Receptarie/Farmaceut

Thrillie

Trådstartare
Hej, tillhör egentligen ÄU men startat min tråd här och hoppas på att jag kan få några svar :)

Är det någon som arbetar som receptarie/farmaceut?
Var utbildningen mycket svår? Jag har läst upp till Ke B, Bi B, Fy A och Ma E på gymnasiet, men det var några år sedan nu.

Är det ett varierande arbete?

Jag tycker det verkar vara ett spännande yrke och tycker att kemi och biologi är mycket intressant.

Allt ni vet om detta yrke är intressant! Jag har läst en hel del om det men det skulle vara kul att höra lite från någon som arbetar med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Receptarie/Farmaceut

Jag har inte jobbat i yrket än, men går första året på utbildningen.
Hur tufft det är varierar säkert beroende på vilket lärosäte man läser vid - jag läser på Linnéuniversitetet. Första terminen har varit tuff, med väldigt mycket kemi (och ingen fritid...) men jag har förstått att första terminen också är den jobbigaste. Schemat för termin 2 ser snällare ut i alla fall...
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Som jag förstått så läser Apotekare och Farmaceut/receptarie tillsammans första året.
Har en kompis som är apotekare och hon tyckte utbildningen var tuff men rolig.

En släkting har arbetat som receptarie hela sitt liv och trivdes mycket bra i yrket.
 
Sv: Receptarie/Farmaceut

Svarar båda.

Tack för era svar, intressant att läsa. Det brukar ju ofta vara mycket att göra första terminen. Ska ta mig en rejäl funderare. Om jag börjar studera till det så kommer det troligtvis vara på distans med träffar. Det blir ju ofta ännu jobbigare när man studerar på distans (har studerat på distans i 1,5 år.)
 
Sv: Receptarie/Farmaceut