Recept på hemmagjord hundmat?

AlmostEasy

Trådstartare
Hur gör ni som komponerar egen hundmat/barfar för att säkerställa dagsbehovet? Utgår ni ifrån ett strikt grundrecept eller provar ni er fram? Ger ni tillskott och i så fall vad och varför?

Dela jättegärna med er av era hundmat- och barfrecept! :)
 
Jag köper barf från emmzo och får en del från jägare. Tillsätter standardt immun och sen blir det lite potatis eller ris när jag har över. Min ena hund fungerar bara på detta och alla behöver fibrer för att inte bli hungriga direkt igen.
Ena hunden blir dålig i magen av allt torrfoder jag testat. Antingen gasig eller lös i magen så ni får han 1 kg kött om dagen istället. Dyrt men värt.


Ingen av hundarna äter bär, grönsaker eller frukt, har testat blanda med blod och annat men det ratas så dom slipper.
 
Jag köper barf från emmzo och får en del från jägare. Tillsätter standardt immun och sen blir det lite potatis eller ris när jag har över. Min ena hund fungerar bara på detta och alla behöver fibrer för att inte bli hungriga direkt igen.
Ena hunden blir dålig i magen av allt torrfoder jag testat. Antingen gasig eller lös i magen så ni får han 1 kg kött om dagen istället. Dyrt men värt.


Ingen av hundarna äter bär, grönsaker eller frukt, har testat blanda med blod och annat men det ratas så dom slipper.
Jag ger 10%ben och 10% inälvor varav 5% lever.

Vissa dagar blir det mer ben. Jag ser på avföringen hur magen mår
 
Jag ger 10%ben och 10% inälvor varav 5% lever.

Vissa dagar blir det mer ben. Jag ser på avföringen hur magen mår
Ungefär så tänker jag också som grund när jag blandar egen mat. Jag väger dock inte jättenoga. Kör på kött, lite lever och så mycket ben som behövs för att de ska vara bra i magarna. Sedan växlar jag lite mellan olika proteinkällor och vilken typ av kött det är.

När jag ger färskfoder då växlar jag också hejvilt mellan sorterna och slänger in måltider med tex hel kyckling eller annat lämpligt. Mina hundar äter det mesta så länge det är rått. Jag är dock noga med att enbart ge nordiskt (helst svenskt) kött och ger helst vilt, nöt eller lamm.
 
jag höftar också rätt mycket och ser på avföring, päls och hull.
Jag blandar inte per dag utan ser delarna över en vecka eller mer - så ibland blir det rena inälvor, ibland en fiskdag och då och då en vegetarisk frukost.
Försöker köpa lokalproducerade råvaror när jag kan.
 
Tack!

Jag barfar/lagar eget sedan en tid tillbaka men märker att jag oroar mig för eventuell brist på både det ena och det andra (vad vet jag inte).

Basmaten jag ger brukar vara kött från vilt, fisk eller Emmzo med grönsaksmos (broccoli, blomkål, morötter, palsternacka), bär och råa köttben. Ibland tillskott av kalk, b-vitamin och Nutrolin skin&coat.
Listan över ingredienser har dock för vana att dra iväg när jag nojar🙄
 
Jag barfar inte längre pga tidsbrist, lathet och platsbrist, men tidigare så körde vi helt från grunden efter recept. Köttiga ben, kokade gröt på linfrön, bovete och hirs, blandade med rårivna morötter och grönsaker + laxolja mm.
 
Jag köper barf från emmzo och får en del från jägare. Tillsätter standardt immun och sen blir det lite potatis eller ris när jag har över. Min ena hund fungerar bara på detta och alla behöver fibrer för att inte bli hungriga direkt igen.
Ena hunden blir dålig i magen av allt torrfoder jag testat. Antingen gasig eller lös i magen så ni får han 1 kg kött om dagen istället. Dyrt men värt.


Ingen av hundarna äter bär, grönsaker eller frukt, har testat blanda med blod och annat men det ratas så dom slipper.
Jag kör ju med av Emmzos BARF-sortiment (vilten och lamm) - men jag använder även Real pga att det är så billigt i stor-korvar. Hundarna fungerar bra även på den, så ofta blandar jag :) Lite, lite ris i Real och 109 kr för 4 kiloskorvarna på ÖoB :) Lite ohanterligt stora korvar, men väl värt för det priset.
 
Jag gör det enkelt för mig. Har använt Mush väldigt mycket - deras Vaisto variant. Körde ekonomikäk under vintern nu i form av Reals färskfoder och det fungerade bra - varvar eller blandar med Emmzo vilt och lamm (båda med lite malda ben i).
Till detta ger jag kött ben några gånger i veckan. Hjortnackar, lammrevben främst, ibland nötnacke.

Detta fungerar kanon och hundarna mår toppen av det. Vissa får av allt, tjockisen får typ mest bara Vilt och lamm (emellanåt lite av Reals light-variant) :)

Jag höll på mycket förr att blanda, räkna osv i oändlighet - men orkar inte längre så jag höftar av färsktodret Real och BARF-foder från Emmzo (och även Mush). Grunden är lagd där, så periodvis kan jag ge lite tillskott i form av lite Immun och/eller olja om jag märker det behövs.
 
Under en period barfade jag en hund som hade speciella behov pga njurfel, och då räknade jag på allt. Ganska snart konstaterade jag att om man håller sig till det "klassiska" 80% kött, 10% ben och 10% lever och inälvor så täcker man behovet hos normalhunden.
Sen kan man ju behöva justera för individen, förstås.
 
Sambon har jagat rådjur idag så vi tänkte plocka på oss av det som kan bli hundmat:up:

Hur gör ni som tar vara på vommen? Jag har inte begripit om det är med eller utan maginnehåll🤨:yuck:
 
Oftast köper jag mitt hundkäk i affär eller via en butik som säljer BARF-foder, men ibland använder man annat. Extrapriser om man råkar vara på t ex City Gross. Det händer det är bra priser på inälvor eller annat kul :)
Jag köper hel kyckling titt som tätt och då tar jag av filéerna och låren åt mig, men vingar och skrov går till hundarna - lite extrakäk åt doggsen där :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 796
Senast: Cambrie
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
10 719
Senast: Unhappy
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Gravid - 1år Mina tvillingar har lite magknip, från början var det bara killen men nu börjar tjejen också få det. Det är inte kolik (än) utan ser mer...
2
Svar
26
· Visningar
2 010
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp