Bukefalos 28 år!

Reaktion på Parvo-vaccin eller bara magsjuka?

Roxer

Trådstartare
Vi var igår hos veterinären med Hatjo för tremånadersvaccinationen. Han fick parvo, valpsjuka och kennelhosta. Ungefär tio minuter efter att han fick sprutan kräktes han första gången. En timme efter sprutan kräktes han andra gången, och sen började rännskitan. Han har nog varit ute 25-30 gånger för att bajsa under igår eftermiddag/kväll samt inatt. Ibland har det kommit liiiiite liite grand, och andra gånger har han bara krystat. Satt i telefon med både Västerort och Albano igår och västerort tyckte att det var helt normal reaktion mot vaccinationen emedan Albano (som jag ringde halv tio då han förutom diarrén blivit slö) gissade på magsjuka alternativt mildare allergisk reaktion mot vaccinationen.

Jag har haft och ägt och pratat hund i nästan 15 år nu och har aldrig hört om en valp som reagerat så kraftigt på vaccination. Har ni varit med om eller hört talas om någon som haft en valp med allergisk reaktion på vaccinationen?
Funderade lite på om det var dumt att slänga på kennelhostan också, men samtidigt så kommer han träffa på andra hundar och det är lika bra att han får den.

Just nu ligger han här halvt utslagen och ska snart få överkokt ris med mycket vatten och lite kokt kyckling. Liten är sjuk... :( (Och mattes mammakänslor är fullaktiverade.. ;))
 
Sv: Reaktion på Parvo-vaccin eller bara magsjuka?

Svårt att säga vad det var men kan berätta om när min hund fick en reaktion på vaccineringen, dock var det rabiesvaccinet hon reagerade på.

Bor rätt nära vet kliniken så brukar promenera dit och hem, när jag gått ca 5 minuter börjar hon kräkas flera gånger, vägrar gå framåt och tillslut bara lägger hon sig ner. Jag bli såklart livrädd och fattar ingenting, ringer till min mamma som är sjuksköterska som säger att jag ska skynda mig tillbaka. Som tur är så har jag en liten hund så lyfter upp henne och skyndar tillbaka. Hon orkar nu inte ens hålla upp huvudet utan hänger som helt avsvimmad i min famn. Väl på plats förstår vet hur allvarligt det är, hon har dålig cirkulation och får en injektion med adrenalin samt kortison. Då märker man att det blir bättre rätt så snabbt. De behåller henne med dropp hela dagen för att se så det hade släppt helt och hållet. Men hon fick en anafylaktisk chock av vaccinet. När jag fick hämta hem henne var hon precis som vanligt.

Nu kommer jag inte omvaccinera mot rabies något mer på henne. Samt att jag aldrig mer kommer promenera hem efter en vaccinering, tydligen så kan det vara en liten bidragande orsak att de rör sig efteråt, de ska tydligen ta det lugnt samma dag.

Kanske inte vad du ville veta men så var det för min lilla vovve iaf när hon fick en anafylaktisk chock!
 
Sv: Reaktion på Parvo-vaccin eller bara magsjuka?

Ja, det var lite det jag var ute efter att höra om det finns fler som har fått reaktioner, eller om jag bara är ett unikum som vanligt med mina hundar. ;) Skönt att veta att det hänt andra.

Svullnade hon någonting i ansiktet eller så? För det är väl det som veterinär har sagt att jag ska titta efter. Vet att på människa brukar man säga att de allvarliga reaktionerna kommer inom en timme medan de mindre allvarliga tar längre tid (lite därför jag vart lite panikad igår...).

Hm. Jag som tänkte rabiesvaccinera också om ett tag. Vi får väl se hur vi gör...
 
Sv: Reaktion på Parvo-vaccin eller bara magsjuka?

En annan fundering jag har är ju lite om information i samband med vaccination. Som det är nu får ju hunden sprutan och sen är det lite "tack och hej" om man själv inte frågar om saker. Borde det inte finnas någon typ av standardinfo som man får i stil med: "Om hunden svullnar i ansiktet eller tappar all energi, kom tillbaka eftersom den då antagligen har fått en allergisk reaktion"?

Efter lite fass-läsande så har jag kommit underfund med att illamående är en rätt sällsynt biverkning av det vaccinet han fick. Står dock inget om diarré. Knepigt. Får nog bli lite konfererande med Västerort nu när de öppnat.
 
Sv: Reaktion på Parvo-vaccin eller bara magsjuka?

Svårt att se om hon svullnade i ansiktet eller inte eftersom det är rätt så skäggigt där.
Diarre är vad jag läst ingen symptom på anafylaktisk chock? Det bästa är ju att höra med veterinären igen. Har lilla valpen blivit sämre?
 
Sv: Reaktion på Parvo-vaccin eller bara magsjuka?

Idag är han som vanligt, pigg och glad och nyfiken på allt.. Möjligtvis att han sover lite mer än vanligt, men han var ju uppe en del inatt. Han kan ju "bara" ha fått en överkänslighetsreaktion, vilket verkar mest troligt. hade han chockat hade det börjat svullna i ansiktet och klia på honom, vilket det inte gjorde.

Ringde Västerort som tyckte att vi skulle vaccinera med avdödat Parvo nästa gång, men att de inte kunde ta hem sånt. Sen ringde jag Albano som hänvisade vidare till Ultuna. De kan ta hem men tyckte att jag skulle ringa runt till privata veterinärer för att få tag på avdödat parvo till ettårs... *suck* Ibland är inget enkelt. Det kan ju vara så att han reagerar på lösningsmedlet också... Ännu mer suck.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp