Bukefalos 28 år!

O

Orzon

Jag har köpt två råttor. Och jag köpte den maten som säljaren rekommenderade.
Men dom äter bara vissa saker i blandningen och lämnar det mesta.
Kan någon som har bra koll på exakt vad råttor ska äta tala om för mej vad jag ska ge dom?

En annan person sa att man kunde ställa in kattsand till dom och att dom blir mer eller
mindre rumsrena då. Men så hörde jag att dom kan äta kattsand och bli sjuka……..?


:confused:
 
Sv: Råttor

Råttorna ska ha blandning med alla sädeslagen (havre, korn, vete och råg), och så lite annat smått och gott beroende på råttorna (feta=lite fett, magra=mycket fett, unga=mycket protein osv)
Kanske kan du prova byta ut en del, de kanske helt enkelt inte tycker att det är gott?
Själv ger jag mina grynblandning (innehåller alla sädeslagen) och Zoomans fullkostblandning. Mina lämnar pelletsen (vilket förstås är bra, för pellets ska de inte ha och det är inte alltid jag har ork att sortera bort all pellets... :p) och havren från fullkostblandningen, vilket inte gör något då de äter upp all grynblandning så alla sädeslagen får de ändå.

Och glöm inte färskmaten, tallriksmodellen varje dag :)

Om du kollar på min hemsida (på profilen) så finns en liten matdel där, där längst ner finns två väldigt bra länkar med bra info om mat :bow:

Alla råttor går inte att göra rumsrena, och det finns annat du kan använda istället för kattsand också. Tror inte de äter upp kattsanden dock.
Ha inte kattsand i hela buren bara, det torkar ut tassarna och svansarna...

Toa Lätt är bra annars, både i toahörn och i hela buren. har själv inga toahörn, spelar inte mig nån roll om de är rumsrena, så jag har Toa Lätt i hela buren vilket funkar prima och tar bort en hel massa lukt :)
 
Sv: Råttor

Tack för tipsen.

Jag har en bur (hemmabygge) i flera våningar så kattsanden får hamna i en balja :)

Dom ser lagom runda ut. Pigga och glada men ständigt hungriga. Kan ju bero på att jag roar mej med att ge dom godbitarna ur handen.
;)
 
Sv: Råttor

nej då de äter inte kattsand och om dom skulle göra de så finns de sånnt där "kattsand" i papper... men ja tror inte att de ska va nån fara... råttor kan äta va som helst bara att de inte är kryddat och inte för mycket kött de kan bli allergiska mot det... och inte vanlig choklad som vi äter eller godis överlag som vi äter... grönsaker älskar dom och även vaniljglass men bara lite längst ut på en tesked... och även coca cola gillar dom men se till att kolsyran är borta... även det får du inte ge förmycket av... jag har hafft 9 råttor så ja vet vad ja talar om... men helst så ska du inte ge råttorna glass eller cola men om dom vill smaka så låt dom göra de... gnagar mix brukar de gilla de e bara pellets de inte äter där... men de e ju klart alla är vi olika så är de väll med råttor med... prova dig fram och se vad de gillar berätta sen för mej de vore kul att veta vad dom gillar och inte, hoppas att allt går bra å så... glöm inte att de ska va utanför buren så mycket de bara kan när du är hemma bara... hoppas att man var till någon hjälp.// Ella
 
Sv: Råttor

Deras favorit godis är Frolic hundmat......kanske inte helt lysande att ge dom för mycke av det då? Eller? Fiskpinnar och potatis älskar dom. Men jag vill inte ge dom för mycke.
 
Sv: Råttor

rat_girl_4ever skrev:
nej då de äter inte kattsand och om dom skulle göra de så finns de sånnt där "kattsand" i papper... men ja tror inte att de ska va nån fara... råttor kan äta va som helst bara att de inte är kryddat och inte för mycket kött de kan bli allergiska mot det... och inte vanlig choklad som vi äter eller godis överlag som vi äter... grönsaker älskar dom och även vaniljglass men bara lite längst ut på en tesked... och även coca cola gillar dom men se till att kolsyran är borta... även det får du inte ge förmycket av... jag har hafft 9 råttor så ja vet vad ja talar om... men helst så ska du inte ge råttorna glass eller cola men om dom vill smaka så låt dom göra de... gnagar mix brukar de gilla de e bara pellets de inte äter där... men de e ju klart alla är vi olika så är de väll med råttor med... prova dig fram och se vad de gillar berätta sen för mej de vore kul att veta vad dom gillar och inte, hoppas att allt går bra å så... glöm inte att de ska va utanför buren så mycket de bara kan när du är hemma bara... hoppas att man var till någon hjälp.// Ella

Kattsanden av papper är papperspellets, märkena jag känner till är Toa Lätt och Majsans Remiss.

Jag antar att du syftar på foderallergi? Det är iaf bara en myt. Det som händer är att om de har skabb så får skabbkvalstren mer näring ju mer protein de får och då blir råttan sårig. Händer det så är det inte proteinet som är helfel utan då ska råttan behandlas med ivomec eller sebacil. Att de inte ska ha för mycket kött är sant, men inte pga allergier utan för att det helt enkelt är onyttigt och för mycket protein inte är bra öht.

Kryddad mat är individuellt. En råtta tar inte skada av kryddad mat, enda problemet är väl att det enligt många råttor inte är gott helt enkelt ;)

Choklad får de äta. Det har gjorts tester (källa, dock under konstruktion just nu) som visar att det enda som hänt är att en del hanar blivit impotenta. Någon skada har råttorna inte tagit. men självklart är det inte bra med för mycket choklad.

Vaniljglass och annan glass öht är rent generellt inga problem, det man får se upp med är att en del råttor är lactosintoleranta.
Kolsyra är inte heller något problem.

En del råttor vill gärna äta pellets ja, men det ska de inte få göra annat än som en godbit eller så. Råttpellets är dels inte anpassat för råttor utan för möss ( :crazy: ), och så sväller det och tar åt sig vätska från kroppen. Det är en stor påfrestning på njurarna på ett så litet djur som en råtta.

Slutligen vill jag bara påpeka att bara för att du haft 9 råttor så betyder inte det att du automatiskt vet vad du talar om. har själv haft 16+en foderråtta över sommaren inklusive en kull råttungar, pratar mycket med råttfolk och lär mig ständigt en massa nytt men inte är jag expert för det inte... Jag är nybörjare fortfarande trots antalet råttor!
 
Senast ändrad:
Sv: Råttor

jag vet att ja inte vet allt... men vi har varit te vetten så j*vla många ggr me råttor inte bara våra egna utan andras med och vi har frågat en heldel om just mat och så... och de säger att de kan få foderallergi av kött och kryddad mat men visst ja kan ju ha fel.. men ja kan även säga de att ja har också snackat me andra råttägare och även uppfödare så ja lär mej också mycket nytt... men visst om du tycker de så kan ja väll sluta skriva o så då... du som tydligen vet ALLT!
 
Sv: Råttor

jag vet inte... allt ja skriver är ju fel enligt gul_zebra men vi hade ochså det till ALLA våra råttor och ALLA utom en fick foderallergi och vetten sa att de berodde på dom... men som sagt var så kanske ja ska sluta skriva nått här eftersom att allt ja skriver tydligen är fel...
 
Sv: Råttor

Ehhhhhh..?
Jag tycker att jag fick bra tips från både dej och Gula Zebran.
Jag vill bara veta vad dom ska äta. För jag behöver faktiskt hjälp.
Jag vill att mina godingar ska ha det bästa och tar tacksamt emot alla tips.
:bow:
 
Sv: Råttor

Och är Frolic ok?
Dom älskar det men är det ok att ge dom Frolic?
 
Sv: Råttor

Jag har inte sagt att du ska sluta skriva eller nånting, tycker inte du ska det faktiskt. Skriv på så kan ju jag också få lära mig något nytt :)
Och som jag skrev, jag är fortfarande ny på råttor. jag syftade bara på att du skrev att du vet bara för att du hade si och så många råttor, men tänker man så så vore jag rena experten som har haft fler råttor - och det är jag verkligen inte.

Veterinärer är inget att lita på i första taget. Måna är väldigt okunniga, tyvärr! Sen finns förstås riktiga guldkorn också :love: men de växer inte på träd...
Foderallergi är som sagt en myt. Hon som "uppfann" myten har själv försökt gå ut med att hon hade fel och att det i själva verket är skabb, men det är redan så pass utbrett att det är svårt att sprida ut ordentligt.
Om en råtta får sk "foderallergi" så behandla alla råttorna med ivomec eller sebacil så blir man av med det även om man inte ändrar kosten. Det om något lär ju vara tillräckligt bevis för att det är skabb och inte foderallergi, samtidigt som råttorna slipper skabben.

Om du är intresserad så tror jag råtz har skrivit bättre om det på SRS gamla forum någonstans. Du kan ju alltid göra en sökning om det är av intresse :)
 
Sv: Råttor

Frolic är nog fritt fram, jag skulle bli väldigt förvånad annars :)

Proteinnivån för en unge ska ligga omkring 25%, för en gammal 10% enligt en artikel i SRS forum jag läste igår. Stod inget om vuxna råttor dock, har hört sen innan att det är ungefär 15% så jag skulle tippa på det iaf.
 
Sv: Råttor

För var dag som går blir jag mer och mer förtjust i (en av) råttorna.
Jag tror att den andra är knäpp för den uppför sej inte som en råtta brukar göra.
Men jag är väldigt orolig för att dom inte får rätt mat. Jag gör ju så gott jag kan men känner mej fortfarande lite osäker.
 
Sv: Råttor

Förstår det! :) Så härliga djur :love:
Själv funderar jag på två nya hanar, iom att Gudrun är människorädd så han inte blir alldeles isolerad om Sivert dör före honom... Jag borde inte skaffa fler nu men ändå :angel: :D

Hur menar du med knäpp?
Vad är det för mat de får?
 
Sv: Råttor

Hon är inte intresserad av människor utan vill bara vara i sin bur.
Och hon är inte särskilt snäll mot sin rått polare heller. :mad:

Dom får en blandning av tre olika gnagarblandningar (som säljaren rekomenderade) pluss grönsaker, fisk, kött, russin mm Jag har testat med typ all mat jag kan komma på och börjar nu se vad dom faktiskt gillar.

Och kattsanden var ju en höjdare. Dom använder den som sovplats. :confused:

Igår hade jag den trevliga råttan ute för första gången. Det blev en långpromenad med hunden, ett uppskattat besök hos grannarna och en grillfest. Hon blev helt klart festens medelpunkt.
:love:
 
Sv: Råttor

så var de me en av dom två första råttorna vi hade.. och då skrev jag någonstanns och frågade vad de kunde bero på o då fick ja svaret att råttan kände sej så trygg där men om jag öppnar buren och låter henne vara så skulle nyfikenheten ta över tillslut och då kommer hon ut... men jag vet inte de behöver de ju inte vara de kan ju vara något annat... men testa me de iallafall

va sött :love:
tänk om mina föräldrar tilllät att vi gick ut o gick me råttorna.. men vi får bara ha dom i koppel på gården... INGEN annan stans
 
Sv: Råttor

rat_girl_4ever skrev:
så var de me en av dom två första råttorna vi hade.. och då skrev jag någonstanns och frågade vad de kunde bero på o då fick ja svaret att råttan kände sej så trygg där men om jag öppnar buren och låter henne vara så skulle nyfikenheten ta över tillslut och då kommer hon ut... men jag vet inte de behöver de ju inte vara de kan ju vara något annat... men testa me de iallafall

va sött :love:
tänk om mina föräldrar tilllät att vi gick ut o gick me råttorna.. men vi får bara ha dom i koppel på gården... INGEN annan stans

Varför då?

Då smyger man ju med råttan i fickan ändå ju :p
 
Sv: Råttor

nej ja vet inte men de e så bara... tyvärr...
 
Sv: Råttor

Det sa inte mig så mycket, undrade mer över innehållet :D
Innehåller det alla sädeslagen? Och inte bara havre och nåt mer som det så bittert ofta gör? *blir galen på blandningar som vägrar innehålla råg, speciellt när man inte hittar nån annan källa med råg*

Jag kan iaf varmt tipsa om grynblandning och så bara tjoffa i lite annat smaskens beroende på råttorna, olika nötter och frön tex. Blandningar brukar ju vara så hutlöst dyra, är billigare att blanda själv och så får man bättre koll på innehållet och lättare kan variera det om tex en råtta måste banta.

Hehe så gjorde Rex och Reno också, och sov i toahörnan alltså. Då slutade jag kvickt med toahörna för bada de varje dag ville inte mina kära armar :D

Hur elak mot råttkompis? Biter och har sig? :confused:

//Zebran, som nog måste ändra en del på maten så inte tjockisen sväller ännu mer :angel: :D
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 372
Senast: manda
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 659
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 819
Senast: Badger
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
919
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp