Receptarie/Farmaceut

Thrillie

Trådstartare
Hej, tillhör egentligen ÄU men startat min tråd här och hoppas på att jag kan få några svar :)

Är det någon som arbetar som receptarie/farmaceut?
Var utbildningen mycket svår? Jag har läst upp till Ke B, Bi B, Fy A och Ma E på gymnasiet, men det var några år sedan nu.

Är det ett varierande arbete?

Jag tycker det verkar vara ett spännande yrke och tycker att kemi och biologi är mycket intressant.

Allt ni vet om detta yrke är intressant! Jag har läst en hel del om det men det skulle vara kul att höra lite från någon som arbetar med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Receptarie/Farmaceut

Jag har inte jobbat i yrket än, men går första året på utbildningen.
Hur tufft det är varierar säkert beroende på vilket lärosäte man läser vid - jag läser på Linnéuniversitetet. Första terminen har varit tuff, med väldigt mycket kemi (och ingen fritid...) men jag har förstått att första terminen också är den jobbigaste. Schemat för termin 2 ser snällare ut i alla fall...
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Som jag förstått så läser Apotekare och Farmaceut/receptarie tillsammans första året.
Har en kompis som är apotekare och hon tyckte utbildningen var tuff men rolig.

En släkting har arbetat som receptarie hela sitt liv och trivdes mycket bra i yrket.
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Svarar båda.

Tack för era svar, intressant att läsa. Det brukar ju ofta vara mycket att göra första terminen. Ska ta mig en rejäl funderare. Om jag börjar studera till det så kommer det troligtvis vara på distans med träffar. Det blir ju ofta ännu jobbigare när man studerar på distans (har studerat på distans i 1,5 år.)
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Just nu har receptarier god arbetsmarknad (och väldigt god i Norge), men alla apotek i Sverige kommer kanske inte att finnas kvar när den fria konkurrensen har gjort sitt...? Finns väll vissa andra jobb också inom läkemedelsindustri men de är inte så många. Apotekare verkar vara en trevlig utbildning som kan ge intressanta jobb, och får man inget intressant jobb finns det ju alltid apotek. Men apotekare är ju en ganska lång utbildning.

Jag går i lite omskolningstankar ibland, och har tänkt på receptarie men kommit fram till att jag inte skulle passa på apotek.
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Just nu har receptarier god arbetsmarknad (och väldigt god i Norge), men alla apotek i Sverige kommer kanske inte att finnas kvar när den fria konkurrensen har gjort sitt...?
Fast även om inte alla apotek blir kvar så är det ändå brist på receptarier framöver. Det beror på att det under ett par decennier (efter att staten tog över driften) fanns ett överskott på receptarier så att det utbildades inte några nya. Det är väldigt många som går i pension nu...
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Ja jag har också läst att det är jättemånga som ska gå i pension snart så då kommer det förhoppningsvis finnas jobb. Jag är så kluven med vad jag vill arbeta med. Det är så himla svårt att veta om man kommer att tycka om arbetet när man väl är färdigutbildad.
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Min svärmor är farmaceut och har jobbat på Apoteket under hela sin karriär. Hon är nu strax innan pensionsåldern rätt så bitter över att hon gav så mycket, men fick så lite. Speciellt om hon jämför med svärfar som inte har någon utbildning alls och har jobbat på Banverket i alla år som maskinist. Han har betydligt bättre pension än hon kommer att få, han har dessutom bättre pensionsvillkor än vad hon kommer att få.

Hon upplever i mångt och mycket jobbet som väldigt stressigt eftersom det finns normer på hur många människor som apoteket måste expediera på en dag. Hon säger att stressnivån är orimligt hög och det stämmer nog rätt så bra. Och hon tycker att det är jobbigt att hon måste dubbelkolla så många recept eftersom läkarna ofta skriver fel.
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Jag läste nästan en termin nu i höstas till receptarie, dock samtidigt som jag var föräldraledig och är lika tufft som ameo påstår så jag gav upp.
Dock ska jag börja igen till hösten:) Jag läste distans på karlstad uni.
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Fast på apoteket slipper man iaf den fysiska påfrestningen jämfört med många jobb där du ska skruva på saker...
Förstår att det blir mycket stress av att dubbelkolla allt men vissa saker är ju helt onödiga att kolla.. att behöva berätta varför man får alvedon utskrivet och allt man provat innan och ifrågasätts varför man har tex andra "receptfria" medeciner på recept som hibiscrub mm är väl ändå bortkastad tid... råkar ofta ut för detta och det är ganska irriterande...
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Stressnivån skiljer sig mycket från apotek till apotek, även om den har blivit generellt högre de sista åren. Mycket pga privatiseringen som gjort att det varit först svårt att få jobb sedan brist på personal, alla apotek tvingades köpa nya datasystem (som är så nya att de inte hunnit testas ordentligt innan de rullades ut) samtidigt som reglerna för vad som ska lämnas ut ändrades. En del av stressen just nu är att det nog har blivit en överetablering av apotek och några kommer att läggas ner.

De sista åren har det varit väldigt oroligt och rörigt på apoteken i och med alla förändringar, men det kommer troligen att stabilisera sig de närmsta åren.

Det är roligt och stimulerande att jobba på apotek, när man får göra det man är utbildad till, med en rimlig arbetsbelastning. Sedan kan man bli galen när man fastnar med en dator som hänger sig eller att beställningar inte går igenom och man inte har läkemedel nog hemma.

Just nu är det svårt att säga så mycket om hur arbetet dag till dag kommer att se ut om 5-10 år, apoteken vill gärna kunna erbjuda mer tjänster som blodtrycksmätning, vaccineringar och rådgivning kring lättare besvär. Men det går inte så fort då sjukvården håller emot, trots att de går på knäna av överbelastning. Till det kommer att receptdelen är olönsam rent ekonomiskt för ett apotek, ersättingen för att expediera täcker precis kostnaden och plus minus noll är företag sällan intresserade av. Så den egentliga inkomsten för ett apotek är det som säljs receptfritt, och det trycks väldigt mycket på det uppifrån, vilket också är en stressfaktor.

Dock har löneläget gått upp, när anställda faktiskt kan byta arbetsplats (hur lätt var det med monopol...) så kan man påverka sin lön mer genom att visa framfötterna.
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Tack för era svar, intressant!

Låter som det har blivit lite rörigt sedan det blev privata apotek, men det blir väl förhoppningsvis bättre när det "stabiliserat" sig! Låter dock inte så roligt med att jobba i en så pass stressig miljö som det verkar vara nu på många apotek.
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Det var distans från karlstad uni som jag också tänkte på, var det upplagt bra? Lätt att veta vad man ska göra osv? Jag har läst en hel del på distans och vissa kurser är så himla röriga så man blir galen. Man vet inte alls vad man förväntas göra.
Det är inte roligt att läsa något som är svårt när man inte ens vet vad man ska göra.
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Tack för era svar, intressant!

Låter som det har blivit lite rörigt sedan det blev privata apotek, men det blir väl förhoppningsvis bättre när det "stabiliserat" sig! Låter dock inte så roligt med att jobba i en så pass stressig miljö som det verkar vara nu på många apotek.
Vi gjorde en tredagarspraktik på apotek bara några veckor in i utbildningen och jag upplevde inte att det var särskilt stressigt där i alla fall. Inte mer än på andra jobb med service till kunder. Man kan ju jobba effektivt utan att stressa... Jag upplevde att personalen tog sig tid att "se" varje kund och ställa de frågor som behövdes, informera där detta önskades osv.
Det var distans från karlstad uni som jag också tänkte på, var det upplagt bra? Lätt att veta vad man ska göra osv? Jag har läst en hel del på distans och vissa kurser är så himla röriga så man blir galen. Man vet inte alls vad man förväntas göra.
Det är inte roligt att läsa något som är svårt när man inte ens vet vad man ska göra.
Utbildningen finns på distans från Kalmar (LNU) också, om det kan vara intressant.
Har man tillräcklig självdisciplin för att läsa på distans så är det ju bra alternativ. Jag har en kurskamrat som gått över från distans till att läsa på campus, för hon funkade inget bra på distans. Men där är man ju olika.
Jag kan höra med henne hur hon upplevde det om du vill.
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Jag tyckte det var lätt och enkelt, förutom att man var tvungen och anmäla sig till tentorna på en annan hemsida än den där man studerade på.
Dock hann jag bara med några kurser, upplägget beror ändå mycket på läraren.
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Jag tar mig friheten att putta upp den här tråden.
Velar fram och tillbaka i all oändlighet vad jag ska utbilda mig till och har bl.a kikat på LNUs farmaceututbildning.
Är nyfiken på hur Ameo trivs såhär långt?

Jag har varit insnöad på Biomedicinsk analytiker ett bra tag, men blir villrådig av beskrivningen av yrket. Läser man om det på universitetens hemsidor lyckas de sälja in det, men pratar jag med folk om det får jag höra att det är enformigt, stressigt och dålig lön.
Nosade reda på röntgensjuksköterska och tyckte det lät intressant, men efter att ha läst lite forumtrådar påpekas det också att det är ett enformigt arbete.
Är farmaceut/receptarie stimulerande och lätt att få jobb som? Får alltid en känsla av "här vill jag jobba" när jag går in på ett apotek, men vet inte om det skulle passa mig.
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Jag tar mig friheten att putta upp den här tråden.
Velar fram och tillbaka i all oändlighet vad jag ska utbilda mig till och har bl.a kikat på LNUs farmaceututbildning.
Är nyfiken på hur Ameo trivs såhär långt?

Jag har varit insnöad på Biomedicinsk analytiker ett bra tag, men blir villrådig av beskrivningen av yrket. Läser man om det på universitetens hemsidor lyckas de sälja in det, men pratar jag med folk om det får jag höra att det är enformigt, stressigt och dålig lön.
Nosade reda på röntgensjuksköterska och tyckte det lät intressant, men efter att ha läst lite forumtrådar påpekas det också att det är ett enformigt arbete.
Är farmaceut/receptarie stimulerande och lätt att få jobb som? Får alltid en känsla av "här vill jag jobba" när jag går in på ett apotek, men vet inte om det skulle passa mig.
Det är rätt stor brist på receptarier och även om många av dagens apotek kommer läggas ner kommer de nyutbildade inte täcka behovet på flera år - detta har rent historiska orsaker, som jag skrev ovan så utbildades inga nya receptarier på flera decennier...

Jag gillar min utbildning, tycker det är bra lärare och intressanta kurser. Att jag sen personligen har svårt för att hinna med kan jag inte lasta skolan för, det är ju jag själv som bosatt mig på en gård med hästar och 4 barn...

Vi har läst en hel del kurser gemensamt med BMa (och NutriLivs, hälsovetare, biologer osv) och jag tror det skulle funka ganska bra att byta inriktning om man påbörjar det ena men sen ångrar sig.

Funderar du på distans eller campus?
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Hur lång tid har du gått nu? Är på första terminen igen och allt känns övermäktigt igen:p Men kemin är inget jag har fallenhet för, längtar så mycket till nästa termin.
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Jag läser tredje terminen nu, fast har gått ner på halvfart. Höll på att knäcka mig själv... Som sagt, gård med hästar och 4 barn, plus reumatisk sjukdom, allergi och regelbunden migrän gör att helfart är för tufft för mig. Och första terminen ÄR tuff, det blir aningen lättare sen... (fast fysikaliska kemin var inte heller kul :p)
Nej, kemi är inte min starkaste sida heller.
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Okej, då ska jag fortsätta andas och se framåt! Jag har bara ett barn, men med jobb 2-3 dagar i veckan, koncentrationssvårigheter och medryttarhäst.
Så jag känner igen tidsbristen! Kände att jag behövde lite pepp om att det blir bättre ;)

Du har inga planer på att läsa upp till apotekare sen?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: niardasp
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 728
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 732
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej alla på buke. Hoppas någon kan ge lite stöttande råd till mig! Läs nedan... Jag har en socionomexamen och valet av den...
2
Svar
25
· Visningar
3 405
Senast: anonymys22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp