Reaktion på senor och ligament

Robina

Trådstartare
Om hästen skadar en sena eller ett ligament, hur snabbt uppkommer värme och svullnad? Samma om man har en skada på en sena och hästen tex hoppar i väg eller kommer lös, eller den överanstränger skadan på något vis, hur snabbt kommer reaktionen på skadan, att den blir varm eller svullen igen? Pratar vi minuter, timmar eller ett dygn?
 
Om hästen skadar en sena eller ett ligament, hur snabbt uppkommer värme och svullnad? Samma om man har en skada på en sena och hästen tex hoppar i väg eller kommer lös, eller den överanstränger skadan på något vis, hur snabbt kommer reaktionen på skadan, att den blir varm eller svullen igen? Pratar vi minuter, timmar eller ett dygn?
Reaktionen kommer rätt omgående, skulle jag säga. Åtminstone enligt min erfarenhet. Kan i och för sig säkert bero lite på omfattningen på skadan.
 
Reaktionen kommer rätt omgående, skulle jag säga. Åtminstone enligt min erfarenhet. Kan i och för sig säkert bero lite på omfattningen på skadan.
Jag förstår ju att det kan variera, men just det där hur fort reaktionen uppstår har jag inte tänkt på tidigare. Förrän nu då. Ändå ganska intressant att veta hur länge efter reaktionen uppstår, tack för svar!
 
Jag upplever (efter erfarenhet av se-och muskelskador på hund) att man oftast ser mest svullnad och hälta efter en stunds vila (räcker med 20 min)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 150
Senast: Sirap
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Världscupsfinalerna
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp