Redan bekymmer med ev fodervärd

7

7evenzins

Jag har efter mycket funderande bestämt mig för att lämna ut min häst på foder, har satt ut annons å allt.
Det har hört av sig ett par stycken och 1 har varit ute å provridit, h*n bestämde sig att h*n ville ha hästen, jag sa att det var ok..

men nu så här i efterhand börjar jag ångra det, den blivande fodervärden är dålig på att höra av sig när h*n lovat att h*n ska det, verkar inte ha så mycket koll på varken stallplats eller andra för mig viktiga saker..
det känns inte riktigt bra.

Kan jag nu bara dra mig ur det hela och sätta ut ny annons?
Vi har inte skrivit ngt kontrakt, men jag har i princip lovat att h*n ska få hästen på foder.

hur hade ni gjort.
 
Sv: Redan bekymmer med ev fodervärd

Usch svårt dilemma. Man känner sig ju "moraliskt" skyldig på något vis. Jag har oxå svårt att dra mig ur sådanahär saker. Fast i mitt fall har det gällt medryttare som inte riktigt passat.
Jag har gått hemma och mått dåligt för att saker inte funkar som jag önskar att det gjorde.
Det var min man som fick mig att till slut ta tag i det hela.
Han sa:
- vad är viktigast för dig?
Att hästen har det bra, eller medryttaren.

Eftersom ni inte skrivit kontrakt, eller tom även om ni skrivit kontrakt (det finns ju uppsägningstid) så tycker jag, för att du ska känna dig trygg när du har hästen ute på foder, att du leta reda på en annan fodervärd.
Hör av dig till den blivande fodervärden och förklara att du har ångrat dig, att det inte känns rätt och varför.
Personen i fråga kanske blir ledsen, men det är din älskade häst det handlar om. Du måste göra vad som känns rätt för dig.

// Anna
 
Sv: Redan bekymmer med ev fodervärd

Och jag står på andra sidan som nybliven medryttare.

Jag tycker absolut att hästen går i första hand.

Och om jag var i den sitsen att jag hade häst på foder skulle jag vilja ha samma dialog om hästens väl som jag har som medryttare nu!

Alltså raka rör och en tvåvägs kommunikation. Ägaren ska kunna tala om hur och varför och som medryttare/fodervärd ska man kunna fråga och ha utrymme till egna funderingar. Alltså en fungerande dialog där ägaren har vetorätten!
 
Sv: Redan bekymmer med ev fodervärd

Säg som det är. Att du inte känner dig trygg med hur personen ifråga hanterar viktiga saker och att du därför kommer att leta efter annan fodervärd till hästen.

Förhoppningvis kommer spekulanten att förstå att det gäller att ha koll på läget om man vill ha häst.
 
Sv: Redan bekymmer med ev fodervärd

Jobbigt.
Har du sett stallet? Jag skulle nog inte lämna ut till nån förrens jag sett stallet den ska vara i. Det e ju fortfarande din häst och då vill man ju veta sånt.
Du kanske kan säga att du vill se stallet innan ni bestämmer nåt.
Och känns det fortfarande inte bra kan du ju skylla på det.
 
Sv: Redan bekymmer med ev fodervärd

Var ärlig mot personen i fråga och tala om att du inte vill ha en person som inte hör av sig osv Då får han en chans att skärpa sig men självklart skall du inte ha en medryttare som inte känns bra.:bow:
 
Sv: Redan bekymmer med ev fodervärd

Var ärlig mot fodervärden.Säg som det är, sätt sedan ut annonsen igen o leta en ny fodervärd du känner kan ge det hem du önskar din häst :)
så hade iaf jag gjort.

Lycka till!
 
Sv: Redan bekymmer med ev fodervärd

jag skulle aldrig låna ut till en person som jag inte hade fullt förtroende för. Jag tycker att du ska vara ärlig och säga hur du känner, och söka vidare. Bättre sent än aldrig.
 
Sv: Redan bekymmer med ev fodervärd

Säj som det är till henne,
Det är bättre det en skicka hästen till någon du är osäker på,
Tycker jag
det ska kännas rätt för både partner
 
Sv: Redan bekymmer med ev fodervärd

hade liknande dilemma när jag trodde jag hade hittat en fodervärd till min ettårshingst... först var det transorten som var sönder, sen gick den inte att laga i tid, det gick inte att hyra en annan osv... till sist tröttnade jag, sa att hon kunde hämta honom på torsdagen, efter det slutade hon höra av sig... tycker det var ytterligt dålig stil, och inte kunde hon ringa heller, ringde nån så var det jag.. nä, jag behåller min lille, tyvärr så letar hon väl vidare, och jag tycker då inte det verkade som om hon var vidare lämplig som fodervärd..
jobbigt när det blir så..
 
Sv: Redan bekymmer med ev fodervärd

Jag hade sagt som det var till fodervärden. Om h*n är dålig på att höra av sig så finns inte viljan att kommunicera och det är ju jätteviktigt att ha en kommunikation senare när hästen väl har flyttat.
Skulle väl ungefär säga:

"Det känns inte riktigt bra att låna ut till dig för att vi inte ha någon kommunikation, du hör inte av dig när du lovat det vilket är mycket viktigt för mig. Jag vill att allt ska kännas 100 redan från början mellan oss båda vilket det inte gör. Jag kommer sätta ut min häst på annons igen och jag hoppas du hittar en annan trevlig häst."
 
Sv: Redan bekymmer med ev fodervärd

Jag har efter mycket funderande bestämt mig för att lämna ut min häst på foder, har satt ut annons å allt.
Det har hört av sig ett par stycken och 1 har varit ute å provridit, h*n bestämde sig att h*n ville ha hästen, jag sa att det var ok..

men nu så här i efterhand börjar jag ångra det, den blivande fodervärden är dålig på att höra av sig när h*n lovat att h*n ska det, verkar inte ha så mycket koll på varken stallplats eller andra för mig viktiga saker..
det känns inte riktigt bra.

Kan jag nu bara dra mig ur det hela och sätta ut ny annons?
Vi har inte skrivit ngt kontrakt, men jag har i princip lovat att h*n ska få hästen på foder.

hur hade ni gjort.

Tyvärr så gäller ju även muntligt avtal i Sverige. Men, i det här läget när ny fodervärd inte hör av sig som den skall och kontrakt ej är skrivet så kan du ju faktiskt fundera ut allt det som DU vill ha i ett kontrakt med denna person för att det skall kännas bra. Att du kan ta tillbaka hästen om den inte har en stallplats enligt de kriterier du sätter upp, att fodervärden skall hålla kontakt med dig med viss regelbundenhet osv osv. Är då fodervärden så som du misstänkter så backar säkert fodervärden ur. I annant fall så kanske du har missbedömt situationen och det är en bra fodervärd. Jag förstår att du tänkt om dock, det verkar inte lovande.

Hälsning Maja
 
Sv: Redan bekymmer med ev fodervärd

Säger såhär känns det inte 100 % rätt så är det inte det.
Jag tänkte också som dig och var lite för "snäll" och det var mitt livs största misstag!!

Säg helt enkelt att det inte känns rätt, att du ångrat dig och vill se om du hittar någon annan som passar bättre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Sitter just nu i en situatuion som jag tycker är ganska jobbig. Har en häst på foder sen i tidigare i år. Samma häst som jag började...
Svar
12
· Visningar
1 996
Senast: Zipp2010
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Anna-KarinO
·
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 513
Senast: Betsy
·
A
Ekonomi & Juridik Vad kan man göra.... Min kompis,kallar h*n för x.X har haft en foderhäst i 1 år.Kontraktet gick ut 1:a september-09.Det står ju på...
Svar
11
· Visningar
2 111
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp