När man leker med hästen skall man börja med att be den utföra saker så att hästen förstår. Då ska man belöna de små framstegen hästen. Det är dock lätt att bli kvar på det "försiktiga" stadiet och på så sätt tappa tempo.
Det tempo/ den energi man själv har överför man till hästen. Och man skall begära av hästen att den svarar med ett "yes-mam!" = en alert reaktion och vaken blick. Det kommer med att man håller upp tempot när man leker.
Så - bestäm en rytm du vill göra saker i och be hästen hjälpa dig hålla det på olika sätt. Jag brukar dansa lite med hästarna genom att sjunga en liten sång ex. Imse vimse spindel. Sen använder jag mig av "driving game" och dansar.
Ex. backar första strofen, flyttar högra bakdelen andra strofen, backar tredje strofen och flyttar vänstra bakdelen fjärde strofen.
Tempot håller jag genom att gå i takt och ev. ha en carrotstick/pinne/rundstav som hjälp i leken. Den markerar jag i backen med när jag sjunger och om hästen inte flyttar ssig kommer den att "gå in i" staven. Självklart lär jag hästen att gå undan för staven innan jag börjar dansa - en sak i taget. Det ger hästen också ett syfte med leken.
"Jaha, det var därför hon lärde mig flytta på rumpan/fram och backa sådär - hon skulle lära mig dansa..."
/Camilla