi alltid vår åtgärdstrappa vilket betyder att vi ger råd och förebygger i första hand, sätter in mekaniska åtgärder i andra hand och använder bekämpningsmedel i sista hand.

Låter det som att man kan kontakta dom och fråga om råd, de kanske har någon lösning som är husdjursvänlig, vad vet jag. :)

Javisst. Men de har ju sina leverantörer av fällor och jag vill få lite synpunkter från andra innan jag kontaktar dem.

Äsch, Jag lägger ned den här tråden.
 
Javisst. Men de har ju sina leverantörer av fällor och jag vill få lite synpunkter från andra innan jag kontaktar dem.

Äsch, Jag lägger ned den här tråden.
Min erfarenhet är att du i bästa fall kan ta någon enstaka råtta i fällor, efter det kommer ingen gå i närheten av fällorna. Det gäller både slagfällor och sådana med fallucka. Många katter tar tyvärr inte heller råttor om de inte har tidigare vana.
 
Jag har hittat tre ingångar från rabatten in under altanen som jag uppfattar som vägar in till ett råttbo. :arghh::rage: Vad göra?

Ett första steg kanske är att hålla grinden öppen att grannskapets katter tar sig in (iofs med risk för att rådjuren kommer in och käkar upp tulpanerna) men jag vill också ha en husdjursvänlig och effektiv råttfälla. Tips på sådana mottages tacksamt.
Tänker spontant på Granngårdens som jag använder fast i musvariant. Har inte provat dessa till råttor.
Ser ut som en svart låda med två ingångar. Nyckel för att tömma den.
Kan det vara något?

Annars har jag sett ett fall där det började med någon enstaka råtta och det spreds kopiöst fort så tillslut fick Anticimex komma ändå och sanera för det var fullständigt kaos!
Möss är väl en sak men råttor fy tusan vad de förstör :(
 
Jag har hittat tre ingångar från rabatten in under altanen som jag uppfattar som vägar in till ett råttbo. :arghh::rage: Vad göra?

Ett första steg kanske är att hålla grinden öppen att grannskapets katter tar sig in (iofs med risk för att rådjuren kommer in och käkar upp tulpanerna) men jag vill också ha en husdjursvänlig och effektiv råttfälla. Tips på sådana mottages tacksamt.

Granngården har elfällor, kanske det kunde vara något?

Jag brukar bara ha en eller två möss under diskbänken varje vinter men de brukar saneras av katten (salig kisse tog sitt sista byte på nyårsafton :heart).
 
Är det råttor eller möss? Här i Värmland säger de flesta råtter om smågnagare också. De där stora med nakna svansar gnager så stora hål att det är fara för huset. Mycket vanligare att dom ger sig på eller elledningar och sladdar än att dom små gör det. Dessutom är dom mycket smartare. Där jag bodde för länge sedan så lyckades jag fånga några i en burfälla. Jag la så mycket mat i den att den fångade råttan skulle tycka att det var rätt ok att sitta där tills jag kom. Annars skulle den varna kompisarna. Sen körde jag iväg fällan med bytet i till skogen. Små möss fångar jag med vanliga småfällor som jag lägger i en tom godislåda med hål i. Täcker över den med något. Det är för att ingen fågel ska sticka in huvudet i den för det har hänt.
 
Är det råttor eller möss? Här i Värmland säger de flesta råtter om smågnagare också. De där stora med nakna svansar gnager så stora hål att det är fara för huset. Mycket vanligare att dom ger sig på eller elledningar och sladdar än att dom små gör det. Dessutom är dom mycket smartare. Där jag bodde för länge sedan så lyckades jag fånga några i en burfälla. Jag la så mycket mat i den att den fångade råttan skulle tycka att det var rätt ok att sitta där tills jag kom. Annars skulle den varna kompisarna. Sen körde jag iväg fällan med bytet i till skogen. Små möss fångar jag med vanliga småfällor som jag lägger i en tom godislåda med hål i. Täcker över den med något. Det är för att ingen fågel ska sticka in huvudet i den för det har hänt.

Av hålen att döma så är det rått-råttor. Men visst jag är inte bombis på att det inte är något annat, t.ex. vattensork. Jag inbillar mig dock att deras hål ser annorlunda ut.
 
Tänker spontant på Granngårdens som jag använder fast i musvariant. Har inte provat dessa till råttor.
Ser ut som en svart låda med två ingångar. Nyckel för att tömma den.
Kan det vara något?

Annars har jag sett ett fall där det började med någon enstaka råtta och det spreds kopiöst fort så tillslut fick Anticimex komma ändå och sanera för det var fullständigt kaos!
Möss är väl en sak men råttor fy tusan vad de förstör :(

Ja fy, jag vill inte ha något råttkaos. Jag aka kika på fällan på Granngården.
 
Jag gick upp på vinden också. Inga tecken på råttor, men väl på möss. Suck. Sambon är iväg och köper musfällor.

Som grädde på moset så var vi för sena att hyra ”vår” stuga i Grövelsjön, så nu riskerar vi bli utan. :( Jävla skitvecka det här.
 
Jag försökte ta en bild idag när det var lite ljusare. Det här (till höger i bilden) är ett av tre hål. Hålen är uppskattningsvis 8-10 cm breda och upp mot 4 cm höga. Hålen går inte nedåt, utan mer rakt inunder altanen.
52A09A41-F60C-407D-B8F4-A454F8DA69F4.jpeg
 
Jag försökte ta en bild idag när det var lite ljusare. Det här (till höger i bilden) är ett av tre hål. Hålen är uppskattningsvis 8-10 cm breda och upp mot 4 cm höga. Hålen går inte nedåt, utan mer rakt inunder altanen. Visa bifogad fil 47050
Nu spånar jag bara här.
Kan du strö ut något (sand, mjöl, kalk?) så att det går att se tassavtryck från den som går ut och in där? Det finns ju andra djur som det skulle kunna vara också.
 
Nu spånar jag bara här.
Kan du strö ut något (sand, mjöl, kalk?) så att det går att se tassavtryck från den som går ut och in där? Det finns ju andra djur som det skulle kunna vara också.

Jag har lagt dit söndersmulade blad för att se om någon tar sig in och ut. Sand var en bra idé!
Min tanke har förutom råtta gått till igelkott. Men eftersom jag alltid räknar med det värsta så har jag tänkt råtta.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 050
Senast: Åsa A
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 706
Senast: Luff
·
C
Övr. Katt Hej ! Jag är ny här på forumet. Har tre stycken katter, en kastrerad hane på 9 år och två katthonor som är steriliserade (mor & dotter)...
Svar
11
· Visningar
1 734
Senast: monster1
·
F
Träning Jag har en alldels underbar 4åring. Han är ljuvlig så länge han får berömm och vi gör det han vill. När vi skall göra något han inte...
Svar
7
· Visningar
1 481
Senast: Ewe89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp