Recept med flintastek

gul_zebra

Trådstartare
Fick hem en jäkla massa flintastekar idag, utgånget 2019 men har varit fryst och majoriteten marinerade med het chili. Grillning i all ära, nån åker säkert upp på grillen om vädret ger lite grillsug men jag lär inte grilla upp alltihop utan tänker mer att jag kan göra tex grytor av de.

Så - hit me med era bästa recept på vad ni hade gjort med flintastek som inte ska grillas och som är färdigmarinerad med het chili :D
 
Min egen favorit är gryta.

Jag lägger rotfrukter och grönsaker i en järngryta (kålrot, morot, vitkål, broccoli och whatever). Lägger flintasteken ovanpå. Lägger på locket och skjuter in i ugnen på 175 grader tills flintasteken är klar.

Behövs inga kryddor då marinaden från flintan räcker för att smaksätta rotfrukterna också.
 
Är det inte 3 månader man brukar säga? Jag tycker ofta det håller betydligt längre än så. Det blir ju inte dåligt på annat sätt än att fettet härsknar och det känner man ju på smaken direkt så smakar det bra så är det bra enligt mig.
Ja jag tycker också att det håller mycket längre. Och det blir ju som sagt inte farligt, luktar det ok så är det ok.
 
Grytor blir det definitivt! Steker nog även strimlor att ha i rullar med diverse grönt, men ska kolla hur man gör pulled pork också.
Idag däremot blir det strimlor att köra ner i en kesogratäng! :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp