Reda ut vissa saker...

M

Maiya

...vill jag göra. Detta är enbart mina åsikter och tankar om de senaste dagarnas diskussioner här och på det andra forumet.

Jag ber om ursäkt om någon uppfattat det som att alla här skulle vara dåliga kattägare. Så är det givetvis inte. Jag har tänkt och funderat och tänkt och funderat. Hur ser det ultimata kattlivet ut? Ja dels är det ju individuellt givetvis. Men livet som stallkatt kanske är ganska bra ändå. Under förutsättning att man vaccinerar, kastrerar(inte tar kullar för att få fler "musjägare"), id-märker och avmaskar. Stallkatten ska enligt mig få tillgång till även bostadshuset om den så vill och måste ha ett uppvärmt utrymme på vintern. Om katten också kan få den uppmärksamhet och kärlek som den behöver och förtjänar så ser jag ingen anledning till att man inte kan ha stallkatt. Givetvis ska katten också få fullgott foder varje dag då den inte enbart kan leva på råttor, vare sig näringsmässigt eller mättnadsmässigt. Ska man dock skaffa en kattunge som stallkatt så ska den introduceras på ett kattsäkert och bra sätt. Helst skaffar man två samtidigt.

Anledningen till att jag jagade upp mig är att jag vet (och ni också) att många stallkatter inte har det så här och blotta ordet fick mig att se rött. Har nu läst och funderat och kommit fram till att många av er här har denna åsikt också och faktiskt gör ert bästa för katterna precis som jag gör med mina. Jag reagerade enbart på att kattungen inte skulle få tillgång till boendehuset. Det gillar jag fortfarande inte. Annars låter det som om katten kommer att få ett bra liv. Kanske t o m bättre än våra som är innekatter pga att vi bor i stan.

Jag har också reagerat i några andra trådar här och i de fallen vidhåller jag mina åsikter. Man ska inte ha utekatt vid trafikerad väg, så att den kan störa grannarna, okastrerad, vind för våg etc. Tycker inte om åsikter som stödjer myten "katter klarar sig alltid". Försvinner en katt ska man enligt mig efter max två dygn anmälan den försvunnen och sätta upp lappar etc. Borde vara självklart.

Dessutom anser jag att en katt är lika mycket värd som en häst, hund eller något annat djur och därför också ska behandlas lika väl och med samma omsorg som dessa. Ifrågasätter åsikter som att man faktiskt inte anser att katten ska ha samma status som andra djur. Tycker fortfarande att en del här behöver läsa på lite mer om kattens bakgrund, beteende och behov. Men det är ju inte enbart här på Buke som det finns människor med en enligt mig sämre kattsyn. Det finns ju överallt och jag tycker inte att ni på Buke ska ta det personligt om man ifrågasätter vissa personers katthållning. Det har inte med Buke eller katter.nu att göra. Jag har mina åsikter och jag framför de på de forum jag är på.

Att diskutera andra forums inlägg på ett forum tycker jag personligen inte är något att hetsa upp sig över. Jag ventilerade mina upplevelser av vissa trådar här på det forum jag oftast är. Dessutom tipsade jag om en parallell som jag tycker man kan dra i vissa fall. Tipsade om denna parallell eftersom jag inte var medlem här och således inte kunde skriva här. Var aldrig min mening att gadda ihop mig mot andra här. Resultatet blev kanske så, men jag hade aldrig det som plan.

Tänker fortsätta försöka få fram mina åsikter och kanske förändra till det bättre. Dock ska jag försöka att inte klampa på så hårt i framtiden. Att få människor att ändra sin syn på katten är inte lätt och bör ju givetvis göras på ett smart sätt. Men ibland hettar man till.

Så summa sumarum. En del av er här har åsikter om katter som jag tycker är förkastliga. När det gäller djurhållning har jag ganska hårda klara åsikter som jag vidhåller. Men även på det forum jag mest är på finns det sådana här diskussioner. Tro mig. Däremot finns det människor här som liksom jag också vill arbeta för att höja kattens status och väljer att ta hand om sin katt på bästa sätt och inte bara har den som en råttfångare, prydnad eller vad det nu må vara.

Till sist kanske ni kan ha en klistrad tråd med text från kattstatussidan med de självklaraste sakerna. Dels skulle det hjälpa kattstatus och dels kanske det hjälper medlemmar här.

kastrera - vaccinera - försäkra - id-märk - avmaska

Ta hand om era små missar!

/Maya
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Fick för mej att gå in på kissemissar. nu (!) och titta lite på eran tråd (om du är samma Maya här som där).
Jag kan ju passa på att tacka er för att ni har visat eran rätta sida (luktar rätt illa) så jag slipper bemöda mej med att bli medlem där.
Att hoppa på Mandalaki och P_L är så himla lågt att det inte ens borde få vara kvar -fattar inte varför den tråden inte tagits bort, men det kanske inte gills med personangrepp om det handlar om människor på ett annat forum..
 
Sv: Reda ut vissa saker...

vacasso skrev:
Fick för mej att gå in på kissemissar. nu (!) och titta lite på eran tråd (om du är samma Maya här som där).
Jag kan ju passa på att tacka er för att ni har visat eran rätta sida (luktar rätt illa) så jag slipper bemöda mej med att bli medlem där.
Att hoppa på Mandalaki och P_L är så himla lågt att det inte ens borde få vara kvar -fattar inte varför den tråden inte tagits bort, men det kanske inte gills med personangrepp om det handlar om människor på ett annat forum..

Ok, endera läser du bara med ett öga eller så bygger du ihop egna meningar. Nu blir jag riktigt irriterad. Det är JAG som skriver om MINA åsikter i denna tråden. Likförbannat svara du med "er". Jag vet inte hur du läst mina inlägg i tråden på det andra forumet, men INGENSTANS har jag hoppat på nån. Jag skriver bara vad jag känner om vissa saker. I den här tråden tycker jag gott att jag förklarat min inställning och även bett om ursäkt för att jag varit lite väl hård i vissa sammanhang. Förstår INTE varför du svarar som du gör här på mitt inlägg.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Därför att jag inte förstår varför denna avbön kommit hit och inte där, jag förstår inte varför, om du nu tycker som du gör -du utryckt samma åsikt i det forum där det spottas loskor hit på löpande band.
men INGENSTANS har jag hoppat på nån
Jag hittade en tråd full av skrot, de som inte ondade över buke och alla dess användare (vissa i synnerhet) går att räkna på en hand.
Ska jag kalla ditt beteende för något så torde det vara uppvigling.

och även bett om ursäkt för att jag varit lite väl hård i vissa sammanhang.

Ingen tar åt sej så speciellt över att bli påhoppad här när det ligger på den låga nivå som det har vart.
Men att springa någonannastans och starta en tråd om hur bäng i huvudet hela buke är handlar om ett i grunden väldigt dåligt beteende, även om inte det var du som startade tråden.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Därför att jag inte förstår varför denna avbön kommit hit och inte där, jag förstår inte varför, om du nu tycker som du gör -du utryckt samma åsikt i det forum där det spottas loskor hit på löpande band.

Därför att det är här jag varit med och upprört människor. Därför skriver jag detta här. Förstår inte riktigt vad du menar (läst meningen o om igen o trorjag greppat det). Ser i alla fall ingen anledning att skriva detta i den tråden på missar.nu.

Jag hittade en tråd full av skrot, de som inte ondade över buke och alla dess användare (vissa i synnerhet) går att räkna på en hand.
Ska jag kalla ditt beteende för något så torde det vara uppvigling.

*s* Ja det var ju också ett sätt att se det. Citerar mig själv från mitt första inlägg i denna tråd:

"Att diskutera andra forums inlägg på ett forum tycker jag personligen inte är något att hetsa upp sig över. Jag ventilerade mina upplevelser av vissa trådar här på det forum jag oftast är. Dessutom tipsade jag om en parallell som jag tycker man kan dra i vissa fall. Tipsade om denna parallell eftersom jag inte var medlem här och således inte kunde skriva här. Var aldrig min mening att gadda ihop mig mot andra här. Resultatet blev kanske så, men jag hade aldrig det som plan."

Ingen tar åt sej så speciellt över att bli påhoppad här när det ligger på den låga nivå som det har vart.
Men att springa någonannastans och starta en tråd om hur bäng i huvudet hela buke är handlar om ett i grunden väldigt dåligt beteende, även om inte det var du som startade tråden.

Förstår inte varför jag får ut för det där??
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Förstår inte varför jag får ut för det där??

Av samma anledning som att jag förtjänar att få om någon startar en tråd om det andra forumet och börjar ösa skit över specifika användare och jag bara sitter och flinar med.

Var aldrig min mening att gadda ihop mig mot andra här. Resultatet blev kanske så, men jag hade aldrig det som plan."

Nänä.. du kanske uppfattade det som något oskyldigt men det kan jag ju säja att det var inte så jag läste det du skrev, visst att det var lite fyndigt sagt men poängen med det hela var att mobben skulle gå på _ på detta forum.
Dålig karma..
 
Sv: Reda ut vissa saker...

vacasso skrev:
Av samma anledning som att jag förtjänar att få om någon startar en tråd om det andra forumet och börjar ösa skit över specifika användare och jag bara sitter och flinar med.



Nänä.. du kanske uppfattade det som något oskyldigt men det kan jag ju säja att det var inte så jag läste det du skrev, visst att det var lite fyndigt sagt men poängen med det hela var att mobben skulle gå på _ på detta forum.
Dålig karma..

Vet du vad. Nu tycker jag att det är du som väljer att misstolka och dra iväg med skitsnack. Lägger ner diskussionen med dig nu eftersom vi har helt olika syn på vissa saker och att fortsätta diskutera vore helt meningslöst.

Nu ska jag ner på augustifesten och ha det sköj! :banana:
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Maiya skrev:
Vet du vad. Nu tycker jag att det är du som väljer att misstolka och dra iväg med skitsnack. Lägger ner diskussionen med dig nu eftersom vi har helt olika syn på vissa saker och att fortsätta diskutera vore helt meningslöst.

Jag läser det jag läser och jag har aldrig i mitt liv haft problem med läsförståelse.
Men har du inget att svara mej med så håller jag med.
Ingen poäng att diskutera.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

vacasso skrev:
Jag läser det jag läser och jag har aldrig i mitt liv haft problem med läsförståelse.
Men har du inget att svara mej med så håller jag med.
Ingen poäng att diskutera.

Jag har saker att vara med, men det är ingen idé. Försök inte få det som att du dräpt mina argument.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Varför gick du inte in och ströp av tråden och påpekade vad den handlade om när den spårade ur från början??

Jag har läst den andra tråden och jag häpnade över den!
 
Sv: Reda ut vissa saker...

En ska undrar jag!

Vem säger att dina åsikter är de rätta???

Det är en sak att ha åsikter, en helt annan att hävda att ens egna åsikter är de enda saliggörande :eek:
 
Sv: Reda ut vissa saker...

:confused:
Men ok, du kanske tycker det är okej att sitta och spy över folk som inte ens är på forumet i fråga, du kanske inte tycker det är rätt att man isf säjer ifrån eller åtminstonde anmäler tråden till moderator.

-Utveckling av
Av samma anledning som att jag förtjänar att få om någon startar en tråd om det andra forumet och börjar ösa skit över specifika användare och jag bara sitter och flinar med.
som du tolkade som skitsnack

Ganska meningslöst att diskutera tråden och vad diverse männskor sagt i den då den f.f. är öppen för alla att beskåda.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

A_K_N skrev:
En ska undrar jag!

Vem säger att dina åsikter är de rätta???

Det är en sak att ha åsikter, en helt annan att hävda att ens egna åsikter är de enda saliggörande :eek:


:bow: :bow: :bow:

Väldigt bra skrivet, alla har rätt till olika åsikter i ämnen utan att för den skulle bli kallade för en diverse saker och även att diskutionen hamnar på den låga nivå som den gjorde.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Självklart tycker jag att mina åsikter är de rätta?! Tycker ni inte att era åsikter är de rätta?! Däremot är jag öppen för att ändra mina om någon ger mig nya övertygande argument. som jag skrev så har jag fått en ny syn på stallkatter. att vissa faktiskt sköts om på det sätt jag anser att stallkatter ska skötas om.

Jag tycker fortfarande inte att den tråden i "mitt" forum är häpnadsväckande. Antar att ni aldrig diskuterar andra företeelser eller åsikter från människor som gör er upprörda. T ex om någon fällt en kommentar i media, eller om någons granne som missköter sina djur eller om någon person ni pratat med hemma som fällt en konstig kommentar om hästhållning etc. Det förekommer alltså inte nånstans på bukes forum?! Hmmm...misstänker att det inte stämmer. Jag har ett ganska högt tak för åsiktsfrihet och för vad man kan säga på ett forum om andra. Det är sån jag är. Häpnas över det, irritera er över det, diskutera det sins emellan. Dont really care! Nån undrade varför jag inte ströp tråden??? Varför skulle jag det? alla har väl för fasen rätt att diskutera vad de vill. Tycker jag. Men ge inte mig skit för vad andra säger.

Uppenbarligen vill ingen läsa mitt inlägg för vad det är utan slänga all skit på mig för allt det som sker på det andra forumet. Fine! Det får stå för er.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Reda ut vissa saker...

Jag slänger ingen skit på dig men jag förundras fortfarande att inte du satte stopp för den häxjakt som startade när det enligt dig inte var meningen med tråden?

Jag anser inte att mina åsikt om alla är rätt för alla för det finns faktiskt såna som inte tycker lika om allt men man behöver inte smutskasta andra människor för att dom inte har samma såikt som andra. Lite mera vidsynt än så tycker jag att man kan vara annars missar man mycket här i livet.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Maiya skrev:
Jag tycker fortfarande inte att den tråden i "mitt" forum är häpnadsväckande. .
Kan det bero på för att det inte är ovanligt där :idea: då blir man ju inte heller förvånad.
Att bete sig lika illa, som då och då görs här också, skulle väl ändå inte räcka som ursäkt :confused:
Maiya skrev:
Nån undrade varför jag inte ströp tråden??? Varför skulle jag det? .
Nä, just det, det skulle sett konstigt ut, eftersom du varit rätt flitig att skriva annat :rofl:
Maiya skrev:
Uppenbarligen vill ingen läsa mitt inlägg för vad det är utan slänga all skit på mig för allt det som sker på det andra forumet. Fine! Det får stå för er.
Varför inte se det som att man nu har möjlighet att riktigt ordentligt uttrycka hur dåligt man tycker det varit ;). Det går säkert över snart :banana:
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Lånar knapp.

Har nu varit inne på det andra forumet och läst alla otroligt givande inlägg.

Är det där dom värvar medlemmar till den nya dokusåpan Katten blev mitt liv?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 833
Senast: Sel
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
481
Senast: cili
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 771
Senast: Migo
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp