Reavinstbeskattning

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare försäljningar, och jag gåt lite kanske plus den här gången också. Jag har försökt läsa på och förstått det som att jag inte ska betala in det förrän nästa år, är det rätt?

Min mamma undrar om man kan skjuta upp betalningen även om man inte köper ett nytt boende, vi säger att det inte går, hon ska sälja ett hus som för 50 år sen kostade under 200 000 och nu går för en 4 mille och vill behålla sina pengar:)
 
Förlåt men det låter lite trist när hon gjort en sådan vinst! Är det fler skatter här i Sverige din mamma inte vill betala eller är det bara reavinstskatten? Svaret är nej, hon kommer behöva betala, men hon lär ju ändå få minst 3,2 miljoner i handen beroende på vilka avdrag för renoveringar hon kan göra.
 
Förlåt men det låter lite trist när hon gjort en sådan vinst! Är det fler skatter här i Sverige din mamma inte vill betala eller är det bara reavinstskatten? Svaret är nej, hon kommer behöva betala, men hon lär ju ändå få minst 3,2 miljoner i handen beroende på vilka avdrag för renoveringar hon kan göra.
Det var väl ändå att dra långtgående växlar. Det är en gammal människa som betalat skatt i hela sitt liv som ställt frågan.
Kan du inte svara på min fråga istället?
 
Det var väl ändå att dra långtgående växlar. Det är en gammal människa som betalat skatt i hela sitt liv som ställt frågan.
Kan du inte svara på min fråga istället?
Är mest nyfiken på vad argumentet var för att slippa just den skatten.
Jag svarade på frågan :)
 
Är mest nyfiken på vad argumentet var för att slippa just den skatten.
Jag svarade på frågan :)
På ett väldigt trist och anklagade sätt. Trevligare hade varit att bara svara nej istället för att komma med anklagelser.
 
På ett väldigt trist och anklagade sätt. Trevligare hade varit att bara svara nej istället för att komma med anklagelser.
Det vet jag om ursäkt för, jag menade inte att anklaga henne (för vadå?). Är nog bara ovan vid att höra sånt, det är så självklart i min värld med skatt på lön, föräldrapenning, kapitalvinster, reavinster osv.

Tycker faktiskt du är trist och anklagande som beskyller mig för att inte ens besvara frågan..
 
På ett väldigt trist och anklagade sätt. Trevligare hade varit att bara svara nej istället för att komma med anklagelser.
Jag måste säga att jag tycker det är intressant att skattemoralen är så låg när man plötsligt får tillgång till så mycket pengar. Argumentet att man betalat skatt hela sitt liv är noll värt i sammanhanget.

Sedan är det okej att använda de regler som finns för att fördröja skatten, men inte med syftet att man ska få behålla pengar som individ som är demokratiskt beslutade att gå in till det gemensamma. Största andelen av pengarna får man behålla som individ.

(Och hon är inte ensam, det är ett problem som genomsyrar vårt samhälle - men därför också extremt viktigt att uppmärksamma.)
 
Är mest nyfiken på vad argumentet var för att slippa just den skatten.
Jag svarade på frågan :)
Suck att få uppskov innebär inte att man slipper det för gott, men kan inte en gammal människa få njuta av pengarna istället.
Så får arvingarna ta smällen vid bortgång.
 
Suck att få uppskov innebär inte att man slipper det för gott, men kan inte en gammal människa få njuta av pengarna istället.
Så får arvingarna ta smällen vid bortgång.
Uppskov är ju inte ens möjligt om du läser frågeställningen?
 
Alltså jag vill betala min reavinstbeskattning men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om jag fattat rätt att jag ska betala den nästa år? Jag betalar gärna omedelbart.
 
Jag måste säga att jag tycker det är intressant att skattemoralen är så låg när man plötsligt får tillgång till så mycket pengar. Argumentet att man betalat skatt hela sitt liv är noll värt i sammanhanget.

Sedan är det okej att använda de regler som finns för att fördröja skatten, men inte med syftet att man ska få behålla pengar som individ som är demokratiskt beslutade att gå in till det gemensamma. Största andelen av pengarna får man behålla som individ.

(Och hon är inte ensam, det är ett problem som genomsyrar vårt samhälle - men därför också extremt viktigt att uppmärksamma.)
Alltså jag vill inte outa min familjs ekonomiska förutsättningar men det är verkligen inte att plötsligt komma över en massa pengar. Det var en uppriktig fråga, vi sa nej men skulle kolla om vi hade rätt.
 
Det vet jag om ursäkt för, jag menade inte att anklaga henne (för vadå?). Är nog bara ovan vid att höra sånt, det är så självklart i min värld med skatt på lön, föräldrapenning, kapitalvinster, reavinster osv.

Tycker faktiskt du är trist och anklagande som beskyller mig för att inte ens besvara frågan..
Och jag tyckte att det var ett anklagande svar på en enkel fråga. Du drog igång med beskyllningar utan att veta något om situationen:
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 543
Senast: mars
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 936
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 865
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 518
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp