Bukefalos 28 år!

Red Mills, Dodson % Horrell mfl... - KNEPIGT!

K

Krabban

Jaa nu sitter jag här och funderar kring olika färdigfoder bl.a. och jag tycker det är jättesvårt. Kan de inte bara ange näringsvärdena i gamla hederliga Mj/kg foder och smältbart råprotein... :(.

Så jag skulle behöva lite hjälp. Om vi börjar med Red Mills så anges proteinet först i t.ex. "protein 10%" och inom parentes "smältbar protein 8,5%". Vad innebär detta? Är det smältbara råproteinet samma som smältbart protein? = 85 g/kg?

Sen anger de energin i "smältbar energi 11,2 Mj/kg". Tittar jag i SLU häftet så står det att Smältbar energi (DE) = DE x 0,86 = ME (omsättbar energi). Och att vi räknar med omsättbar energi här i Sverige. Har jag uppfattat det rätt? Blir det i såna fall 11,2 x 0,86 = 9,6 Mj/ kg foder?

Övergår vi till Dodson & Horrell , är det likadant där? Att den smältbara energin som är tex 12,5 är 10,8 Mj /kg foder? Sen står det bara "protein 10%"... Är det det smältbara proteinet eller?

Hjälp! Jag blir helförvirrad! :crazy: Vill jättegärna ha hjälp! Skulle vara såå tacksam... :)
 
Den/de som är återförsäljare av produkterna bör kunna besvara dina frågor. När jag fodrat med Eggersmanns färdigfoder har återförsäljaren kunnat hjälpa mig med alla frågor, kunnat ge förslag utifrån min hästs behov och dessutom har det funnits prover på de olika blandningarna. Jag hade förmodligen handlat av denna återförsäljare oavsett vilken tillverkare det än varit av fodret, då säljaren var så kunnig. Håller dock med dig om att det rimligtvis borde vara en enhetlig standard på hur tillverkarna anger innehållet i sitt foder. Det blir nästintill omöjligt att räkna ut hur mycket man ska ge för att balansera foderstaten och att jämföra innehållet mellan olika tillverkare. :bump:
 
Du har nu insett problemet med att vi i Sverige i princip är de enda som räknar på smältbart protein (vilket jag tycker är det enda vettiga). Dock börjar även svenska tillverkare (Krafft t ex) övergå till att på säcken bara ange protein i procent.

Du får kontakta generalagenten och be om svar. Dock måste jag tyvärr meddela att Red Mills m.fl. INTE lyckades få fram de siffror jag ville ha (smältbart protein och mineraler) när jag bad om det för ett år sen när jag jagade färdigfoder med mkt protein och låga mineraler till fölisen.

Jag gav upp och struntade i dem, kan jag inte räkna ordentligt med dem vill jag inte ha dem, spec inte till DET priset.
 
Dock måste jag tyvärr meddela att Red Mills m.fl. INTE lyckades få fram de siffror jag ville ha (smältbart protein och mineraler) när jag bad om det för ett år sen när jag jagade färdigfoder med mkt protein och låga mineraler till fölisen.
Men gud så dåligt, hur ska man annars kunna ta reda på vad hästen ska få i sig?

Jaja... då blir det väl bara till att lägga ner de idéerna då... :(. Jag som tänkte att mitt utbud blev jättemycket större med dessa märken.

Tack för svaret, trots att det inte eg. var det jag ville höra ;) :).
 
Sv: Red Mills, Dodson % Horrell mfl... - KNEPIGT!

Är det ingen som vet hur man räknar om själv?
 
Sv: Red Mills, Dodson % Horrell mfl... - KNEPIGT!

18 % av 1 kg är ju 180 gram. (0,18 * 1000 g = 180 gr)

Står det 18 % smältbart protein så borde det ju vara 180 gr / kg foder.

mvh Jessica
 
Sv: Red Mills, Dodson % Horrell mfl... - KNEPIGT!

Jessica skrev:
18 % av 1 kg är ju 180 gram. (0,18 * 1000 g = 180 gr)

Står det 18 % smältbart protein så borde det ju vara 180 gr / kg foder.

mvh Jessica

Det är helt korrekt, problemet är att de ofta (och som sagt, Krafft har börjat med det med) inte anger SMÄLTBART protein, utan bara råprotein (i procent). Och då står man där.

Finns bara smältbart går det lätt att räkna med, men oftast gör det inte det =/ Titta på hennes exempel från Dodson & Horrell t ex..
 
Sv: Red Mills, Dodson % Horrell mfl... - KNEPIGT!

Ja, problemet med råprotein vs smältbart är ju rätt jobbigt. :crazy:

Jag försökte tolka frågan i ursprungs-inlägget och tänkte att jag skriver ned en förklaring för säkerhets skull. :smirk:

mvh Jessica
 
Sv: Red Mills, Dodson % Horrell mfl... - KNEPIGT!

Så smältbart protein är detsamma som smältbart råprotein alltså?

Och det här med det smältbara energin, hur blir det där?
 
Sv: Red Mills, Dodson % Horrell mfl... - KNEPIGT!

Någon som kan?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 388
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej Jag vet att det är många som frågar om analys men ni kanske kan hjälpa mig att tyda dessa värden som är per kg TS. Är detta ett bra...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har lust att gräva ner mig nånstans efter att ha räknat mer noggrannt på min höanalys. Värdena är som följer. Torrsubstans 84%...
Svar
1
· Visningar
743
Foder & Strö Hej! Skulle behöva hjälp att tyda en hösilageanalys. Mamma är den som varit bäst av oss innan, men nu ser analysen lite annoluna ut...
Svar
8
· Visningar
927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp