receptbelagda medeciner på flyg

Ponylove

Trådstartare
Ja,

Ska snart resa till sverige över sommmaren. Har en receptbelagd medecin, men har inte något utskrivet recept på den o är ingen sån "lapp" på asken som det brukar.
Kan det ge problem när man reser?
Har den i incheckat bagage om det gör skillnad.
 
Ja,

Ska snart resa till sverige över sommmaren. Har en receptbelagd medecin, men har inte något utskrivet recept på den o är ingen sån "lapp" på asken som det brukar.
Kan det ge problem när man reser?
Har den i incheckat bagage om det gör skillnad.

Jag har frågat Apoteket pga mina mediciner.

De sa att om det är receptbelagd är det bra om det finns lapp annars kan det bli problem i tull.
Om jag reser inom Eu behöver jag också ett intyg på vissa drogklassade mediciner.
Enligt apotek/ läkare kan man vara tvungen att prata med ambassad om man reser utanför eu om det är drogklassat.
Med andra ord prata med läkare/apotek
 
Jag har frågat Apoteket pga mina mediciner.

De sa att om det är receptbelagd är det bra om det finns lapp annars kan det bli problem i tull.
Om jag reser inom Eu behöver jag också ett intyg på vissa drogklassade mediciner.
Enligt apotek/ läkare kan man vara tvungen att prata med ambassad om man reser utanför eu om det är drogklassat.
Med andra ord prata med läkare/apotek

Tack :)

Som jag misstänkte då, typsikt att jag måste släpa mig heeela vägen till läkaren :P
 
Ja,

Ska snart resa till sverige över sommmaren. Har en receptbelagd medecin, men har inte något utskrivet recept på den o är ingen sån "lapp" på asken som det brukar.
Kan det ge problem när man reser?
Har den i incheckat bagage om det gör skillnad.

Apoteket skriver ut "pass" till pillrena, i alla fall i Danmark och Norge :). Så slipper du gå till doktorn!

Edit: men det gäller nog bara inom Schengen :).
 
Ja,

Ska snart resa till sverige över sommmaren. Har en receptbelagd medecin, men har inte något utskrivet recept på den o är ingen sån "lapp" på asken som det brukar.
Kan det ge problem när man reser?
Har den i incheckat bagage om det gör skillnad.
Om det är viktig medicin som du kommer att behöva skulle jag inte förvara den i incheckat bagage om jag vore som du.
 
@niphredil @hagel
Det är inget livsavgörande, så oroar mig inte för att den ska försvinna direkt.
Och jag är innom schengen. :) Är kortare kö på apoteket, men annars ligger de i samma byggnad som läkaren så gör liten skillnad ;)

Får ta en tur till läkaren för säkerhtes skull, har en ond fot som inte skada o kolla upp när jag ändå är där....
 
KL

Hoppas det är ok att jag trådkapar:

Om man ska resa till USA och har narkotikaklassade mediciner, hur gör man då?
Om du inte vill svara någon direkt kan du bara scrolla ner till svarsrutan längst ner, till höger om din avatar, och klicka där. Då slipper du KL:a :).
 
@tuaphua
Kontakta ambassaden :).

Ofta räcker det med ett "To whom it may concern"-brev från läkaren där hen beskriver att du går i behandling hos hen och vad du tar för mediciner :).
 
@tuaphua
"Narcotics and certain other drugs with a high potential for abuse - Rohypnol, GHB and Fen-Phen, to name a few - may not be brought into the United States, and there are severe penalties for trying to do so. If you need medicines that contain potentially addictive drugs or narcotics (e.g., some cough medicines, tranquilizers, sleeping pills, antidepressants or stimulants), do the following:

  • Declare all drugs, medicinals, and similar products to the appropriate U.S. customs official at the U.S. border;
  • Carry such substances in their original containers;
  • Carry only the quantity of such substances that a person with that condition (e.g., chronic pain) would normally carry for his/her personal use; and
  • Carry a prescription or written statement from your physician that the substances are being used under a doctor's supervision and that they are necessary for your physical well being while traveling.
If you are traveling with medical devices such as needles or oxygen tanks that could pose a security or safety concern to others, be sure to have a copy of the prescription for those items from your doctor. You should also contact the airline and the Transportation Security Administration regarding any additional requirements it may have."

(http://sweden.usembassy.gov/consulate/acs4.html)
 
Ja,

Ska snart resa till sverige över sommmaren. Har en receptbelagd medecin, men har inte något utskrivet recept på den o är ingen sån "lapp" på asken som det brukar.
Kan det ge problem när man reser?
Har den i incheckat bagage om det gör skillnad.

Det beror helt på vad det är för medicin.
 
Mina narkotikaklassade mediciner har jag skaffat ett intyg för på apoteket bara. Har inte behövt gå till läkaren för det.

Man måste ha med sig sina mediciner och sitt pass. Så fyller dom i pappret åt en. Det får inte vara äldre än en månad så ta det någon vecka innan du ska resa. Du får inte heller ha med dig mer medicin än vad som krävs under resan.
 
KL

Hoppas det är ok att jag trådkapar:

Om man ska resa till USA och har narkotikaklassade mediciner, hur gör man då?

Jag fick intyg av min läkare, på Apoteket sa dem att de bara har ett färdigt intyg för resor inom EU.

Hade sen mina Sobril mot flygrädsla tillsammans med intyget i handbagaget, men det var ingen som kollade på det.
 
@Matmissbrukaren Jobbigt att man bara får ta med så det precis räcker, tänker ifall det blir problem på vägen med inställda flyg osv..mina mediciner vill jag inte råka bli utan, blir ingen rolig smärtupplevelse :crazy:
 
Inom EU sällan något problem, men inte fel att ha intyg från läkare/apotek att du behöver ha medicinerna. Se till att ha dem i orginalförpackningar, ej överflyttade i egna burkar eller liknande.
USA betydligt mer petiga, speciellt vad gäller narkotika- eller dopingklassade preparat. Jag skulle skaffa intyg oavsett medicin om jag skulle åka dit, för att vara på säkra sidan. Är du ute i hyfsat god tid är det inga problem för den läkare som förskrivit medicinerna att skriva ett intyg.
Behöver du mediciner med nålar ombord på flygplan (t ex insulin) krävs intyg, men det vet alla diabetesläkare och diabetessköterskor och du kan lätt få hemskickat efter ett telefonsamtal.
 
Jag är ofta ute och reser och jag har tunga narkotikaklassade mediciner. Inom EU är det inga problem alls men däremot om man ska resa till Ryssland så kan man stöta på patrull. Då måste ambassaden kontaktas i mycket god tid ( ibland 6 månader innan ) och det krävs även läkarintyg på medicinen.
Jag har alltid tagit med originalförpackningarna och har ibland haft fulla förpackningar, mer medicin än vad som krävdes under resan, och det har inte varit några problem alls så länge det står samma info. på förpackningarna som på dokumenten.
Schengenintyg,som krävs inom EU har jag fått "rakt över disk" på apoteket.
Förvara all medicin i handbagaget tillsammans med intyg/dokument så dom inte hamnar på villovägar.
 
Jag har nu fått en lapp an läkaren, det står typ att "patienten har rätt att ta xxx-medecin", mitt namn nsamt hennes signatur o stämpel.
Räcker det?

funderar på om jag bara ska ta med en liten del av tabletterna, så ajg inte reser tillbaka förrän om någon månad eller två och då kanske inte får ta med dem tillbaka utan o få ny lapp i sverrige?
Kanske säkrare o bara ta med de jag absolut behöver?
 
Jag har nu fått en lapp an läkaren, det står typ att "patienten har rätt att ta xxx-medecin", mitt namn nsamt hennes signatur o stämpel.
Räcker det?

funderar på om jag bara ska ta med en liten del av tabletterna, så ajg inte reser tillbaka förrän om någon månad eller två och då kanske inte får ta med dem tillbaka utan o få ny lapp i sverrige?
Kanske säkrare o bara ta med de jag absolut behöver?

Tycker du ska ta den lappen man får från apoteket med. Det tar max 5 min att fixa. Ha med dina mediciner och ditt pass bara så kan dom fylla i pappret. Dom skriver ditt passnr, personnummer och läkarens namn, styrka på tabletterna m.m. på lappen. Därför måste du ha med det :)
 
Den lappen räcker inte om det är narkotikaklassad medicin! Reser du inom EU så måste du ha ett sk.schengenintyg!
Risken är stor att dom stoppar dig i tullen och då riskerar du att bli av med all medicin.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 518
Senast: Paddington
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 829
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 232
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp