Recept med vilda växter och trädgårdsväxter som inte odlas primärt för föda

athena_arabians

Trådstartare
Jag tyckte inte det här passade riktigt i vare sig mattråden eller odlingstråden så jag gör en ny tråd. Vad kan man göra på vilda växter? Och trädgårdsväxter som vi kanske inte förknippar med att förtära?

Jag ska prova att göra maskrossirap för första gången i år och jag gör alltid likör och gelé/marmelad på syrén och rosor.
 
Jag älskar att plocka blandade blad så här års. I sallad använder jag gärna lind (blad o blom), röllikblad, måreblad, rönn (men när bladen spricker, smakar bittermandel! Innehåller dock samma ämne så äts med måtta), skogslök, kirskål, målla, almfrö, maskros, groblad, svartkämpe, kärleksört.

Kärleksörtbladen är goda att snabbt snabbt koka och äta som sparris.

Fermenterade björkblad blir fantastiskt te. Jag krossar bladen lite genom att gnugga dem mellan händerna. Låter ligga lite så de mörknar. Rullar ihop mellan handflatorna till ”tebladsrullar”, packar hårt i plastpåse så det blir luftfritt o lägger varmt (tex på kylen) 3-5 dagar. Torkar luftigt. Klart. Smakar vår och otroligt rikt. Gott att göra också med mjölke och svartvinbärsblad, men jag tycker björken är överlägsen.

Nässla, svinmålla o kirskål ersätter sllt annat bladgrönt som värms i mitt kök denna del av säsongen.

Provade funkiaskott tillredda som sparris första gången i år :d

Skräppor och syror har också mitt intresse, men där har jag mest använt de odlade varianterna. Älskar min sköldsyra som en vån gav mig i fjol. Den funkar i stället för citron i det mesta.
 
@athena_arabians spännande! Jag köpte två plantor i fjol för att äta. Snacka om lycka när en vän kom med åtta till förra veckan.

Jag har också planterat strutbräken (och fick tio till av vännen) på samma ställe. Skrev inte om dem för jag har inte ätit dem än o de är ganska ovanliga vilda också.

Min kombo gjorde maskrosmjöd, maskrosvinäger, maskros- och rabarberkompott och maskros- och boveteplättar förra veckan. De två sista var mums! Hon använde hela blomman med den gröna delen.
 
Förra året så provade jag att ta rätt på björksav, men det var inte så gott tyckte jag.
Sen läste jag att man ska koka ner den om man tar tidigt då det savar mycket (vilket jag gjorde) för att få fram smakerna. Så det kanske blir ett nytt försök lite senare i år ;)

Granskottsirap är en höjdare som vi har till plättar, blinier och amerikanska pannkakor :up:
 
Förra året så provade jag att ta rätt på björksav, men det var inte så gott tyckte jag.
Sen läste jag att man ska koka ner den om man tar tidigt då det savar mycket (vilket jag gjorde) för att få fram smakerna. Så det kanske blir ett nytt försök lite senare i år ;)

Granskottsirap är en höjdare som vi har till plättar, blinier och amerikanska pannkakor :up:

Jag tyckte inte björksaven blev så mycket roligare efter kokning... jag har kvar sedan förra året och häller i den i glaze lite nu och då.

Däremot fick jag en märklig känsla av att dricka den färsk. Entvatten kanske?
 
Förra året så provade jag att ta rätt på björksav, men det var inte så gott tyckte jag.
Sen läste jag att man ska koka ner den om man tar tidigt då det savar mycket (vilket jag gjorde) för att få fram smakerna. Så det kanske blir ett nytt försök lite senare i år ;)

Granskottsirap är en höjdare som vi har till plättar, blinier och amerikanska pannkakor :up:
Vännen som tappar björksav har sagt att olika björkar smakar olika. Hittar man en "god" björk får man hålla sig till den.
 
@athena_arabians spännande! Jag köpte två plantor i fjol för att äta. Snacka om lycka när en vän kom med åtta till förra veckan.

Jag har också planterat strutbräken (och fick tio till av vännen) på samma ställe. Skrev inte om dem för jag har inte ätit dem än o de är ganska ovanliga vilda också.
Jag har snott (eller snarare tagit hem, den rensades ur och skulle till komposten....) en strutbräken och hoppas den ska växa till sig.
Strutbräken – en läcker vårprimör - Gröna rader (gronarader.se)
 
Kul!
Jag har mängder av kärleksört. Den fanns här nere vid den gamla tvättstugan och verkar gilla stället.

Något speciellt att tänka på när man kokar den? Hur länge är snabbt? .
Lyllo dig! Kanske 15 sekunder? Upp till en halv minut om de är tjocka i bladen. Jag har en vän som inte gillar konsistensen, men jag tycker de är fantastiska.

Även råa strimlade i sallad. Funkar lite som rå strimlad sockerärt.
 
Gjorde syrensaft ett år och det var fantstiskt gott att blanda med bubbelvatten eller alkoholhaltigt bubbel!

Älgört ville jag plocka förra året, för att torka och göra te utav men det blev aldrig av.

Löktrav brukar jag plocka och frysa in. Det är en slags lökväxt så används på samma sätt som typ ramslök eller gräslök. Man kan göra pesto, torka och ha som vanlig torkad krydda i såser och grytor, eller bara hacka och strö över en god pastasås eller lasagne 😊
 
Lyllo dig! Kanske 15 sekunder? Upp till en halv minut om de är tjocka i bladen. Jag har en vän som inte gillar konsistensen, men jag tycker de är fantastiska.

Även råa strimlade i sallad. Funkar lite som rå strimlad sockerärt.
Då ska det testas. :up:
Det är en gammal sort med mindre och tunnare blad än de förädlade varianterna, så jag ser fram emot det.

Gillar sånt som man både kan njuta av för utseendet och ätbarheten. (fuchsia, ringblomma, gurkört och ros är t.ex fantastiska att dekorera bakverk och fruktsallader med). :)
 
Gjorde syrensaft ett år och det var fantstiskt gott att blanda med bubbelvatten eller alkoholhaltigt bubbel!

Älgört ville jag plocka förra året, för att torka och göra te utav men det blev aldrig av.

Löktrav brukar jag plocka och frysa in. Det är en slags lökväxt så används på samma sätt som typ ramslök eller gräslök. Man kan göra pesto, torka och ha som vanlig torkad krydda i såser och grytor, eller bara hacka och strö över en god pastasås eller lasagne 😊
Åh, jag älskar älgörtste.

När du skrev om löktrav kom jag på att jag gillar sommargyllenknoppar (brukade plocka dem på samma ställe). Funkar bra som minibroccoli. Ryssgubbe är lite mer bitter, men inte heller så dum tillagad på samma sätt. Tyvärr är jag inte direkt något fan av löktrav.

Jag tycker väldigt mycket om att smaksätta dryck med nejlikrot (som smakar - tada - nejlika). Mjöd blir fantastisk.
 
Har läst nånstans att parkslide tillhör samma familj som rabarbern och det ska gå att byta ut de två i recept. Tex parkslide paj, marmelad, saft etc. Dock inget jag provat själv ^^

Har druckit kombucha smaksatt med älggräs, är det samma som älgört?, det var gott.

Har precis gjort maskros sirap, gott, men tok mycket socker i receptet 😅 tur man bara använder lite av det ^^

Vill gärna göra te på vinbärsblad, står på att göra listan ☺️
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp