Reaktion på Back on Track?

E

eiwo

Min häst har gått med ett Back on Track hasskydd på vänster has ett helt år utan några som helst problem. Han har haft det på sej när han gått ute, varje dag i två veckor för att sen 'vila' en vecka och ha det på två veckor igen. Har aldrig varit minsta lilla problem med det, inget skav eller någonting utan det har uppmuntrats av både ET och vet som är överrens om att det hjälper honom.

För någon vecka sen beställde jag ett nytt, ett precis likadant och från samma ställe. Han hade det på sej i lördags, såg ingenting kontigt med benet när han kom in och jag tog av det. Samma sak i måndags, han hade det på men kunde inte se något konstigt på benet när det togs av, dock såg det ut som han hade fått lite skav av det, pälsen var lite ruggad där det sitter spänt längst upp. Jag tänkte att benet kunde få vila, och eftersom vi inte red den dagen fick han gå utan. Han brukar ha lätt att få skav när han fäller så jag tänkte inte så mycket på det.

I går när jag tog in honom på förmiddagen såg hasen hemsk ut! Pälsen ramlade av i stora sjok och det såg ut som om han hade 'friktions-brännskador' där skyddet hade suttit. Inga blödande sår men huden var klart irriterad. No way att jag vågar sätta på hasskyddet igen :cry:

Det konstiga är att han som sagt haft ett precis likadant ett helt år utan att reagera, och han har haft det gamla på höger has medan det nya sattes på vänster has. På höger has finns inte minsta tecken till skav eller reaktion, och han har aldrig haft något liknande med det gamla skyddet. Han har också stallpadar från BoT som han aldrig reagerat på, och ett täcke.

Har skickat ett mail till företaget jag köpte den av och frågade om de visste om tillverkningen ändrats på något sätt, eftersom han aldrig reagerat på det förut. Är det någon annan som har varit med om något liknande? Vet ni om de har ändrat något i tillverkningen eller materialet?

Stackars hästen :(
 
Sv: Reaktion på Back on Track?

Det jag kom att tänka på är att det har blivit blött under och blistrat eller att han legat tokigt på den hasen.

Jag provade själv med hasskyddet på min häst och det gick inte alls för det blev förskräckliga skav på "hälsenan" som jag tror beror på att han låg mycket.
 
Sv: Reaktion på Back on Track?

Han har inte varit blöt, om han inte lyckats stoppa ner bara hasen i vattentunnan ;) Det är hela hasen som ser hemsk ut och inte bara där spännena sitter, annars hade jag misstänkt 'vanligt' skav. Det är också runt hela hasen och inte bara på en sida.

Han har bara haft dem ute eftersom jag inte vill att han ligger på dem, vad jag vet har han aldrig legat ner ute utan bara i boxen :)
 
Sv: Reaktion på Back on Track?

Jag antar att du inte har haft liniment på under heller? Väldigt skumt att den får en sån reaktion!
 
Sv: Reaktion på Back on Track?

Nej, inget liniment eller något under. Jag tycker det är jättekonstigt!
 
Sv: Reaktion på Back on Track?

Nu vet jag inte vart i landet du bor men här har det de senaste dagarna varit väldigt varmt ute och BoT har en värmande effekt (det är ju därför det är så bra), det kan göra att det blir alldeles för varmt inne i skyddet så hästen svettas och det blistras nästan. Jag har aldrig BoT en längre tid på hästen när det är över +15 grader.

Jag har för mig att jag har läst någonstans att det kan bli över 60 grader varmt i vanliga transportskydd om det är varmt ute.

Jag själv har BoT till både rygg, knä och handleder och har jag någon av skydden på mig när det är varmt och soligt ute så svettas jag floder där skyddet sitter, det blir kokhett.
 
Sv: Reaktion på Back on Track?

Det har varit ganska varmt här, men det stämmer inte riktigt heller. Han gick hela förra sommaren med hasskyddet på, även när det var varmt, utan någon som helst reaktion. Det var dock det 'gamla' han gick med då, det är det nyköpta han har reagerat på. Därför jag funderar på om de har ändrat något i tillverkningen eller i materialet, eftersom det aldrig varit något problem med hans andra.
 
Sv: Reaktion på Back on Track?

Det kan vara så att det är mer effektivt eftersom materialet inte är ihoptryckt eller tvättat.
 
Sv: Reaktion på Back on Track?

Hej,

Det kan vara så att den nya back on tracken som du har köpt var lite tajtare än den gamla fastän det var samma storlek! Om de sitter för hårt och ev i samband med värme så kan de tappa skinnet.. Min häst var dålig för 2 år sedan och skulle då stå med lindor på sommaren men de satt antagligen för tajt + att det var varmt ute så hon tappade skinnet och nu växer där bara vita hår (hårcellerna dog). Back on tracken i sig är nog ingen fara med det gäller bara att den passar.. Sätt inte på något på benet förrän du ser om det lossar eller ej.. Jag har själv gått med back on track skydd på min fot i ett år och det funkar hur bra som helst :)

( om det lossar så behöver det smörjas med mjukgörande + tvättas från smuts med speciellt medel och skyddas mot solen, men kontakta vet i så fall!)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 247
Senast: Fruentimber
·
Utrustning Hej, I julas köpte jag en back on track hjälm eq3 med samhetsfinish eftersom jag började rida unghäst I samma veva och då ville ha något...
Svar
4
· Visningar
1 403
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 980
Senast: Sirap
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp