Reaktion på Prequenza

Elektron

Trådstartare
Nån som har en häst som reagerat på Prequenzavaccin som sedan provat nåt annat fabrikat som funkat bättre?

Jag har en som har 40 graders feber och skakar som ett asplöv för andra året i rad efter vaccination :(
 
Influensavaccinerna är ganska olika uppbyggda/tillverkade, så därför kan byte av vaccinsort definitivt göra skillnad. Själv har jag mest råkat ut för reaktioner på en annan sort av influensavaccin. Och oftast har det fungerat bra med byte av vaccinsort. Sedan vet jag en häst som reagerar på alla vacciner. Jag hade definitivt bytt till vaccin från annan tillverkare nästa gång, och kanske varit beredd med febernedsättande tidigt i förloppet om hästen klarar sådant (Det finns ju hästar som reagerar på detta också).
Har någon hört talas om att någon fått dispens för tävling pga detta?
 
Förr innan man satte in krav igen på att alla travhästar skulle vaccineras för influensa så gav vi tusan i det till en av våra hästar. Hon reagerade på alla vaccin med hög feber och blev allmänt dålig i upp i mot en vecka. När sedan kravet kom om vaccinering av alla så hade hon slutat tävla så vi vaccinera henne bara mot stelkramp i resten av hennes liv. Vi vågade aldrig riskera igen att hon blev dålig. Men ibland kan det som sagt räcka att byta tillverkare.
 
Har haft några som reagerat första gången de fick Prequenza. Har gått bra sedan. Prequenza innehåller nyare virustammar så antar det är där för de reagerat.
 
Har haft några som reagerat första gången de fick Prequenza. Har gått bra sedan. Prequenza innehåller nyare virustammar så antar det är där för de reagerat.
Min fick Prequenza första gången förra året och jag tänkte att det kunde vara just att det var första gången men nu blev det samma igen så nästa år ska jag absolut försöka byta :(
 
När jag tänker efter så fick hon hosta förra året också, hoppas hon slipper det i år i alla fall.
 
Be att få vaccinet på rumpan nästa gång istället för halsen och så en liten dos metacam till. Min blir superdålig av vaccin, både feber och ömhet och stelhet i halsen men senaste gången blev det mycket mycket lindrigare när han fick vaccinet i baken istället.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 332
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 460
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 572
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp