Bukefalos 28 år!

Råttor som bråkar

J

Jeffa

Mina två råttkillar har börjat bråka en hel del på sistone :(
De liksom försöker "sätta på varandra" och de blir förbannade och "boxas" och sparkas...
Det brukade ju inte vara så allvarligt men i dag rök de i hop på allvar.
Det var världens slagsmål och det var hemskt så jag stoppade det genom att lyfta bort den ena råttan...
Dom är syskon och vad jag vet så har de alltid levt tillsammans.
Just det!
Att lägga till är ju att de bara håller på med dom här bråken när de får springa fritt i rummet.
Fast i dag bråkade de även i buren...
Ska dom hålla på så här?
Har det och göra med rangordning eller könsmognad? Dom är ungefär 4 månader...
 
Sv: Råttor som bråkar

Så länge det inte är blodvite så kan du låta de bråka. Antagligen är det bara rangordningen som ska fastställas.
Blir det blodvite däremot så får du sära på de.

Du skulle se Rex och Reno innan de blev för trötta som gamla - varje natt kl 3 var det rangfajt! :D
 
Sv: Råttor som bråkar

gul_zebra skrev:
Så länge det inte är blodvite så kan du låta de bråka. Antagligen är det bara rangordningen som ska fastställas.
Blir det blodvite däremot så får du sära på de.

Du skulle se Rex och Reno innan de blev för trötta som gamla - varje natt kl 3 var det rangfajt! :D

Okej, vad skönt då!
Men en till sak, vad gör man när råttan är förkyld, ska man åka till vetten då eller?
 
Sv: Råttor som bråkar

Håhå det lyckas jag aldrig lägga på minnet ordentligt :o

Minns inte om vet behövs. Vid lindrig förkylning behövs ingen vet iaf, men är det illa vete sjutton och jag har ingen aning om det kanske kan utvecklas till lunginflammation :confused:

Echinaguard (stavas?) ska vara bra för förkylning iaf :) Ge riktigt med c-vitamin, höj luftfuktigheten (tex ställa vattenskål på varmt element eller ställa buren i badrummet när man nyss spolat varmvatten med stängd dörr) är det enda jag har lyckats lägga på minnet tyvärr :o

Här finns förresten info om massa sjukdomar, kanske finns förkylningar också: http://www.ratguide.com/
 
Sv: Råttor som bråkar

gul_zebra skrev:
Håhå det lyckas jag aldrig lägga på minnet ordentligt :o

Minns inte om vet behövs. Vid lindrig förkylning behövs ingen vet iaf, men är det illa vete sjutton och jag har ingen aning om det kanske kan utvecklas till lunginflammation :confused:

Echinaguard (stavas?) ska vara bra för förkylning iaf :) Ge riktigt med c-vitamin, höj luftfuktigheten (tex ställa vattenskål på varmt element eller ställa buren i badrummet när man nyss spolat varmvatten med stängd dörr) är det enda jag har lyckats lägga på minnet tyvärr :o

Här finns förresten info om massa sjukdomar, kanske finns förkylningar också: http://www.ratguide.com/


Okej! Tack!
Han har börjat nysa och snora lite men det är liksom inget rossel eller liknande så det är nog bara en lätt förkyldning.

När jag ändå håller på...du verkar ju kunna en del om råttor...

Jag ska åka och campa och i stugan vi ska bo i får man ha hundar, visst borde man få ta med sig råttor då också eller är det annorlunda med dom? Slänger dom ut en om man har med sig två små råttor??

Och ska man ha mat i transportburen?
Jag menar..hundar mår i alla fall oftast inte bra av att äta under bilturer men råttorna kanske vill ha nått att gnaga på?
2 timmars bilfärd ungefär...

Skulle bli jätte - glad om jag fick svar!
 
Sv: Råttor som bråkar

SÅ kunnig är jag inte (jag har faktiskt varit råttmänniska i precis två år imorrn och även om en del snappats upp under den tiden och ett par månader innan det så är jag nybörjare jag med faktiskt :D)

Ingen aning... Ring och fråga :) Men för guds skull, säg inte råttor med tanke på folks fördomar utan säg gnagare eller nåt sånt :p

De uppskattar nog att ha mat att knapra på (mina har då aldrig mått dåligt av att äta när de åkt bil, tåg eller buss och det har de gjort rätt ofta när jag pluggade i rättvik), men det är ju inte så de svälter ihjäl utan precis. Men - har du gallerbur så kan det vara en bra idé att se till så maten inte kan sprätta ut ur buren hehe :D
Vatten är viktigt däremot med tanke på bilvärmen... Skaffa gurka de kan äta, en del flaskor vägrar behålla vattnet när det skakar under resan så då kan gurka vara bra ifall att. Och gärna något kallt i buren så de kan svalka sig, typ en platt glasflaska med kallt vatten eller så är väldans bra att ha då :)
 
Senast ändrad:
Sv: Råttor som bråkar

Ha ha, jaha!
Ja, men längre än mig i alla fall :p
Jag har varit rått - ägare i ungefär en och en halv månad, he he.

Ja, men man har ju råttorna i en transportbur när man bär in dem i stugan och buren kan ju tillhöra vilket slags djur som helst...så hur ska någon kunna misstänka att det är råttor?
Om hundar får vara där måste väl "gnagare" också få vara där...

Okej, de får två skålar, en med lite mat och en med vatten...
Men jag har sån där plast - transportbur så det går nog bra det :)
Ja, jag tänkte på hur jag ska svalka dom...men en platt glasflaska, he he...var får man tag på dom?
Äh, man kan ta en liten brännvinsflaska och fylla med kallt vatten, ha ha.
Men kan man inte ha en liten sprayflaska med kallt vatten och spraya lite lätt över dom om det skulle bli värsta bastun? Så gör vi med hundarna på sommaren i alla fall, sprayar lite kallt vatten.
 
Sv: Råttor som bråkar

Men ändå :D

En svans kan ju hänga ut eller så så nån ser :p Närå. Men det är nog bäst att fråga innan iaf, man vet aldrig vad för konstiga regler en del har.

Bättre om du har flaska till vattnet, åka bil med vattenskål är inte smidigt ;)
Brännvinsflaska är perfekt till det ja :)

Ja det är inga problem, se till så de verkligen vill det bara och inte typ sprayas mot sin vilja :)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 429
Senast: manda
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 233
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 263
Senast: LelleLilla
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 357
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp