Råttjakt utbruten ur Uppdateringstråd 26

Huggorm

Trådstartare
Sprang in en mus i garaget och kunde inte komma undan när jag stod i dörren så jag ropade på hunden och hon kom in och tog den. Antar att den bröt nacken för den dog på en gång. Sedan låg hon länge på gräset utanför och tittade sorgset på kadavret. Ser ut som om hon ångrar sig :(
 
Sprang in en mus i garaget och kunde inte komma undan när jag stod i dörren så jag ropade på hunden och hon kom in och tog den. Antar att den bröt nacken för den dog på en gång. Sedan låg hon länge på gräset utanför och tittade sorgset på kadavret. Ser ut som om hon ångrar sig :(
Här tog vovven hand om en råtta på altanen i förra veckan. Han blev min idol den dagen, då vi tänkt ringa Anticimex för att få hjälp. Skogsmöss är ju i alla fall lite söta, men råttor, urk! :crazy:
 
Ladda är musjägaren hemma :D hon blir helt galen. Men det är tacksamt! Förutom den gången hon åt upp ett helt dörrfoder för att en mus fastnat i väggen innanför :meh:
Vad är Ladda för ras? Vet att du har labbe och är lite nyfiken på om andra labbar än min är bättre jägare men du kanske har andra raser också?

För övrigt ligger musen kvar ute på gräsmattan, min glupska labbe åt inte upp den. Det var ju en levande varelse, det var inget som gick att äta.
 
Ammo tar gärna råttor, han tog en på Värnhem i Malmö en kväll för flera år sedan. Självmordsråttan (som jag kallar den) kom skuttande fram till Ammo och hundfan som nästan aldrig varit tyst och stilla ute en sekund i sitt liv stod som en staty tills han kunde klippa den (kopplad naturligtvis). 0,1s sen var livet över för råttan. Han såg inte ut att ångra ett dugg av mordet iaf 😂 Väntade inte för att kolla om han tänkte äta den dock.
Men det ligger i släkten vet jag att döda råttor och andra smådjur.
 
Såg en råtta häromdagen på baksdan, släppte ut en helt oförstående bc som inte fattade nånting. Behöver en corgi/terrier/vadsomhelst som kan klippa ohyran :arghh:.
Min mammas minsta, en liten sällskapskorsning på fem kg (vuxen) kom släpandes på en nyligen dödad råtta en gång som valp... den var nästan lika stor som henne. Hon har även tagit ett tiotal möss i stallet, riktigt snabb och effektiv. Städar inte undan dock, är den död är den ointressant vilket är väldigt uppskattat av oss människor (plus att hon väl hade blivit mätt av två) :up:

Och så har vi hennes kullsyster som nyligen blev skrämd av en katt på en promenad och sedan mycket förundrat stod (helt lös) och tittade när den sprang iväg :laugh:
 
Jag har ju visat mina råttjagande corgis här ett antal gånger, men blir alltid lika imponerad när de jagar. Otroligt kvicka och hårda som sten, det är mer än en gång som jag funderat på om vi inte behöver åka till veterinären när råttorna kommit åt att bitas men de klarar sig verkligen förvånansvärt bra och betten från råttorna bekommer dem inte alls, utan triggar bara. :) De är verkligen fenomenala som gårdshundar - jagar råttor, mårddjur och räv som om det inte fanns en morgondag.

Trots alls våra andra bestyr och träningar så är utan tvekan "gårdsjakt" det roligaste av allt, om hundarna får välja.

20220128_055913.jpg
 
Det hade varit kul att skaffa en terrier (eller corgi) och åka runt mellan gårdarna i trakten och jaga råttor som aktivering. Men jag tror inte det är så vanligt med råttor i Sverige? Jag kollar ibland på en youtubekanal från USA där en kille håller på så, både med hundar och minkar, och det ser kul ut.
 
Det hade varit kul att skaffa en terrier (eller corgi) och åka runt mellan gårdarna i trakten och jaga råttor som aktivering. Men jag tror inte det är så vanligt med råttor i Sverige? Jag kollar ibland på en youtubekanal från USA där en kille håller på så, både med hundar och minkar, och det ser kul ut.

Nog är det ju vanligt med råttor även i Sverige. Bekanta som följer mig på FB/Instagram har till och med frågat om de kan låna hundarna för just råttjakt.

På vår gård har vi mycket råttor, de har fått leva fritt här under flera år tills vi tog över stället. Höns lockar alltid gnagare, och råttor är svårt att säkra sig från. Mina corgis jagar morgon och kväll, ibland även dagtid. Det är förstås inte alltid vi får jackpot, men som mest har de tagit fem stycken i en "strike".
 
Nog är det ju vanligt med råttor även i Sverige. Bekanta som följer mig på FB/Instagram har till och med frågat om de kan låna hundarna för just råttjakt.

På vår gård har vi mycket råttor, de har fått leva fritt här under flera år tills vi tog över stället. Höns lockar alltid gnagare, och råttor är svårt att säkra sig från. Mina corgis jagar morgon och kväll, ibland även dagtid. Det är förstås inte alltid vi får jackpot, men som mest har de tagit fem stycken i en "strike".
Välkommen hit och jaga alla jävla vattebsorkar!
 
Nog är det ju vanligt med råttor även i Sverige. Bekanta som följer mig på FB/Instagram har till och med frågat om de kan låna hundarna för just råttjakt.

På vår gård har vi mycket råttor, de har fått leva fritt här under flera år tills vi tog över stället. Höns lockar alltid gnagare, och råttor är svårt att säkra sig från. Mina corgis jagar morgon och kväll, ibland även dagtid. Det är förstås inte alltid vi får jackpot, men som mest har de tagit fem stycken i en "strike".
Råttor finns överallt. Där det finns mänsklig aktivitet där finns råttor.

Storstaden bjuder matsopor. Landsbygden djurfoder.
Jag har haft syorråttor på två gårdar. De är rejält otäcka. Väggar fram och väjer inte. Man får hoppa undan om man möter en. Exet sköt dem.
 
Det är lite intressant det där med att jaga råttor, kinesiska nakenhundar användes och avlades till viss del för att jaga just råttor, ofta på båtar. Jag undrar hur mina skulle agera om dom var i en ”skarp” situation. Milou har precis (tyvärr) fått upp ett jaktintresse som jag försöker träna bort så han inte gör det till en vana att dra på vilt, inte ens små saker för att han alltid ska hålla sig vid mig. Det går bra, han har sin lilla sfär där han får vara, hålla sig till stigarna och inte dra ut i riset och ta kontakt hela tiden.

Bootcamp just nu med extra stränga regler en period efter ett misslyckat jaktförsök när han som så ovan drog efter en råtta eller ekorre i skogen och sprang vilse och vi inte hittade varandra på vad som kändes som en evighet men var kanske 15 minuter och jag trodde han var borta för alltid. Han hade aldrig visat intresset innan men nu kopplar jag honom i det området för att inte ge honom minsta lilla chans för han sammankopplar det stället så starkt med jakt. Men jag är rätt säker på att varken Alvin eller Milou skulle ens våga röra en levande råtta men jag skulle vilja prova. Springa efter och jaga bort är jag 100% säker på att dom skulle göra men då kommer ju bara råttan troligtvis tillbaka…

Mormors Jack Russell tog en harpalt för något år sedan när han stack iväg. Han lyckades inte döda den så det fick dom göra. När Alvin jagade en hare vände den sig om och stirrade på honom och då blev Alvin rädd istället och sprang tillbaka till mina föräldrar som var ute med honom. Haren intog jaktpositionen och det fungerade ju fint eftersom den skrämde livet ur Alvin.

Era råttor på gårdarna,är dom i storlek att en kines skulle klara att ta en? En mus så klart men en råtta? Råttorna här som jag sett i stan är rätt små, som mina tamråttor eller lite större bara. Ändå rätt stora för en kines. Finns nog mycket större i andra delar av stan också.

Jag hittar en del döda djur på mina promenader, möss, råttor, fiskmåsar, skator, kråkor, någon orm och visste liksom inte vad jag skulle göra med den döda råttan på gräsmattan mitt i stan som låg kvar tills den förmultnade. Intressant process att följa tyckte jag men inte så fräscht. Är det kommunen man ringer då?
 
Det hade varit kul att skaffa en terrier (eller corgi) och åka runt mellan gårdarna i trakten och jaga råttor som aktivering. Men jag tror inte det är så vanligt med råttor i Sverige? Jag kollar ibland på en youtubekanal från USA där en kille håller på så, både med hundar och minkar, och det ser kul ut.
Det finns en sport i USA som jag tror heter barn hunt, där ska hundar hitta och markera levande råttor i någon slags behållare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
986
Senast: Killaloe
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 430
Senast: Hoppsin
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp