reagerar inte på pisken

snigelfarmor

Trådstartare
hej, kör in en pålla, något jag gjort måmga gånger förut. Men...denna pållan reagerar inte på pisken, dvs man kan nog rappa till henne ordentligt och hon kommer bara glo på en och vifta irriterat..
till saken hör att hon är väldigt lat på bortavägen. vad ska man göra för något annat? Hur får man en häst att öka skritten mot sin vilja utan en dask i röven? tömmarna bryr hon sig inte heller om (kommer bli kanon körhäst med hennes psyke. Men man vill inte heller bli stående mitt på en väg pga att hon inte vill längre.
Hon rör sig mha rösten om hon vill det. är lyhörd på det mesta, men har en järnvilja. Är detta en häst man måste bruka lite "våld" på? Känns mera som en kamp mellan henne och mig eftersom hon är vältränad på tryck och röst annars.

Några idéer?

/jenny
 
Kanske hästen är så trött på uppgifter och arbete så hon inte orkar? Backa bandet och kör mycket vila mellan passen. Gör passen korta, kanske 10-15 minuter. Kolla också upp att hästen inte har en infektion eller liknande i kroppen. Konditionen kan minska markant vid sjukdom. Piskan verkar lönlöst. Jag hade själv gått ifrån de uppgifterna som inte alls funkar, tränat på helt annat vis och sen så sakteliga återgått till den träningen du vill ha som huvudsyssla för hästen. Ibland är det bra att helt bryta och göra något annat.
Lycka till.
 
För att få hästen att öka sin steglängd, alltså öka farten så skulle jag rek att du från marken lär hästen att öka på kommando...ex öka! och så driver du henne framåt(inget spring utan öka stegen) det kan vara svårt de första gångerna...själv så har jag lärt mina när de går runt lösa i en volt att på mitt kroppspråk och röst , stanna, trava, galoppera, öka, lååååångsam, och mycket annat.

Men jag rek att från marken ta tag i dessa problem, och inte piska henne mer...verkar som om hon inte förstår vitsen med pisk?

Sam
 
hon har bara blivit tömkörd 3 gånger..
hon är även ganska slö vid ridning. själv har jag bara ridit 2 gånger och hon är absolut ingen häst man "bankar" på men samtidigt ingen lyhörd häst vad gäller framåt.
börjar misstänka att hon bara är väldigt nonchalant. och som tur är aldrig fått lära sig att pisken betyder fram.
trött på uppgifter är hon nog inte då hon står 2 dagar i veckan o rids 4 o tömkörs en.. vore konstigt tycker jag.
Hon är ju väldigt pigg på hemvägen :) Då blir hon ibland svår, vill dra på och det blir inte lätt med blank-is på vägen :)

Några mera konkreta tips?
Hur får man hästen att gå fram? från grunden?
har alltid haft så pigga hästar så jag aldrig stött på det problemet.

/j
 
tack, men hur? hon vill ju inte, hon föredrar att gå o mumsa snö, eller gå långsamt.
Hon kan alla kommandona men det går inte snabbt nog för mig, man ska inte behöva säga trava 10 gånger. nån sorts "våld" behövs. och att springa efter henne ex vid lina och vifta med pisk o lina o armar har jag ingen lust att utsätta mig o henne för. hon reagerar knappt på det heller...och jag tror inte det kommer leda till snabbare reaktioner på mina önskemål om tempo och gångart.

hade hon ändå bara varit en mera problemhäst, tex att hon inte lyder röstkommandona..men det gör hon ju hon e bara inte så uppmärksam som jag vill ha en häst. flegmatisk skulle de sagt på V75 !

Om , låt oss säga om, man ska röra henne med pisken, var ?
på benen, på rumpan, på sidan?

var förstår en häst lättast?

jag ska nog gå igenom hela röresleschemat med henne, med tryckförflyttningar åt sidan osv..eller?
det är en smart häst som redan kan så mycket, men alltid i hennes egna söliga tempo, aldrig mer suck *
 
Jag ska försöka skriva vad jag menar...Jag arbetar med NH och arbetar mina hästar lösa i en rund corall. Det är då jag får den bästa kontakten och hästarna väljer själva om de vill vara mig till lags. Det tar ju lite tid för att öva upp och få hästens lyhörd, ,men vissa gör det direkt då de är mer sammarbetsvilliga och verkligen vill jobba.

Men gör lite NH övningar, Seven Games, om du har gjort det innan? Då blir hästen mer lyhörd och lyssnar.

Sedan i volten ber jag hästen skritta fram på kommando, ex smackning. Samtidigt när jag ger kommandot höjer jag pisken och för den mot bakdelen på hästen...rör hästen aldrig med spöt utan det blir min förlängda arm. Jag går bredvis hästen i början, och tillslut kan jag ställa mig i mitten på volten . När jag stannar dem, tar jag ett steg bakåt så jag försvinner ut hästens synvinkel.Pisken sänker jag och säger samtidigt hhhhhoow. Då stannar hästen och tittar bakåt för att se var jag försvann. Mycket beröm och fram och smek hästen.

Så här gör jag i både varven och när hästen kan skritta igång och stanna på kommado, ber jag hästen att öka på steglängden...går närmare hästen i skritten medan jag själv ökar min steglängd, säger öka!men nu kommer problemet att hästen inte ska tro at den ska springa iväg. Då ber du hästen att gå långsamt igen genom att gå lite framför hästen så blir det en bromssnde effekt. Försök igen. Tänk på att inte verka för skrämmande eller för snäll. Som du beskriver att hon gärna snusar i marken, driv på henne mer ...låt henne inte göra vad hon känner för.

Min tinker är en riktig envis dam, hon är nu mycket bättre på att öka sin steglängd när vi är ute och tömkör. Men visst, ibland ser ju gräset så gott ut...att man måste smaka lite :eek:men då får hon sig en lite snärt med pisken...och slutar.

Man måste först få hästen att förstå vad vi vill, genom vårt kroppspråk och visa...ex när jag skulle få dem att trava på kommando. Då höjde jag pisken mot deras bakdel, sa ordet trava och började själv att jogga. Jag brukar busa i hagen med hästarna och då räcker det att jag springer så sringer de bredvid mig..jätte kul :D.
Så de lär sig!


Sen vet jag inte om du vill bygga en s.k rund corall och börja markarbeta din häst. Men jag gör så med mina hästar, lär dem grunderna i volten som sedan ska sitta när jag ex tömkör, ut och går eller rider dem.

Det var mitt förslag. Skriv gärna om du undrar något.
:idea:
Sam
 
tack så hemskt mycket för det fina inlägget :)

har ingen corall, det är tyvärr inte min häst heller :) har möjlighet att bygga en tillfällig corall när det har töat (i juni!!) fast då är hon redan inkörd :) hennes ägare tränar mycket "nh" med henne oxh hon är väldigt trevlig och lyhörd.

jag har vid tömkörning på volt fått just det, springa i trav på min lilla volt för att hon ska fatta trav. Hon kan givetvis ordet trava och ordet galopp, men hon e så himla lat.

jag skulle säkert kunna drämma till henne med pisken hela tiden men det är inte min önskan.

Jag tror inte heller att pisken skulle få henne att börja lyssna på mig, utan mera just på pisken.
Körde henne utan pisk häromdagen och då var hon så slö så det gick knappt att få nåt gjort.
Är man ute på vägen är hon jättepigg på hemvägen och gör små skolhopp :)

jag skyndar nog långsamt efter råd från både körforumet och här, det kan ha med rädsla att göra för att gå först. många nyinkörda hästar kan känna så.
sen ska jag inte vara rädd för ett rapp med pisken när uppenbar lathet infaller.

Tyvärr vill jag inte alltid köra med pisk sen, vill ha en häst på rösten, men det kanske får komma sen då? När hon byggt upp sin körkondis. Hon kan ju bli piggare när musklerna börjar svälla :)

/jenny o tack*
 
Lycka till!!

Kul att du vill senare i framtiden köra utan pisk!!
Jag vet inte igentligen varför jag har min när jag tömkör...kanske har det blivet en vana :smirk:
Vill bara berätta att när jag i början tömkörde min tinker, så använde jag pisken till att styra henne. javisst. Men nu är hon lyssnar på kommandot? Ja du vet, kanske finns det något gott gräs precis framför mulen på henne :idea:

ha det bra!
Sam
 
Lite nyfiken :angel:...vad läser du för att jobba med djurskydds?

Sam
 
pisk/förlängd arm är ju bra att ah när man ska tömköra om man ska göra övningar och skolor.

jag har pisk med mig alltid när jag kör häst, men den ligger mest.
jag har den med som säkerhet ifall hästens kulle tvärtstanna mitt på en väg eller dylikt, eller börja backa och sånt.
men folk som har den som igångsättning och bestraffning har jag inte mycket övers för.

ha det kanon själv med din tinker, de är så fina och trevliga!
/j
 
*fnissar*

Så är Patsy också när hon inte har lust, ingen respekt alls för pisken.

Rösten fungerar bättre och jag skulle nog ta igenom allting från marken igen och jag tror INTE att du kommer nå fram med våld utan tvärtom.
 
Att hästen är pigg på hemvägen tyder ju på att hon inte är sjuk eller så...
Att straffa hästen är ju inget man vill. Det bästa är nog att börja från början igen med korta pass för att öka motivationen, och att INTE ge foder e. dyl. efter arbetspasset utan i stället en stund innan. Det får ju inte vara beröm när man kommer hem utan tvärtom öka motivationen bort. Motivationen anser jag sitter mest i ryttarens huvud. Har jag j-ligt brottom till en plats så ser man till att hästen skyndar sig, och då brukar man göra det bäst, utan straff, men med sin egen vilja.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp