Reagerar på vaccin

Tindrus

Trådstartare
Tänkte höra om någon mer än jag råkat ut för detta?

Har ett konstigt problem med mitt 4-åriga sto Tindra. Hon har som liten fått influensa/stelkramp/boutulism sprutor utan några besvär alls. I år råkade vi gå över tiden lite och är därför tvugna att grunda henne på nytt mot influensan. Hon fick en spruta för nån månad sedan och på kvällen vid insläpp samma dag ringde dom från stallet och sa att hon verkade lite stel men absolut inte nåt allvarligt.. Jag var lite upptagen och åkte dit efter ca. en timme. Då kunde hon knappt böja halsen och hon nådde inte ner till höet, totalt låst i nacken och i princip gnäggade efter maten som låg på marken, skitjobbigt att se. Tänkte ta ut henne i paddocken och se hur hon rörde sig men hon var såpass stel att hon knappt kunde lämna boxen och att vända i stallgången gick definitivt inte, då backade hon bara (vi har breeeda stallgångar). Tempen låg på runt 38.6 har jag för mig.
Jag ringde ut veterinären och när hon kom tog vi ut Tindra i paddocken och lät henne gå lite och då blev hon något mjukare. Vet satte henne på Metacam i 5 dagar och redan morgonen efter var hon bättre och tempen hade gått ner, efter det blev hon bara bättre och bättre, helt återställd efter bara några dagar.

I torsdags (4 dagar sedan) fick hon ännu en spruta, denna gång även stelkramp, verkade ok på kvällen.. På morgonen efter hade det varit samma visa igen dock, när de släppte ut hästarna så kunde hon inte äta höet från marken så hon fick gå in igen och dom hängde upp hönät till henne. Hon var jättestel i hals/nacke och även bakdelen samt att hon haltade på höger bak, ingen svullnad/värme/sår, som mest den dagen var febern uppe på 39.56... Över helgen har hon pendlat mellan 38.5 - 39.4 i temp och blivit lite mindre stel i halsen "åt sidorna", det har hållit sig på ungefär samma nivå sedan Lörd. Däremot har det pendlat från att hon knappt får ner huvudet mot marken alls till att kunna beta jättekort gräs (sker dock med ansträngning, hon står med frambenen bakåt, ena böjt och det ser nästan ut som hon ska ramla omkull. Stelheten i bakdelen och "hältan" har blivit lite bättre, tempen började stabiliseras under Sönd. men så åkte jag till stallet imorse och då var hon uppe på 39.4 igen. Nu är hon satt på Metacam så jag hoppas det vänder här, är ju så himla jobbigt att se henne såhär :cry:
I övrigt mår hon bra, såklart lite hängig och trött men äter/dricker gärna och har sin lilla glimt i ögat...

Vid nästa spruta skulle vi testa med annat vaccin, får hoppas det funkar bättre då.. Nu var det EquipF första gången och EquipFT andra. Är även de vi haft till henne jämt utan några problem...

Finns det någon som har råkat ut för det här förutom jag? Vad gjorde ni?
Eller vet nån något om detta bara? Jag har liksom aldrig hört om nåt liknande? :confused:

Tacksam för alla svar
/Anna
 
Sv: Reagerar på vaccin

Ingen som vet någonting? :confused:
Hon har fått Metacam i ett dygn nu och tempen låg på 39.46 idag mitt på dagen och hon är jättestel, spec på morgonen? :( Får väl börja googla som fan nu då...
 
Sv: Reagerar på vaccin

Mitt numeraborttagna sto fick denna reaktion på vaccin.
Fick binda upp maten till henne för hon kunde inte böja halsen.
Det gick dock över efter ett par dagar. Ringde vet som hade vaccinerat och hon sa bara att det lät knepigt men att vissa hästar reagerar på endel vaccin. man får nästa år bara tala om för vet att den ej får ge samma vaccin som förra året.

Kommer dock inte ihåg att Java hade feber.. Men stel som en pinne va hon iaf.. Så är det inget annat kan du va lugn då det går över om nån dag:)
 
Sv: Reagerar på vaccin

Min Frieserkille reagerade på samma sätt i augusti förra året,
vart mycket stel precis så som din, o feber upp till 39,5,,
ingenting gjordes, veterinären ville inte sticka honom igen då han var så stel,, det höll i sig en vecka ungefär men först på 10:e dagen tyckte jag han var så pass normal att jag vågade skritta honom lite.
Gruvar mig som fasen för att vaccinera i år igen:(
Han hade fått samma vaccin i flera år före denna, o aldrig tidigare haft någon som helst reaktion.
 
Sv: Reagerar på vaccin

Hejsan...

Råkade ut för detta för ca 2 månader sen. Stallägaren ringde mig en morgon 2 dagar efter mitt sto blivit vacc och sa att något var fel. Hon hade också så ont att hon inte heller kunde få ner nacken, fick lite temp. Jag hängde hönät i taket i ca 1 vecka plus att hon fick stå i sjukhage och att vi bunkrade upp hö högt ute i hagen till henne. Hon fick butta att äta så hon kunde börja äta lite försiktigt från backen redan efter 2 dagar men fortsatte några dagar med mediciner och att hänga upp höt så hon inte överansträngde sig.
Jag kan säga att jag ALDRIG hört talas om att de kan reagera såhär så jag blev jätte snopen och trodde inte detta kunde hända. Tur så skall hon inte ha någon mer spruta iår *pust* :confused:
 
Sv: Reagerar på vaccin

Vilka vaccin använde ni då?
Pratade med vet om att vi skulle använda ett annat till nästa gång.. kan man byta sort mitt i en grundning utan att det gör någonting?
Blev ju sååå orolig när hon inte blivit bättre efter 4-5 dagar, eftersom det var över i princip redan dagen efter förra gången, men då fick hon ju Metacam på en gång.. Bara hålla ut några dagar till då.. :cool:
Tack så jättemycket för era svar! :)
 
Sv: Reagerar på vaccin

Jag tror inte det gör nåt att byta vaccin i grunden. Vaccinen ger ju samma effekt men kan ha olika sammansättningar, därav reaktion från ett men inte av ett annat.
Min häst fick ingen medicin mot detta utan det gick som sagt över av sig själv eter några dagar. Trist när det händer, man fattar ju lixom inte vad det är när de står där å är stela som pinnar. Jag sökte på Agria.se/fråga veterinären, efter stel nacke el nåt och fick då fram en hästägare som hade samma problem. Hade jag inte hittat det så hade jag säkert funderat än på vad det va som hände ;) Lycka till nu å hoppas hon blir bra snart:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 464
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Ela
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 110
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 940
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp