Recept Beach 2015

Igår gjorde jag en wok på:
300 gram Quorn = 270 kcal
500 gram wokmix = 175 kcal
1 burk kokosmjölk 400 ml = 560 kcal

Tillsammans blev det 1005 kcal och jag får nog ut 6 matlådor av det så ca 170 kcal per matlåda + tillbehör. Äts med ris eller nudlar!
 
Jag älskar lax! Men har brist på idéer på vad jag kan göra med den?

Brukar woka grönsaker och ha teriyaki och sesamfrön på laxen i ugnen.
En annan variant är lax (+ citronpeppar) med broccoli men det känns så tråkigt med så få ingredienser?
 
Jag brukar göra lax i foliepaket med massa grönsaker och sweet chilisås eller vad man nu vill ha på.

Tänkte jag skulle testa och göra laxpaella någon dag.
 
@qwerty Mina mest beachiga varianter med lax är dessa:

- Lägg laxen i en ugnsform, ös på med massa färsk dill, salt och peppar. Skiva citroner och lägg på, droppa även lite citron över laxen. Ha ev på en liten smörklick på varje lax, in i ugnen. Blanda ihop en sås på turkisk yoghurt, en liten klick majonäs, dill och salt och peppar. Servera med valfria grönsaker/bulgur/quinoa/ris.

- Grilla/rosta något gott bröd, typ en bit av en surdegsbaguette. Rör ihop lite creme fraiche med lite dijonsenap och bred brödet. Mosa avokado, hacka rödlök och ta fram ruccola. Stek laxen och ha på den på brödet tillsammans med avokadon, rödlöken och ruccolan. Mums :)

- En fisksoppa med saffran, då brukar jag ha i både lax och någon vit fisk. Sedan kan man välja grönsaker själv, tex morötter, potatis och blomkål. Finns massor av fisksoppor med saffran om man googlar, verkligen jättegott. Har ett mer specifikt recept om ngn är intresserad :)
 
Jag har två tips på mellis/sötsugs snacks med äpple!

1. Äppelskivor med granatäpple balsamico, surt (:love:)men smakar som godis:love:
2. Äppelskivor med en klick jordnötssmör. Också :love::love:
 
Jag älskar lax! Men har brist på idéer på vad jag kan göra med den?

Brukar woka grönsaker och ha teriyaki och sesamfrön på laxen i ugnen.
En annan variant är lax (+ citronpeppar) med broccoli men det känns så tråkigt med så få ingredienser?

Jag gör soppa med lax! :)

Purjolök
Rödpaprika
Morötter
Fiskbuljong
Matlagningsgrädde
Sweet chili
Lite mjölk
Saffran (2pkt), curry, vitpeppar, salt, paprikapulver, honung
Lax
Räkor

Skär ner purjolök, morötter och paprika i bitar och fräs i lite smör tillsammans med curry och ett paket saffran. Häll på vatten och smula ner buljongtärningen, koka upp. Tillsätt matlagningsgrädden och en skvätt mjölk, resten av kryddorna, sweet chili och honungen. Låt koka ihop och smaka av. Jag brukar låta min soppa stå och småputtra 20-30min, sen lägger jag i laxen och låter koka 10-15min sen i med räkorna någon minut innan jag serverar (beror på vad för räkor man har)..
Jag som annars inte gillar curry älskar denna soppan! :)
 
Jag älskar lax! Men har brist på idéer på vad jag kan göra med den?

Brukar woka grönsaker och ha teriyaki och sesamfrön på laxen i ugnen.
En annan variant är lax (+ citronpeppar) med broccoli men det känns så tråkigt med så få ingredienser?

Mina favoritrecept med lax:
Lax med rotfrukter
- Stek laxen i stekpanna, krydda med salt och peppar (jag använder gärna lax köpt i "restförpackning", ojämna bitar eller vad de nu heter. billigt och bra).
- Gör ugnsgrönsaker (sist körde jag potatis, morötter, rödbeta och hela vitlöksklyftor tillsammans)
- Som sås brukar jag blanda crème fraîche och sweet-chili sås

Lax i ugn
- Täck en plåt/ugnsform med bladspenat
- Riv morötter på grövsta delen av rivjärnet och bred ut över spenaten
- Klyfta tomater och lägg längs kanten av formen
- Ha citronjuice över grönsakerna
- Salta och peppra laxen och lägg sedan ovanpå morötterna
- Blanda crème fraîche och exempelvis bonjours gräslök eller liknande och bred ut över laxen.
- Ha in i ugnen, ät när laxen är färdig

Här tänker jag att man kan blanda lite hej vilt när det gäller fett-halt och tillbehör så att man anpassar recepten efter hur man själv vill ha det :)
 
Hoppar in här lite! Vad äter ni när sötsuget smyger sig på?
Som snack då, när man inte har tid att laga en hel måltid utan bara vill ha något litet.
 
Variant på Köttfärssås:

90 g linser
Broccoli
300 g Quornfärs
Morötter
39 g krossade tomater
+ kryddor

= 720 kcal. Blir nog till fyra måltider = 180 kcal/måltid. Sen kan man ju lägga till lite kolhydrater. Jag åt det som soppa:D
 
Är det någon som har bra recept på rätter med nötfärs eller kycklingfilé, har en del av det i frysen.
Eller recept på lättbakat nyttigt bröd?
 
Är det någon som har bra recept på rätter med nötfärs eller kycklingfilé, har en del av det i frysen.
Eller recept på lättbakat nyttigt bröd?

Jag brukar steka färs i kokosolja med mycket chili, cayenne, vitlök och paprikakrydda. Sen ha fräst vitkål till, supergott och jättenyttig!
 
Kycklingfiléer brukar jag marinera i olja med citronsmak, en rödlök i grova bitar, örtsalt, lite sweetchili och lite honung. Lägger dem i ugnsfast form, lite smör mellan formen och kycklingen och ca 1cm vatten i formen, in i ugnen tills de är färdiga! :)

Att ha limepeppar på är också gott! Eller att göra gryta av det!
 

Liknande trådar

Mat Nubråkar det vara så att jag fixk en göassmaskin igår 😇. Har bara hunnit testa en snabb vaniljglass men tyckte det blev jättebra. Jag...
Svar
14
· Visningar
222
Mat Söker massa tips på julgodis att göra. Som hyfsat lätt göra och ta med sig. Kravet för mig inte är frukt i eller russin. Men ok slänga...
Svar
2
· Visningar
283
Senast: Halcyon
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 166
Senast: starcraft
·
Mat Varje år får jag ett gratis paket saffran till jul och nu har jag en samling. Så era bästa, hyfsat enkla men väldigt goda recept? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 855
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp