Recept med saffran.

Viva

Trådstartare
Varje år får jag ett gratis paket saffran till jul och nu har jag en samling. Så era bästa, hyfsat enkla men väldigt goda recept? Jag vet om paella och lussekatter men baka med jäst är inte riktigt min grej.
 
Saffranspannkaka, Färdigkokt risgrynsgröt, ett par ägg och ev socker. Saffrans biscotti. Tycker att saffran har en sån fantastisk egensmak att man inte ska komplicera recepten med andra smaker.
 
Om du äter kyckling tycker jag den persiska rätten kycklinggryta i tomatsås/zereshk polo ba morgh är jättegod! Det är alltså saffran i rätten.

Här är ett recept jag har fått av min kollega som kommer från området. Receptet är bara med kycklingklubbor men rekommenderar att man har både det och kyckling lår (Rekommenderade även min kollega). Verkligen god rätt!
https://www.foodbylaven.se/recept/kycklinggryta-i-tomatsas-zereshk-polo-ba-morgh/
 
Jag skulle ha googlat på "pasta räkor saffran". Har gjort något sånt plus grädde, vitt vin och säkert lite chili, men har inget recept på det. Kan tänka mig att körsbärstomater, ruccola mm också skulle tillföra något. Räkor kan säkert bytas ut mot vegetariskt substitut om man föredrar det!
 
Vanlig sockerkaka fast ha i saffran, och peta i tunna skivor av fast rött äpple som Ingrid Marie när du hällt upp smeten i formen
 
Fräs strimlad kyckling i hyggligt med smör/olja. Hiva i lagom med purjo och låt den svetta till sig lite. Salta, peppra, häll i ett kuvert saffran eller två. Lägg ner ett gäng strimlade soltorkade tomater. Hiva ner grädde och vatten efter smak. Kanske en hönsbuljongtärning om du vill ha det lite mustigare. Låt koka ihop o smaka av.

Servera med pasta.

Man kan byta kycklingen mot valfri fisk, gör i så fall såsen först och låt tärnad fisk koka med några minuter på slutet.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 118
Senast: Acto
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 962
Senast: Enya
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 547
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 945
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp