Råttor med cancer

A

Aylen

Måste skriva av mig lite..
Är sa ledsen såg igår att en av mina 4 råttor har fått cancer, och en av de andra har haft de sen en tid tillbaka så nu har 2 av mina 4 flickor det.
Är så tråkigt när dem får det, :(
De är för gamla för att orka opereras så vill inte utsätta dem för det, men så trist när de ska få sluta sina dagar som sjuka:(
 
Sv: Råttor med cancer

Är du säker på att det är just cancer då och inte "bara" godartade tumörer (en tumör är inte nödvändigtvis cancer) eller ännu bättre, abcesser?
 
Sv: Råttor med cancer

Jo har varit hos vet, brukar alltid ta dem dit för att kolla säkert. :/
 
Sv: Råttor med cancer

Men de lär väl operera bort knölen och skicka på biopsi för att veta om det är cancer? Tror jag iaf... Har aldrig varit in med råttor som haft knölar själv, de har kommit i så pass hög ålder så det har inte funnits något att göra annat än att avliva när det är dags. Blir lite nyfiken nu ^^

Hur som helst, rent krasst är det inte så mycket att deppa över egentligen. Visst suger det när de får diverse knölar men sålänge råttorna inte är besvärade av knölarna så mår de alldeles utmärkt varesig de är lite knöliga eller inte. Det är bara att hoppas att knölarna stannar i växten och råttorna lever rätt länge till ändå, och njuta av den tid de har kvar - som kan bli rätt lång ändå, här hemma ligger rekordet på ett år eller så som en råtta levt med knölar utan att de växte eller besvärade henne öht. 3 år gammal blev hon :)
 
Sv: Råttor med cancer

De har jag faktiskt ingen koll på, men det stämmer nog att de igentligen måste skickas på analys för att man ska veta säkert.

Men det är som du säger finns ju inte så mycket att göra åt iaf, och än så länge så klarar sig båda bra med knölarna, hade en stackare förut som hade en som sprack, de var inte så trevligt.
Men är tråkigt att råttor är så utsatta av dessa knölar, eftersom att de lever så kort tid också.
men är skönt att se att de klättrar och äter så då är dem ju pigga för övrigt :)
Har du många råttor?:rofl:
 
Sv: Råttor med cancer

Mjo precis... Där är en av anledningarna till att jag ska skaffa hanar när min nuvarande flock (honor) är utdöd, har för mig att det är mindre knölar på hanar iom att det oftast handlar om juvertumörer. När det inte gäller abcesser då men det är ju bara att sköta såret så läker det ju :p

Har en flock på 10 honor just nu, sen om det är många är nog upp till var och en att avgöra ;)
 
Sv: Råttor med cancer

Trevligt med 10 damer, har 4 just nu då en nyligen dog av ålder.
Har haft 6 stycken som mest, har endel andra djur så känner att jag inte hinner med flera, men härligt med en sån stor flock :D
 
Sv: Råttor med cancer

Så tänkte jag också förut, tills jag kom fram till att en större flock inte tar så mycket mer tid ändå :D Alla springer ju löst samtidigt liksom :) Kommer ha en mindre flock när jag har hanar dock... Ett tag iaf :p Vill ha så varierade åldrar som möjligt (det har jag inte nu och med flera i liknande ålder både i flocken och bland mössen så blir det för många dödsfall på samma gång :crazy: ) så det dröjer innan jag kommer upp i ett bra antal.
 
Sv: Råttor med cancer

ja tråkigt när alla dör samtidigt, skulle nog behöva större bur om jag skulle ha fler, :P
men ska snart flytta till lägenhet så skulle inte få plats med en större.(tyvärr :P)
 
Sv: Råttor med cancer

Håhå, vänta du bara... Snart skaffar du väl jättebur och slänger ut tvn eller nåt sånt ;) :D
 
Sv: Råttor med cancer

Haha jo antagligen men har redan en ganska stor som tar större delen av mitt rum, är ca 2m lång 1 m bred och 1,20 hög. de är ganska stort i ett minimalt rum :P får helt enkelt inreda hela rummet för råttorna och ha dem fritt :P
 
Sv: Råttor med cancer

Och du behöver större bur?! :eek:
Jikes, det enda du behöver är ju fler råttor för att fylla ut buren! :D
 
Sv: Råttor med cancer

Haha jag trodde den var liten i måttet för fler :P
men får se brukar kunna bli något liten tillökning lite då och då.
 
Sv: Råttor med cancer

Åh jag älskar råttor, vill ha igen. Har haft i flera år, men inte nu, har fem katter. Råttor är så sociala och söta , min äldsta blev 4 år och blev avlivad av canser. Mamma hade en hade som dog av ålder ( verkade det som) , han blev 5 år.Så hemskt när de får canser när de är bara två år och måste avlivas. Hade som mest 21 st, en natt bestämmde de sig för att rymma, lärde sig att öppna dörren till buren. Klockan halv tre på natten så vaknade jag av att en råtta satt och stirrade på mig. Sen var det vara att leta och åter leta. Skulle upp klockan fem och jobba, just då var råttor inte populära.... men vill ha igen, men kanske inte så mån ga, en eller två räcker.
25244071.jpg

Ignorera den hemska människan på bilden, det är en GAMAL bild....
 
Sv: Råttor med cancer

Oh my att leta alla dessa så tidigt på morgonen, förstår att du var lite trött på dem då :P
blir trött av att bara leta mina 2 chinchillor i huvet när dem rymmer ur buren.:laugh:
Men visst är dem gulliga och speciella, :)
 
Sv: Råttor med cancer

de är en stor fågelbur/chinchilla bur faktiskt :)
men har funderat på att bygga om en hel garderob till dem när jag flyttar eftersom att de finns en del garderober där och då behöver jag inte knöka in någon annan bur :)
 
Sv: Råttor med cancer

en eller två räcker.
Nejnejnej, verkligen inte. Råttor är flockdjur, så att bara ha en vore inte bara djurplågeri utan även brott mot djurskyddslagen...

de är en stor fågelbur/chinchilla bur faktiskt :)
men har funderat på att bygga om en hel garderob till dem när jag flyttar eftersom att de finns en del garderober där och då behöver jag inte knöka in någon annan bur :)
Lycka till :angel:
Jag byggde om några skrivbordshurtsar en gång. De höll en månad, sen fick de flytta till skroten :D
 
Sv: Råttor med cancer

min är väluppfostrade, bodde i en träbur när jag fick ta överdem, :) men man kan ju ha galler på insidan endå så slipper man oroa sig att de ska rymma på nätterna :P
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 114
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 895
Senast: Nepenthe
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
816
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp