Recept med torkade citroner

Minett

Trådstartare
Vid den senaste resan köpte jag med mig torkade citroner hem från Dubai. Fick veta att de förhöjer smaken på fisk-, kyckling- och lammrätter. När jag sedan googlat har jag dock inte hittat några recept med torkad citron.... Är det någon här som har ett recept?!

Tänkte börja experimentera genom att använda det i några av mina gamla recept. (Har ändå aldrig lyckats följa ett recept till punkt och pricka - känner alltid att jag måste improvisera lite - så då kan jag ju lika gärna improvisera med citronerna.) Men det vore ju också kul ifall någon här redan testat och har någon favorit att tipsa om, t ex några kryddor som ni tycker passar extra bra tillsammans med torkad citron o s v.
 
Sv: Recept med torkade citroner

TACK!!! Så jättebra att veta det engelska namnet, då ska jag googla vidare!
 
Sv: Recept med torkade citroner

De är rätt vanliga i det iranska köket, men då förekommer de rätt ofta som malt pulver. malda gör de rätten rätt mörk i färgen. Jag har också ett gäng som jag fick av en kompis efter senaste trippen till Iran.
 
Sv: Recept med torkade citroner

Man får ju mat från mellanöstern med torkade citrusfrukter i ibland. Jag har alltid trott att det är torkad lime, men det är citroner, alltså?

Jag har fått det i grytor av allehanda slag, tex med lamm och grönsaker, jag tror egentligen inte att det behövs särskilda recept. Förutom att det kan vara kul att hitta "genuina" sätt att använda dem.
 
Sv: Recept med torkade citroner

Det finns torkad lime också. Ska testa det nästa gång. ("Behöver" inte åka till Dubai för att handla då - har upptäckt att Norrlands Orientallivs här i Luleå säljer både torkade citroner och torkad lime.)
 
Sv: Recept med torkade citroner

Ok, då bestämmer jag mig för att fortsätta att tro att det är torkad lime i en gryta jag köper till lunch ibland, på ett iranskt ställe. :laugh: De är rundare än vad citroner brukar vara också, men jag tror att det finns citroner som är rundare än de transporttåliga sorter som vi är hänvisade till här i Sverige.

I min kokbok med persisk mat förklarar de på första sidan att man absolut måste göra citroner inlagda i salt för att kunna laga just persisk mat. Så jag gjorde lydigt detta. Sen finns de jäkla citronerna bara i ett enda recept i hela boken! :p

Hos en kompis som är kurd får man ibland i olika grytor saltinlagda vindruvor, vilket ger en rolig smak. Man skördar en del av druvorna omogna, och konserverar dem i saltlag. Det gör dessutom att de druvor som är kvar växer bättre. Jag har gjort det med mina egna vindruvor, har en vinplanta på landet.

Den torkade limen/citronen äter man ju inte upp (den torkade lime jag kommer i kontakt med är för hård för att ätas), så egentligen undrar jag vad vitsen är med att torka den och lägga i den jämfört med att tex riva ner limeskal och pressa ner limejuice? Förutom att det ser trevligt ut med hela frukter, då.
 
Sv: Recept med torkade citroner

Ok, då bestämmer jag mig för att fortsätta att tro att det är torkad lime i en gryta jag köper till lunch ibland, på ett iranskt ställe. :laugh: De är rundare än vad citroner brukar vara också, men jag tror att det finns citroner som är rundare än de transporttåliga sorter som vi är hänvisade till här i Sverige.


Den torkade limen/citronen äter man ju inte upp (den torkade lime jag kommer i kontakt med är för hård för att ätas), så egentligen undrar jag vad vitsen är med att torka den och lägga i den jämfört med att tex riva ner limeskal och pressa ner limejuice? Förutom att det ser trevligt ut med hela frukter, då.

Mina torkade citroner är små och runda - ser mest ut som små lime - och när jag såg torkade lime så tyckte jag det var svårt att se någon skillnad... Så jag utgår ifrån att det inte är samma sorts citroner som vi hittar i mataffärerna här.

Vet inte om de gör något med frukterna innan de torkas... men kan i alla fall konstatera att vårt skafferi doftar citronskal i kubik sedan vi öppnade första påsen med torkade citroner! :D
 
Idag gick jag in i min närmaste Mellanöstern butik, gick runt och tittade på alla möjliga underliga ting. Fick syn på ett paket med några gråbruna väldigt lätta bollar, och det stod på paketet "Torkad Citron, grovmalen"...men det det där med grovmalen var löjligt eftersom det faktiskt var hela torkade citroner i paketet.
Tjejen som satt i kassan sa att de var utmärkta till att ge smak till grytor med , fisk, nötkött och lamm. Men att de också var bra att göra Te med. Man lägger en boll i en sån där te-doppare och låter vattnet få smak....och det var bra mot förkylningar!!!!
Eva
 
Om man vill ha olivolja med fräsch citronsmak går det utmärkt att lägga ner en citrus i en glasflaska och hälla olivolja på. Fungerar såklart med bara zest också.
 
När jag lyckades torka citroner av misstag en gång skivade jag dem och la i svart te - jättegott! Har för mig att citronsmaken blev intensivare men lite sötare än med färska citroner.
 
Jag skulle kunna tänka mig att några torkade citroner skulle passa utmärkt i en hel kyckling som tillagas i ugn :)

Tillsamnans med lite smör, peppar, äpple, vitlök, apelsin, rosmarin, timjan eller vad en nu brukar gilla att smaksätta kyckling med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp