Recept på bubbelte/bubble tea/boba tea?

tuaphua

Trådstartare
Är det någon som brukar dricka det ochbhar ett bra recept?
Jag fick ett infall och köpte tapioka-pärlor för att göra bubbelte. Men har aldrig druckit det och vet inte vad som blir godast.
 
Ingen aning. Jag köper det alltid färdigt på boba te ställen. Och jag har bara köpt de med vätska inuti t.ex. mango, jordgubb, citron osv.
 
Är det någon som brukar dricka det ochbhar ett bra recept?
Jag fick ett infall och köpte tapioka-pärlor för att göra bubbelte. Men har aldrig druckit det och vet inte vad som blir godast.
Ingen aning :D men vi provade det i helgen och det blev nog ett stort nah, bättre utan, på det från mig och barnet.

Slurp slurp slurp FLUMP slurp FLUMPELIFLUMP slurp slurp. Vi hade det i varmt matcha latte.

(om jag fick gissa hej vilt skulle jag säga att man kokar dem som makaroner, men al dente, och hystar i dem)
 
Earl Grey och Assam är enklast att få till bra bubbelte på. Gröna teer är lite svårare.
Det blir godast om man kan låta det dra lite längre än man borde (därför är tex Earl Grey bra för det blir inte tokbittert om det ligger för länge)
Bubbelte funkar även med kallbryggt te om man skulle vilja det.

Pärlorna kokar du tills de får rätt konsistens, jag brukar ta ut dem då och då och smaka på om konsistensen är bra. Tycker vissa pärlor är extremsnabba och andra skitlångsamma.
Pärlorna kan också ha smak, men då måste man göra pärlorna själv hemma (tror jag, jag har inte sett smaksatta i butik annat än när jag var i kina).

Sirap eller brunt socker brukar användas för sötma. Jag brukar hälla sirapen rakt på pärlorna i botten och röra runt ordentligt.
Sen häller man bara i teet, jag brukar hälla lite försiktigt på sidan så att all sötma inte blandar sig på en gång med teet.

Sist häller man i så mycket mjölk man önskar ha.
 
Jag köpte en påse tapiokapärlor någon gång då barnet förklarade att det blir jättehäftigt.

Det blev mest äckligt, tyckte att det mest påminde om grodrom. I alla fall lyckades jag inte få pärlorna att dra åt sig någon sirapssmak, och det tog jättelänge att koka upp dem tills de blev genomskinliga.

Har dock druckit bubbelte ute på stan, det smakade gott och bubblorna var inte alls lika grodromsaktiga som mina.
 
Jag tycker att hela poängen med det är popping bobas 😁, så jag använder aldrig tapiokapärlor. Utöver det vill jag gärna ha en skvätt av en god fruktjuice i, yuzu eller litchi tex.

Samma här! Jag vill ha dem som man kan poppa. De med god juice/saft/smaksatt td inuti.
 
Men alltså, det bobatea jag dricker har inte tapiokapärlor utan smak. Det jag dricker har ingen mjölk och har fruktsmak och bollar som innehåller fruktjuice. Bollarna poppas lätt i munnen. Man kna ha en smak på teet och en annan på bollarna. Mango med passionsfruktsbollar är gott! Bollarna har alltså bara ett tunt geléskal med fruktjuice inuti.

Det är såna här jag menar. Men jag har inte provat det märket vad jag vet. Jag köper från ett bobateställe här i stan.

https://www.cremashop.se/sv/products/tifc/bubble-tea-passion-fruit/8077
 
Men alltså, det bobatea jag dricker har inte tapiokapärlor utan smak. Det jag dricker har ingen mjölk och har fruktsmak och bollar som innehåller fruktjuice. Bollarna poppas lätt i munnen. Man kna ha en smak på teet och en annan på bollarna. Mango med passionsfruktsbollar är gott! Bollarna har alltså bara ett tunt geléskal med fruktjuice inuti.

Det är såna här jag menar. Men jag har inte provat det märket vad jag vet. Jag köper från ett bobateställe här i stan.

https://www.cremashop.se/sv/products/tifc/bubble-tea-passion-fruit/8077
Exakt, tapiokapärlor blir helt annorlunda än de fruktjuicefyllda bollarna som är riktigt goda.
 
Men alltså, det bobatea jag dricker har inte tapiokapärlor utan smak. Det jag dricker har ingen mjölk och har fruktsmak och bollar som innehåller fruktjuice. Bollarna poppas lätt i munnen. Man kna ha en smak på teet och en annan på bollarna. Mango med passionsfruktsbollar är gott! Bollarna har alltså bara ett tunt geléskal med fruktjuice inuti.

Det är såna här jag menar. Men jag har inte provat det märket vad jag vet. Jag köper från ett bobateställe här i stan.

https://www.cremashop.se/sv/products/tifc/bubble-tea-passion-fruit/8077
Jag googlade faktiskt sådana i går efter att läst om dem här på buke och hittade den sidan. Ska beställa därifrån sen!
 
Köpte även ”Tebjörnar” ihop med tapiokapärlorna. Skulle egentligen ha kryddor. Men det blev lite annat med. 😅
Tebjörnarna var jättegoda tyckte både jag och sambo.
ACF2E3E5-BAAC-4960-A466-BF5EC03C19E0.jpeg
 

Liknande trådar

Mat Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 603
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 426
Senast: Lobelia
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
604
  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 177
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp