Recept på tomatsås

zanzan

Trådstartare
Jag har fått en ganska stor skörd cocktailtomater och googlar mig tokig på ett recept på tomatsås. Hittar inget jag blir nöjd med. Någon som sitter inne på något busenkelt som gärna går att frysa🍅😋
 
Inte tomatsås direkt men jag har gjort tomatchutney. Jättegott! Går säkert att frysa in om man vill eller konservera på nåt sätt. Jag har gjort så lite att vi hinner äta upp det.
 
Den här är mycket bra:
Finhacka 3 lökar och 5 klyftor vitlök. Fräs i olivolja. I med 1,5 kg tomater, 1 lagerblad, 1 msk socker, salt, svartpeppar och 2 msk balsamvinäger. Koka ca en timme. Smula ner oregano och låt det stå och dra ca 15 min.
 
Jag konserverade tomater för ett par år sedan. Blir som typ hemgjorda krossade tomater.
Mixa tomaterna, eller skär dem i lagom stora bitar.
Koka upp tomatröran.
Fyll glasburkar, med tättslutande lock, med den varma tomatröran.
Ställ sen burkarna i en kastrull, häll i vatten så att det täcker burkarna, och koka i en timme. (lägg en disktrasa eller liknande i botten av kastrullen. skramlar det inte)
Detta ger helkonserv med väldigt lång hållbarhet.
 
Jag tycker det blir fantastiskt att rosta färska tomater först, länge på låg värme i ugnen ihop med lite olivolja, balsamico, salt och peppar. Men dina hemodlade tomater kanske smakar så gott redan att det är onödigt!
Annars är mina favoritknep att låta lite av kvisten de sitter på koka med, ger mycket smak, och om du ska ha tomatpuré i att rosta den långsamt på låg värme i olivolja i grytan innan du tillsätter mer vätska/tomater.
 
Vi grillar dem i ugnen först, helst tillsammans med lök, vitlök, aubergine och zucchini. Sedan purerar vi till önskad konsistens och konserverar (men man kan naturligtvis frysa ocksa).

Om vi gör soppa rostar vi i regel inte, da vill vi ha mer vätska kvar. Fräser lite lök och vitlök, skär tomater i bitar, later koka ihop och purerar.
 

Liknande trådar

Fritid Jag försöker besvara en fråga om skörden år 1823. Enligt frågeställningen kan snittvärdet ligga på mellan 1 och 5, och år 1823 blev...
Svar
8
· Visningar
448
Senast: MiaMia
·
Mat Allvetande buke! När jag gick i grundskolan 2001-2011, så serverades på fredagar alltid soppa och mjukt bröd. Det bästa var de fredagar...
Svar
7
· Visningar
631
Senast: cambodia
·
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
943
Hundhälsa Enligt hemgångsråden efter operationen idag ska Doris få smärtstillande och antiinflammatoriskt medicin som finns utskrivet på...
Svar
8
· Visningar
925
Senast: Daff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp